Tuhannet insinöörit ja palvelukehittäjät pohtivat tälläkin hetkellä vääriä asioita. Siksi he eivät voita jättipottia koskaan.

Olen taas viime aikoina saanut herätellä haaveilijoita päiväuniltaan. Voisin jo perustaa pilvilinnojen purkupalvelun. Töitä riittää.

Aivan täyspäiseltä vaikuttavat ammattilaiset ovat yllättävän usein toivottomia romantikkoja. He kuvittelevat muuttavansa maailmaa.

Jep, ja tällä viikolla on lotossa jaossa 7,5 miljoonaa euroa. Kannattaa piipahtaa R-kiposkilla, hopihopi. Keskimäärin yksi 15 miljoonasta rivistä voittaa.

Tuotekehittäjän perusongelma on se, että hän on ymmärtänyt koko bisneksen käsitteen aivan väärin. Hän ajattelee kuin taiteilija. Riittää, kun hänen ideansa on upea hänen omasta mielestään.

Taivaanrannanmaalari kieltäytyy hyväksymästä, ettei hänen tuotteensa uutuus tai nokkeluus merkitse sinänsä mitään.

Ainoa oikea mittari on se, onko häkkyrästä jotain hyötyä jollekulle. Silloin siitä on joku valmis maksamaan jotain.

Koko tuotekehitys alkaa mennä pieleen alusta asti. Laiskanpulskea suomalainen Pelle Peloton alkaa miettiä, mitä asiakas saattaisi tehdä, jos hänellä olisi siihen sopiva väline.

Hiukan fanaattisempi idealinko alkaa heristellä sormea ja paasata, mitä järkevän asiakkaan pitäisi tehdä, koska pian se on uuden innovaation ansiosta mahdollista.

Nämä tuotekehittäjät eivät koskaan pääse asumaan meren rantaan. He eivät saa nauttia uuden Bemarin tuoksusta kuin Laakkosen viikonloppunäyttelyissä.

Asiakkaiden rahat vie se tuote- tai palvelukehittäjä, jolla on toisenlainen tavoite. Hän tutkii, mitä asiakas yrittää tehdä. Sitten hän auttaa asiakastaan saavuttamaan tuon tavoitteen.

Kaseikkoon joutuu siis se porukka, joka kuvittelee asiakkaan muuttavan käytöstään piiruakaan. Sellaista tapahtuu äärimmäisen harvoin.

Toki lotossa joku aina joskus voittaa. Mutta järkevä liikehenkilö ei laske sen varaan. Sen sijaan hän luottaa työvoittoihin.

Rikkaudet kertyvät sille, joka auttaa asiakastaan suoriutumaan niistä paskahommista, joita tämä yrittää hoitaa jo nyt. Niin yksinkertaista se on.

Ikävä kyllä tämä tarkoittaa, että suurin osa esimerkiksi mahtavia verkkopalveluja kehittelevistä joutuu romuttamaan bisnesideansa heti tänään.

Mikä on se työ, jonka asiakkaasi yrittää saada tehdyksi – mutta jossa hän onnistuu huonosti?