Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Eilen vedin ensimmäisen kerran tuotteistamista käsittelevän kurssin niin, että sen markkinoinnista ja järjestelyistä vastasi Ratekoulutus.

Yhteistyömme lähti käyntiin sekä hyvin että huonosti.

Myönteistä oli se, että tupa oli täynnä. Paikalla oli 30 tuotteistamisesta kiinnostunutta tuotepäällikköä tai heidän esimiestään.

Mutta jokin kuitenkin vaivasi mieltäni. En nimittäin ollut etukäteen aivan satavarma, kenen vastuulla mikäkin järjestelyjen yksityiskohta olisi.

Ratekoulutusta vetävä Sampo Korppoo kyllä kertoi etukäteen, että hänen firmansa vastaa kaikista järjestelyistä. Mutta mitä täsmälleen tarkoittaa ”kaikista”?

Olin juuri heristämäisilläni tuohtunutta sormeani, kun eräs asiakkaani täräytti postia. Hän halusi tietää tarkalleen, mistä asioista otan vastuun mahdollisen yhteisen Noste-suolakaivoksemme eri vaiheissa.

Olipa nolo homma! Vaikka kuinka tituleeraan itseäni tuotteistajaksi, arkistoistani ei löytynyt valmista vastausta.

Siis kiireesti hakkaamaan hammondia. Noste-suolakaivoksen vastuutaulukon ensimmäinen versio näyttää nyt tältä:

Noste-suolakaivos-vastuutaulukko
Noste-suolakaivoksen vastuujakotaulukko syntyi asiakkaani toiveesta tänä aamuna. Klikkaa kuva täysikokoiseksi.

Täydellinen pläjäykseni ei varmasti vielä ole, mutta toimikoon esimerkkinä kuitenkin.

Taulukkoon on näköjään helppo leipoa aimo annos jämeryyttä. Vastaava määrä informaatiota sopimustekstiksi sorvattuna vaatisi kymmenen sivua epäselvää sönkötystä.

Kun tehtävälle ei ole nimetty vastuullista, siitä ei tietenkään vastaa kukaan.

4 vastausta

  1. Minusta on vaarallista pistää markkinointitekstien kirjoittamisen vastuutahoiksi ”projektiryhmäsi”. Eikö tuohonkin olisi syytä käyttää ammattilaista, jotta vältettäisiin se tavattoman yleinen ME sitä-ja-tätä-oksennus, jota firmoista yleensä tulee? Ulkopuolinen osaisi ehkä sopivissa kohdin kysyä olennaisimman kysymyksen: ”miksi kukaan välittäisi tästä”?

    1. Kiitos Kimmo, erittäin hyvä kommentti!

      Noste-suolakaivoksen idea on juuri se, että projektiryhmän jäsenet kouluttavat samalla itseään. Vain itse tekemällä voi jotain todella myös oppia. Katselmuksissa annan sitten palautetta niin monta kertaa, että valmista alkaa syntyä.

      Asetelma muistuttaa siis vaikkapa urheilija-valmentaja-suhdetta. Valmentajan homma ei ole juosta sitä satasta urheilijan puolesta. Sen sijaan hän motivoi ja ohjaa suojattiaan hoitamaan homman itse.

      Toisin sanoen olen juuri se ulkopuolinen, joka ruoskii projektiryhmään kuuluvia. Hehän ovat tyypillisesti joka tapauksessa hyvin koulutettua ihmiskunnan eliittiä – erittäin kehityskelpoisia siis!

    1. Tässä mielessä taulukossani on myös heikkoutensa. Nimittäin tuo ”projektiryhmä” tarkoittaa helposti jaettua vastuuta. Sekin tarkoittaa samaa kuin että kukaan ei lopulta vastaa.

      Olen kuitenkin yrittänyt estää tätä niin, että projektiryhmässä on aina oma vetäjänsä, joka on viime kädessä vastuussa joukkonsa tekemisistä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Asiakaspoistuman vähentäminen
Tommi Elomaa

Voisiko asiakkaan lähdön estää psykologialla?

Asiakkaita ei tietenkään kannata estää lähtemästä väkisin. Mutta fiksulla suunnittelulla asiakas lähdön sijaan voi ostaa jopa lisää. Törmäsin nerokkaaseen manipulaatioon, joka käytti onnistuneesti mestarimyyjien kahta psykologista vipua. Oma lähtöni pysähtyi kuin seinään.

Sakkojen tuotteistaminen
Tommi Elomaa

Kannattaisiko sakot tuotteistaa?

Matkailijan matka katkesi koneesta poistamiseen Pariisissa. Avoimeksi jää, millainen lasku tuosta lankeaa – jos lankeaa. Olisiko sakkojen tuotteistuksella mitään vaikutusta?

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.