Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Cube-pyörä nousi huutokaupan kärkeen

Kallein on suosituin

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Tuotteistusprojektiemme ykköstavoite on hilata asiakkaidemme palvelutaksat kattoon. Hankkeisiin osallistuvat menevät usein paniikkiin:

”Ei tule kesää, asiakkaat kaikkoavat, huono homma!”

Kuulemma jokin Louis Vuitton voi myydä venäläiselle tuhansia maksavan käsilaukun jopa Suomessa. Mutta se on poikkeus.

Mikään arkinen tuote tai palvelu ei voi olla kallis ilman, että ostajat pakenevat.

No hyvä. Jos näin on, miten sitten selität kilpapyöräni tilanteen? Laitoin sen viikko sitten myyntiin Huuto.net-huutokauppaan.

Tilanne on tätä kirjoittaessani mielenkiintoinen:

  1. Huutokaupassa on myynnissä 1753 pyörää. Jos ne laittaisi pyörätelineeseen, sen pitäisi olla kilometrin levyinen. Kilpailua on siis varmasti riittävästi.
  2. TNS Gallupin mukaan Huuto.net-sivustolla vierailee noin puoli miljoonaa eri kävijää viikossa. Markkina on taatusti ”aito”.
  3. Fillaristani on tarjottu tähän mennessä pyöräosaston korkein hinta (1 400 euroa). Seuraavaksi paras yltää alle puoleen siitä (660 euroa).
  4. Mankelini on kategoriansa suosituin kohde. Siitä on esittänyt tarjouksen 19 huutajaa. Seuraavaksi paras on saanut vain 9 tarjousta.

Toisin sanoen kallein tuote on myös ylivoimaisesti suosituin. Tilanne on juuri se, jonka ei myyjän mielestä pitäisi olla edes mahdollinen.

Taustalla on muutamia yksinkertaisia asioita, jotka ovat sovellettavissa mihin tahansa bisnekseen:

  1. Tuote on helvetin hyvä. Se erottuu tusinatavarasta edukseen.
  2. Myyntipuhe poikkeaa tuhansista kilpailevista sepustuksista. Se on esimerkiksi paljon keskivertoa pidempi.
  3. Olen panostanut markkinointiin yli 30 euroa!
  4. Lähtöhinta on nolla euroa. Ostamisen kynnys on (aluksi) olematon.
  5. Asiakas päättää, minkä arvoinen tuote on. Myyjällä ei ole siihen mitään sanottavaa.
  6. Maineeni on kunnossa. Suosittelijoita on lähes sata.
  7. Kun tuote nousee suosituimpien joukkoon, se alkaa houkuttaa ostajia kiihtyvää vauhtia.

Siinä kaikki. Taustalla ei ole mitään rakettitiedettä. Keksitkö jonkin syyn, miksi vastaavat perusasiat eivät toimisi omassa bisneksessäsi?

Moni myyjä pesisi kilpailijansa, kun hän vain jaksaisi hoitaa edes arkiset perushommansa.

Lisäys 1.6.2012: Pyörä nousi koko Huuto.netin seitsemän suosituimman tuotteen listalle. Ilmoitusta on katsottu 4 656 kertaa. Taakse jäi 1 485 720 muuta samaan aikaan myynnissä olevaa kohdetta. Myös hinta on noussut, nyt paras tarjous on tasan 2 000 euroa.

5 vastausta

  1. Tuo, mikä on perushomma ja mikä luksusta, onkin mielenkiintoinen asia.

    Näin tapahtumanjärjestämisen ihmeellisessä maailmassa on väännetty useita vuosia hakaneuloista. Kävijät kaipaavat hakaneuloja tekemiensä asujen hätäkorjailuun. Itse olen ollut aina sitä mieltä, että hakaneulojen tarjoaminen on tapahtumanjärjestäjän perustehtävä. Se vertautuu siihen, että seminaareissa on tarjolla muistilehtiöitä ja kyniä.

