Woot on yritys, joka myy vain yhden tuotteen päivässä. Silti se tahkoaa miljoonia vuodessa. Työntekijöitä on yli 30.
Woot on verkkokauppa, joka toimii Dallasin lähellä Teksasissa. Sen käynnisti elektroniikkatukkuri Matt Rutledge heinäkuussa 2004.
Woot on siitä erikoinen firma, että sillä on myynnissä vain yksi tuote päivässä.
Tarkalleen ottaen myynnissä on tuota yhtä tuotetta jopa tuhansia kappaleita. Woot ei kerro määrää etukäteen.
Useimmiten liike tarjoaa tietokoneisiin liittyviä laitteita tai muuta elektroniikkaa. Hinnat ovat hyvin edulliset.
Joskus tavara loppuu minuuteissa. Seuraava kilke tulee myyntiin aina keskiyöllä. Karuselli pyörii seitsemänä päivänä viikossa.
Mikä tuote sitten tulee huomenna myyntiin? Sitä yritys ei koskaan kerro etukäteen.
Kukin asiakas saa tyypillisesti ostaa päivän tuotetta kolme kappaletta. Tosin joskus määrä on rajattu yhteen per ostaja.
Näin tiistaisin Woot tarjoaa tuotteita kahden nipuissa. Esimerkiksi tänään on myynnissä kaksi digitaalista lämpömittaria 9,99 taalan yhteishintaan.
Ajoittain tarjolle tulee dollarin maksavia yllätyspaketteja. Sisältö on arvoitus. Tavallisesti se on kuitenkin selvästi yli taalan arvoinen. Ei ihme, että tarjoustuotteet loppuvat usein sekunneissa. Verkkokaupan palvelinkoneet käyvät punaisina.
Woot järjestää kampanjoita, joiden aikana se poikkeaa tuote päivässä -konseptistaan. Uudet artikkelit seuraavat toisiaan satunnaisin välein 1-3 vuorokauden ajan.
Konseptissa ei ole kyse nappikaupasta. On esimerkiksi aivan tavallista, että pari vuorokautta kestävän riehan myynti ylittää miljoonan dollarin rajapyykin.
Wootin markkinointi poikkeaa tyypillisestä hyminälinjasta: se mollaa joko tuotetta, asiakkaita tai myyjää itseään. Tai sitten se puhuu aivan aiheen vierestä.
Jos päivän värkissä on puutteita, liike kertoo sen suorin sanoin. Se varoittaa ostajia niin, että nämä tietävät varmasti, mihin rahansa sijoittavat.
Lisäksi kaupalla on oma keskustelupalstansa, jonne asiakkaat voivat ilmoittaa esimerkiksi omien tuotetestiensä tuloksia.
Wootin henkilökunta nostaa kommenteista parhaita paloja palstan kärkeen. Ne sisältävät usein kriittisiä arvioita ja jopa linkkejä käyttäjien löytämiin kilpailukykyisiin tarjouksiin.
Wootin iskulause tiivistää firman idean napakasti: ”One Day, One Deal”.
Mitä tapahtuisi, jos alkaisit kertoa tuotteistasi totuuden? Romahtaisiko kauppa – vai menisikö se katosta läpi?
Yksi vastaus
Jaa, että myös teknologiaa pitäisi myydä kertomalla siitä totuus? Musta on paljon siistimpää kun neuvottelussa kumpikin tietää, että kumpikin puhuu p****a ja silti sen jauhamista jatketaan.