Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Ensimmäisen Pölli tästä -kirjani ostanut Santeri Vidal lähetti sähköpostia*. Hän oli vienyt pyöränsä huollettavaksi Helsingin Lauttasaareen. Seinältä hän äkkäsi hinnaston.

Asiakas katsoo: 60 euroa tunti

Asiakas neuvoo: 80 euroa tunti

Asiakas auttaa: 100 euroa tunti

Tietenkin dokumentin tarkoitus on kertoa, mitä mieltä ammattimies on asiakkaidensa hyvistä aikomuksista. Se ei jää kenellekään epäselväksi.

Samalla yrittäjä on huomaamattaan julkaissut liiketoimintasuunnitelman, joka saattaisi hyvinkin tuplata – tai jopa triplata – hänen katteensa.

Jos nimittäin haluaisin tehdä pyörähuollolla rahaa, muuttaisin sen koulutusbisnekseksi. Täyttäisin alkukevään luppopäivät tee se itse -huoltokursseilla.

Selvähän se, ettei palvelu sopisi läheskään kaikille. Toisaalta se saattaisi johtaa uskolliseen yhteisöön, joka ostaisi pyöriä ja varusteita aivan eri periaattein kuin perinteinen, aina tinkivä pyöräliikkeen asiakas.

Mitä katteillesi tapahtuisi, jos muuttaisit asiantuntijapalvelusi koulutus- tai valmennuspalveluksi?

* Tuhannet kiitokset Santerille mainiosta esimerkistä!

2 vastausta

  1. Samantyyppinen idea löytyy rapakon takaa Vancouverista, jossa Motomethod -moottoripyöräpaja tarjoaa huoltoa, huoltotilaa ja -välineitä sekä opastusta. Ilmeisen toimiva kokonaisuus – mukaan on tietenin ripoteltu hieman klubimaisuutta ja yhteisöllisyyttä.

    Motomethod: https://motomethod.com/

    Esittelyvideo: https://vimeo.com/35403052

    1. Kiitos, tämähän oli oiva esimerkki siitä, mitä ajoin takaa!

      Ymmärrän hyvin, ettei moinen liikeidea sovi useimmille suomalaisille ammattimiehille. Viimeiseksi he haluavat maallikoita sotkemaan selviä asioita. Samalla rasvakourat pitävät asiakkaisiinsa etäisyyttä juuri sopivasti niin, että he menettävät valtavasti myyntimahdollisuuksia.

      Monella muulla alalla myyjät antaisivat oikean kätensä, jos he saisivat yhtä luontevan tilaisuuden seurustella luontevasti palkanmaksajiensa kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli ruotsalaisilta
Tommi Elomaa

Pölli ruotsalaisilta

Sunnuntaina luulin konsultin onnenpäivän koettaneen. Sähköpostiini kilahti viesti: ”Is this your next Project?” Valitettavasti kyse ei ollut tilauksesta, vaan ruotsalaisen Extrem Skin mainoksesta. Mutta viesti

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Tommi Elomaa

Mikä on ollut paras varastamasi idea?

Pölli Tästä- blogimme täyttää tänään vuosia. Jo 15 vuotta tämä ideavarkaiden apaja on ollut vapaata riistaa kaikille katiskasta kalastaville. Kirjoituksia on hyvän matkaa toista tuhatta ja aiheet ovat käsitelleet kaikkea. Siis ihan kaikkea. Mutta mikä on ollut kaikkien aikojen paras postaus?

Asiakaspoistuman vähentäminen
Tommi Elomaa

Voisiko asiakkaan lähdön estää psykologialla?

Asiakkaita ei tietenkään kannata estää lähtemästä väkisin. Mutta fiksulla suunnittelulla asiakas lähdön sijaan voi ostaa jopa lisää. Törmäsin nerokkaaseen manipulaatioon, joka käytti onnistuneesti mestarimyyjien kahta psykologista vipua. Oma lähtöni pysähtyi kuin seinään.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.