Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Näkeminen on uskomista

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Autan insinöörejä tuotteistamaan osaamisensa helposti ostettaviksi palvelupaketeiksi. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529

Tomi Suojoki (@TomiFIN) viittasi eilen Twitterissä tarinaan, jonka aikanaan naputtelin Tuotteistaminen 2 -kirjaan.

Esimerkki on alun perin teoksesta, jonka muutosjohtamisen ja sisäisen markkinoinnin guru John Kotter kirjoitti runsaat kymmenen vuotta sitten.

Kertomus on oiva näyte kaikille tuotteistajille siitä, miten tehokasta olisi konkretisoida höttöisiä mielikuvia.

Jon Stegner oli saanut tehtävän. Hänen oli uudistettava työnantajansa ostotoiminnot. Hän oli varma, että rahaa meni hukkaan – ja paljon.

Stegner aprikoi, että säästöä kertyisi jopa miljardi dollaria viidessä vuodessa.

Mutta miten hän saisi viestinsä perille? Ei ollut helppoa syyttää muita johtajia, että heidän ammattiostajansa olivat sotkeneet asiansa.

Stegner pyysi kesäharjoittelijansa luokseen. Hän antoi tehtävän. Tytön oli selvitettävä, millaisia työhansikkaita – ja mihin hintaan – konsernin eri tehtaat ostivat.

Pian selvisi, että yhtiön ostajat olivat tilanneet 424:ää erilaista hansikasmallia!

Tulos yllätti Stegnerin. Vaikka hansikkaat olivat pikkujuttu, tilanne oli selvä. Ostotoiminta oli aivan sekaisin.

Kullakin tehtaalla oli oma toimittajansa. Ostajat neuvottelivat omat hintansa. Saman tuotteen hinta vaihteli viidestä seitsemääntoista dollariin!

Stegner kaatoi hansikkaat neuvotteluhuoneen pöydälle isoksi keoksi. Sitten hän pyysi johtoryhmän jäsenet katsomaan. Johtajat tuijottivat läjää silmät ymmyrkäisinä. He silmäilivät hintalappuja.

Lopulta joku avasi suunsa. Hän kysyi: ”Ostammeko todella näin monenlaisia hansikkaita?”

Tulevina viikkoina Stegner kuskasi vuorensa yli kymmenelle eri tehtaalle. Hänen yleisönsä oli joka paikassa yhtä hartaan hiljaista.

Kiertue teki tehtävänsä. Stegner sai laittaa yhtiön ostotoiminnot täysremonttiin.

Demo jäi johtajien ja muiden työntekijöiden mieleen niin hyvin, että he muistelivat sitä vielä vuosia myöhemmin.

Ihminen uskoo, kun hän näkee. Numerot ja tilastot jäävät helposti vain tahroiksi paperilla.

Lähde: John Kotter, Dan Cohen: The Heart of Change: Real-Life Stories of How People Change Their Organizations. Harvard Business School Publishing. 2002.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Muistatko ennustaneesi Trumpin voiton?

Ensi viikolla ainakin yksi tuttavasi alkaa väittää, että hän aavisti Donald Trumpin voiton etukäteen. Kuitenkin muistat aivan hyvin, miten hän nimenomaan löi vetoa Hillary Clintonin

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Selkopuhe voitti asiantuntijan jorinan

Rooger Doodley pohti Neuromarketing-blogissaan jo kauan sitten, miksi Donald Trumpin viesti tuntuu uppoavan äänestäjiin. Uusimmassa tekstissään (Trump Surprise: Four Neuromarketing Takeaways from the 2016 Election) hän käy läpi muutamia

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Onko sisäänheittotuote vain turha välivaihe?

Tyypillinen asiakkaani on insinööritalo, joka myy mutkikasta teknistä palvelua tai softaa. Se pitäisi sitten muka tuotteistaa. Olen usein eri mieltä. Firman massiivista monsteripalvelua ei kannata

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.