Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Myytävänä surkea tuote

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Lupaan, etten jatka Huuto.net-aiheisia jorinoitani. Ainakaan kovin kauan. Mutta kun verkkohuutokauppa on niin pirun kiinnostava myynnin laboratorio.

Laitoin omaisuuttani kiertoon jälleen sunnuntaina. Kirjoitin ilmoitukseni otsikoksi ”Surkeat SRAM Avid XX -jarrut”.

Jotta asia tulee varmasti selväksi, kerroin myös leipätekstissä, että tuote on suorastaan törkeän huono. Olen kärsinyt sen tuottamista fyysisistä vammoista pian vuoden.

Kolme tuntia myöhemmin jarruista oli tarjottu 70 euroa. Vuorokaudessa hinta nousi jo 150 euroon.

Haluatko kuulla, miksi joku aikoo maksaa surkeasta tuotteesta satasia?

Sen minäkin haluaisin tietää.

Jospa joskus haukkuisit tuotteesi pataluhaksi.

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

3 kommenttia

  1. Verkkohuutokaupassa on todella outoja ilmiöitä. Pistin vanhan litteän näytön verkkohuutokauppaan ja selvästi ilmoitin sen olevan täysin rikki. Pari viikkoa myöhemmin romu noudettiin kotoani ja siitä jopa maksettiin 30 euroa. En vieläkään ymmärrä miten.

    Jarrujesi suhteen en keksi muuta kuin sen, että joku on lukenut kyseisistä jarruista arvostelun jonka hän koki luotettavammaksi kuin sinun arviosi. Tämän jälkeen hän päätteli että hinnan on pakko olla halpa kun myyjäkin tuotettaan vihaa.

    Tai ehkä tuotteella vain pitää olla tarina…

    1. Tommi, kiitos kommentistasi!

      Mielestäni useimmat verkkohuutokaupan ihmeet toistuvat arkisissa bisneksissä. Esimerkiksi oman tuotteensa haukkuva myyjä alkaa vaikuttaa rehelliseltä kilpailijoihinsa nähden.

      Tässä jarrujeni tapauksessa taustalla vaikuttanee myös se, että tuote on valmistajansa ehdoton huippumalli. Jos saan arvata, sitä tosiasiaa ei tälläinen pulliainen pysty horjuttamaan, vaikka yrittäisikin. Mutta ainakin ilmoituksen otsikko erottuu edukseen.

      Tuosta tarina-asiasta olen kanssasi ihan samaa mieltä. Siihen ilmoitukseni pitkä jorina tietysti tähtää.

  2. Tommi,

    Eräs tuttavani ostaa juuri tuollaisia rikkinäisiä elektroniikkalaitteita, korjaa ne puolen tunnin työllä ja ihmettelee, miksi ihmiset antavat huippulaitteita pois pillkkahintaan. Maailmaan mahtuu kaikenlaisia osaajia.

    Laitteissa saattaa olla myös osia, joita voi hyödyntää uudelleen tai toiseen käyttötarkoitukseen. Autovahinkokeskuksen toiminta perustuu tähän. Kolariautoistakin voi saada erikoistumalla hyvän bisneksen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pelottaako hinnakorotus?
Jari Parantainen

Hinnankorotus hirvittää – 7 keinoa tunkata taksat taivaisiin

Hinnankorotus on psykologista peliä. Tarkoituksesi on nostaa hintoja niin, ettei se vaikuta kanta-asiakkaittesi näkökulmasta epäreilulta tai mielivaltaiselta. Kerron 7 erilaista strategiaa, joiden avulla hoidat asian fiksusti.

Sairaanhoitajan pieni palkka ei johdu arvostuksen puutteesta tai ilkeästä työnantajasta.
Jari Parantainen

Sairaanhoitajan palkka on hänen oma päätöksensä

Sairaanhoitajan palkka ei ole huono siksi, että hänen ammattinsa kärsisi arvostuksen puutteesta. Työnantajan tehtäviin taas ei kuulu huolehtia hoitajien sosiaaliturvasta. Sen sijaan sairaanhoitajan palkka on seurausta hänen omista päätöksistään, kuten jokaisen asiantuntijan liksa.

K-kauppiaan mahdollinen riistohinnoittelu oli houkutellut toimittajat luokseen.
Jari Parantainen

Riistohinnoittelu on mainettaan parempi asia

Ilta-Sanomien jutun aiheena oli K-kauppiaan (ehkä) harjoittama riistohinnoittelu, vaikka tuota ikävää termiä ei tekstissä mainittukaan. Mutta mitä tuo haukkumanimi oikeastaan tarkoittaa? Onko se edes paha asia?

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action