Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Kallein on suosituin

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Tuotteistusprojektiemme ykköstavoite on hilata asiakkaidemme palvelutaksat kattoon. Hankkeisiin osallistuvat menevät usein paniikkiin:

”Ei tule kesää, asiakkaat kaikkoavat, huono homma!”

Kuulemma jokin Louis Vuiton voi myydä venäläiselle tuhansia maksavan käsilaukun jopa Suomessa. Mutta se on poikkeus.

Mikään arkinen tuote tai palvelu ei voi olla kallis ilman, että ostajat pakenevat.

No hyvä. Jos näin on, miten sitten selität kilpapyöräni tilanteen? Laitoin sen viikko sitten myyntiin Huuto.net-huutokauppaan.

Tilanne on tätä kirjoittaessani mielenkiintoinen:

  1. Huutokaupassa on myynnissä 1753 pyörää. Jos ne laittaisi pyörätelineeseen, sen pitäisi olla kilometrin levyinen. Kilpailua on siis varmasti riittävästi.
  2. TNS Gallupin mukaan Huuto.net-sivustolla vierailee noin puoli miljoonaa eri kävijää viikossa. Markkina on taatusti ”aito”.
  3. Fillaristani on tarjottu tähän mennessä pyöräosaston korkein hinta (1 400 euroa). Seuraavaksi paras yltää alle puoleen siitä (660 euroa).
  4. Mankelini on kategoriansa suosituin kohde. Siitä on esittänyt tarjouksen 19 huutajaa. Seuraavaksi paras on saanut vain 9 tarjousta.

Toisin sanoen kallein tuote on myös ylivoimaisesti suosituin. Tilanne on juuri se, jonka ei myyjän mielestä pitäisi olla edes mahdollinen.

Taustalla on muutamia yksinkertaisia asioita, jotka ovat sovellettavissa mihin tahansa bisnekseen:

  1. Tuote on helvetin hyvä. Se erottuu tusinatavarasta edukseen.
  2. Myyntipuhe poikkeaa tuhansista kilpailevista sepustuksista. Se on esimerkiksi paljon keskivertoa pidempi.
  3. Olen panostanut markkinointiin yli 30 euroa!
  4. Lähtöhinta on nolla euroa. Ostamisen kynnys on (aluksi) olematon.
  5. Asiakas päättää, minkä arvoinen tuote on. Myyjällä ei ole siihen mitään sanottavaa.
  6. Maineeni on kunnossa. Suosittelijoita on lähes sata.
  7. Kun tuote nousee suosituimpien joukkoon, se alkaa houkuttaa ostajia kiihtyvää vauhtia.

Siinä kaikki. Taustalla ei ole mitään rakettitiedettä. Keksitkö jonkin syyn, miksi vastaavat perusasiat eivät toimisi omassa bisneksessäsi?

Moni myyjä pesisi kilpailijansa, kun hän vain jaksaisi hoitaa edes arkiset perushommansa.

Lisäys 1.6.2012: Pyörä nousi koko Huuto.netin seitsemän suosituimman tuotteen listalle. Ilmoitusta on katsottu 4 656 kertaa. Taakse jäi 1 485 720 muuta samaan aikaan myynnissä olevaa kohdetta. Myös hinta on noussut, nyt paras tarjous on tasan 2 000 euroa.

Lisäys 1.9.2012: Koska Huuto.net on jo hävittänyt alkuperäisen ilmoituksen, olen lisännyt sen kuvakaappauksena.

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

5 kommenttia

  1. Tuo, mikä on perushomma ja mikä luksusta, onkin mielenkiintoinen asia.

    Näin tapahtumanjärjestämisen ihmeellisessä maailmassa on väännetty useita vuosia hakaneuloista. Kävijät kaipaavat hakaneuloja tekemiensä asujen hätäkorjailuun. Itse olen ollut aina sitä mieltä, että hakaneulojen tarjoaminen on tapahtumanjärjestäjän perustehtävä. Se vertautuu siihen, että seminaareissa on tarjolla muistilehtiöitä ja kyniä.

    Kaikki eivät toki ole samaa mieltä. Parikin muita vastaavia tapahtumia järjestävä on ollut suorastaan järkyttynyt siitä, miten joku kävijä KEHTAAKAAN esittää niin härskejä vaatimuksia.

    Tottakai jokaisen kävijän tulisi tuoda omat muistiinpanovehkeensä tai hakaneulansa, mutta virheitä voi aina tapahtua. Samalla tavalla kuin seminaariosallistujien pitäisi tuoda omat muistiinpanovälineensä, mutta virheitä voi aina tapahtua.

