Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Sinäkin saatat olla tykinruokaa

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Mitä järkeä on kaupata tuhansien eurojen fillaria nollan euron lähtöhintaan? Myyjän riskihän on valtava. Ostajat puolestaan ovat ihan varmoja, että pyörä on varastettu.

Kyse onkin tietoisesta ihmisryhmän hyväksikäytöstä, jota harva tulee ajatelleeksi. Sille on paljon sovelluksia paitsi (netti)huutokaupassa, myös arkisessa markkinointityössä.

Minkä tahansa tuotteen lähtöhinnaksi kannattaa asettaa huutokaupassa nolla euroa siksi, että se houkuttaa paikalle onnenonkijoita. He aloittavat tarjouskilpailun pienillä tarjouksilla.

Nämä ensimmäiset huutajat ovat vain statisteja. Heillä ei ole mitään mahdollisuutta saada tavaraa itselleen.

Nimittäin hyvän tuotteen hinta nousee aina vähintään puoleen uuden vastaavan kilkkeen ostohinnasta.

Pienien summien tehtävä onkin vain houkuttaa paikalle varsinaisia ostajia. Ensimmäiset tarjoajat saavat aikaan pöhinää, joka kiinnittää muiden huomion. Pian myynti-ilmoitus nousee suosituimpien kohteiden listoille. Myönteinen kierre alkaa.

Se huutokaupasta. Mutta vastaava, tykinruokaa hyödyntävä menetelmä kuuluu myös monen kaltaiseni umpikieron markkinoijan pakkiin.

Marko Terviö esitti oivan esimerkin Akateemisessa talousblogissa jutussaan lätkän MM-kisojen lippujen hinnoittelusta. Erilaisten tapahtumien arvo syntyy pitkälti siitä, että paikalla on muitakin – ja paljon.

Terviön mukaan monet englantilaiset fanaattiset jalkapallofanit saavat ostaa lippuja käytännössä alihintaan siksi, että heitä tarvitaan luomaan tunnelmaa.

Myös Sissimarkkinointi-kirjani markkinointikampanja seitsemän vuotta sitten perustui tykinruokaan. Lupasin ostaa lemmikkikoria turkisteollisuuden raaka-aineeksi. Sissiryhmä jakoi karuja lehtisiä pääkaupunkiseudulle.

Turkiskampanja suututti koiranomistajia syksyllä 2005
Turkiskampanja sai koiranomistajat älähtämään syksyllä 2005. Varsinainen kohderyhmä oli kuitenkin aivan toinen.

Seurasi yleinen älämölö. Juttu nousi kaikkiin pääuutisvälineisiin.

Tässäkin tapauksessa tärisevät nutturat ja koirien kovaa kohtaloa taivastelevat olivat vain sivuosassa. Kohu myi kirjaa aivan muille ihmisille. Heitä suuren yleisön reaktio lähinnä nauratti.

Joskus markkinoijalle riittää jopa yhden henkilön apujoukko. Esimerkiksi Benetton on suututtanut paavin laskujeni mukaan jo ainakin kolmesti. Tuorein kampanja löytyy viime vuoden marraskuulta.

Benetton suututti paavin jälleen kerran syksyllä 2011.
Benetton suututti paavin jälleen kerran syksyllä 2011.

Hurtta Collectionin kampanja hyödynsi vastaavalla tavalla julkkista elokuussa 2007. Myymästään firmasta 27 miljoonaa käteistä kuitannut yrittäjä Jari Sarasvuo kertoi Ilta-Sanomille, että hän aikoi viedä vaimonsa Lontooseen koiranvaateostoksille.

Hurtta Collection hyödyntää Sarasvuota
Hurtta Collection reagoi nopeasti Ilta-Sanomien uutiseen. Tämä koko sivun mainos ilmestyi Helsingin Sanomissa 12. syyskuuta 2007.

Tuo yksi ainoa ilmoitus kasvatti Hurtta Collectionin myyntiluvut seuraavan kuukauden aikana 14-kertaiseksi tavanomaiseen verrattuna.

