Perjantaisen Talouselämä-lehden (29.1.2016) Pomo & Väisänen -pilakuva osui hermoon. Koska tuskin saisin kopioida kuvaa laillisesti, tyydyn kuvaamaan sen näin verbaaliakrobatian keinoin:

Pomo (marssii toimistolle): “Olin Davosissa, tapasin Bonon, Leonardo DiCaprion ja Sauli Niinistön!”

Väisänen (naputtelee läppäriä työpöydän ääressä): “Montako kauppaa teit?”

Talouselämän ex-päätoimittaja Pekka Seppäsen ja piirtäjä Pertti Hämäläisen tuottama pläjäys kertoo mielestäni ihan täsmälleen, mitä nykyisin niin muodikas verkostoituminen useimmiten tarkoittaa.

Seminaareissa ja muissa kissanristiäisissä on tietysti tosi mukavaa notkua. Mutta se on aivan toinen juttu, onko moisesta mitään aitoa bisneshyötyä.

Useimmat ns. verkostoitujat pyörivät tietenkin itsepetoksen pauloissa. He nuohoavat erilaisten tapahtumien nurkkia siksi, että se on näennäisen järkevä syy vältellä oikeita töitä.

Mainospuheissa kaikki tietysti törmäilevät innovatiivisesti, kohtailevat merkityksellisesti, ristiinpölyttävät ja vaikka mitä. Omasta mielestäni näyttää siltä, että missä tahansa laumasessiossa lähinnä vanhat tutut jorisevat keskenään.

Toki asiaan vaikuttaa se, miten määrätietoisesti kukin tilaisuutensa käyttää.

Kysy huviksesi joskus, millaisia suunnitelmia vaikkapa jonkin seminaarin satunnaisella osallistujalla on. Et tule löytämään ensimmäistäkään, jolla olisi myynti- tai mitään muutakaan tavoitetta.

Yleisin vastaus on jotain sellaista, että “olen liikkeellä avoimin mielin”. Se jää aina yhtä hämäräksi, mitä hyötyä avomielisestä liikunnasta on kellekään.

Sosiaalinen media on tietenkin läheistä sukua live-verkostoitumiselle. Motiivit menevät sekaisin. Moni väittää markkinoivansa, kun todellisuudessa hän jahtaa huomiota. Se kun pumppaa mielihyvähormoneja elimistöön.

Juttelin perjantaina erään menestyvän yksinyrittäjän kanssa, joka ei naputtele blogipostauksia, ei twiittaa eikä häröile Facebookissa. Puhumattakaan, että hän ravaisi seminaareissa, julkkareissa tai messuilla.

Mitä hän tekee sen sijaan?

No, hän käy tietenkin ahkerasti myyntikäynneillä.

Verkostoituminen on vain yksi monista muodikkaista tavoista vältellä oikeita myyntitöitä.