Teollisen muotoilun opiskelijan esittämät kiperät kysymykset ovat sellaisia, joihin jokaisen johtajan pitäisi osata vastata vaikka unissaan. Testaa itsesi: olisitko selvinnyt kakistelematta?
Eilen sain yllätyspuhelun nuorelta mieheltä nimeltään Juho Änkiläinen. Hän opiskelee teollista muotoilua Kuopion muotoiluakatemiassa ja valmistelee selvitystä opinnäytetyöksi.
Sen sijaan että Juho olisi lähettänyt kirjeen tai sähköpostin, hän oli ottanut rohkeasti puhelimen kouraan. Hän lupasi, että kyselyyn menee vain muutama minuutti. Niinpä ryhdyimme heti hommiin.
No mitä Juho sitten kysyi?
Tässä ovat hänen kysymyksensä (pyysin ne jälkikäteen sähköpostitse):
- Mille toimialoille olette pääasiassa suuntautunut?
(onko suuntautumista) - Onko teillä tavoitteena tavoitella "ei-asiakkaita” (= ensikertalaisia)? Onko siihen strategia?
- Pyrittekö tavoittelemaan kilpailemattomia
markkina-alueita? - Miten markkinoitte? (kuinka uusia
asiakkaita lähestytään) - Millaisen palvelulupauksen annatte
asiakkaillenne? (mitä asiakas teiltä tulee saamaan) - Onko teillä avainasiakkaita? (miltä toimialoilta)
- Onko teillä ns. tiliasiakkaita kuten
mainostoimistoilla? (millaisia asiakassuhteita)
Setti näyttää helpolta. Mutta kun Juhon tentti eteni, ainakin itselläni pukkasi hikeä pintaan.
Jos en miettisi näitä asioita työkseni harva se päivä, sormi olisi mennyt suuhun – tai jonnekin – ihan varmasti.
Kokeile nyt vaikka itse, osaatko paukauttaa tiskiin selkokielisen palvelulupauksen? Entä yritätkö tosiaan löytää markkina-alueita, jonne kilpailijat eivät vielä ole ehtineet työntyä?
Jos osaisit vastata näihin viidessä minuutissa sekoilematta, hieno homma!
Mutta sitten tulee tietysti toinen testi. Entä jos esität samat kysymykset vaikkapa johtoryhmällesi tai työntekijöillesi. Mitä sitten tapahtuisi?
Jos oma väkesi ei tiedä vastauksia, strategia on tainnut jäädä viestimättä. Ehkä olet luullut kertoneesi asiat. Muttei se kuitenkaan ole mennyt jakoon lainkaan riittävän selkeästi.
Miksi ylipäätään epäilen, että vastaukset saattaisivat olla kiven alla?
No siksi, että kysyin Juholta, miten vastaajat ovat yleensä selvinneet hänen kysymyspatteristaan.
"Huonosti", Juho vastasi.
Osaako työntekijäsi vastata, jos pysäytät hänet käytävällä ja kysyt palvelulupaustanne? Entä tietääkö hän, millaisia asiakkaita olisi tarkoitus tavoitella – ja millaisia ei?
2 vastausta
Mittasikohan Juho yritysten vaiko johtajien tilaa…