Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Mikä se ”markkinavoimat” on?

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Hesari haastatteli taannoin (8.10.2012) englantilaista rahoitusalan ammattilaista. Andrew Milligania nauratti ajatus siitä, että hän olisi jokin pahojen markkinavoimien edustaja:

”Kauhean monet poliitikot haluavat syyttää markkinoita omista ongelmistaan. Mutta kun puhumme rahoitusmarkkinoista, puhumme itse asiassa säästäjistä. Se voit olla sinä, eläkeyhtiö, omaisuudenhoitoyhtiö, pankki tai valtion sijoitusrahasto.”

Neljänneksellä suomalaisista perheistä ei ole lainkaan säästöjä. Mutta toisin sanottuna kolme perhettä neljästä on mukana pelissä, jota myös markkinavoimiksi kutsutaan.

Miksi ne markkinavoimat sitten näyttävät niin ilkeiltä?

Se johtuu siitä, että haluat säästöillesi niin hyvää tuottoa kuin mahdollista. Käytännössä sinä itse valitset pankkiireista tai rahastonhoitajista hyökkäävimmän. Siis sen, joka lupaa rahoillesi parasta korkoa.

Markkinavoimat tarkoittaa sinua.

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

4 kommenttia

  1. Noista 3/4-osasta (tai ao. tutkimuksen mukaan 2/3) puolet pitää rahojaan pankkitilillä, joten he eivät etsi hyökkäävintä rahastonhoitajaa, tuskin tietävät edes mikä moinen epeli on.
    https://www.taloussanomat.fi/raha/2012/05/22/sulatatko-sinakin-saastojasi-pankkitililla/201229864/139
    Lopuistakin suurin osa omistaa vain vanhemmilta perityn puhelinosakkeen tai tädiltä rippilahjaksi saadut 40kpl Nordean osakkeita, joten todellisia ”markkinavoimia” meistä on enintään 5-10%? Vai meinasitko että blogin lukijakunnassa %-osuus on suurempi? 🙂
    ”Markkinavoimat ovat Virtanen tuolla 9 talon päässä” 🙂

    1. Asia näkyy käytännössä esimerkiksi näin:

      – Kun pankki (asiakkaani) kampanjoi esimerkiksi 2 % korkotarjouksellaan, säästöjä alkaa vyöryä kiihtyvää tahtia pankkiryhmästä toiseen.
      – Eläkevakuutusten veroetu sai duunareitakin sijoittamaan säästöjään rahastoihin, joiden tuotoista suhteettoman iso osa paloi kuluihin.
      – Asuntolainaa etsivät ihmiset kilpailuttavat korkomarginaalia. Vain 0,1 %:n ero riittää valintaperusteeksi.
      – Auto ostetaan siitä liikkeestä, joka tarjoaa ”korotonta” luottoa ja pitkän maksuajan.
      – Jokainen meistä on rahastoasiakas, sillä osa eläkemaksuistamme rahastoidaan. Ainakin periaatteessa ne kilpailevat tuotoista keskenään.

      Kaikkein yleisin markkinavoima on tietysti kuluttaja, joka ostaa mieluummin halvan tuotteen kalliin sijaan. Älyttömintä se on silloin, kun autoilijat päräyttävät Riihimäeltä Espooseen ostamaan tarjousbensaa.

      Toki on totta, että olemme monessa asiassa myös laiskoja markkinavoimiksi. Esimerkiksi sähkön hintaa jaksaa kilpailuttaa paljon odotettua harvempi, vaikka sillä jokusen satasen säästäisikin.

    2. Kyllähän vihjeettöminkin perustallaaja kilpailuttaa esim. tonnikalapurkkia lähikaupassa, vaikkei muuten rahastot tai säästäminen kiinnostaisi pätkääkään. Tällä hinnan kilpailuttamisella on sitten kauaskantoiset seuraukset.

      1. Sieltä se valtava paine tosiaan lähtee leviämään. Kaikki jakelutien portaat taistelevat selviytymisestä verisesti. Lopulta rahoittajat pärjäävät juuri niin hyvin tai huonosti kuin heidän asiakkaansa. Tosin EU:kin yrittää epätoivon vimmalla pysäyttää ketjureaktion pankkien kynnykselle.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

TV anchor training for telling news
Jari Parantainen

Asiakkaasi kamera pimeänä? Laadi neuvotteluetiketti.

Videoneuvottelu on raivostuttava, jos joku pitää kameransa pimeänä. Miltä kasvonsa peittävä vastapuoli tuntuisi perinteisessä palaverissa? Tee asialle jotain. Lähetä neuvotteluetiketti etukäteen.

tarkistuslista-M
Jari Parantainen

Anna palautetta tapahtumajärjestäjän pikaoppaasta

Tapahtumajärjestäjän pikaopas on rakennettu kuuden tarkistuslistan ympärille. Yhteensä listoista löytyy 62 tärkeää tehtävää, joista moni unohtuu alan ammattilaisiltakin. Sivuja oppaassa on 30.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action