Joskus sissi pääsee iskemään paikkaan, jossa aika on pysähtynyt. Lehtien työpaikkasivut ovat sellaisia. Siellä on lapsellisen helppo erottua.

Kirjoitin joulukuussa 2007 Pölli tästä -blogiin (Viikkokausia täydellistä pimeyttä), miten munattomista räpellyksistä sanomalehtien työpaikkasivut täyttyvät viikosta ja vuodesta toiseen.

Tilanne ei ole muuttunut miksikään. Jos joku vain haluaa kilpailla lukijoiden huomiosta, hänen ilmoituksensa erottuu helposti kuin jääkarhu Mustallamerellä. Se on tietenkin sissimarkkinoijan kannalta onnellista.

Tyypillinen työnantaja kuvittelee, että hänen on vedottava hakijan järkeen. Työpaikasta on kerrottava tosiasiat. Niitä ryydittävät vain hymistelevät faktat yrityksen taustoista. Lisäksi mainokseen on pakko laittaa täytteeksi kiva kuva hymyilevistä, kauniista ihmisistä tai komeasta toimitalosta.

Mutta mitä siitä pitäisi päätellä, että jokainen armeija saa suhteettoman paljon hakemuksia kaikkein ankeimpiin tehtäviinsä?

Suomessa rannikko- tai laskuvarjojääkäriksi pääsee vain murto-osa halukkaista. Jokainen tietää, että koulutus on superraskas. Silti hakijoita riittää moninkertaisesti aloituspaikkoihin nähden vuodesta toiseen.

Samoin käy parhaille opinahjoille. Kaikki tietävät, että luvassa on verta, hikeä ja kyyneliä. Kuitenkin masokistinen tunku vain yltyy vuosi vuodelta.

Kyse on tietenkin niukkuudesta. Meistä ei kukaan pysty vastustamaan sitä. Mitä niukempaa tarjonta on, sitä houkuttavammaksi se muuttuu.

Jämerä yrittäjä-toimitusjohtaja Vesa Halonen ja hänen yhtiökumppaninsa Jukka Lauhia perustivat Trusteq Oy:n vuonna 2003. Kuudessa vuodessa he ovat kasvattaneet sen liikevaihdon nollasta kolmeen miljoonaan.

Vesa kertoi muutamia viikkoja sitten, että hän haluaisi vaihtaa viestikapulaa. Yhtiölle pitäisi etsiä uusi toimitusjohtaja, joka vie tulevina vuosina yhtiön seuraavaan vaiheeseen. Olisi suunniteltava rekrytointikampanja vielä ennen kesää.

Vaikka Trusteq on erittäin kannattava, se on kuitenkin pieni firma. Rahaa ei ole haaskattavaksi. Mikä olisi se keino, jolla saisimme kertarysäyksellä johtajaehdokkaiden huomion?

Vastaus on ilmeinen:

  1. Täytyy erottua. Mustameri kutsuu, iskemme siis Hesarin työpaikkasivuille sunnuntaina.
  2. Myymme niukkuutta. Väärä valinta käy kalliiksi kaikille. Sanotaan se suoraan.

Sunnuntai-Hesarin työpaikkaliitteestä löytyy yksi mainospaikka, joka nököttää ylhäisessä yksinäisyydessään. Se on heti ensimmäisen taloussivun alareunassa. Tila on koko sivun levyinen ja aika matala (130 mm). Veroton hinta on karmivat 9 427 euroa. Mutta siihen mahtuu paljon asiaa.

Työpaikkailmoitukset ovat lähes aina hyvin etäännyttäviä. Koskaan ei käy ilmi, kuka oikeastaan puhuu. Kasvoton organisaatio vain etsii itselleen tykinruokaa. 

Siksi Trusteqin viestille oli helppo valita näkökulma. Yrittäjä itse panee itsensä likoon. Hän esiintyy omalla naamallaan ja puhuu epämuodollisesti omalla tavallaan. Vesa ei yritä mielistellä, vaan toteaa asiat niin kuin ne ovat. Hän tarjoaa niukkuutta. Paikkoja on vain yksi. Se sopii harvoille.

