Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Google valvoo, tietää ja muistaa

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Luin Forbes-sivuston blogipostausta, kun silmään pisti pari kiinostavaa yksityiskohtaa. Tässä näkymä verkkosivulta:

google-mainokset

Sivun yläreunassa on sinisessä boksissa WriteThat.name-nimisen ohjelmiston* ilmoitus. Otin kyseisen sovelluksen koekäyttöön noin viikko sitten.

Lisäksi oikealla ylhäällä näkyy Amazonin mainos. Se taas koskee maastopyörän polkimia, joita olin tilaamassa muutamia päiviä sitten. En niitä tosin lopulta ostanut Amazonista, koska kauppa ei suostunut toimittamaan tavaraa Suomeen.

Mutta kuten kuvasta näkyy, iso G pani kuitenkin shoppailuni visusti muistiin.

Ei Googlen valvontakoneiston pitäisi tietenkään olla kenellekään enää yllätys. Mutten voi sille mitään, että aina välillä moinen nostattaa kylmiä väreitä.

*Olin jo aivan varma, että joudun koodaamaan sovelluksen itse. Etsin nimittäin vuosia sellaista ohjelmaa, joka osaisi lukea sähköpostista lähettäjän allekirjoituksen sisältämät tiedot CRM-järjestelmään. Ranskalainen WriteThat.name on jo aika hyvä yritys oikeaan suuntaan.

8 vastausta

  1. Googlen tietovarannot ja niiden hyödyntäminen ovat toki massiivinen kokonaisuus, jonka vaikutukset vaan paisuvat sen mukaan kuin ihmiset tulevat entistä riippuvaisemmiksi Googlen palveluista. En usko, että olemme nähneet vielä edes jäävuoren huippua siitä kavalkadista seurantaa & mainontaa, jonka Googlen ”big data” mahdollistaa.

    Omalta kannalta mielenkiintoisempi havainto tässä jutussasi oli kuitenkin kognitiivinen, sillä en ensi alkuun huomannut noita mainoksia eli juttusi pointtia lainkaan. Sen sijaan Ihmettelin tovin aikaa, mikä tässä keskinkertaisessa Apple-jutussa on kuvakaappauksen arvoista! On nimittäin niin, että tottuneena nettikäyttäjänä suodatan äärimmäisen tehokkaasti bannerit pois silmistäni. Ne katoavat ihan kuin usvaan. Jos joku mainos pomppaa silmille niin klikkaan senkin nanosekunnissa pois.

    Montakohan bannerimainosta keskimääräinen nettisurffailija ehtii vierittää ruudultaan päivässä? Sata? Tuhat? Montako niistä hän klikkaa tai muistaa millään tavalla päivän jälkeen? Ottaen huomioon miten paljon bannerimainontaa kuitenkin harjoitetaan, se ei liene täysin tehotonta, vaikka itse en edes muista milloin olisin viimeksi klikannut jotain banneria. Sitten on vielä adblockitkin, joiden käyttö on myös jossain määrin yleistä. Onko bannerimainonnassa järkeä? Yksi ohjenuorani liiketoiminnassa on välttää toimintaa, joka ärsyttää asiakasta. Bannerit ja erityisesti aggressiiviset silmille pomppivat mainokset ärsyttänevät useimpia netinkäyttäjiä, joten onko ylipäätään mielekästä mainostaa välineellä, joka saa useimmat pahantuulisiksi? Esimerkiksi Googlen hakusanamainonta on tässä suhteessa paljon parempi vaihtoehto, sillä sen sijaan että käyttäjälle tuputettaisiin jotain, mainokset ovat hakusanojen yhteydessä osavastauksia käyttäjän esittämiin kysymyksiin eli ne auttavat häntä. Se on myynnille paljon hedelmällisempi lähtökohta ja varmaankin osasyy siihen, miksi Google tuntuu imevän kaikki mainoseurot.

