Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Voiko ajatukset paiskata roskikseen?

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Ostin hetki sitten kiinnostavan, uunituoreen raportin. Madridin ja Ohion yliopistojen tutkijat selvittivät, miten tietyt rituaalit vaikuttavat asenteisiimme.

Miten ihmiset pääsisivät eroon kielteisistä ajatuksista? Voisiko niitä tuhota kuin jätteitä?

Ensimmäisessä kokeessa 83 espanjalaista koululaista kirjoitti paperille myönteisiä tai kielteisiä ajatuksia omasta kropastaan. Sen jälkeen heidän tuli joko heittää paperinsa roskikseen tai oikolukea tekstinsä.

Tutkijat olettivat, että roskiin lentäneet ajatukset pyyhkisivät vastaavat mietteet myös pääkopasta.

Näin todella kävi. Nimittäin hetkeä myöhemmin koehenkilöiden tuli arvioida kehoaan.

Jos koululainen oli juuri tuhonnut paperinsa, sille kirjatut vastaukset vaikuttivat hänen asenteisiinsa vertailuryhmää vähemmän.

Toiseen kokeeseen osallistui 284 opiskelijaa. Tällä kertaa kysymykset koskivat Välimeren ruokavaliota. Jokaisen tuli listata sitä koskevia myönteisiä tai kielteisiä ajatuksia niin paljon kuin 3 minuutissa ehti.

Tällä kertaa koehenkilöt oli jaettu kolmeen ryhmään.

    1. Ensimmäiseen kuuluvat heittivät vastauksensa roskiin.
    2. Toinen joukko talletti paperinsa joko taskuun, lompakkoon tai käsilaukkuun.
    3. Kolmas ryhmä vain taitteli vastausarkkinsa nurkat hiirenkorville.

Seuraavaksi vastaajat saivat arvioida Välimeren ruokavalion terveellisyyttä, haluttavuutta ja muita ominaisuuksia.

Nyt roskiin lentäneet vastaukset vaikuttivat entistäkin rajummin. Kielteisiä ajatuksia listanneet kannattivat ruokavaliota jopa enemmän kuin sen myönteisiä ominaisuuksia pohtineet.

Kun koehenkilöt pitivät alkuperäisiä ajatuksiaan roskana, heidän mielipiteensä kääntyivät päinvastaisiksi.

Toisaalta paperinsa perstaskuun tallettaneet pitivät kiinni alkuperäisistä näkemyksistään entistä jämerämmin.

Tuotteistajan näkökulmasta havainnot ovat erittäin kutkuttavia. Mahtaako tuloksilla olla yhteyttä siihen, miten painavat esineet vaikuttavat ihmisiin?

Fyysiseen muotoon siirretyt näkemykset selvästi ohjaavat asenteitamme. Jos kohtelemme ajatuksiamme kuin aitoa roskaa, alamme samalla hylkiä myös mietteitämme.

Vastaavasti voisi kuvitella, että palvelujen tuotteistajille tuttu aineettoman palvelun konkretisointityö vaikuttaa toiseen suuntaan.

Kenties esitteiksi, tuotelaatikoiksi ja muuten fyysisiksi esineiksi paketoidut ajatukset vahvistuvat?

Ainakin arkihavaintoni tukevat oletusta. Olen tuottanut kymmenittäin erilaisia tuotelaatikoita, joissa ei ole sisällä kuin painoa. Silti projektiryhmän jäsenet esittelevät muille ylpeänä aina nimenomaan boksia: ”Katsokaa, miten hienon palvelun me olemme tuotteistaneet!”

Asiakkaasi on parantumaton hiplaaja, haistelija ja maistelija.

4 vastausta

  1. Minulla nousi huoli mieleen: onko reaktio sama, jos tutkija antaa paperilla ajatuksen? Ensimmäinen ryhmä heittää paperin roskiin, toinen ryhmä laittaa taskuun ja kolmas jättää pöydälle.

    Huoleni koskee markkinointimateriaalia. Teen jatkossa niin isoja kirjeitä, että ne eivät mahdu roskikseen!

    1. Kiitos Lauri, pohdintasi etenee epäilemättä aivan oikeaan suuntaan!

      Menneinä vuosina vein asiakkailleni usein tuhdin (= painavan) tuotelaatikon, joka sisälsi Tuotteistaminen-kirjan + esitteeni. Kokonaisuus oli niin suuri, ettei se tosiaan mahtunut roskikseen. Niinpä aski löytyi ostajan hyllystä vielä vuosia jälkikäteen.

      Ilmeisesti täytyy palata itsekin taas boksikuvioihin. Hyviä laatikoita on vain merkillisen vaikea löytää / ostaa.

  2. Sattuipa sopivasti. Heitettiin juuri eilen vaimoni kanssa vanhoja kirjoja sekä muutama mapillinen opiskelumateriaaleja roskiin (ts. laitettiin kierrätykseen asianmukaisesti ;)). Nyt on kaksi kirjahyllyä ylimääräisenä, mutta suurempi muutos taisi tapahtua pään sisällä kuin hyllyissä. Vapautuneen tilan näkee nyt mahdollisuuksina sen sijaan, että törmää ”kun-nuokin-on-tuossa”-näkyyn!

    1. Muistan elävästi vastaavan tilanteen, kun sain aikanaan tutkintopaperit kouraan. Kärräsin välittömästi kymmeniä mappeja opiskelupapereita roskikseen. Harvoin on mikään ollut yhtä vapauttavaa!

      Reaktiostani muuten näkee senkin, mitä mieltä olin opiskelumateriaalien tasosta. En ole kaivannut prujuista ensimmäistäkään sen koommin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita
Tommi Elomaa

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita?

Opeta asiakkaasi kuuden vaiheen kautta kuuliaisiksi ja tottelevaisiksi. Se tekee heidän elämästään helpompaa ja samalla myös parannat omaa katettasi.

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.