Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Diplomaatit(kin) valehtelevat

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Autan insinöörejä tuotteistamaan osaamisensa helposti ostettaviksi palvelupaketeiksi. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529

Suomelle tuli pataan että paukahti. YK:n turvallisuusneuvoston jakkara jäi haaveeksi.

Aamun Hesari kertoi käänteistä, jotka ovat meille vuosittaisia tuttuja sekä Euroviisuista että Miss Universum -kisoista.

Tulos oli sok­ki en­nen kaik­kea Suo­mel­le, mut­ta myös suu­rel­le osal­le YK-yh­tei­söä. Käy­tä­vä­pu­heis­sa Aust­ra­liaa ja Suo­mea pi­det­tiin suo­sik­kei­na.

”Mel­kein kaik­ki tu­li­vat [en­nen ää­nes­tys­tä] sa­no­maan, et­tä te­hän olet­te vah­voil­la”, pet­ty­nyt [ulkoministeri Erkki] Tuo­mi­oja sa­noi.

Ää­nes­tyk­sen tu­los tar­koit­ti si­tä, et­tä Suo­men edus­tus­to is­tui kes­kel­lä sa­lia, jon­ka läs­nä­oli­jois­ta useat oli­vat va­leh­del­leet Suo­mel­le.

Markkinatutkimukseen rahojaan haaskanneet kiroilevat usein samaa: asiakkaat kusettavat vielä enemmän kuin Venäjällä viihtyvät dosentit.

Käynnistän kuluvan syksyn aikana uutta Noste-iltalento-palveluamme. Vastaan ei ole tullut yhtään kaksilahkeista, joka pitäisi simulaattorilentoja huonona ideana. Myyntijohtajamme mukaan kaikki hänen tapaamansa asiakasehdokkaat ovat palvelustamme haltioissaan.

Silti en usko sekuntiakaan, että yksikään hehkuttajista välttämättä ostaisi.

Asiaa on helppo testata mielikuvaharjoitteen avulla. Kuinka usein ystäväsi tai tuttavasi täräyttävät, että

  • vastasyntynyt tyttäresi on pahanhajuinen kuralinko,
  • tuliterä autosi ruostuu kolmessa vuodessa kuitenkin,
  • kokkaamasi sapuska ei kelpaisi edes sialle tai
  • uudet 13-tuumaiset silmälasisi istuisivat enintään Jorma Uotiselle?

Mikään ei ole helpompaa kuin katteeton kehuminen. Me kaikki suorastaan kerjäämme kannaltamme suotuisia valheita, joita myös imarteluksi kutsutaan.

Sitä paitsi nuoleskelu ei maksa mitään. Päinvastoin, sillä tavalla moni hankkii itselleen myönteisen ihmisen maineen.

Älä koskaan käytä myönteisiä ennakkoarvioita bisnespäätöstesi perusteina.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

10 kommenttia

  1. Lienenköhän tämän jo kertonut, mutta kerron uudelleen. Kun suunnittelin yritystäni, tein markkinatutkimuksen. Saimme siihen yli 1500 vastaajaa. Heiltä kysyttiin mm. että, kuinka paljon he olisivat keskimäärin valmiita maksamaan per osallistuja, mikäli softa hoitaisi ilmoittautumisten vastaanoton, vahvistusviestit jne. käyttäjän puolesta.

    Keskiarvosumma pyöri viiden euron huitteilla per osallistuja. MIELETÖN BISNES!

    Kuitenkin realistina laitoin hinnan kahteen euroon, mutta koska kysely oli osoittanut meille kristallin kirkkaasti, että ns. ”pay per use” -malli olisi todella hyvä, päätimme lähteä sillä liikkeelle.

    Alkuun markkinoimme tietenkin ensiksi näille, jotka olivat luvanneet kyselyssä maksaa vitosen hengeltä. Ja kerroimme, että tämähän on halpa, vain kaksi euroa hengeltä!

    Saimme ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana tällä mallilla liikevaihtoa 150€. Sitten luovuimme siitä mallista.

    Otimme lakit kouraan, menimme prospektien luokse ja myimme ihan oikeasti. Vasta neuvottelutilanteessa, kun sopimusta allekirjoitetaan, voit saada riittävän luotettavaa tutkimustietoa siitä, mitä asiakas on valmiina todella maksamaan ja millä mallilla hän haluaa tuotteesi ostaa.

