Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Markkinatalous yllätti suomalaiset (jälleen)

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Argenta voitti Trafin palvelukeskuksen kilpailutuksen huhtikuussa 2012. Tarjous oli kilpailevaa Astropolistietoa yli 40 prosenttia edullisempi.

Liikenneministeri Merja Kyllönen ei ollut lukenut tarjousta kovin tarkasti. Hänelle tuli yllätyksenä, että Argenta teettää työt Espanjassa.

Oli kiinnostavaa lukea Hesaria tänään. Toimittajat olivat tehneet kaikkensa, että kuviosta löytyisi edes jotain epäilyttävää.

1. Tämä on varmasti jokin työvoiman riistokuvio

Espanjassa asuva Argentan työntekijä Annukka Lappalainen oli äimänä. Ei hän ole mielestään mitään halpatyövoimaa. Jokainen saa tietenkin itse päättää, haluaako Espanjaan töihin vai ei.

2. Yrityksen johtajat ovat taatusti tunareita

No voi perhana, ne vaikuttavat aivan täysjärkisiltä suomalaisilta esimiehiltä.

3. Siellä on joitain kielitaidottomia sönköttäjiä töissä

Ai nekin ovat ihan tavallisia suomalaisia. Äh, ei tästäkään saa irti mitään kitinän aihetta.

3. Jospa ne mongertavat suomea epäselvästi

Ikävä kyllä Espanjaan muuttaneet työntekijät eivät ole unohtaneet äidinkieltään saman tien.

5. Eivät puhelinyhteydet kuitenkaan toimi

Taas meni pieleen. Asiakkaat eivät huomaa mistään, rupatteleeko asiakaspalvelija puhelimeensa Rovaniemeltä vai Fuengirolasta.

6. Argentalla on epäilyttävän monta tytäryhtiötä

Onneksi suomalainen yhtiö saa perustaa niin monta tytäryhtiötä kuin sitä huvittaa. Jos se on johdon mielestä järkevää, siihen ei ole kenelläkään mitään nokan koputtamista.

7. Argentalla menee takuulla tosi huonosti

Ai jaa, yritys kasvaa yli 25 prosentin vuosivauhtia. Voi paska. Jos kaikilla suomalaisilla firmoilla menisi noin, Suomi nousisi lamasta saman tien.

No, toivotaan nyt kuitenkin, että joitain kupruja tästä kuviosta löytyisi. Muuten jotuisimme tunnustamaan, että markkinatalous on taas toiminut niin kuin sen pitääkin.

Argenta on keksinyt mainion keinon kilpailla työvoimasta. Se on vaihtanut suomalaisen sään parempaan.

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

7 kommenttia

  1. Mietin tätä eilen ääneen, kuinka joku on keksinyt ihan loistavan tavan teettää ei niin hohdokasta työtä houkuttelevammin ehdoin, pelkästään juuri tuon mainitsemasi sään vuoksi. Välivuosi Espanjassa tai Thaimaassa voisi tehdä ihan hyvää aika monelle (nuorelle), kun voisi samalla työskennellä suomalaiselle työnantajalle.

    Thaimaassa tullee mukavasti toimeen hieman suomalaista ansiotasoa kapeammallakin leivällä.

    Lehdistöön viittaavat esimerkkisi kertovat karua kieltään kyynisyydestämme kaikkea erikoista kohtaan. Eihän näin voi tehdä, kun ei ole ennenkään tehty.

    1. Tämän päivän lehdessä oli myös toinen esimerkki siitä, miten toimittajat saivat hyödyllisen, rehellisen yritystoiminnan vaikuttamaan epäilyttävältä.

      Jutun otsikko oli ”Päivähoidosta on poikinut bisnes”. Ihmiset ovat tottuneet, että tärkeät uutiset koskevat epäkohtia, paljastuksia ja onnettomuuksia. Mihin niistä tuo ”bisnes” siis kuuluu?

      Artikkeli kertoo, että Espoossa on ymmärretty ostaa päivähoitopalveluja yksityisiltä yrittäjiltä paljon useammin kuin muissa kunnissa. Jutussa todetaan myös, että Vantaa seuraa perässä: omien päiväkotien rakentaminen maksaisi liikaa.

      Mikähän tässä kaikessa on sitten niin merkillistä? Eikö pitäisi pohtia enemmän sitä, miksi kunnan tai kaupungin oma organisaatio ei pysty tuottamaan palveluja kilpailukykyiseen hintaan?

      Toimittajien harmiksi esimerkiksi päiväkoteja pyörittävien Tenava-yhtiöiden omistajat eivät näytä harjoittavan edes veronkiertoa.

  2. Näitä palveluputiikkeja syntyy kuin sieniä sateella. Onkohan joku tutkinut asiaa, tekeekö yksityisellä puolella työntekijät kovemmin töitä vai pienemmällä palkalla. Muusta kai ei säästö voi syntyä.

    1. Kustannuslaskenta, tuo musta laatikko. Jos ei tiedä omia kustannuksia, niin ulkoistamalla se selviää. Tosin silloin ollaan jo sössitty ulkoistamisprosessi. En ole niin vakuuttunut tuosta ulkoistamisvimmasta. Mielestäni virastojen tulisi hoitaa itse esim. neuvontansa. Itseppähän ovat ”sopan” keittäneet, että pitää sen päälle vielä neuvoa.

      Sinänsähän tässä tapauksessa ei ole mitään väärää. Jos kerran ulkoistetaan ja joku yritys tarjoaa hommia epsanjassa niin ei siinä mitään väärää oo jos homma toimii. Hyvä vaan jos Aurinkorannan suomalaisilla on jotain hommaa ja vielä suomeen. Ettei nyt ihan vallan auringonpalvonnaksi homma jää.

  3. Kymmenen pistettä Argentalle. Ovat lukeneet Sinistä merta ja päätyneet Välimerelle.

    1. Totta puhut! Argentan keino kilpailla työntekijöistä on kerrassaan mainio. Siinä ovat yrittäjät ymmärtäneet soveltaa EU:n ominaisuuksia suoraan liiketoimintansa eduksi.

  4. Ilmeisesti aika moni puhelinmyyntifirma on vaihtanut suomalaisen sään parempaan ja luukuttajat luukuttavat suoraan Thaimaan rannoilta. Kun työn tekeminen muuttuu paikkariippumattomaksi, niin se onnistuu mistä vain ja milloin vain.

    Muutamien tuttujeni paras flow-tila löytyy keskellä yötä, kun on hiljaista ja pimeää. Äkkiseltään kuulostaisi ihanteelliselta työskennellä silloin, kun tuottavuus on huipussaan ja sitten latailla akkuja palmun alta. Miten lie pitkällä aikavälillä, saattaisi alkaa tympiä jatkuva helle. Kelpaako meille ihmisille lopulta mikään… 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Vesihana solmussa
Jari Parantainen

Tieteilijät vinkuvat kuin viljelijät

Tunnustan, etten ymmärrä tieteellisestä julkaisutoiminnasta tuon taivaallista. Mutta se saattaa olla pelkästään hyvä asia. Nimittäin tieteilijöille aihe saattaa olla liiankin läheinen. Ainakin sellainen vaikutelma syntyy,

Mitä brändi tarkoittaa käytännössä?
Jari Parantainen

Mitä brändi tarkoittaa käytännössä?

Jokainen myyjä oppii tunnistamaan vaaran merkit. Itse pelkään erityisesti sellaisia asiakasehdokkaita, jotka viljelevät brändi-sanaa. Brändin määritelmää voi jokainen käydä tankkaamassa vaikkapa Wikipediasta. Luultavasti et tule

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action