    Kaikki eivät toki ole samaa mieltä. Parikin muita vastaavia tapahtumia järjestävä on ollut suorastaan järkyttynyt siitä, miten joku kävijä KEHTAAKAAN esittää niin härskejä vaatimuksia.

    Tottakai jokaisen kävijän tulisi tuoda omat muistiinpanovehkeensä tai hakaneulansa, mutta virheitä voi aina tapahtua. Samalla tavalla kuin seminaariosallistujien pitäisi tuoda omat muistiinpanovälineensä, mutta virheitä voi aina tapahtua.

    Kyllähän hakaneulat maksavat jopa pari euroa per sata kappaletta. Tuollaisia laatikoita ei kovin montaa tarvita ja sillä hinnalla pelastetaan monen kävijän päivä.

    Mutta toki joku voi pitää moista panostusta kävijöiden tyytyväisyyteen aivan liiallisena törsäyksenä.

  2. Huuto.net on häiriköitä täynnä. Kerroppa sitten rehellisesti että menikö pyörä kaupaksi. Tämänhetkinen voittajaehdokkaasi on saanut negatiivisen palautteen jossa huudon loputtua hinta ei käynytkään. En antaisi tuollaiselle ostajalle edes osoitetietoja, voi olla että pyörää tullaan hakemaan ilman rahaa.

    Näin kävi työkaverille joka möi moottorikelkan. Ostaja tuli katsomaan kelkkaa mutta halusi vielä harkita päivän. Alle 12h kelkan näytöstä saapui auto peräkärryn kanssa ja simsalabim! Ei moottorikelkkaa! Kelkka siis vaihtoi omistajaa, raha ei. Ostajan puhelinnumero oli prepaid ja nimi keksitty. Poliisi totesi että tälläiset rikokset selviävät hyvin harvoin.

    2000-luvun alkuvuosina huuto.net oli kelpo paikka käydä kauppaa mutta nyt ei ole toivoakaan. Kaikki halutuimmat kohteet (bling-bling, kuten pyöräsi) täyttyvät häirikköhuutajista. Vaikka äidillä ja isällä ei ole antaa rahaa eikä sossu rahoita heräteostoksia niin mikään ei silti estä huutamasta.

    Edellämainitun sain itse karvaasti kokea puoli vuotta sitten, yksikään tuote ei mennyt kaupaksi (PS3, Xbox360, RC-auto) – jokainen kohde kyllä huudettiin mutta jopa tunnistautuneet käyttäjät ilmoittivat huudon päätyttyä ”sori, ei ole rahaa”.

    Tervetuloa laskusuhdanteeseen, pah! Nyt on maalailtu tarpeeksi piruja seinille – onnea silti kaupoille. =) Ehkä joku noista paremman palautteen huutajista oikeasti ostaa pyöräsi.

    Tuomas

    1. Tämä menee nyt vähän blogijuttuni aiheen ohitse. Mutta todettakoon nyt, että pyörä meni kovan korotuskisan päätteeksi kaverille, jolla on 85 myönteistä palautetta – eikä yhtään kielteistä.

      Yksi hyvän ostajan tunnusmerkki on myös se, että viestintä pelaa. Ostaja ottikin yhteyttä puhelimitse vain muutamia minuutteja huutokaupan päättymisestä ja pyysi tilinumeroa.

  3. Moi Jari!

    Tämä kirjoitus on yksi pysäyttävämpiä hinnoittelua koskevia esimerkkejä. Huuto.netin ilmoitus on valitettavasti jo poistunut jonnekin bittiavaruuden arkistoihin, joten jos sulla on siitä kopio itselläsi, sen linkittäminen tänne olis mahtava juttu!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Kolme viheliäistä kysymystä yrittäjälle
Riikka Nurmi

Yrittäjän kolme viheliäistä kysymystä

Mitä tehdä, jos asiakas pyytää jotain, mitä en osaa, ja josta en tiedä, miten se tehdään? Miten asetan hinnan oikein, ettei palveluni ole liian halpaa eikä kallistakaan? Mitä vastaan, kun asiakas kysyy miksi palvelusi on niin kallis?

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.