    1. Oli esimerkkisi kertausta tai ei, havainnollinen se on joka tapauksessa.

      Tästä päästään lempiaiheeseeni, eli Tekesin politiikkaan. Putiikki kertoo nuorten, innovatiivisten yritysten rahoituspalvelustaan näin:

      ”Rahoituksen avulla yritys voi hyödyntää korkeatasoisia asiantuntija- ja tietopalveluita markkina- ja kilpailija-analyyseissä ja erityisesti kansainväliseen kasvuun liittyvissä selvityksissä. Tuloksena yritykselle syntyy tai päivittyy liiketoimintasuunnitelma, jonka avulla yritys voi lähteä toteuttamaan kasvuun liittyviä toimenpiteitä.”

      Toisin sanottuna Tekes suorastaan pakottaa tuhlaamaan rahat markkinatutkimuksiin ja -selvityksiin. Lisäksi liiketoimintasuunnitelma pitäisi sitten rakentaa huuhaa-tutkimusten tuottamien pilipalitulosten perusteella!

      No eihän siinä mitään, jos markkinatutkimus perustuisi asiakkaiden todellisen käytöksen tarkkailemiseen. Valitettavasti ne kuitenkin ovat useimmiten juuri kyselytutkimuksia, joiden tuloksiin ei ole mitään luottamista.

      Jokainen täyspäinen ymmärtää, että noppaa heittämällä homma etenisi nopeammin. Uutta bisnestä suunnittelevat yrittäjät tuhlaavat aikaansa Tekesin harhaanjohtamana jopa vuosia.

      1. Niin mutta kun kyselyistä voidaan piirtää hienoja kuvaajia ja käppyröitä ja ties mitä! Sehän on suorastaan tieteellistä! Eihän tiede ole turhaa!

        Mutta kyllä vaan, törmäsin itsekin tähän tutkimus- ja suunnitelmailmiöön suunnitellessani firman perustamista. Joka puolelta tuputettiin liiketoimintasuunnitelman tekemistä ja sen kiikuttamista Finnveralle. Onneksi edes yksi tapaamamme asiantuntija sanoi sen, mitä olimme toivoneet kuulevamme: ”Ette nyt mieti näitä tämmösiä suunnitelmia, vaan meette vaan ja kokeilette tätä (firmoille suunniteltua uudenlaista palvelua) jossain firmassa.” Ja niin teemmekin!

        Siis toki on järkevää kartoittaa onko liiketoimintamallissa edes teoreettista mahdollisuutta toimia, mutta se on toissijaista, kun ei vielä edes tiedetä haluaako kukaan uutta palvelua ylipäänsä.

  2. Mutta hei, eihän tästä pidä lannistua. Pysyväisjäsenet turvallisuusneuvostossa pitävät vaihtuvia kuitenkin ”turisteina”, joiden merkitys päätöksentekotilanteessa testataan pysyvien veto-innokkuudessa. Joten, mikä idea tuhlata ”paukkuja”?

    Hehkuttajia riittää aina, mutta niin riittää kriittisiäkin. Aika monta tarinaa on myös niistä alkavista yrittäjistä, jotka ovat julkista rahoitusta hakiessaan törmänneet ”ei tämä toimi kuitenkaan”-vastarintaan ja tehneet oman juttunsa superkritiikistä huolimatta ihan menestyksekkäästi.

    Onko Suomi mielestänne hyvä kotimarkkina-alue? Onko teidän mielestänne skaalautuvaa bisnestä hyvä lanseerata Suomeen?
    Oma väittämäni tällä hetkellä on (valitettavasti en voi tähän liittää lähteitä – kiitän mahdollisista jo etukäteen), että samalla vaivalla haet kumppanin ja lanseerauksen isoille markkinoille?

    1. Totta turiset, ylipäätään muiden edesvastuuttomia mielipiteitä ei pitäisi uskoa – olivat ne myönteisiä tai kielteisiä. Maailma on täynnä esimerkkejä yrittäjistä, jotka ovat armottomasta vastarinnasta huolimatta rusikoineet firmansa hurjaan menestykseen.