    1. Moi Jaani, kiitos kommentistasi!

      Olemme varmasti kaikki kehittäneet suojamekanismeja niin, että kaikkialla päälle puskevat mainokset eivät pääse kuormittamaan pääkoppaa liiaksi.

      Toisaalta olemme kaikki tosi epeleitä havaitsemaan itsellemme tarkoitettuja viestejä. Tarkoitan esimerkiksi sitä, miten oma nimi erottuu vaikka millaisesta hälinästä.

      Voiko siis olla niin, että kun jokin mainos sattuu puhumaan itselle tärkeästä tai ajankohtaisesta asiasta, aivot päästävät viestin läpi? Silmäthän sinänsä skannailevat massiivisen määrän informaatiota koko ajan, siis paljon muutakin kuin tietoinen mieli ikinä ehtii käsitellä.

      1. Kyllä sanoisin, että huonokin mainosareena paranee sillä, että mainokset ovat kohdennettuja. Mitä paremmin kohdennus onnistuu, sitä useamman suodattimesta se pääsee läpi. Pitäisi silti nähdä jotain lukuja, että uskoni bannerimainontaan vahvistuisi. Yksi seikka tietysti on, että kohdennus ei tänä päivänä vielä ole kovin nokkelaa vaan se lähinnä perustuu siihen, missä käyttäjä on aiemmin käynyt. Evästeisiin, eräänlaiseen peruutuspeilimittariin siis. Sitten kun se perustuu siihen, mihin ongelmaan käyttäjä kulloinkin hakee ratkaisua, ollaan jo paljon pidemmällä.

  2. Tuo bannerimainonnan personointi käyttäjän vierailemien verkkosivujen perusteella on ihan arkipäivää Suomessakin, sitä osaavat tehdä muutkin kuin Google. Googlen tai muun mainosverkon pyörittäjän ei tarvitse tietää verkkokäyttäytymisesi yksityskohtia, riittää kun olet vieraillut mainosnäytön triggeröivällä sivulla.

    Yritän siis sanoa että mainoksia voi personoida aika pinnallisilla tiedoilla, ei tarvitse tehdä mitään syvällistä tiedonlouhintaa.

    1. Ehkä ne kylmät väreet tulevatkin juuri siitä havainnosta, miten yksinkertaisin keinoin Google saa meistä maan matosista aselville vaikka mitä. Puhumattakaan, jos (kun) se yhdistelee tietojaan sopivasti.

      1. Retargeting (= mainnosten näyttäminen sen perustella että lukija on vieraillut tietyllä sivulla) on banneriväen keino edes jotenkin yrittää kohdistaa mainoksia oikealle kohderyhmälle.

        On sekä mainostajan että kuluttajan etu että ihmisille näytettäisiin vain heitä kiinnostavia mainoksia.

        Se on kyllä tosiaan pelottavaa mitä kaikkea Google minusta tietäisi jos sattuisi aiheesta kiinnostamaan.

  3. Itsellä on kyllä samanlainen suuntaus. Bannerit jäävät usein täysin huomaamatta. Toinen komennttini taitaa mennä taas kerran aiheen vierestä: Mitä CRM ohjelmaa Jari käytät?

    1. Jatkan aiheen vierestä, mutta lyhyesti: CRM-ohjelmistoni on Highrise. Se on mukavan niukka sovellus.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Sakkojen tuotteistaminen
Tommi Elomaa

Kannattaisiko sakot tuotteistaa?

Matkailijan matka katkesi koneesta poistamiseen Pariisissa. Avoimeksi jää, millainen lasku tuosta lankeaa – jos lankeaa. Olisiko sakkojen tuotteistuksella mitään vaikutusta?

shutterstock_52067119
Jari Parantainen

Prompteri auttaa, koska haluat katsoa silmiin

Prompteri on läpinäkyvä näyttö, jonka avulla voit pitää katseesi kamerassa. Siitä on hyötyä sekä videoneuvotteluissa että webinaareissa. Pääset eroon häiritsevästä vaikutelmasta, että vilkuilet jatkuvasti jonnekin katsojan ohitse.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.