Search
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Näkeminen on uskomista

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Tomi Suojoki (@TomiFIN) viittasi eilen Twitterissä tarinaan, jonka aikanaan naputtelin Tuotteistaminen 2 -kirjaan.

Esimerkki on alun perin teoksesta, jonka muutosjohtamisen ja sisäisen markkinoinnin guru John Kotter kirjoitti runsaat kymmenen vuotta sitten.

Kertomus on oiva näyte kaikille tuotteistajille siitä, miten tehokasta olisi konkretisoida höttöisiä mielikuvia.

Jon Stegner oli saanut tehtävän. Hänen oli uudistettava työnantajansa ostotoiminnot. Hän oli varma, että rahaa meni hukkaan – ja paljon.

Stegner aprikoi, että säästöä kertyisi jopa miljardi dollaria viidessä vuodessa.

Mutta miten hän saisi viestinsä perille? Ei ollut helppoa syyttää muita johtajia, että heidän ammattiostajansa olivat sotkeneet asiansa.

Stegner pyysi kesäharjoittelijansa luokseen. Hän antoi tehtävän. Tytön oli selvitettävä, millaisia työhansikkaita – ja mihin hintaan – konsernin eri tehtaat ostivat.

Pian selvisi, että yhtiön ostajat olivat tilanneet 424:ää erilaista hansikasmallia!

Tulos yllätti Stegnerin. Vaikka hansikkaat olivat pikkujuttu, tilanne oli selvä. Ostotoiminta oli aivan sekaisin.

Kullakin tehtaalla oli oma toimittajansa. Ostajat neuvottelivat omat hintansa. Saman tuotteen hinta vaihteli viidestä seitsemääntoista dollariin!

Stegner kaatoi hansikkaat neuvotteluhuoneen pöydälle isoksi keoksi. Sitten hän pyysi johtoryhmän jäsenet katsomaan. Johtajat tuijottivat läjää silmät ymmyrkäisinä. He silmäilivät hintalappuja.

Lopulta joku avasi suunsa. Hän kysyi: ”Ostammeko todella näin monenlaisia hansikkaita?”

Tulevina viikkoina Stegner kuskasi vuorensa yli kymmenelle eri tehtaalle. Hänen yleisönsä oli joka paikassa yhtä hartaan hiljaista.

Kiertue teki tehtävänsä. Stegner sai laittaa yhtiön ostotoiminnot täysremonttiin.

Demo jäi johtajien ja muiden työntekijöiden mieleen niin hyvin, että he muistelivat sitä vielä vuosia myöhemmin.

Ihminen uskoo, kun hän näkee. Numerot ja tilastot jäävät helposti vain tahroiksi paperilla.

Lähde: John Kotter, Dan Cohen: The Heart of Change: Real-Life Stories of How People Change Their Organizations. Harvard Business School Publishing. 2002.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Tuotteistaminen ennen verkkosivu-uudistusta
Riikka Nurmi

Tuotteistajan vinkit verkkosivu-uudistukseen

Tuotteistaminen varmistaa verkkosivu-uudistuksessa, että verkkosivustosi ja markkinointiviestisi puhuttelevat asiakasta ja saat enemmän kauppaa. Millaisilla laseilla omaa palveluvalikoimaa ja verkkosivua kannattaisi tarkastella ennen uudistusta?

shutterstock_52067119
Jari Parantainen

Prompteri auttaa, koska haluat katsoa silmiin

Prompteri on läpinäkyvä näyttö, jonka avulla voit pitää katseesi kamerassa. Siitä on hyötyä sekä videoneuvotteluissa että webinaareissa. Pääset eroon häiritsevästä vaikutelmasta, että vilkuilet jatkuvasti jonnekin katsojan ohitse.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.