Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Autotehtailija Henry Ford ei ehtinyt odotella, että maailma muuttuu. Hän alkoi remontoida sitä itse.

Ford halusi, että hänen tuotantolinjansa olisivat riippumattomia ulkopuolisista toimittajista. Niinpä hän valmisti itse oman teräksensäkin.

Mutta auto on siitä mielenkiintoinen kapistus, että sen käyttöarvo riippuu paljon muustakin kuin kärrystä itsestään. Pirssi tarvitsee ympärilleen kaikenlaista infrastruktuuria, jotta se olisi hyödyllinen.

Muuten niin itsenäinen Ford olisi ollut liemessä ilman maailman rikkainta miestä John D. Rockefelleriä kollegoineen. He nimittäin tuottivat polttoaineen Fordin kulkimiin.

Auto onkin siitä mielenkiintoinen värkki, että sen arvo riippuu erittäin vahvasti bensan hinnasta.

Muutamia vuosia sitten amerikkalaisen bensasyöpön Hummer-maasturin arvo romahti, kun polttoaineen hinta ampaisi taivaisiin.

Italialaisen Fiatin markkinointipomo on epäilemättä miettinyt jotain tällaista, kun hän on suunnitellut tehtaan uusimman kampanjan.

Fiat tarjoaa uuden auton ostajalle polttoaineen euron kiinteään litrahintaan.

Autoilijan näkökulmasta säästö on merkittävä. Bensa on Italiassa kalliimpaa kuin useimmissa muissa Euroopan maissa. Tällä hetkellä litra ysivitosta maksaa noin 1,80 euroa.

Jos Hummerin arvo aikanaan romahti, vastaavasti Fiatin arvo nyt pompsahti.

Italialaisten idea on mainio esimerkki siitä, miten hinnoittelijan kannattaa joskus ampua ohi aivan tahallaan.

Jos et voi nostaa omia hintojasi, voisitko laskea tuotteesi arvoon vaikuttavien oheistuotteiden hintoja?

Lähde: Taloussanomat 8.6.2012

2 vastausta

  1. Jännä nähdä, että onko Renaultin veto alkaa tarjota sähköautojensa kylkiäisenä maksuttomia latauspisteitä just eikä melkein oikea (ks. esim. TalSa 12.6). Sähköautojen myynnin tiellä on ollut mm. juuri latausinfran puute.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Sakkojen tuotteistaminen
Tommi Elomaa

Kannattaisiko sakot tuotteistaa?

Matkailijan matka katkesi koneesta poistamiseen Pariisissa. Avoimeksi jää, millainen lasku tuosta lankeaa – jos lankeaa. Olisiko sakkojen tuotteistuksella mitään vaikutusta?

Pelottaako hinnakorotus?
Jari Parantainen

Hinnankorotus hirvittää – 7 keinoa tunkata taksat taivaisiin

Hinnankorotus on psykologista peliä. Tarkoituksesi on nostaa hintoja niin, ettei se vaikuta kanta-asiakkaittesi näkökulmasta epäreilulta tai mielivaltaiselta. Kerron 7 erilaista strategiaa, joiden avulla hoidat asian fiksusti.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.