Ryhdyin ostamaan pesukonetta ja kuivausrumpua hiljattain*. Muistelin, että meillähän on Suomessa verkkokauppa, joka myy myös kodinkoneita.

Firma taisi olla sellainen keltamusta. Nimi ei vain tullut mieleen sitten millään. Jokin boksi se oli. Robotti heilui sen mainoksissa. Mutta en saanut palautetuksi sen enempää tuntomerkkejä mieleeni.

Selvä pyy, eiköhän se löydy googlettamalla. Naputtelin hakukoneelle sanat “pesukone verkkokauppa boksi”.

Tuloksista ei löytynyt mitään sinne päinkään. Kokeilin kaikenlaisia yhdistelmiä.

Ei jälkeäkään kodinkoneita myyvästä verkkokaupasta! Ei hakutuloksia, ei Google-mainoksia. Ei mitään.

Päättelin, että pulju on mennyt konkurssiin. Sitä sattuu, meillähän on lamakin. Tilasin koneet Gigantista.

Ällistykseni oli melkoinen, kun joitain päiviä myöhemmin törmäsin Konebox.fi-nimisen yrityksen isoon lehtimainoksen.

Jotenkin olisin vielä voinut käsittää, ettei perinteistä kivijalkaputiikkia löydy netistä. Mutta se on jo kaiken huippu, että kaikesta päätellen keskolaista, vakavissaan perustettua verkkokauppaa ei ainakaan pesukoneen ostaja löytänyt Googlella lainkaan!

Tuoreen tutkimuksen mukaan 89 prosenttia Google-käyttäjistä pysähtyy ensimmäiselle hakutulossivulle. Enemmistö silmäilee siis enintään 10 ensimmäistä hakutulosta ja mahdolliset AdWords-mainokset.

Jos firmasi ei osu ensimmäisen kymmenen hakutuloksen joukkoon, sitä ei ole ostajaehdokkaan näkökulmasta olemassakaan.

Tai oikeastaan tilanne on vielä karumpi. Ensimmäisen sivun ensimmäiseksi noussut hakutulos kaappaa itselleen noin 42 prosenttia liikenteestä. Loput jakavat murusia.

Jos apuasi etsivät eivät löydä luoksesi Googlen avulla, lapioit rahaa ikkunasta ulos joka päivä.

* Lue juttu Konekauppiaat kilpasilla.

Lähde: Inbound Marketing, Brian Halligan & Dharmesh Shah 2009