Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Olen tänään näköjään huolissani vähän kaikesta. Nyt on vuorossa rakas kustantajani Talentum. Kotimainen kirjabisnes on pahasti jälkijunassa.

Sain Talentumilta sähköpostitarjouksen. Huomasin, etten ole vieläkään lukenut Amazonista kertovaa kirjaa, jonka suomennos on nimeltään Klik.

Rusina korvieni välissä alkoi tuottaa sisäistä monologia:

– Jaa, tuo kirja pitäisi varmaankin lukea. Kuuluu yleissivistykseen.

– Olisi oikeastaan vaihteeksi kiva ahmia bisneskirja suomeksi.

– Onkohan suomennos hyvä? Yleensä ne ovat vähän kankeita.

– No perhana, kai sen pystyy lukemaan. Ostetaan pois kuljeksimasta.

– Äh, nyt tämä systeemi alkaa kysellä kaikenlaista.

– Milloin sitä kirjaa edes saa, se tulee taas jossain postissa joskus.

Talentum-verkkokauppa alkaa kysellä kaikenlaista. Menossa ruutu 2/4.
Talentum-verkkokauppa alkaa kysellä kaikenlaista. Tässä on menossa maratonin ruutu 2/4.

– Ei saakutti, taidan sittenkin päätyä alkuperäiseen.

– Ainakin vilkaisen sitä salaa Amazonista.

Siinähän se on! Maksaa vain 17 taalaa.

– Suomalainen painos maksaa näköjään jotain 3–4 kertaa sen.

– Ai niin, siihen suomalaiseen tulee tietysti myös jotain toimituskuluja.

– Hyvä, täältähän löytyy myös Kindle-versio.

Kindle-versio löytyy - eikä maksa paljon mitään!
Kindle-versio löytyy – eikä maksa kuin 17 taalaa! Suomenkielinen näytti olevan 49 euroa + postikulut.

– Hassua olisikin, jos Amazonin tarina pitäisi ostaa painettuna.

– Taidan pudottaa sen tällä kertaa iPadille. Tsadam!

Amazonista ostaminen vaatii vain yhden klikkauksen.
Amazonista ostaminen vaatii vain yhden klikkauksen. Kirjan toimitusaika on ehkä 30 sekuntia.

Tässä vaiheessa hiirestäni kuului yksi klik. One Click -kirja oli ostettu! Se ilmestyy iPadin Kindle-hakemistoon saman tien.

Suomalainen kirjakauppias pysyy hengissä enää kielimuurin suojissa.

14 vastausta

  1. Kuten aikoinaan blogissani höpöttelin, kindle on tehty melkein liian helpoksi. Yhdellä klikkauksella tulee ostettua enemmän tavaraa kuin ehtii lukemaan ja mailiin pukkaa suositteluja tilaushistorian perusteella. Kaikki kuulostivat jo otsikon perusteella hyvältä.

    Bisneksenä loistava ja prosessina varmasti pitkän jalostuksen tulos. Koska amazon nappaa pois sen viimeisenkin klikkauksen?

    (ja miksei kukaan Suomessa ole kopioinut 1-click-orderia?)

    1. En ole syvällisesti perillä patenttikoukeroista. Mutta Amazon on joka tapauksessa patentoinut yhden kilikkauksen tilauksensa. Esimerkiksi Apple käyttää sitä ja maksaa lisenssimaksuja Amazonille.

      Sitä paitsi jos joku yrittää tuotteistaa jotain Suomessa helpoksi (vertaa pikavipit), se kuulemma ajaa ihmiset turmioon.

      Niinpä eduskunta rientäisi kieltämään yhden klikkauksen tilauksen, jotta kaltaisesi/kaltaiseni idiootit eivät tuhlaisi kaikkia rahojaan kirjojen kaltaiseen turhuuteen.

      Etkä sitä paitsi niitä kirjoja edes tarvitse, ainakin jos Sampsa Katajalta kysyttäisiin. Juurihan itsekin myönsit, että ne jäävät lukematta.

