Lotta on toimittaja. Hän aikoo kirjoittaa jutun, jonka aiheena on sissimarkkinointi – tai niin ainakin päättelin hänen listaamistaan esimerkeistä. Lupasin jatkaa luetteloa muutamalla näytteellä.

Sissin keinot näyttävät usein mitättömän harmittomilta. Mutta silti ne vain kummasti toimivat.

Ziljoonat asiakkaat kärsivät vuodesta toiseen esimerkiksi siitä, että myyjä panttaa yhteystietojaan. Ikään kuin ne kuluisivat käytössä.

Maailman yksinkertaisin sissin ase onkin tarra, josta hänen huippujulkiset koordinaattinsa löytyvät yhdellä vilkaisulla. Omani näyttää tältä:

Yhteystietotarroja kannattaa kylvää joka paikkaan. Liimaan sellaiset esimerkiksi kaikkiin lahjaksi tai näytteeksi tarkoitettuihin kirjoihini. En luottaisi sekuntiakaan siihen, että asiakas jaksaa etsiä puhelinnumeroa esimerkiksi vain henkilön nimen tai yrityksen perusteella.

Yhteystietotarroja kannattaa kylvää joka paikkaan. Liimaan sellaiset esimerkiksi kaikkiin lahjaksi tai näytteeksi tarkoitettuihin kirjoihini. En luottaisi sekuntiakaan siihen, että asiakas jaksaa etsiä puhelinnumeroni nimeni tai yritykseni perusteella – sikäli kuin hän niitä edes muistaa.

Tarrasta löytyvät siis firmani logo, rekisteröity iskulause, nettiosoite, sähköpostiosoitteeni, puhelinnumeroni ja Pölli tästä -blogini osoite. Lappusen mitat ovat 50 x 25 millimetriä.

Toki tarrasta on muutakin hyötyä. Sen avulla monet kadonneet esineet löytävät takaisin luokseni. Tai siis löytäisivät, jos koskaan hukkaisin mitään.

En ikinä nohda mihinkään esimerkiksi Applen VGA-sovittimia tai läppärin virtalähdettä, Logitech Presenter -kauko-ohjaimia tai mitään muutakaan sälää.

Jokainen kaltaiseni sivistynyt neukkarisissi törmää tietenkin joka päivä siihen, että taulutussit ovat joko hukassa tai kuivuneita. Toisaalta asiakkaani maksaisivat nerokkaista fläppitöherryksistäni (demareiden mielestä) sietämättömiä summia.

Siksi mukanani on aina pari pakettia Nosteen omia tusseja.

Kuten arvata saattaa, kaltaiseni vanha karvakorvahorisko hukkaa Noste-tussilaatikoita sinne tänne jopa runsaan sadan boksin vuosivauhtia.

Noste-taulutussin kyljessä lukee, että "Heitin vanhat huonot tussinne roskiin. Näitä parempia myy rakas asiakkaani Staples. Terveisiin tuotteistaja Jari Parantainen". Lisäksi mukana ovat tietenkin yhteystietoni.

Noste-taulutussin kyljessä lukee, että “Heitin vanhat huonot tussinne roskiin. Näitä parempia myy rakas asiakkaani Staples. Terveisiin tuotteistaja Jari Parantainen”. Lisäksi mukana ovat tietenkin yhteystietoni.

Nosteen nykyisen tussipainoksen ongelma on vain se, että nekin ovat aika helposti kuivuvaa plaatua. Luulin ostaneeni parasta. Mutta ikävä kyllä seuraavan erän toimittaja ei todellakaan ole Ballograf.

Toinen tussieni puute on se, että ne ovat permanent-tyyppisiä. Wyteboard-malliset olisivat paljon kätevämpiä, sillä niillä voisi sutia sekä taululle että fläppipaperille.

Mutta hyvä sissi sietää tilapäistä (lue: elämänsä mittaista) epätäydellisyyttä nöyrästi nurisematta.

Kolmas vinkkini onkin Pölli tästä -blogin uskollisille lukijoille entuudestaan tuttu Noste-energiapakkaus. Nyt olen toimittanut niitä asiakkaideni riesaksi ensimmäiset tuhat kappaletta.

Koska kussakin ladatussa putkilossa vaanii yli tuhat kaloria, olen siis huolehtinut palkanmaksajieni energiatarpeesta yli miljoonan kalorin verran.

Jos se kaikki olisi kertynyt yhden ihmisen vyötärölle, hän uusi läskinen pelastusrenkaansa painaisi noin 140 kiloa.

Sisällä on vähintään x

Noste-energiapakkaus on muuten paljon juonikkaampi kapine kuin ensisilmäyksellä arvaisi. Nimittäin monet asiakkaideni konttorit ovat nykyisin täynnä (tyhjiä) putkia.

Hyllyissä ja pöydillä ne muistuttavat tästä hamaan tulevaisuuteen, mistä tuotteistusapua kannattaa kysellä.

Lisäksi tuubeja on kulkeutunut koteihin. Leikki-ikäiset lapset keksivät niille kuulemma monenlaisia hauskoja sovelluksia.

Sissimarkkinointi on parhaimmillaan silloin, kun se ei näytä markkinoinnilta lainkaan.