Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Insinööri ei myönnä mitään

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Jos kehität palveluja, lue aikasi kuluksi käyttäytymistieteitä ja psykologiaa. Voit vaikuttaa asiakkaan ostokäytökseen monin keinoin, joita ostaja itse ei edes huomaa.

Asiakas tulee kirjakauppaan. Ovensuussa häntä tervehtii selvästi henkilökuntaan kuuluva mies.

Asiakas viipyy keskimäärin 13 minuuttia ja käyttää ostoksiinsa 12 dollaria. Asiakastyytyväisyyttä kuvaavaksi arvosanaksi tule keskimäärin 2,1.

Koejärjestelyä muutetaan. Mies tervehtii edelleen tulijoita, mutta nyt hän samalla koskee heitä luontevasti käsivarteen.

Ja katso, asiakkaat alkavat viihtyä hyllyjen välissä keskimäärin 22 minuuttia. Asiakastyytyväisyys kasvaa lähes 50 %, sillä asiakkaat antavat arvosanaksi keskimäärin 3,2.

Ostosten keskikoko nousee neljänneksellä, eli 15 dollariin!

Englantilainen tohtori nimeltään Adrian North tutkii musiikin vaikutuksia kuluttajien käytökseen. Hänen kuuluisimpia kokeitaan on viinitesti.

Leichesteriäisen tavaratalon viinihyllyn luona soitettiin vuorotellen tyypillistä saksalaista ja ranskalaista musiikkia. Kun ranskalainen haitari soi, asiakkaat ostivat viisi kertaa enemmän sikäläisiä viinejä saksalaisiin verrattuna. Saksalainen bierstube-balladi käänsi suhteen 2-1 saksalaisten tuotteiden eduksi.

Tutkijat kysyivät jälkikäteen asiakkailta, oliko musiikki vaikuttanut heidän valintoihinsa.

Vain joka seitsemäs tunnusti, että näin oli päässyt käymään.

Seitsemästä suomalaisesta insinööristä yksikään ei olisi myöntänyt yhtään mitään. Ei vaikka kaikilta olisi kiskottu kynnet irti hohtimilla.

Asiantuntija kuvittelee olevansa kaiken maailman kotkotusten yläpuolella. Samalla hän kieltäytyy määrätietoisesti ymmärtämästä toisten käytöstä.

Silti myös insinööri olisi selannut algoritmioppaita 22 minuuttia – ellei hän sitten olisi niitannut kättään hipelöivää sisäänheittäjää saman tien nekkuun.

Palvelusi tai tuotteesi saattaa olla teknisesti ottaen täydellinen. Mutta voisitko lisätä siihen jotain ostajan järkeilyn ohittavia, suoraan hänen tunteisiinsa vetoavia ominaisuuksia tai palveluja?

Lähteet: Markkinointi & Mainonta 15.2.2002 & Professori Tore Strandvik esitelmässään ”Kuinka analysoit asiakkuuden elinkaarta” IIR:n seminaarissa Helsingissä 29.9.1998

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Tommi Elomaa

Mikä on ollut paras varastamasi idea?

Pölli Tästä- blogimme täyttää tänään vuosia. Jo 15 vuotta tämä ideavarkaiden apaja on ollut vapaata riistaa kaikille katiskasta kalastaville. Kirjoituksia on hyvän matkaa toista tuhatta ja aiheet ovat käsitelleet kaikkea. Siis ihan kaikkea. Mutta mikä on ollut kaikkien aikojen paras postaus?

Asiakaspoistuman vähentäminen
Tommi Elomaa

Voisiko asiakkaan lähdön estää psykologialla?

Asiakkaita ei tietenkään kannata estää lähtemästä väkisin. Mutta fiksulla suunnittelulla asiakas lähdön sijaan voi ostaa jopa lisää. Törmäsin nerokkaaseen manipulaatioon, joka käytti onnistuneesti mestarimyyjien kahta psykologista vipua. Oma lähtöni pysähtyi kuin seinään.

Sakkojen tuotteistaminen
Tommi Elomaa

Kannattaisiko sakot tuotteistaa?

Matkailijan matka katkesi koneesta poistamiseen Pariisissa. Avoimeksi jää, millainen lasku tuosta lankeaa – jos lankeaa. Olisiko sakkojen tuotteistuksella mitään vaikutusta?

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.