Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Renkaita foliopusseissa

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Maailma on täynnä omituisia käytäntöjä, joiden alkuperää ei enää kukaan tiedä. Miksi esimerkiksi auton renkaat piti pakata foliopusseihin, vaikka siitä koitui huomattava lisäkustannus?

Poika pääsi harjoittelijaksi auton renkaita valmistavan tehtaan töihin. Hänen tehtävänsä oli pakata renkaita foliopusseihin.

Pian tulokas alkoi ihmetellä, miksi renkaat oli pakattava erillisiin paketteihin. Se oli kuitenkin työläs vaihe, jossa ei tuntunut olevan mitään järkeä.

Poika kysyi asiaa vanhemmilta työntekijöiltä. Mutta ei heistä kukaan tiennyt. Niin oli vain aina ennenkin tehty, joten varmasti siihen oli jokin syy.

Harjoittelija oli sinnikäs, eikä luovuttanut ihan niin helposti. Hän kysyi asiaa esimieheltään.

Miksi renkaat pakattiin pusseihin? Mitä hyötyä siitä oli kenellekään? Eihän rengas mene rikki, vaikka se olisi kuljetettu sellaisenaan jälleenmyyjän tai autovalmistajan varastoon.

Esimies joutui vastaamaan kiusaantuneena, ettei hänkään tiennyt. Mutta hän päätti selvittää asian.

Pian salapoliisityö tuotti tulosta. Eräs vanha työntekijä tiesi kertoa, miksi renkaita oli hemmoteltava erillispakkauksin.

Käytäntö oli saanut alkunsa sodan jälkeen. Silloin tehdas tuotti hienoihin autoihin valkosivuisia renkaita. Jos niitä pinottiin sellaisenaan päällekkäin, valkoisiin sivuihin tarttui naapurirenkaasta mustaa kumia. Tuotteet olisivat menneet pilalle jo tehtaan varastossa.

Siksi oli tietysti luontevaa, että renkaat suojattiin pussin avulla kuljetuksen ajaksi.

Tosin valkosivurenkaita tehdas ei ollut valmistanut enää vuosikymmeniin.

Käytäntö lopetettiin siltä seisomalta. Säästöjä kertyi miljoonan dollarin edestä vuodessa.

Tarkista ajoittain, vieläkö palvelukehittäjiesi oletukset pitävät paikkansa. Dokumentoi vaatimusmäärittelyyn selkeästi, mistä mikin vaatimus on peräisin. Muuten jälkipolvien työ vaikeutuu tarpeettomasti.

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

Yksi kommentti

  1. Hieno oivallus apulaiselta johtoryhmän näkökulmasta, mutta todennäköisesti kyseinen oivallus maksoi hänelle työnsä. Hah, melko sarkastista, etten sanoisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

tarkistuslista-M
Jari Parantainen

Anna palautetta tapahtumajärjestäjän pikaoppaasta

Tapahtumajärjestäjän pikaopas on rakennettu kuuden tarkistuslistan ympärille. Yhteensä listoista löytyy 62 tärkeää tehtävää, joista moni unohtuu alan ammattilaisiltakin. Sivuja oppaassa on 30.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action