      1. Adlibriksella homma ainakin toimii. Ei tietty mainosta 1-clickiä, mutta ei sieltä tilaaminen vaikeetakaan oo. Ainoo ”vaiva” on kirjautuminen. Ostoskori muistaa sut ja tilaus hoituu ”yhdellä klikillä”, osote ja toimitustapa on kuten ennen.

  2. Onko Talentumilla käyttäjätunnuksia ja onko sulla niitä? Jos on niin en voi käsittää miksei kirjautuneille käyttäjille ole valmiina osoite- ja muita tietoja täytettyinä. Tuskin käyttäjätilin käyttäminen on osa Amazonin patenttia.

    Jos digiostaminen ei ole helppoa niin jää kokonaan ostamatta.

    1. Kyllä Talentumkin tarjoaisi käyttäjätunnuksia. Mutta arvaa, olenko koskaan jaksanut rekisteröityä. Joka kerta on houkutus elää vain tässä hetkessä*.

      Amazon on tässäkin suhteessa nokkela. Eihän systeemi välttämättä kysy edes tunnussanoja. Ilmeisesti se tunnistaa asiakkaansa evästeiden avulla.

      *Käytän 1Passwordia tunnussanojen tallentamiseen. Sieltä löytyy tällä hetkellä käyttäjätunnukset ja salasanat 173:een eri verkkopalveluun. Siis vaikka olen laiska rekisteröitymään. Monilla muilla tunnareita riittää varmasti paljon enemmän.

  3. Koko kirjautumis/tunnus-homma alkaa olla vanhentunut konsepti. Kukaan ei jaksa muistella ja/tai kirjoitella tunnuksiaan ylös.

    Eräs kokeilemani konsepti on käyttäjän yksilöivät URL-osoitteet, jonka käyttäjä tallentaa kirjainmerkkeihin. Käyttäjille vaikeasti sisäistettävä juttu, mutta jos sen ymmärtää niin varsin yksinkertainen ja toimiva tapa yksilöidä käyttäjät.

    Muuten näen koko verkkokauppaprosessissa älyttömästi vielä yksinkertaistamisen varaa. Tunnuksista tuskin päästään eroon, koska kauppiailla on toki halu kerätä asiakkaistaan paljon dataa jotta voi sitten kohdistaa markkinointia yms, mutta maksupuolellakin saattaa olla huomattavia nopeutuksia tulossa.

  4. Meinasin joskus ostaa kirjojasi sähköisessä muodossa. Elisa Kirja myy niitä, ja lukusovellus vaikutti toimivan ihan kivasti… mutta hinnat olivat vaan aika tyyriitä. 32,50 – 52,50 euroa on suhteellisen paljon, ainakin kun kiinnostus on lähinnä pelkkää uteliaisuutta (en tällä hetkellä tee mitään sellaista bisnestä, missä tarvitsisin näitä kirjoja).

    Kindlellä suurin osa ostamistani kirjoista on 5 – 20 dollaria, keskimäärin varmaan aika lähellä kymppiä. Siihen verrattuna suomalaiset sähköisessa muodossa myytävät kirjat ovat aika kalliita (siis muutkin kuin sinun). Ne jäävät ostamatta.

    1. Samuli, olen aivan samaa mieltä suomalaisten kirjojen hinnoista. Maailman parhaat teokset maksavat enää kymmenisen euroa. Siihen verrattuna kotikutoiset opuksemme ovat sietämättömän kalliita.

      Myös suomalaiset kustantajat voisivat myydä kirjojaan vaikkapa Amazonissa koska tahansa. Mutta se tarkoittaisi todella rajua leikkausta niiden katteisiin. Tai siltä se ainakin kustantajista tuntuu.

      Niinpä koko toimiala odottelee siilipuolustuksessa ja toivoo, että paha maailma pysyisi maamme rajojen ulkopuolella. Kielimuuri ei taida auttaa loputtomiin.

