Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Autotehtaan hieno huti

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Tavoitteeni on lihottaa suomalaisen insinöörin lompakkoa niin, että hän saa osaamisestaan enemmän rahaa. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529

New call-to-action

Tilaa hälytys

Vaani sinäkin Pölli tästä -blogia. Saat tiedon Jarin uusista kirjoituksista sähköpostiisi.

Alennusmyynti kielletty -hinnoittelukoulutus 9.3.2020 Helsingissä + striiminä
Helsingin seudun kauppakamari järjestää hinnoittelukoulutuksen, jossa et joudu tuijottamaan tylsiä hintajoustokäyriä niin, että silmäsi kuivuvat päähän. Pian kampeat katteesi kohdalleen neljässä vaiheessa.
KOULUTUS

Autotehtailija Henry Ford ei ehtinyt odotella, että maailma muuttuu. Hän alkoi remontoida sitä itse.

Ford halusi, että hänen tuotantolinjansa olisivat riippumattomia ulkopuolisista toimittajista. Niinpä hän valmisti itse oman teräksensäkin.

Mutta auto on siitä mielenkiintoinen kapistus, että sen käyttöarvo riippuu paljon muustakin kuin kärrystä itsestään. Pirssi tarvitsee ympärilleen kaikenlaista infrastruktuuria, jotta se olisi hyödyllinen.

Muuten niin itsenäinen Ford olisi ollut liemessä ilman maailman rikkainta miestä John D. Rockefelleriä kollegoineen. He nimittäin tuottivat polttoaineen Fordin kulkimiin.

Auto onkin siitä mielenkiintoinen värkki, että sen arvo riippuu erittäin vahvasti bensan hinnasta.

Muutamia vuosia sitten amerikkalaisen bensasyöpön Hummer-maasturin arvo romahti, kun polttoaineen hinta ampaisi taivaisiin.

Italialaisen Fiatin markkinointipomo on epäilemättä miettinyt jotain tällaista, kun hän on suunnitellut tehtaan uusimman kampanjan.

Fiat tarjoaa uuden auton ostajalle polttoaineen euron kiinteään litrahintaan.

Autoilijan näkökulmasta säästö on merkittävä. Bensa on Italiassa kalliimpaa kuin useimmissa muissa Euroopan maissa. Tällä hetkellä litra ysivitosta maksaa noin 1,80 euroa.

Jos Hummerin arvo aikanaan romahti, vastaavasti Fiatin arvo nyt pompsahti.

Italialaisten idea on mainio esimerkki siitä, miten hinnoittelijan kannattaa joskus ampua ohi aivan tahallaan.

Jos et voi nostaa omia hintojasi, voisitko laskea tuotteesi arvoon vaikuttavien oheistuotteiden hintoja?

Lähde: Taloussanomat 8.6.2012

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

2 kommenttia

  1. Jännä nähdä, että onko Renaultin veto alkaa tarjota sähköautojensa kylkiäisenä maksuttomia latauspisteitä just eikä melkein oikea (ks. esim. TalSa 12.6). Sähköautojen myynnin tiellä on ollut mm. juuri latausinfran puute.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Burana-pillereitä on saatavana myös punaisina.
Jari Parantainen

Miksei pilleri ole punainen?

Usein tuotteistaminen tarkoittaa juuri sitä, että tuotteen ulkoisilla ominaisuuksilla on mahdollista kasvattaa myyntiä. Miksi sitten lähes kaikki särkylääkkeet ovat edelleen valkoisia pillereitä? Toivottavasti lääketehdas ei ole kysynyt asiaa asiakkailtaan.

Sorcolorin hinnoittelu poikkeaa alan käytännöistä edukseen. Se jää kerralla mieleen.
Jari Parantainen

Sorcolorin hinnoittelu jää jokaiselle mieleen

Sorcolorin hinnoittelu on maalausliikkeelle poikkeuksellinen. Asuntonsa maalaamista pähkivän asiakkaan ei tarvitse pyytää myyjää edes arviokäynnille, koska urakan hinta on jo etukäteen tiedossa. Selkohinta helpottaa ostamista ja poistaa riskin tunnetta.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action