Viestisi on turha, jos kukaan ei huomaa sitä. Silti mitätöntä markkinointia puskee joka tuutista.
Toki tissikuvat herättäisivät huomiota. Mutta silloin itse sanoma horjahtaa helposti paitsioon.
Copywritereiden salainen veljeskunta turvautuu mieluummin vahvoihin sanoihin. Ne ovat sopivan tuhmia merkkijonoja, joita kaikki eivät uskalla käyttää.
Pelkurit kutsuvat vanhuksia ikäihmisiksi. Ongelma on nykyisin haaste. Laiska on ryhtymisrajoitteinen. Holtiton tuhlaus on kestävyysvaje.
Kiertoilmaisut kertovat vain siitä, että suora puhe tuntuu liian vaaralliselta. Siksi jo muutamat ”väärät” sanat saavat viestin erottumaan kohinasta.
Hiljattain mikkeliläiset lähettivät paikallisille yrittäjille naputtelemani kutsun, joka herätti tunteita:


Vaikka sähköposti näyttää melko harmittomalta, esimerkiksi pohjasakka-sana sai erään vastaanottajan reagoimaan.
”On ihan pakko antaa palautetta. Mikä on se tutkimus, missä myyjät on laskettu pohjasakaksi???
(Mainos on ehkä hyvä) koska se on erittäin negatiivinen, halveksiva ja epämiellyttävä! Mutta rajansa kaikella.”
Kutsussa oli muitakin kielteisiä – ja siksi epäsopivia – ilmaisuja, kuten ”tyrkyttää”, ”halveksitussa”, ”inhota”, ”kylvää tuhoa”.
Monien mielestä joka päivä pitäisi olla heinäkuinen ihana helle 1950-luvulta, jolloin kaikki oli paremmin. Muusta ei saisi puhua, koska se osoittaa inhottavan kielteistä asennetta.
Läpeensä onnellisessa viestissä on vain yksi looginen ongelma.
Jos ei ole tautia, mihin tarvitaan lääkettä? Miksi joku tulisi hinkkamaan hanuriaan seminaaripenkkiin, jos kaikki on jo hyvin?
Entä mikä se tutkimus on, jonka mukaan myyjän työ on ehdotonta pohjasakkaa?
Se on Suomen Kuvalehden teettämä Ammattien arvostus -selvitys vuodelta 2010. Aviisi asetti 380 ammattia järjestykseen sen mukaan, mitä suomalaiset niistä tuumivat.
Kaikkein vähiten arvostamamme ammatti oli ovelta ovelle -myyjä. Toiseksi viimeiseksi jäi puhelinmyyjä. Heitä selvästi paremmin pärjäsivät mm. haastemiehet, tv-lupatarkastajat, ulosottomiehet, baariapulaiset ja ja parkkipirkot.
Myös muut myyntiammattit olivat aivan listan hännillä. Automyyjä päätyi sijalle 371. Myyntiedustaja pärjäsi vain yksitoista pykälää paremmin.
Jos haluat herättää tunteita, mausta viestisi muutamalla väärällä sanalla.
8 vastausta
Hmm.. Olenkohan lukenut liikaa postauksiasi, kun en lainkaan huomannut mainoksen olevan negatiivinen, halveksiva ja epämiellyttävä? Ennemminkin koin sen kannustavana. ”Myynti on hyvä juttu, vaikkei jengi sitä aina tajuakaan.”
Olisi mielenkiintoista tietää onko palautteen antajalla itsellään kokemusta myynnistä. Jos on, niin hän on varmaan todella loistava hommassa, jos ei kerta koskaan ole törmännyt samaan todellisuuteen kuin me muut! 😉
Ehkä ei-myönteiset sanat hyppivät liikaa silmille? Itse asia jäi taustalle.
Yksittäinen reaktio ei kuitenkaan tarkoita, että puhetta pitäisi sensuroida vielä kesymmäksi. Päinvastoin, muutamat soraäänet on yleensä vain hyvä merkki.
En minäkään huomannut ensin mitään kummallista, joten viesti voisi olla jopa vähän raflaavampikin. Itse käytän omissa myyntikoulutuksisani usein lausetta ”nyt opetan teille miten myydään henkilöille, jotka eivät halua ostaa” :). Ovelta ovelle-myynti on hieno tapa päästä eroon sosiaalisista estoista. Sitä kun aikansa tekee, niin pystyy lähestymään ketä tahansa koska tahansa. Sama pätee osittain myös puhelinmyyntii. Molemmista allekirjoittaneella pitkä kokemus.
Myyntitaito on upea osaaminen, joka on koulutuksenkin päälle yleensä hankittava kantapään kautta. Koska ihmiset eivät tiedä mitään esim BtoB-myyjän työn vaativuudesta, myyjän ammatti on helppo heittää samaan pohjasakkaan ja suosiottomuuslooraan toimittajan kanssa! Ennakkoluulo rulettaa.
Juuri mainitsemasi epäsuhta vasta traaginen onkin! Myyjän työ on tosiaan yksi vaikeimmista. Siinä ei paljon korkeakoulututkinto auta. Myyjän tutkintoahan ei liene edes olemassa, mikä on ihan älytöntä.
Mielikuvaa rapauttaa esimerkiksi se, että myyntityössä on jostain syystä sallittua epäonnistua törkeän usein. Kauppoja saa putoilla oikealle ja vasemalle ilman, että kukaan pitää sitä mitenkään outona.
Palasin blogiisi pitkästä aikaa, ja aivan yhtä pitkästä aikaa jaksoin lukea myynnin kehittämistä koskevan kirjoituksen loppuun asti. Useammankin itseasiassa. Siitä kaunis kiitos.
Myynnin ammattitutkinto, joka suoritetaan oppisopimus-/monimuoto-opintoina, valmistaa Myyjäksi. Tutkintotaso asettuu ammatillisen perustutkinnon ja korkeakoulun väliin. Hirveän hyvä juttu, mutta kysyntä koulutukselle on kuulemma edelleen verrattaen pientä. Onko syy sitten negatiivisista asenteista myyjän ammattiin, vai olisiko tässä kampanjoinnin paikka koulutusta tarjoaville oppilaitoksille, mene ja tiedä..
Kati, kiitos kommentistasi! Veikkaan, että kyse on juuri tuosta samasta ilmiöstä: myyjän ammatti häpäisee harjoittajansa lisäksi koko suvun.
Amerikkalaisten ennusteiden mukaan myyjien tilanne muuttuu todella rajusti lähivuosina. Mutta kääntyykö se parempaan vai huonompaan suuntaan?
Vastaus selviää lähiaikoina. Alan taas naputella uusia juttuja, tämä on yksi tärkeimmistä aiheista.