Päivä päivältä käy selvemmäksi, että Suomi on hiipuva it-maa. Kun sovelluksen voi ostaa pilvestä, kotimaisen asiakkaan rahat singahtavat sukkana rapakon taa.

Sain muutamia viikkoja sitten päähäni, että haluaisin kokeilla Drupalia.

Sivistymättömille moukille tiedoksi, että se on yksi suosituimmista julkaisujärjestelmistä. Avoimeen lähdekoodiin perustuva Drupal puksuttaa monen hienon verkkosivuston taustalla.

En tietenkään halua palvelimia nurkkiimme pyörimään. Päätin ostaa Drupalini palveluna verkosta. Se osoittautui vaikeaksi – mutta vain siinä tapauksessa, että haluaisin kotimaista.

Ulkomailta on helppo löytää ratkaisu. Google löytää nopeasti firman nimeltään Acquia. Sen tarjonta ei jää epäselväksi.

Acquia.com markkinoi Drupal-palvelua selkeästi: täältä sitä saa!

Acquia sanoo suoraan, mitä sen palvelulla voi tehdä. Maallikkokin ymmärtää, että täältä sitä Drupalia saa. Klikkaa kuva täysikokoiseksi.

Ajattelin kuitenkin tarkistaa ensin kotimaiset vaihtoehdot. Olen ollut esimerkiksi Nebulan asiakas vuosia siksi, että heillä on ylivoimaisen ripeä tekninen tuki.

Nebulan päivystäjät ovat aina vastanneet sähköposteihini vuorokauden ympäri. Se on erityisen hienoa, kun kaikki alkaa mennä pieleen kolmelta yöllä.

Eikun shoppailemaan Nebulan sivuille. Pian tajusin, ettei firma näytä tuntevan koko asiaa. Laitoin kyselyn sähköpostilla.

Sain vastauksen myyjältä, jonka asenne oli kaikin puolin kohdallaan. Mutta sitten törmäsin suomalaisen asiantuntijayrityksen helmasyntiin. Kauppiaani kysymys oli pudottava:

“Kuinka paljon käyttämänne Drupal-moduulit vaativat php-muistia?”

Lisäksi sain lukea umpiteknistä pohdintaa väliaikaisista virtuaaliosoitteista, MySQL-kantojen asennuksista ja sen sellaisista.

Tähän kiteytyy se pienen pieni ero, josta tunnistaa tuotteistetun tai tuotteistamattoman palvelun. Voisin lyödä tonnin vetoa, ettei amerikkalainen Acquia kysy asiakkailtaan PHP-muistia koskevia kysymyksiä.

Olen tietysti paatunut myyntireiska itsekin – tai ainakin yritän uskotella sitä itselleni. Lähetin sähköpostia Nebulan toimitusjohtajalle. Ehdotin, että Ediste voisi tulla tuotteistamaan Nebulan sovelluspalvelut.

Nebulan pomo vastasi, että kokeiltu kyllä on. Mutta a) yksittäisten sovellusten tukeminen vaatisi erityisosaamista ja b) tällaisten palvelujen kysyntä on olematonta.

Lisäksi hän lähetti linkin Nebulan tuotesivulle, jonka kuvaama palvelu soveltuisi alustaksi myös Drupalille.

Nyt vasta hämmentynyt olinkin. Nimittäin sivulta ei löydy sanaakaan mistään muusta kuin web-peruspalvelimista ja hiukan tietokannoista.

Nebulan sivulta ei löydy sanaakaan Drupalista.

Tätä sivua tuijottavan asiakkaan on käytännössä mahdoton ymmärtää, myös Nebulan palvelu sopii mm. Drupal-alustaksi. Tosin hintakin on yli 10-kertainen. Lisäksi tarvitaan kaikenlaista säätämistä.

Amerikkalainen sanoo suoraan, että me myymme Drupalia.

Suomalainen olettaa, että asiakas ymmärtää idean bittipuolen yksityiskohdista: Linux, 2048 megatavua, PHP5 ja IMAP/POP.

Entä onko sille Drupal-palvelulle kysyntää? Nebulan toimitusjohtajan mielestä ei ole.

Inc-lehti listaa joka vuosi 500 kasvuyritystä. Acquia nousi elokuussa ohjelmistotoimittajien ykköseksi ja koko listan kahdeksanneksi. Sen on kasvanut kolmessa vuodessa yli 10 000 prosenttia.

Firmalla on nyt 2 400 asiakasta. Joukossa on sellaisia putiikkeja kuin Twitter, Warner ja Mersu. Ei tuo ihan kuolleelta bisnekseltä vaikuta.

Ikävä kyllä en lainkaan ihmettele, jos suomalaisetkin ostavat palvelunsa suoraan USA:sta.

Kysynnästä on vaikea päätellä mitään, jos ei ole tarjontaa.