    Kyllähän hakaneulat maksavat jopa pari euroa per sata kappaletta. Tuollaisia laatikoita ei kovin montaa tarvita ja sillä hinnalla pelastetaan monen kävijän päivä.

    Mutta toki joku voi pitää moista panostusta kävijöiden tyytyväisyyteen aivan liiallisena törsäyksenä.

  2. Huuto.net on häiriköitä täynnä. Kerroppa sitten rehellisesti että menikö pyörä kaupaksi. Tämänhetkinen voittajaehdokkaasi on saanut negatiivisen palautteen jossa huudon loputtua hinta ei käynytkään. En antaisi tuollaiselle ostajalle edes osoitetietoja, voi olla että pyörää tullaan hakemaan ilman rahaa.

    Näin kävi työkaverille joka möi moottorikelkan. Ostaja tuli katsomaan kelkkaa mutta halusi vielä harkita päivän. Alle 12h kelkan näytöstä saapui auto peräkärryn kanssa ja simsalabim! Ei moottorikelkkaa! Kelkka siis vaihtoi omistajaa, raha ei. Ostajan puhelinnumero oli prepaid ja nimi keksitty. Poliisi totesi että tälläiset rikokset selviävät hyvin harvoin.

    2000-luvun alkuvuosina huuto.net oli kelpo paikka käydä kauppaa mutta nyt ei ole toivoakaan. Kaikki halutuimmat kohteet (bling-bling, kuten pyöräsi) täyttyvät häirikköhuutajista. Vaikka äidillä ja isällä ei ole antaa rahaa eikä sossu rahoita heräteostoksia niin mikään ei silti estä huutamasta.

    Edellämainitun sain itse karvaasti kokea puoli vuotta sitten, yksikään tuote ei mennyt kaupaksi (PS3, Xbox360, RC-auto) – jokainen kohde kyllä huudettiin mutta jopa tunnistautuneet käyttäjät ilmoittivat huudon päätyttyä ”sori, ei ole rahaa”.

    Tervetuloa laskusuhdanteeseen, pah! Nyt on maalailtu tarpeeksi piruja seinille – onnea silti kaupoille. =) Ehkä joku noista paremman palautteen huutajista oikeasti ostaa pyöräsi.

    Tuomas

    1. Tämä menee nyt vähän blogijuttuni aiheen ohitse. Mutta todettakoon nyt, että pyörä meni kovan korotuskisan päätteeksi kaverille, jolla on 85 myönteistä palautetta – eikä yhtään kielteistä.

      Yksi hyvän ostajan tunnusmerkki on myös se, että viestintä pelaa. Ostaja ottikin yhteyttä puhelimitse vain muutamia minuutteja huutokaupan päättymisestä ja pyysi tilinumeroa.

  3. Moi Jari!

    Tämä kirjoitus on yksi pysäyttävämpiä hinnoitelua koskevia esimerkkejä. Huuto.netin ilmoitus on valitettavasti jo poistunut jonnekin bittiavaruuden arkistoihin, joten jos sulla on siitä kopio itselläsi, sen linkittäminen tänne olis mahtava juttu!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pelottaako hinnakorotus?
Jari Parantainen

Hinnankorotus hirvittää – 7 keinoa tunkata taksat taivaisiin

Hinnankorotus on psykologista peliä. Tarkoituksesi on nostaa hintoja niin, ettei se vaikuta kanta-asiakkaittesi näkökulmasta epäreilulta tai mielivaltaiselta. Kerron 7 erilaista strategiaa, joiden avulla hoidat asian fiksusti.

Sairaanhoitajan pieni palkka ei johdu arvostuksen puutteesta tai ilkeästä työnantajasta.
Jari Parantainen

Sairaanhoitajan palkka on hänen oma päätöksensä

Sairaanhoitajan palkka ei ole huono siksi, että hänen ammattinsa kärsisi arvostuksen puutteesta. Työnantajan tehtäviin taas ei kuulu huolehtia hoitajien sosiaaliturvasta. Sen sijaan sairaanhoitajan palkka on seurausta hänen omista päätöksistään, kuten jokaisen asiantuntijan liksa.

K-kauppiaan mahdollinen riistohinnoittelu oli houkutellut toimittajat luokseen.
Jari Parantainen

Riistohinnoittelu on mainettaan parempi asia

Ilta-Sanomien jutun aiheena oli K-kauppiaan (ehkä) harjoittama riistohinnoittelu, vaikka tuota ikävää termiä ei tekstissä mainittukaan. Mutta mitä tuo haukkumanimi oikeastaan tarkoittaa? Onko se edes paha asia?

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action