  5. Kysyin Plazakauppa.fi:stä tässä kuussa e-kirja vs. painettu -hintaerosta. Alla kysymykseni ja asiakaspalvelun vastaus:
    ———————————————————————
    K: Hei, meinasin ostaa kaupastanne e-kirjan ”Elämäni nomadina – irtolaisia, seikkailijoita ja elämäntapamatkaajia” Päivi Kannisto
    mutta jäin ihmettelemään hintaeroa: e-kirja 32,40€ ja painettu 26,20€. Eli e-kirja maksaa ~20% enemmän kuin painettu. Eikö tämän pitäisi olla toisinpäin?

    Mistä tämä hintaero johtuu?

    Ystävällisin terveisin,
    Jarno Halme
    ———————————————————————
    Ja alla vastaus jonka sain:
    ———————————————————————
    V: Hei Jarno,

    kiitos palautteestasi. Pahoittelemme vastauksen viipymistä.

    Plazakaupan hinnoittelu on keskimäärin kilpailukykyinen. Yksittäisten hinnoissa voi olla eroavuuksia, sillä kaupassa on usein erikoistarjouksia, ja toisaalta hinnat vaihtelevat esimerkiksi kustantajien kanssa solmittujen ehtojen mukaisesti.

    Ystävällisin terveisin

    Heidi Rantanen
    palveluneuvoja

    Otavamedia Oy
    Plazakauppa
    ———————————————————————

    Mulle on tullut vähän maku että Suomessa e-kirja koetaan jonain ihme uhkana joka pitää periaatteessa tarjota mutta pannaan varuiksi hinta sellaiseksi että kukaan ei sitä osta.

    Oppikirjabisneksellä on tässä siilipuolustuksessa oma osuutensa. Jos esim. Helsingin kaupunki päättäisi korvata lukukirjat lukulaitteella ja e-kirjalla eli laittaisi koko konseptin uusiksi kävisi melkoinen pöhäys koko toimialassa. Ja ihan varmasti kohta joku sanoo että ei tule ikinä tapahtumaan mutta olen tästä aivan saletti, eihän nykyisessä touhussa ole mitään järkeä. Ihmiset ovat lentäneet yli 40v. sitten kuuhun mutta Guttenbergin ajoista ei Perä-Pohjolassa ole päästy montaa metriä eteenpäin.

    Nykyisin kirjan myyminen ja jakelu webissä alkaa olla sen verran edullista ja helppoa että varmasti kohta alkaa rytinä käymään Suomessakin. Spotify -tyyppinen palvelu kirjoille torppaisi piratisminkin kuin seinään, pienet indie-kustantamot ja yksittäiset kirjailijat olisivat samalla viivalla Otavien ja WSOY:iden kanssa.

    1. Asiaan vaikuttaa myös sellainen älyttömyys, että sähköisen kirjan arvonlisävero on 23 prosenttia, kun fyysisellä / painetulla kirjalla se on vain 9 %.

      Jos kirjan veroton hinta on vaikkapa 40 euroa, kuluttaja saa paperikasan 43,60 eurolla, kun sähköisestä on maksettava 49,20 euroa!

      Verottaja onkin päättänyt, ettei edes CD:lle tai muistitikulle tallennettu äänikirja tai e-kirja ole niin fyysinen opus, että sitä koskisi tuo alennettu 9 prosentin vero. Suoraan verkosta ladattavasta kirjasta puhumattakaan.

      Salaliittoteoreetikko saattaisi ajatella, että käytäntö on keksitty antamaan kilpailuetua suomalaiselle paperi- ja kirjapainobisnekselle.

      Sinänsä paperin ja painatuksen osuus pehmeäkantisen kirjan hinnassa on enintään 2-3 euroa, vaikka painos olisi vain tuhannen kappaleen luokkaa.

