Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Verkkohuutokaupassa naisen euro on vain 80 senttiä

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Ystäväni Seppo vinkkasi kiinnostavasta tutkimuksesta. Kun nainen myy tuotteen, hän saa siitä jopa 20 prosenttia huonomman hinnan kuin mies.

Tulokset perustuvat aitoihin eBay-ostoksiin vuosilta 2009–2012. Data oli peräisin peräti 1,1 miljoonasta toteutuneesta huutokaupasta.

Tutkijat rajasivat ostokset 420:een suosituimpaan tuotteeseen. Tyypillinen artikkeli oli iPod, joita sekä miehet ja naiset myivät tuhansittain sekä käytettyinä että uusina.

Mistä ostajat sitten tietävät, onko myyjä mies vai nainen? Sehän ei tule välttämättä verkossa esiin.

Tutkijat pyysivätkin neljääsataa koehenkilöä arvaamaan sadan satunnaisesti valitun myyjän sukupuolen.

Arvaukset osuivat oikeaan 56 prosentissa tapauksista. Epäselviksi jäi 35 %. Huteja tuli vain 9 prosenttia.

Koehenkilöt käyttivät vinkkeinä tietenkin myyjien nimiä (tai nimimerkkejä). Osviittaa antoi myös se, mitä kaikkea muuta myyjä kaupitteli. Stereotyyppistä tai ei, ilmeisesti naiset myyvät useimmiten naisten asioita ja miehet miesten juttuja.

Kun ostajat päättelivät myyjän naiseksi, tämä sai vähemmän tarjouksia kuin vastaavia tuotteita myyvät miehet. Lisäksi toteutunut kauppahinta jäi pienemmäksi.

Nainen saivat käytetystä tuotteesta 3 % vähemmän rahaa kuin mies. Mutta kun tuote oli uusi, hintaero kasvoi peräti 20 prosenttiin naisten tappioksi.

Miksi hintaero hupeni, kun tuote oli käytetty?

Tutkijat aprikoivat, että kenties ostajat luottavat naisten kirjoittamiin tuotekuvauksiin enemmän. Mutta kun tuote on uusi, vastapuoli ei ole läheskään yhtä paljon myyjän sepitelmien varassa.

Merkillisin sukupuolten ero oli silloin, kun tuote oli johonkin kauppaan tarkoitettu lahjakortti. Myyjät siis kauppasivat lähes käteistä rahaa. Silti naiset saivat huonompia tarjouksia kuin miehet.

Myyjien suosittelu- tai mainepisteet eivät selittäneet eroa. Myöskään heidän asettamillaan lähtöhinnoilla tai ”osta nyt heti” -tarjouksilla ei ollut merkitystä.

Saattaisivatko hinnat johtua erilaista tuotekuvauksista? Kenties miehet pudottelevat teksteihinsä maireampia laatusanoja kuin naiset.

Tutkijat analysoivat myynti-ilmoitusten otsikot ja alaotsikot. Eroja kyllä löytyi, mutta ne vaikuttivat vain uusien tuotteiden myyntituloksiin. Silloinkin ero oli mitätön, vain prosenttiyksikön verran.

Verkkohuutokaupassa naisen euro todella on vain 80 senttiä.

Lähde: Science 19.2.2016


Vielä ehdit ilmoittautua Näin voitat tarjouskipailun -kurssilleni. Vedän sen ensi viikon tiistaina 5. huhtikuuta 2016 Rantasipi Airportissa Vantaalla.


5 vastausta

  1. On mahdollista, että tutkijoiden tekemä havainto on oikea, mutta loikka johtopäätöksiin on varsin nopea ja etenkin pitkä.

