Picture of Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Kauppalehti haastatteli eilen (4.2.2013) Yleisradion toimitusjohtajaa. Lauri Kivinen selitti moneen kertaan, että Facebook ja Google ryöväävät rahat, jotka kuuluisivat suomalaisille mainosvälineille.

YLE saa tuhlattavakseen lähes miljardin verojamme vuosittain, meni miten meni. Siksi on pelottavaa, että putiikin pomo on näköjään aivan pihalla.

Miksi Kivisen kommentit karahtivat kiville? Mitä hän täsmälleen ottaen sanoi?

”Mainos, jonka paikallinen parturiyrittäjä Facebookiin laittaa, on suomalaiselta medialta pois.”

Aivan vastaavasti voisin väittää, että jokainen Volkswagenin rahastama euro on Ferrarin pussista pois.

Kuitenkin jokainen tavallinen ihminen tajuaa, ettei 600-hevosvoimainen urheiluauto ollut Pertti Perusinsinöörille vaihtoehto lainkaan.

Kivisen mieleen ei tule sellaista arkista ratkaisua, että kenties parturi jättäisi mainokset edelleen ostamatta, jos Facebook olisi jäänyt keksimättä.

Vasta Googlet sun muut osuivat yrittäjän hermoon. Samalla ne sotkivat perinteisten mainosmyyjien pasmat.

YLE:n johtaja loikkaa lausunnollaan vanhan liiton riveihin. Asiakas on luuseri, kun hän ei ymmärrä ostaa ylihintaisia, tehottomia ja vanhanaikaisia tuotteita.

Tuskin se on asiakkaan vika, jos Hesarin mainostila ei käy kaupaksi.

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Rohkeutta erottua
Riikka Nurmi

Rohkeutta erottua, ei selittelyä

Menneellä viikolla minulle sattui kolme varsin virkistävää tapausta. Kaikissa oli lähdetty tuotteistamaan palveluita ja erottumaan rohkeasti omalla toimialalla.

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Kolme viheliäistä kysymystä yrittäjälle
Riikka Nurmi

Yrittäjän kolme viheliäistä kysymystä

Mitä tehdä, jos asiakas pyytää jotain, mitä en osaa, ja josta en tiedä, miten se tehdään? Miten asetan hinnan oikein, ettei palveluni ole liian halpaa eikä kallistakaan? Mitä vastaan, kun asiakas kysyy miksi palvelusi on niin kallis?

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.