Tykinruokamenetelmä perustuu siihen, että ihmisjoukot vetävät lisää ihmisiä puoleensa. Jos kadulle on kertynyt kymmeniä töllistelijöitä, kohta kaikki pysähtyvät katsomaan, mitä muut katsovat.

Toisinaan on tehokkainta, että ammut ohi varsinaisesta kohderyhmästäsi.

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

5 kommenttia

  1. Tällä hetkellä testissä on sattumoisin osittain aiheeseen sopiva kokeilu: perinteinen työnhakuilmoitus VS. ilmoitus, jota alan ihmiset eivät voi hyväksyä.

    Työntekijän hakeminen tuntuu usein turhauttavalta. Hakijoita kyllä tulee, mutta CV:tä katsomalla voi helposti päätellä, ettei tämän tähden vierailu jää pitkäaikaiseksi. Turhautuneena mietin ja rustasin päinvastaisen ilmoituksen (ajatuksena vain purkaa pöytälaatikkoon turhautumista), jossa haetaankin juuri niitä ominaisuuksia mitä ei toivota. Tavoitteena on aiheuttaa paheksuntaa tapoihinsa juurtuneilta ihmisiltä, jonka seurauksena ehkä joku kohderyhmässä oleva potentiaalinen ehdokas näkee ilmoituksen ja tajuaa jujun. Tai sitten ei.

    https://blackouthair.fi/avoin-paikka-parturi-kampaajalle-vuokratuolille

    Normaalit, perinteisen tylsät ilmoitukset eivät ole aiemmin tuottaneet tulosta. Työvoimatoimisto on yksi pahimmista perinteisiin juurtuneista tahoista. Työkkärin silmien ohi ei nimittäin mene läpi yksikään yhtään erilaisempi ilmoitus. Niillä on kai tekstipohja miltä ”hyvän” ilmoituksen tulee näyttää. Työkkärin ilmoitukset ovat mainiota unilukemista.

    Oisko ideoita hyvään ilmoon?

    1. Tuomo, kiitos mainiosta esimerkistä!

      Olet siinä aivan oikeassa, että perinteinen ”hyvä” rekrytointi-ilmoitus toimii säälittävän huonosti. Pienikin poikkeama ryppyotsaisesta kaavasta erottuu kuin pappi porttolassa.

  2. Mainio työpaikkailmoitus Tuomo!

    ”Jos työ ei kiinnosta, niin käytä tilaamme vaikka olohuoneenasi silloin kun oma aviomies/-vaimo ja lapset riivaavat päivääsi”?

    Tähän olisi voinut saada vielä kivasti kärkeä, hyödyntämällä stereotypiaa… Minä nimittäin olin aina kuvitellut, että kaikilla parturikampaajilla puolisona on mies 😉

  3. Antti, kuljet liian pieniä polkuja. Et huomioinut, että kampaajattarellasi voi olla kotona odottamassa vaimo… =)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Syntyvyys saattaa romahtaa sitä nopeammin, mitä ahkerammin toimittajat jaksavat taivastella asiaa.
Jari Parantainen

Jos syntyvyys sakkaa lisää, se saattaa olla toimittajan vika

Syntyvyys Suomessa on syöksykierteessä. Se on saanut toimittajat keulimaan. Esimerkiksi Helsingin Sanomat uhrasi taas aiheelle kolme aukeamaa. Mutta jokainen psykologiaan perehtynyt tajuaa, miten älämölö kannustaa entistä useampia lapsettomiksi.

Mitä sissimarkkinointi tarkoittaa?
Jari Parantainen

Sissimarkkinointi tarkoittaa muutakin kuin oivaltavia mainoksia

Sissimarkkinoinnin määritelmä näyttää riippuvan täysin siitä, keneltä sitä kysyy. Tämä näkyi selvästi, kun pyysin Twitter-kansalta vinkkejä tuoreista sissimarkkinoinnin esimerkeistä. Mutta käsitteen isän Jay Conrad Levinsonin

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Muistatko ennustaneesi Trumpin voiton?

Ensi viikolla ainakin yksi tuttavasi alkaa väittää, että hän aavisti Donald Trumpin voiton etukäteen. Kuitenkin muistat aivan hyvin, miten hän nimenomaan löi vetoa Hillary Clintonin

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action