    Tuli heti mieleeni selvästi alkuperäistä artikkelia yksinkertaisempi johtopäätös. Jos aluksi olettaisi, että identtisten tuotteiden hintaeroon vaikuttavat vain tuotekuvaukset (kuvat+teksti). Lisäksi voisi olettaa, että miehet ja naiset tekevät keskimäärin yhtä hyviä kuvauksia. Tämän lisäksi on tiedossa, että oli kyseessä (lähes) mikä hyvänsä asia on miesten varianssi suurempi kuin naisten. Tästä seuraa johtopäätöksenä se, että myytyjen tuotteiden osalta miesten kuvaukset ovat keskimäärin parempia ja siten tuottavampia. Huonoimpien kuvausten, joita teki siis isompi osa miehiä kuin naisia, tuotteet jäivät myymättä.

  2. No no, hauska tutkimustulos.
    Mutta elävästä elämästä: rakennamme vapaa-ajan asuntoa. Meillä jäi ylimääräisiä harkkoja. Laitoimme ne verkkokauppaan myyntiin. Sain hyvän tarjouksen, joka oli lähellä ostohintaamme.
    Ostaja olisi vienyt koko kasan tarjoamallaan hinnalla.
    Vaan mieheni ei halunnut tinkiä.

    Meni 2 kk ilman yhtäkään tarjousta.
    Ostaja palasi asiaan ja tarjosi 20% vähemmän ja osti vain 2/3 läjästä.
    Mieheni taipui mutta a)hävisi hinnassa b)osa harkoista on kiusanamme.

    Myyminen on usein vainujuttu. Tuote ”vanhenee” verkkosivustolla. Onnistunut tuotekuvaus on tärkeä tosin yllättävän monet lukevat sen puutteellisesti tai ymmärtävät ”toisin”.

    1. Verkkohuutokauppa on siitä kiinnostava paikka, että ostajaehdokkaita on valtava määrä. Se tarkoittaa, että jos ilmoitus on edes kohtuullinen, tuotteesta todella irtoaa niin oikea markkinahinta kuin mahdollista.

      Suurin osa huutokauppaan laitetuista tuotteista ei kuitenkaan saa koskaan ensimmäistäkään tarjousta. Se taas johtuu siitä, että myyjä asettaa tuotteelle pohjahinnan. Se on paha virhe. Huutokauppa kannattaisi aina aloittaa nollasta eurosta.

      Tähän useimmat sanovat, että silloinhan joku nilkki saattaa ostaa satasen tuotteeni eurolla!

      Mutta kun juuri totesimme, että huutokaupassa pyörii valtavasti asiakkaita. Siksi tuotteen hinta nousee käytännössä aina ns. oikeaan markkinahintaan vääjäämättä. Riski polkuhinnasta on olematon.

  3. Saivatko naisten tuotteita myyvät miehet yhtä huonon hinnan? Silloin ehkä oli kyse siitä, että nettihuutokaupoissa on enemmän miesostajia.
    Tai hylkäsivätkö naiset harvemmin matalan tarjouksen?
    Kokemukseni mukaan asiointi naismyyjien kanssa ei ole hankalampaa tai huonompaa kuin miesmyyjien, joten ajattelisin tarjoavani yhtä usein molemmista.

    1. Olen aika saletti, että ostajat eivät itse tunnista sorsivansa naismyyjiä. Kuten itsekin sanot, ”ajattelisin tarjoavani yhtä usein molemmista”.

      Nyt kuitenkin data osoittaa vääjäämättä, että keskimäärin asia ei oikeasti mene noin.

      Onko eBayssä mahdollista hylätä tarjouksia? Eikö kauppasumma määräydy tarjousten perusteella joka tapauksessa?

      Käsittääkseni myyjä voi asettaa hintavarauksen (pienimmän hyväksyttävän tarjouksen) vain etukäteen. Jälkikäteen sitä ei enää voi muuttaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Kolme viheliäistä kysymystä yrittäjälle
Riikka Nurmi

Yrittäjän kolme viheliäistä kysymystä

Mitä tehdä, jos asiakas pyytää jotain, mitä en osaa, ja josta en tiedä, miten se tehdään? Miten asetan hinnan oikein, ettei palveluni ole liian halpaa eikä kallistakaan? Mitä vastaan, kun asiakas kysyy miksi palvelusi on niin kallis?

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.