Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Kauppa vai koulu?

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Pari päivää sitten naputtelemani juttu pyöräkorjaamon hinnastosta tuotti muutaman ärhäkän sähköpostin. Kirjoittajat olivat sitä mieltä, ettei ainakaan heidän bisneksistään saa kursseja aikaiseksi millään.

Vai niin. Se viittaa siihen, ettei yrittäjällä ole mitään erityistä osaamista. Jos sitä olisi, totta kai oppeja olisi silloin mahdollista siirtää myös muille.

Tavallaan reaktio kertoo myös siitä, miksi moni pienyrittäjä on tuomittu yksinyrittäjäksi. Oma osaaminen on muka niin ainutlaatuista, ettei sitä opi kukaan muu.

Mielestäni kyse on vain – jälleen kerran – aivan yrittäjän tai johtajan itsensä rakentamasta vankilasta.

Hesari (19.11.2012) kertoi mainion esimerkin, miten asioita voisi miettiä toisin. Kuinka ollakaan, ideanikkari tuli taas kerran Ruotsista. Tosin hän on 43-vuotias ruotsinsuomalainen Mika Liias.

Liias avasi meikkikaupan vuonna 1996 Tukholmassa. Bisnes käynnistyi vaatimattomasti.

”Yhtenä päivänä myynti oli kahdeksan euron verran. Iski paniikki. Rahaa oli vain kahden kuukauden vuokraan.”

Puolivahingossa hän laittoi Metro-lehteen ilmoituksen, jossa hän mainosti 10 euroa maksavia meikkikursseja.

Muutamaa kuukautta myöhemmin kursseille oli osallistunut jo 500 oppilasta. Suuri osa jäi pysyviksi asiakkaiksi. Menestystä ei voinut enää estää.

Nykyisin Make Up Store -ketjuun kuuluu yli 200 liikettä 22 maassa. Vaikka franchising-periaatteella toimiva yritys on laajentunut rajusti, se on silti tahkonnut voittoa.

Mikä on Mika Liiaksen menestyksen salaisuus?

Hänen mukaansa keskeinen idea piilee siinä, että myyjät eivät ole aivan tavallista porukkaa. He ovat nimittäin kaikki koulutettuja meikkitaiteilijoita, jotka puolestaan opettavat asiakkaitaan.

Moni asiantuntija vaurastuisi nopeimmin, kun hän tuotteistaisi osaamisensa koulutuksiksi.

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

2 kommenttia

  1. Aivan totta taitaa olla, käyneet koulutukset omassakin mielessä usein.

    Mutta mistä tietää milloin omalla alalla on jo ylitarjontaa? Montako ”Exceliä Esterille 50 eurolla” -kurssia pelkästään Helsingissä on jo tarjolla? Pystyykö mikroyrittäjä kilpailemaan isojen koulutusyrityksien kanssa niin että jäisi jotain viivan allekin?

    1. Tommi, esitit hyvän kysymyksen!

      Aina on tilaa vielä yhdelle Excel-kouluttajalle. Tai täsmälleen ottaen aina on tilaa vielä yhdelle erilaiselle Excel-kouluttajalle.

      Tuskin ajattelitkaan kisata suoraan samasta bisneksestä, jonka vaikkapa Sovelto on paaluttanut itselleen? Sen sijaan voit vaikkapa
      – kouluttaa halukkaita heidän kotonaan, laivalla tai Dubaissa,
      – tehdä hommaasi halvemmalla, nopeammin tai räätälöidymmin tai
      – palkata kouluttajiksi bikineissä työskenteleviä blondeja.

      Mahdollisuutesi ovat siis rajattomat.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

tarkistuslista-M
Jari Parantainen

Anna palautetta tapahtumajärjestäjän pikaoppaasta

Tapahtumajärjestäjän pikaopas on rakennettu kuuden tarkistuslistan ympärille. Yhteensä listoista löytyy 62 tärkeää tehtävää, joista moni unohtuu alan ammattilaisiltakin. Sivuja oppaassa on 30.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action