Väitän, ettei yrityksesi tarvitse muuta kuin tuotestrategian. Kun se on kunnossa, kaikki muu hyvä putoaa syliisi kuin itsestään.

Kukaan ei lopulta ole kovin kiinnostunut sinusta tai organisaatiostasi. Sen sijaan ostaja tarvitsee tuotettasi. Tai oikeastaan hän jahtaa tuotteesi hyötyjä.

Siksi on hämmentävää, miten surkeasti monet upporikkaat bränditalot selittävät, mitä olisi kaupan.

Toisaalta harrastejulkaisujen bisnes on perustunut kautta aikain siihen, että valmistajat eivät viitsi, halua tai osaa kertoa tuotteistaan juuri mitään järkevää. Maailma on täynnä lehtitalojen pystyttämiä testilaboratorioita, joiden ainoa tarkoitus on paikata tuo puute.

Julkaisijat eivät kuitenkaan tainneet arvata, että innokkaat amatöörit alkaisivat todella uhata heitä. Mutta niin vain on käynyt, että monet kaikkein parhaat tuotekuvaukset ja -testit tulevat nykyisin ohi kaikkien “virallisten” kanavien.

DC Rainmaker on mainio esimerkki. Hän julkaisee blogissaan käsittämättömän perinpohjaisia arvioita kaikenlaisista pyöräilyyn, juoksemiseen ja uintiin liittyvistä laitteista ja varusteista.

Näytteenä DC Rainmakerin touhusta toimikoon hänen laatimansa Wahoo Fitness KICKR Trainer -tuotearvio.

Aloin vakavissani miettiä, onko tässä nyt maailman paras tuotekuvaus. En nimittäin keksinyt yhtään kysymystä, johon tuo teksti ei olisi vastannut.

Eikö ole mielenkiintoista, että yksikään valmistaja ei katso asiakseen edes yrittää mitään vastavaa. Tavallaan on aika hassua ulkoistaa näin oleellinen osa valmistajan vastuuta satunnaisille harrastajille.

Luin muuten koko testin alusta loppuun. Tässä se taas nähtiin: jos asiakas harkitsee ostosta vakavissaan, mikään tuotekuvaus ei koskaan voi olla liian pitkä.

Enemmistö ensiostajista arvioi tuotettasi pelkästään tuotekuvauksen ja huhupuheiden perusteella.