Lähetä viesti
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Täysin aiheettomia epäilyjä

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Viime aikoina toimittajat ja keskustelupalstoille kirjoittelevat ovat kehdanneet epäillä useiden suomalaisten ahertajien vaikuttimia.

Kuitenkin jokainen ymmärtää, että moinen nurjamielisyys on täysin aiheetonta.

Tässä muutamia esimerkkejä harhaista älämölöä herättäneistä lausunnoista ja tapauksista:

1. ”Suomessa eivät pankit kaadu, mutta tietysti luottotappioita tulee.”

– Finanssialan keskusliiton toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi vastaa toimittajan kysymykseen, miten käy Suomessa, jos Eurooppaan iskee pankkikriisi (Talouselämä 25.5.2012).

Tomera Kauppi on ilmeisesti sopinut kabineteissa, että edellinen suomalaisia pankkeja kaatanut kriisi sai jäädä samalla viimeiseksi.

2. ”Fakta on, että (alkoholin) kokonaisukulutus ei lisäänny mainonnan seurauksena.”

– Ulkomainontayhtiö JC Decaux Finlandin toimitusjohtaja Klaus Kuhanen (HS 29.5.2012).

On tietenkin selvää, että mainostajat syytävät rahaa alkoholijuomien mainontaan ihan vain elinympäristömme ehostamiseksi.

3. Kaikkiaan 136 poliisia tarvitsi virkatehtäviensä vuoksi tietoja Mika Myllylän kuolemasta.

– Helsingin Sanomien (24.5.2012) mukaan 60 Mika Myllylän tietoja urkkinutta poliisia vältti jopa esitutkinnan hyvin yksinkertaisten selitysten avulla.

Puolustukseksi näytti riittävän jopa se, että urkkija onnistui todistamaan olevansa ihan oikea poliisi.

4. ”Että mitä tulee lähipiiriin ja kiinteistöihin, niin meidän kohdalta tää pajatso on niin kuin tyhjennetty.”

– Varman toimitusjohtaja Matti Vuoria tulosjulkistuksen yhteydessä toukokuun alussa (HS 14.5.2012).

Samaan aikaan yhtiön johto valmisteli lomatalojen myyntiä ilmeisesti lähipiirilleen.

5. ”En ole ottanut vastaan lahjoja missään tarkoituksessa, vaan olen aina pyrkinyt toimimaan oikein ja lakien sekä sääntöjen mukaisesti.”

Finnairin toimitusjohtajan Mika Vehviläinen vakuuttaa syyttömyyttään asuntokauppojaan koskevassa lausunnossaan (Kauppalehti 29.5.2012).

Tietenkään Vehviläinen ei hyötynyt näkemästään vaivasta millään tavalla. Olisi hän kämppänsä sinullekin myynyt, jos et olisi niin karmean persaukinen kitupiikki.

6. Airsoft-harrastajaksi ei hakeudu ihmisiä, jotka nauttisivat ihmisten ampumisesta.

– Pääkaupunkiseudulla toimivan PKS-airsoft-yhdistyksen puheenjohtaja Tero Salmela (HS 30.5.2012).

Jokainen tietää, että sotapeleissä on tarkoitus ammuskella puita, pensaita, rusakoita – tai muuten vain ihmisten ohi.

Suomalaiset hellivät hartaasti myyttiä, että olisimme jotenkin muita kansoja rehellisempiä.
Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

4 kommenttia

    1. Tuo idea pelkästään markkinaosuuksiin vaikuttavasta mainonnasta on – kauniisti sanottuna – hyvin erikoinen.

      Ajatus on syntynyt ilmeisesti niin, että kun jotkut alkoholijuomien tuottajat eivät ole saaneet toimialansa myyntiä kasvamaan, sen täytyy tarkoittaa, ettei mainonta vaikuta kokonaiskulutukseen.

      Koska olisi aika epäloogisen näköistä samalla sekä mainostaa että todeta mainonta tehottomaksi, hätäratkaisuksi piti keksiä jokin selitys. Sellaiseksi kelvatkoon, että mainonta vaikuttaakin vain markkinaosuuksiin.

      Selityksessä on muutamia heikkouksia.

      Ensinnäkin mainonta on hyvinkin saattanut estää alkoholijuomien kokonaiskulutusta pienentymästä. Sitähän me emme voi tietää, koska ei ole olemassa rinnakkaista Suomea, jossa olisi voitu testata mainontakiellon vaikutuksia.

      Toiseksi olisi kiinnostavaa tietää, miksei mainonta voisi houkutella nykyisin 10 pulloa viiniä vuodessa juovan tissuttelijan ryystämään ensi vuonna vaikkapa 11 pullollista. Ei se vatsan tilavuudesta ole kiinni, saati sitten maksan kestävyydestä.

      Kuulostaa siltä, että Klaus Kuhanen on keksinyt ensimmäisen toimialan, jonka volyymiä ei voisi markkinoinnin keinoin kasvattaa.

  1. Kyllähän se alkoholimainonta on hyväntekeväisyyttä – suunnittelijoille ja medialle?

    Meitä kun varjellaan virkamiehillä ja poliitikoilla, jotka päsmäävät päälle varjonyrkkeilyä muistuttavalla verojen säätelyllä. Ja lisäksi meillä on Alko, joka toimii portinvartijana maan kattavaan vähittäismyyntiin tuleville tuotteille.

    Ja niitä vastassa kansa, joka tykkää juoda, sivistyneemmin tai pohjattomammin.

    Dilemma on vähän sama kuin rahapeleillä. Minulle soitti Veikkauksen puhelinmarkkinoija, joka oli huolissaan puolestani siitä etten ole tilannut rahapelien tarjouskirjettä sähköpostiini ja virikeviestejä kännykkääni. Jää parhaat edut saamatta!

    1. Juu, noita ”kuka kuiskaa äänekkäimmin” -kisoja on käynnissä monilla aloilla edelleen.

      Yksi vastaava lienee dopingin vastainen sota. Vaikka se olisi kuinka kiellettyä, urheilubisneksen peruslogiikka kannustaa urheilijaa turvautumaan pillereihin ja pistoksiin, jos hän haluaa pärjätä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Näin myyjä manipuloi sinua
Jari Parantainen

Myyjä manipuloi sinua vähän väliä

Kyllä meistä jokainen on nähnyt, miten myyjä manipuloi kylmän rauhallisesti. Hän ei todellakaan ajattele muuta kuin omaa etuaan – ja sitäkin härskin lyhytnäköisesti. Silti Myyjä manipuloi -koulutukseni nimi polttaa päreitä joka vuosi.

shutterstock_52067119
Jari Parantainen

Prompteri auttaa, koska haluat katsoa silmiin

Prompteri on läpinäkyvä näyttö, jonka avulla voit pitää katseesi kamerassa. Siitä on hyötyä sekä videoneuvotteluissa että webinaareissa. Pääset eroon häiritsevästä vaikutelmasta, että vilkuilet jatkuvasti jonnekin katsojan ohitse.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action