Rakenna oma autosi

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Tavoitteeni on lihottaa suomalaisen insinöörin lompakkoa niin, että hän saa osaamisestaan enemmän rahaa. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529

New call-to-action

Tilaa hälytys

Vaani sinäkin Pölli tästä -blogia. Saat tiedon Jarin uusista kirjoituksista sähköpostiisi.

Käynnistä hittitehdas -koulutus 3.3.2020 Vantaalla
Useimmat suomalaiset asiantuntijat eivät onnistu tuotteistamaan edes tärkeintä palvelutuotettaan. Entä jos palveluja onkin seitsemän tai kolme tusinaa? Pitäisikö vain nostaa kädet ja todeta, että improvisoidaan niin kuin aina ennenkin?
KOULUTUS

Eikö olisi mukavaa, jos voisit rakentaa itse oman autosi? Rapakon takana se onnistuu kahden pitkän viikonlopun aikana.

Local Motors on siitä erikoinen autovalmistaja, ettei sen palkkalistoilla ole lainkaan muotoilijoita. Yrityksen ensimmäisen automallin ilmeestä vastaakin 2900 asiakkaan yhteisö yli sadasta maasta.

Tuloksena on legendaarisesta P-51 Mustang -hävittäjästä vaikutteita saanut, 33-tuumaisilla renkailla varustettu Rally Fighter -aavikkoraaseri, jollaista ei löydy kaupasta.

Rally Fighter maksaa 50 000 taalaa. Vaikka kaara on tarkoitettu maastokäyttöön, se on laillinen myös liikenteessä.

Auton muodot ovat yleisökilpailun tulosta. Kisan voitti 30-vuotias Sangho Kim, joka on kalifornialainen graafisen suunnittelun opiskelija. Hänen ideansa sai eniten ääniä. Palkintoa ei ollut luvassa etukäteen. Local Motors maksoi siitä huolimatta voittajalle kymppitonnin.

Innokkaat harrastajat siis päättivät auton muodoista. Local Motorsin väki on puolestaan suunnitellut sisuskalut, kuten putkirungon, moottorin ja voimansiirron. Osat ovat mahdollisimman usein vakiotavaraa. Esimerkiksi konepellin alle päätettiin pudottaa BMW:n vähäpäästöinen dieselmoottori.

Yhtiö suunnittelee tuottavansa noin 500–2 000 auton sarjoja. Rally Fighterilla on nyt 77 tilaajaa.

Yrityksellä on vain muutamia kymmeniä työntekijöitä. Sillä ei ole varastoja juuri lainkaan. Osatkin yhtiö tilaa vasta sitten, kun tilaaja on maksanut käsirahansa ja varannut auton kokoonpanopäivät.

Jokainen asiakas kokoaa autonsa aivan omin kätösin. Hän tarvitsee siihen kaksi pitkää, kolmipäiväistä viikonloppua.

Ostaja saa etukäteen kotiinsa DVD:n, joka sisältää valmennusta auton kokoonpanotöitä varten. Tavoitteena on, että jokainen pajalle saapuva amatööri tuntee edes perustyökalut nimeltä.

Verstaalla tilaaja saa kummikseen kaksi ammattilaista, joiden kanssa hän rakentaa oman autonsa noin 60 tunnissa. Homma alkaa valmiiksi hitsatusta putkirungosta.

Asiakkaan tehtävä on asentaa ensin akselit ja jousitus. Sitten on vuorossa polttoainesäiliö, jarrujärjestelmä, moottori, voimansiirto, jäähdytin ja niin edelleen.

Apuna toimivat asiantuntijat puuttuvat työhön vain, jos se on todella tarpeen. He kuitenkin vastaavat todellista ammattitaitoa vaativien osien asennuksista kahden viikonlopun välisenä aikana.

Lopulta ostaja ajaa hallista ulos itse rakentamallaan aavikkokilpurilla. Kuten arvata saattaa, auto on hänelle kymmenen kertaa rakkaampi kuin yksikään kaupasta löytyvä tavallinen kottero.

Mitä enemmän asiakkaasi saa osallistua tuotteesi tai palvelusi toimitukseen, sitä innokkaampi hän on puhumaan lopputuloksen puolesta.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

14 kommenttia

  1. Loistava idea, ikävä kyllä monella toimialalla vaikeasti toteutettava.

  2. @Henri

    En nyt sanoisi. Onhan näitä jo muutamia olemassakin. Esimerkiksi kotisivuthan voi jokainen tehdä verkosta löytyvillä työkaluilla. Lisäksi eikös esimerkiksi markkinoinnin ja myynnin konsultointi ole aika lähellä tätä. Annetaan asiakkaalle työkalut ja ohjeet tehdä asia itse.

