Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Karsi asiakaskuntasi isoksi

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Autan insinöörejä tuotteistamaan osaamisensa helposti ostettaviksi palvelupaketeiksi. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529

Neuvottelin hiljattain Talentumin kustannuspäällikön kanssa seuraavasta, syksyllä ilmestyvästä kirjastani. Ehdotin, että naputtelisin opukseni erityisesti tuotepäälliköille.

Kustantajan joukot ja markut miettivät asiaa hetken. He päätyivät siihen, että ehdotukseni oli huono.

Miksi sulkea valtaosa kansalaisista asiakaskunnan ulkopuolelle? Olisi mukavampi myydä paljon kirjoja kuin vähän kirjoja.

Pläjäykseni kannattaisi siis suunnata kaikille suomalaisille. Heitä on moninkertaisesti enemmän kuin tuotepäälliköitä.

Pian keskustelumme jälkeen törmäsin mielenkiintoiseen ilmiöön. Sovin Ratekoulutus Oy:n kanssa, että vedän maaliskuun puolivälissä kaikille avoimen tuotteistuskoulutuksen.

Tarkentaisin kuitenkin tuota ”kaikille avointa”. Kurssi on nimeltään Tuotepäällikön pelastuspakkaus. Se on siis tuotteistuskoulutus tuotepäälliköille.

Totta puhuen päivä ei ole tarkoitettu edes kaikille tuotepäälliköille, vaan nimenomaan b2b-alojen tuotepäälliköille. Kuluttajapuolen virkasiskot ja -veljet jääkööt tällä kertaa pakkaseen palelemaan.

Yllättäen päivä myytiin täyteen saman tien. Kolmenkymmenen osallistujan kohdalla totesimme, että enempää ei mahdu. Oli kiireesti polkaistava pystyyn uusinta kesäkuulle.

Nurinkurista asiassa on se, että yleiset, kaikille maailman ihmisille tarkoitetut tuotteistuskurssini ovat käyneet kaupaksi aika tahmeasti. Kymmenenkin osallistujan vokotteleminen on ollut työlästä viime aikoina.

Toisin sanottuna ”tuotteistuskurssi b2b-tuotepäällikölle” myy moninverroin enemmän kuin pelkkä ”tuotteistuskurssi”.

Olin eilen illalla vetämässä koulutusta Naisyrittäjyyskeskuksen yrittäjäkurssilla. Toimitusjohtaja Taru Päivike kertoi vastaavan esimerkin.

Koulutus ”luovien alojen yrittäjille” vetää huimasti enemmän osallistujia kuin koulutus vain ”yrittäjille”.

Sama mekanismi toimii myös laitekaupassa. Urheilijoiden pesukone myy paremmin kuin pelkkä pesukone. Eräs sihteeripuhelin oli hitti, kun täsmälleen sama kapula ilman sihteeri-sanaa oli vain tuote muiden joukossa.

Jos haluat kasvattaa myyntiäsi, monota 99,9 % ihmisistä ulos kohderyhmästäsi.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

8 kommenttia

        1. Varmasti tuosta on kyse. Toisaalta kaikille sopivan palvelun tai tuotteen hyödyt jäävät aika laimeiksi. Toisaalta asiakas tunnistaa itsensä (tai viiteryhmänsä) jopa jo tuotteen nimestä, kun se on sopivan kuvaava.

  1. Taannoin merkittävän suomalaisen mainostajan kuluttajakampanjan spekseissä oli määritelty kohderyhmäksi ”suomalainen väestö, sekä miehet että naiset, ikäryhmässä 0-99 vuotta”. Lopputulos ei muistaakseni kerännyt merkittäviä huomionosoituksia eikä palkintoja.

    1. Olen ollut aivan liian monta kertaa samassa tilanteessa. Asiakaskunnan rajaaminen tarkoittaa luopumista. Luopumisen tuska on karmea. Kaikki universumin ihmiset, otukset ja alienit on siksi niin paljon mukavampi kohderyhmä.

  2. Ilmiö voi VAIKUTTAA arkijärjen vastaiselta, mutta ei siinä mitään magiaa ole. Vaikka elämme länsimaisessa, äärimmäisen yksilökeskeisessä kulttuurissa, ei juuri sellaista yksilöä löydy, joka ei tahtoisi määritellä kuuluvansa johonkin ryhmään (tai ei tuntisi kuuluvansa johonkin ryhmään).

    Joten jos valittavissa on kymmenittäin hyviä tuotteita, valinta menee lähestulkoon arvalla (tai jollain ”järkevällä” perusteella). Mutta jos voin valita myös narsistisille ja näsäviisaille lakimiehille suunnatun tuotteen, on valinta selvä. Ja jos tuote on hyvä, voin suositella sitä myös kavereille, vaikkeivät nämä välttämättä samaan viiteryhmään kuuluisikaan.

    1. Ilmeisesti tuotteistaja / markkinoija / myyjä ei koskaan voi yliarvioida ihmisten egon vaikutusta.

      Olemme sitä paitsi kaikki tosi eteviä tunnistamaan, milloin viesti tai tuote on tarkoitettu kaikille. Se on selvä suojamekanismi, joka estää lukemattomia turhia signaaleja pääsemästä kovin pitkälle aivojemme syövereihin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

lehdon-kirittaja-koulutus
Jari Parantainen

Kirittäjä-palvelun tuotteistaminen johti 100-kertaiseen nopeuteen

Lehdon Kirittäjä-palvelun tuotteistaminen on vuoden tärkein projektini. Hankkeen tuloksena syntyi projektimalli, joka ansiosta toimitilan suunnitelutyö nopeutuu jopa satakertaiseksi perinteiseen tapaan verrattuna. Rakennus ehtii tuottaa jopa

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.