      Olen päivä päivältä varmempi, että pelkän kotimarkkinan varaan on vaarallista nojata. Suomi on niin monessa suhteessa takapajula, vaikka juhlapuheet muuta vakuuttaisivat.

  3. Työskentelin aikoinaan yrityksessä jossa teetettiin kyselytutkimus, asiakkailta kysyttiin ”mitä he toivovat toimittajaltaan”. En muista yksityiskohtia tai vaihtoehtoja mutta tuloksen muistan loppuikäni: asiakkaiden ylivoimaisesti hartain toive vaikitoimittajalle oli että asiakasvastuullinen myyjä olisi aktiivisesti yhteydessä. Eli soittaisi säännöllisesti varmistaakseen että kaikki toimii jne.

    Viimeisimmistä tuoteuutuuksista tai muista sellaisista aika harva oli kiinnostunut.

    Tämän kyselytutkimuksen tulokseen uskon kuin Neuvostoliittoon.

    1. Olen ihan samaa mieltä, että on oikeista kysymyksistä hyötyäkin. Arvostelen vain tuota ostaisitko-kysymystä, joka harvoin tuottaa mitään järkevää.

      Itse olen joskus saanut kyselytutkimuksen sivutuotteena idean uudesta palvelusta, jota asiakas ei itse edes ymmärtänyt toivoa. Hän vain kertoi arkisesta ongelmastaan, jota en ollut aikaisemmin äkännyt.

  4. Jos ilmiön kanssa haluaa päästä inhorealistisesti kasvotusten, kannattaa muuttaa vähäksi aikaa tänne Ameriikan ihmemaahan. Ihmisten totaalinen kyvyttömyys edes lievästi negatiivisten asioiden suoraan sanomiseen on täysin pöyristyttävää.

    Kaikki mielipiteet kuorrutetaan sokerilla ja ylisanoilla. Arvosanaskaalat menevät neljästä tähdestä viiteen tähteen ja neljää tähteä näkee harvemmin.

    Pinnallisesti ihan kivaa, kun ympärillä on aina positiivinen fiilis, mutta tekee kaikenlaisesta luottamuksen rakentamisesta täysin mahdotonta.

    1. Tommi, mainiosta havainnostasi tulee mieleen, olisiko Steve Jobs -vainaan töksähtelevää tyyliä jopa hiukan liioiteltu?

      Hänen käytöksensä on täytynyt olla aivan poikkeuksellista, jos yleinen tyyli on vältellä puhetta vähänkään ikävistä asioista viimeiseen saakka.

      1. Varsin todennäköistä. Itse olen suomalaisittain aika peruspositiivinen tapaus, mutta täällä koen olevani jo vähän juron jörön maineessa, kun sanon asiat kuten ne näen, enkä lähde kaunistelemaan niitä turhaan.

        Voin siis hyvin kuvitella Jobsin vain jossain vaiheessa omaksuneen eurooppalaisemman suorapuheisuuden ja sen myötä nihkeän maineen.

        Vain tässä maassa koko Radical Honesty -juttu voi olla jotenkin uusi ja innovatiivinen idea. Suomessa se ainakin tuntuisi olevan perustila.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Radical_Honesty

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Muistatko ennustaneesi Trumpin voiton?

Ensi viikolla ainakin yksi tuttavasi alkaa väittää, että hän aavisti Donald Trumpin voiton etukäteen. Kuitenkin muistat aivan hyvin, miten hän nimenomaan löi vetoa Hillary Clintonin

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Selkopuhe voitti asiantuntijan jorinan

Rooger Doodley pohti Neuromarketing-blogissaan jo kauan sitten, miksi Donald Trumpin viesti tuntuu uppoavan äänestäjiin. Uusimmassa tekstissään (Trump Surprise: Four Neuromarketing Takeaways from the 2016 Election) hän käy läpi muutamia

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Onko sisäänheittotuote vain turha välivaihe?

Tyypillinen asiakkaani on insinööritalo, joka myy mutkikasta teknistä palvelua tai softaa. Se pitäisi sitten muka tuotteistaa. Olen usein eri mieltä. Firman massiivista monsteripalvelua ei kannata

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.