      1. Ja painon päälle vielä toimitus. (Tosin suomalaiset taitaa tästä nyhtää asiakasta.) Joka tapauksessa sen kovakantisen käsittelyssä ja painamisessa pitäisi olla paljon enemmän kuluja kuin verkkokaupan automaattisesti lähettämässä tiedostossa.

        Adlibriksesta olen muutamia kirjoja tilaillut ja jopa ne 10-15e opukset tulee samaan rahaan kotiovelle. Minkä takia lähtisin keskustan kirjakauppaan etsimään autolleni parkkipaikkaa, kun saan kirjat kotio tuohon hintaan?`

        Kustantamojen lisäksi pari muutakin alaa Suomessa kuihtuu kohta, elleivät he muuta toimintatapojansa rajusti.

        Ps. e-kirjoihin liittyen ainakin Jyväskylän Ammattikorkeakoulun verkkokirjastosta saa jo ison kasan kirjoja ladattua omalle koneellensa opiskelijatunnuksilla. Eiköhän se kirjaston hyllymäärä siitä pikkuhiljaa pienene.

        Pss. Miten voi olla mahdollista että Jarin kirjojen kustantaja myy kirjoja kaupassaan kalliimmalla kuin adlibris?

        1. Aika monet ajattelevat, että kirja-alalla käytettäisiin kustannuspohjaista hinnoittelua. Eli että hinta on sitä suurempi, mitä kovemmat tuotanto- tai toimituskustannukset ovat. Mutta eihän se välttämättä mene niin.

          Esimerkiksi itse olisin valmis maksamaan enemmän sähköisestä kirjasta kuin fyysisestä, vaikka tietenkin sähköisen version tuotantokustannus on olematon verrattuna ”oikeaan” kirjaan. En nimittäin halua enää yhtään enempää hankalia paperikasoja nurkkiini lojumaan.

          En tietenkään tiedä, miten Talentumin kirjakauppa on päätynyt hintoihinsa. Mutta sehän on yleistä monilla aloilla, ettei päämies halua hinnoitella tuotetta suorakaupassa halvemmaksi kuin jälleenmyyjiensä kautta. Näin se välttää kilpailuasetelman oman jakelukanavansa kanssa.

          Toisaalta joku saattaa maksaa siitä ylimääräistä aivan mielellään, että hän ostaa isolta luotettavalta yritykseltä. Ei muutamien eurojen lisähinnalla ole esimerkiksi yritykselleen kirjoja ostavan kannalta mitään merkitystä.

          1. Toki tässä tullaan siihen hyötyperusteiseen hinnoitteluun, josta sinäkin olet paasannut. Kustannusperusteinen hinnoittelu ei ole kunnon bisnestä.

            Talentumin tapauksessa voidaan tietysti miettiä onko heillä aikomustakaan myydä kirjoja oman verkkokauppansa kautta vai ei. Ajattelutapahan voi olla, että laitetaan sinne nyt jotain esille kunnon hintaan. Nostaahan sekin asiakkaan mielikuvaa ko. firmaa kohtaan.

          2. Näin saattaa hyvin olla. Talentumilla on sitä paitsi muitakin keinoja kuin tuo verkkokauppa. Esimerkiksi heidän yrityksille suunnattu puhelinmyyntinsä saattaa olla kaikkein tehokkain suorakanava.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Sakkojen tuotteistaminen
Tommi Elomaa

Kannattaisiko sakot tuotteistaa?

Matkailijan matka katkesi koneesta poistamiseen Pariisissa. Avoimeksi jää, millainen lasku tuosta lankeaa – jos lankeaa. Olisiko sakkojen tuotteistuksella mitään vaikutusta?

fossiili-3
Jari Parantainen

Valtuutetun vaarallinen johtamisvinkki

Päätä ensin tavoitteet ja vasta sitten resurssit. Jos annat resurssien ohjata tavoitteita, organisaatiosi päätyy muiden fossiilien seuraksi aika pian.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.