Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Mikä se ”markkinavoimat” on?

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Hesari haastatteli taannoin (8.10.2012) englantilaista rahoitusalan ammattilaista. Andrew Milligania nauratti ajatus siitä, että hän olisi jokin pahojen markkinavoimien edustaja:

”Kauhean monet poliitikot haluavat syyttää markkinoita omista ongelmistaan. Mutta kun puhumme rahoitusmarkkinoista, puhumme itse asiassa säästäjistä. Se voit olla sinä, eläkeyhtiö, omaisuudenhoitoyhtiö, pankki tai valtion sijoitusrahasto.”

Neljänneksellä suomalaisista perheistä ei ole lainkaan säästöjä. Mutta toisin sanottuna kolme perhettä neljästä on mukana pelissä, jota myös markkinavoimiksi kutsutaan.

Miksi ne markkinavoimat sitten näyttävät niin ilkeiltä?

Se johtuu siitä, että haluat säästöillesi niin hyvää tuottoa kuin mahdollista. Käytännössä sinä itse valitset pankkiireista tai rahastonhoitajista hyökkäävimmän. Siis sen, joka lupaa rahoillesi parasta korkoa.

Markkinavoimat tarkoittaa sinua.

4 vastausta

  1. Noista 3/4-osasta (tai ao. tutkimuksen mukaan 2/3) puolet pitää rahojaan pankkitilillä, joten he eivät etsi hyökkäävintä rahastonhoitajaa, tuskin tietävät edes mikä moinen epeli on.
    https://www.taloussanomat.fi/raha/2012/05/22/sulatatko-sinakin-saastojasi-pankkitililla/201229864/139
    Lopuistakin suurin osa omistaa vain vanhemmilta perityn puhelinosakkeen tai tädiltä rippilahjaksi saadut 40kpl Nordean osakkeita, joten todellisia ”markkinavoimia” meistä on enintään 5-10%? Vai meinasitko että blogin lukijakunnassa %-osuus on suurempi? 🙂
    ”Markkinavoimat ovat Virtanen tuolla 9 talon päässä” 🙂

    1. Asia näkyy käytännössä esimerkiksi näin:

      – Kun pankki (asiakkaani) kampanjoi esimerkiksi 2 % korkotarjouksellaan, säästöjä alkaa vyöryä kiihtyvää tahtia pankkiryhmästä toiseen.
      – Eläkevakuutusten veroetu sai duunareitakin sijoittamaan säästöjään rahastoihin, joiden tuotoista suhteettoman iso osa paloi kuluihin.
      – Asuntolainaa etsivät ihmiset kilpailuttavat korkomarginaalia. Vain 0,1 %:n ero riittää valintaperusteeksi.
      – Auto ostetaan siitä liikkeestä, joka tarjoaa ”korotonta” luottoa ja pitkän maksuajan.
      – Jokainen meistä on rahastoasiakas, sillä osa eläkemaksuistamme rahastoidaan. Ainakin periaatteessa ne kilpailevat tuotoista keskenään.

      Kaikkein yleisin markkinavoima on tietysti kuluttaja, joka ostaa mieluummin halvan tuotteen kalliin sijaan. Älyttömintä se on silloin, kun autoilijat päräyttävät Riihimäeltä Espooseen ostamaan tarjousbensaa.

      Toki on totta, että olemme monessa asiassa myös laiskoja markkinavoimiksi. Esimerkiksi sähkön hintaa jaksaa kilpailuttaa paljon odotettua harvempi, vaikka sillä jokusen satasen säästäisikin.

    2. Kyllähän vihjeettöminkin perustallaaja kilpailuttaa esim. tonnikalapurkkia lähikaupassa, vaikkei muuten rahastot tai säästäminen kiinnostaisi pätkääkään. Tällä hinnan kilpailuttamisella on sitten kauaskantoiset seuraukset.

      1. Sieltä se valtava paine tosiaan lähtee leviämään. Kaikki jakelutien portaat taistelevat selviytymisestä verisesti. Lopulta rahoittajat pärjäävät juuri niin hyvin tai huonosti kuin heidän asiakkaansa. Tosin EU:kin yrittää epätoivon vimmalla pysäyttää ketjureaktion pankkien kynnykselle.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita
Tommi Elomaa

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita?

Opeta asiakkaasi kuuden vaiheen kautta kuuliaisiksi ja tottelevaisiksi. Se tekee heidän elämästään helpompaa ja samalla myös parannat omaa katettasi.

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.