Ilmoitus putkahti ulos tänään 17.5.2009 Hesarissa:

Trusteqin rekrytointi-ilmoitus / HS 17.5.2009

Trusteqin rekrytointi-ilmoitus / HS 17.5.2009

Kuuluisa mainoskonkari David Ogilvy totesi aikanaan, että jos otsikko on huono, asiakkaan rahoista 80 prosenttia on mennyt hukkaan. Otsikon on pakko pysäyttää lukija hetkeksi, jotta ilmoitus saisi edes jonkinlaisen tilaisuuden esittää asiansa.

Lasten vanhemmat tietävät, että jos vekaraa kieltää kiipeämästä koivuun, hän rimpuilee latvustossa pää alaspäin jo muutamaa minuuttia myöhemmin. Koska olemme kaikki isoja lapsia, otsikossa kannattaa toisinaan kokeilla lukukieltoa.

Tietenkin ilmoituksen otsikossa on myös Marko Mulkvist -nimi, joka erottaa sen tavallisista sisäsiisteistä “haluatko haastavia tehtäviä” -lurautuksista. Tosin sekin on kiertoilmaus. Nimittäin kun haastattelin Vesaa etukäteen, hän sanoi asian hiukan suorempaan: “En sitten halua tänne toimitusjohtajaksi mitään kusipäätä.”

Ehkä olen tulossa vanhaksi, mutta “kusipää” näytti otsikkoon kirjoitettuna liian ärhäkältä.

Myönnän myös pelkääväni Hesarin sensoreita. Lehti ei tietääkseni hyväksy sivuilleen ihan mitä tahansa.

Koska Vesa itse puhuu ilmoituksessa (ja ihmisen kasvot pysäyttävät lukijan katseen), mukaan oli ehdottamasti saatava hänen valokuvansa. Potretin kävi nappaamassa taitava graafinen suunnittelija Topi Saari, jonka kanssa olen tehnyt yhteistyötä vuosikausia.

Kuten ilmoitustekstistä huomaat, se on lähes kirjemäistä puhetta. Kenellekään ei (toivottavasti) jää epäselväksi, että yrittäjä Vesa Halonen juttelee suoraan sinulle, rakas toimitusjohtajaehdokas.

Teksti ei mainitse yrityksen toimialaa, tuotteita tai lukuja oikeastaan lainkaan. Tarkoitus onkin houkuttaa kiinnostuneet liikkeelle. Heitä varten tekstissä on toimintakehoitus: “Naputtele selaimeesi osoite trusteq.kasvaa.fi“.

Linkistä lukija päätyy tätä tarkoitusta varten erikseen pystyttämällemme suppealle verkkosivustolle. Sieltä lukija löytää aivan riittävästi faktaa itse firmasta.

Entä miten ilmoitus toimi käytännössä? Lehti putosi aamulla postilaatikkooni kello 6:15. Miltä tilanne näyttää nyt 14 tuntia myöhemmin?

Rekrytointisivustolla on käynyt tähän mennessä 233 vierailijaa. He ovat ladanneet yhteensä 845 sivua. Sutinaa on siis riittänyt. Mutta todennäköisesti iso osa siitä on vain satunnaisten uteliaiden haahuilua.

Vesan väliraportti kertoo kuitenkin, että kampanja toimii hienosti:

  1. Lupaavia työpaikkahakemuksia on tullut kymmenkunta, joista kaksi suorastaan erinomaisilta ehdokkailta.
  2. Kiinnostuneiden puheluja on tullut hiukan toistakymmentä.  
  3. Tällaisiin kampanjoihin tyypillisesti reagoivat hörhöt ja kylähullut jäivät vain muutamiin.

Lisäksi monet olivat ottaneet yhteyttä Vesaan vain siksi, että he halusivat onnitella häntä erottuvasta ilmoituksesta.

Lopulliset tulokset tiedämme tietenkin vasta sitten, jos Trusteqin hallitus löytää hakijoiden joukosta pitkäaikaisen toimitusjohtajan.

Etsi jämähtänyt markkinapaikka, jossa kaikki kopioivat toisiaan vuodesta toiseen. Siellä on kaikkein helpointa erottua kilpailijoista.

PS. Lataa tästä Trusteqin työpaikkailmoitus pdf-tiedostona (242 kilotavua).