    Eli myykö Local Motors ensinkään autoja vai enemmänkin auton kasaamisen konsultointia ja työkaluja?

    1. Local Motors myy osallistumista. Se on jotain tee se itse -vaihtoehdon ja avaimet käteen -paketin väliltä.

      Onkin vaikea keksiä, missä bisneksessä olisi jotenkin mahdotonta ottaa asiakas tiiviimmin mukaan palvelun tai tuotteen suunnittelu- tai toimitusvaiheeseen.

      Sen sijaan joskus on tosi vaikeaa löytää se optimi, jossa asiakas ei pääse vaikuttamaan lopputuotteen laatuun liikaa. Vaikka huono tulos olisi ostajan oma vika, lopulta se on kuitenkin aina myyjän ongelma.

  3. Näitähän on jo tehty monille toimialoille, esim. haluaisitko tehdä itse oman viinin häihin/kellariin yms:

    https://www.crushpadwine.com/

    Todella hienosti tuotteistettu, voit osallistua juuri niin paljon/vähän kuin haluat.

  4. VR on ruvennut soveltamaan samaa ideaa asiakkaan osallistamisesta. Pääsin äsken konnarin kanssa repimään jumissa olevia ovia kiinni.

    1. Toivottavasti VR tuntuu nyt melkein omalta rautatieyhtiöltäsi!

      Vähältä piti, etten kerran vuosia sitten joutunut jossain Savon ytimessä postiauton kuljettajan kanssa pokasahan varteen. Tien poikki oli kaatunut sen verran tukeva kuusi, että ei siitä ohikaan päässyt.

  5. Tätä et julkaise, koska rikon keskustelusääntöjä. Mutta pidä hyvänäsi ja tutustu tämän linkin takana aukevaan suomalaiseen vastineeseen open source-periaatteella toimivaan sähköautoprojektiin, jossa bensaprutkuista väännetään sähköpelejä.

    https://www.sahkoautot.fi/

    Tuotteistuksessa on vielä matkaa, mutta kyllä tämä jo on jättiharppaus perusinsinöörien tekemäksi.
    Kiitos blogista!

    1. Olen niin mahdottoman joustava, että menköön tällä kertaa.

      Mietin vain, mikset voisi esiintyä omalla nimelläsi edes tällaisessa pelkästään yleishyödyllisessä yhteydessä?

  6. Tuo nyt on vähän sellainen itsekoottava Ikea-auto… Kokoamisen jälkeen noille autoille on sitten vissiin omat huoltoleirit myös?

    Markkinoita varmaan löytyy, mutta oleellista on huomata, että asiakaskunta on toinen kuin mitä näissä massaräätälöidyissä valmisautoissa.

    Jenkkien autoteollisuudessa muhii muutenkin taannoisen romahduksen jälkeen. Esimerkiksi tämän firman kehittymistä on saanut seurata jo muutaman vuoden: https://www.teslamotors.com/

    1. Laura,

      Kiitos kommentistasi! Hauskaa, että mainitsit Ikean. Ajattelin nimittäin naputella jutun professori Dan Arielyn kuvaamasta käytöksestä, jota hän kutsuu Ikea-ilmiöksi. Tämä autoesimerkkini liittyy juuri siihen.

  7. Matkapuhelimissahan on menty vähän tähän suuntaan, kun omaan luuriin voi hankkia kaikenlaisia sovelluksia. Minä kaipailin tätä jo kymmenisen vuotta sitten kännyköihin, kun oma tarve oli silloin vain puhelut, tekstiviestit, herätyskello ja kalenteri.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Tuotteistaminen kannattaa aloittaa lopusta
Jari Parantainen

Tuotteistaminen kannattaa aloittaa lopusta

Mistä tuotteistaminen kannattaa aloittaa? No, tuotteistaminen kannattaa aloittaa lopusta tietenkin. Käänteinen marssijärjestys antaa projektille lentävän lähdön.

Sorcolorin hinnoittelu poikkeaa alan käytännöistä edukseen. Se jää kerralla mieleen.
Jari Parantainen

Sorcolorin hinnoittelu jää jokaiselle mieleen

Sorcolorin hinnoittelu on maalausliikkeelle poikkeuksellinen. Asuntonsa maalaamista pähkivän asiakkaan ei tarvitse pyytää myyjää edes arviokäynnille, koska urakan hinta on jo etukäteen tiedossa. Selkohinta helpottaa ostamista ja poistaa riskin tunnetta.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action