Bisneshotelli on joka puolella maailmaa aivan samanlainen. Maailman surkein strategia tuottaa klooneja.

Mikä yhdistää maailman hotelleja? No se, että ne ovat aina aivan samanlaisia.

Toki oikein hienon putiikin ovimies pukeutuu komeammin. Marmoria ja kultauksia riittää. Palveluskunta kumartaa syvempään (käsi ojossa).

Mutta siitä huolimatta erot ovat vain pintaa. Peruskuvio on aina täysin identtinen.

Jokaisessa hotellissa on vastaanottotiski. Sen takana hymyilee aina vastaanottohenkilö. Hän toivottaa tervetulleeksi ja pyytää kirjoittamaan kotiosoitteen lapulle. Tosin hän tietää kaikki tiedot etukäteen, mutta silti.

Suomea edullisemman työnvoiman maissa kantaja tuo (väkisin) laukut huoneeseen ja neuvoo, missä kylpyhuone sijaitsee.

Ikään kuin vieras olisi niin nuija, ettei hän löytäisi pöntölle omin avuin.

TV on valmiiksi päällä, soittaa muzakkia ja toivottaa tervetulleeksi. Parhaimmillaan tyynyltä löytyy karamelli.

Jos et heti äkkää ripustaa kieltolappua ovenripaan, pian huomaat esitteleväsi kalsareitasi huoneeseesi tunkevalle henkilökunnalle.

Työpöytä on täynnä hotellin omaa sälää. Yhtään sähköpistoketta ei ole vapaana edes matkapuhelimen laturille. Tai jos niitä on, ne ovat lattialla jossain huonekalujen takana.

Langaton verkko on ehkä maksuton, mutta sitä ei saa käyttöön. Avainkoodit on haettava erikseen respasta.

Pian saat nauttia kylmästä suihkusta – kunnes keksit, miten millainen perverssi on tällä kertaa suunnitellut “helppokäyttöiset” hanat. Vesi roiskuu aina lattialle.

WC:n seinässä on puhelin, jota ei kukaan koskaan käytä. Pehmopaperin pää on taitettu nuoleksi.

Matkalaukuille ei ole koskaan riittävästi laskutilaa. Jos jokin taso on olemassa, se on liian lähellä seinää. Pakaasin kansi ei pysy auki.

Tallelokero on aina niin matalalla, että sitä on käytettävä rukousasennossa. Ilmastointia varten on ohjausvärkki seinässä, mutta lämpötilaan se ei näytä vaikuttavan.

Yöpöydän laatikossa on raamattu, jota kukaan ei ole koskaan lukenut.

Idea tuli varmasti selväksi. Jokin yksityiskohta voi olla joskus toisin. Mutta muuten hotellit ovat kuin klooneja keskenään.

Millainen olisi sitten (edes vähän) toisenlainen majoitusliike? Tässä muutamia ajatuksia:

  1. Huoneessa voisi olla valmiina kartta ympäristöstä löytyvistä mielenkiintoisista kävelyreiteistä ja kaupoista.
  2. Kuntosali saisi olla auki vuorokauden ympäri, sillä monen vieraan sisäinen kello on sekaisin.
  3. Pöytävaraukset, golfvuorot sun muut hoidettaisiin verkkokyselyn avulla ennen vierailua.
  4. Oman huoneen sijainnin saisi valita etukäteen verkosta, kuten lentokoneen istuinpaikat yhä useammin.
  5. Minibaarin voisi tyhjentää “ilmaiseksi” ainakin kertaalleen.
  6. Julkinen langaton verkko olisi heti avoinna koko hotellin alueella.
  7. Huonepalvelun ruokalista löytyisi verkosta niin, että sapuskat olisivat tilattavissa valmiiksi huoneeseen.
  8. Huoneeseen pääsisi heti, vastaanottomuodollisuudet hoidettaisiin joskus myöhemmin.
  9. Aamiaishuoneessa olisi pöytä, josta kaikki halukkaat saisivat ottaa eväspussin mukaansa.
  10. Vastaanotosta saisi pakkauksen paikallista pikkurahaa ensimmäisiä tippejä varten.
  11. Huoneessa olisi rivi pistokkeita eri latureille.
  12. Yöpöydältä löytyisi ajankohtainen pokkari, jonka vieras saisi napata mukaansa.

Keksitkö joukon jatkoksi lisää isoja tai pieniä muutoksia?

Kopiointi on maailman surkein strategia. Toisenlaista hotellia on jo tosi vaikea suunnitella. Olemme kaikki liian tottuneita nykytilaan. Suurin osa omituisuuksistakin on muuttunut täysin itsestäänselvyyksiksi. 

Onko toimialasi yhden sortin hotellibisnes? Mitä jysähtäneempi alasi on, sitä rajummin pystyisit poikkeamaan ruodusta.

PS. Muista lukea tuoreita vinkkejä myös Sissimarkkinointi-blogista!

Lähteet: Daniel Zanetti: Amaze Your Customers – Creative Tips on Winning & Keeping Your Customers, 2003, Tekniikka & Talous 19.9.2008