Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Hampaanjälkiä tuotepäällikön hanurissa

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Tammikuun What Montain Bike -lehti haastatteli myhäilevää tuotepäällikköä. Chris Hilton on töissä firmassa, joka on monille pyöräilijöille tuttu.

SRAM valmistaa vaihteistoja sekä maantie- että maastopyöriin. Chicagolainen paja on noussut viime vuosina kovaksi kilpailijaksi japanilaiselle Shimanolle, joka sai kekkuloida kukkulan kuninkaana vuosikymmeniä.

Maastopuolella koko bisnes onkin nykyisin kahden kauppa. Kunnon fillarin voimansiirto tulee joko Shimanolta tai SRAMilta ja piste.

Miksi Hiltonin haastattelu pisti silmääni?

No siksi, että hän oli kovin tyytyväinen itseensä ja tänä keväänä markkinoille tulevaan uuteen XX1-vaihteistoonsa. Hilton unohti mainita, että tuotekehitysidea tupsahti syliin suoraan asiakkailta.

Oikeastaan SRAM vain toteutti voimansiirron, jollaista tuhannet maastopyöräilijät ovat yrittäneet nikkaroida jo vuosia.

Asiat ovat kulkeneet karkeasti siten, että ensin sekä Shimano että SRAM lisäsivät kilvan pykäliä. Vähitellen molemmat päätyivät peräti 30 vaihteeseen. Takana oli kymmenen ratasta ja edessä kolme.

Etenkin kilpakuskit saivat vispata vipujaan oikein urakalla. Myös monen harrastajan mitta alkoi täyttyä.

Yksi jos toinen ketjunkuluttaja alkoi viritellä välineitään autotallissa. Syntyi 1×10-koulukunta. Se tarkoitti sitä, että etuvaihtaja sai lähteä. Jäljelle jäi yksi kertaa kymmenen vaihdetta.

Ratkaisusta oli monenlaista etua. Ensinnäkin raaseri keveni mukavasti. Ohjaustankoon tuli lisää tilaa vaikkapa satulan korkeussäädön kauko-ohjainta varten. Rikkoutuvat osat vähenivät.

Sitä paitsi etuvaihtaja on aina ollut teknisesti aika onneton. Se on kankea ja äänekäs härdelli.

Mutta eipä 1×10-virityskään ollut täydellinen: välitysten skaala jäi suppeaksi.

Joko kevein vaihde oli liian raskas maastoon. Tai sitten kuski sai potkia järjetöntä 120–150 kierroksen minuuttivauhtia, jotta nopeus olisi riittänyt edes tasamaalla.

SRAM otti siis pään pensaasta ensimmäisenä. Uutuus on tarkoitettu suoraan 1×10-porukalle. Mutta nyt vaihteita onkin 1 x 11 kappaletta.

Suurin kaupasta löytyvä takaratas on ollut tähän saakka 36-piikkinen. XX1-osasarjasta löytyy peräti 42-hampainen rieska. Se tarkoittaa apua raskaisiin ylämäkiin.

Mutta ei siinä kaikki: SRAM on venyttänyt asteikkoa myös toisesta päästä. Pienin ratas on nyt enää 10-piikkinen. Se tarjoaa pykälän lisää vauhtia kiireisille.

Chris Hilton kertoo, että XX1-tuotekehitysprojekti oli todella salainen. Edes kaikki hänen esimiehensä eivät tienneet, mitä tuutista oli tulossa.

Uutuus on erittäin kallis. Pelkät takarattaat maksavat yli 350 euroa. Toimittaja yrittikin kysellä, koska SRAM toisi markkinoille edullisemman 11-vaihteisen osasarjan.

Hilton on hilpeänä. Eihän hänellä ole mitään syytä laskea hintoja, kun kädessä on ainutlaatuinen tuote.

Nokkelinkaan harrastaja ei yllä virityksillään samaan. Shimano on aivan aseeton. Nyt on tilaisuus vuolla kultaa kaikessa rauhassa – niin kauan kuin japanilaiset sen sallivat.

Ja mikä parasta, tuotekehitysidea tuli ja puraisi tuotepäällikköä persuuksista. Sitä ei voinut olla havaitsematta, kiitos fillareidensa modailusta innostuneiden harrastajien.

Älä kysy asiakkaalta, mitä hän haluaisi. Sen sijaan tarkkaile, kuinka hän käyttää tuotettasi väärin.

7 vastausta

  1. Melkeen ohi aiheen..

    Tulipahan mieleen…onko automaattivaihteisia fillareita olemassa?

    ”vaihde” vaihtuisi jonkun määrätyn vastuksen toteutuessa. Joku hydraulijuttu…

    1. Kaikenlaisia virityksiä on olemassa. Jos itse lähtisin kehittämään automaattia, jalostaisin sen Shimanon hienosti sähköllä toimivasta Di2-vaihteistosta.

      Tulos olisi siis enemmän autoista tutun DSG-robottivaihteiston kaltainen (verrattuna perinteiseen automaattivaihteistoon).

      Ongelma on vain se sama kuin autossakin: robotin pitäisi tietää usein jo etukäteen, mitä vaihdetta tarjota kolmen tai viiden sekunnin kuluttua.

  2. Eikös tuollainen ratkaisu ole Shimanon kopioitavissa hetkessä? Missä siis pysyvä(hkökään) kilpailuetu?

    1. Olet ihan oikeassa, luultavasti Shimano kopioi idean niin pian kuin se ikinä pystyy. Mutta SRAM ehtii rahastaa ideallaan jopa pari vuotta.

      Toisaalta Shimanolla on ollut myynnissä sähkötoimisia vaihteistoja maantiepyöriin jo vuosia. Hienosti toimivat! Maastopyöräversio voisi olla hauska vastaveto. Shimano ei näyttäisi SRAMin perässä hiihtelevältä luuserilta.

      Joka tapauksessa meidän jokaisen pitäisi karistaa haaveet pysyvästä kilpailuedusta. Se luo valheellisen turvallisuuden tunteen. Lopulta käy kuin Nokialle.

      1. Tuokin on aivan totta. Tosin megalomaanisia yrityksiä joilla on gigalomaaniset järjestelmät on hankala haastaa. Vrt. Waltonin kioski Amerikassa tai Amazon globaalisti. Länsi-Siperiassa S- ja K-liikkeille on pedattu niin hyvät olot, että Liidelilläkin on tuskaista.

        Ekana on varmaan kiva olla, mutta se toka säästää testikustannukset…

        1. Toki alalle tulemisen esteitä on jos jonkinlaisia. Mainitsemiesi vakiintuneiden asiakassuhteiden, markkinaosuuksien tai pääomantarpeen lisäksi erilaiset patentit lienevät niitä yleisimpiä.

          Ajattelen asiaa kuitenkin taas erityisesti asiantuntijabisnesten näkökulmasta. On vain pakko pysyä jonkin verran kilpailijoiden edellä (edes jossain suhteessa). Tilanne ei vakiinnu koskaan viittä minuuttia pidemmäksi ajaksi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Kolme viheliäistä kysymystä yrittäjälle
Riikka Nurmi

Yrittäjän kolme viheliäistä kysymystä

Mitä tehdä, jos asiakas pyytää jotain, mitä en osaa, ja josta en tiedä, miten se tehdään? Miten asetan hinnan oikein, ettei palveluni ole liian halpaa eikä kallistakaan? Mitä vastaan, kun asiakas kysyy miksi palvelusi on niin kallis?

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.