Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Kirjailija Sofi Oksanen on luvannut kustantajalle vuonna 2005, että jonain päivänä hän naputtelisi kirjan nimeltä Ranskalainen päärynä.

Ymmärrettävistä syistä Oksanen ei ole pystynyt pitämään sopimustaan. Toimitusaika oli nimittäin äärimmäisen tiukka, vain 10 vuotta.

Rivien välistä on helppo lukea, että kuvioon liittyy taas jotain kapitalistisikojen ja pykälänikkareiden painostusta. Tuskin taiteilija olisi vapaaehtoisesti syöksynyt seipääseen.

Joka tapauksessa nipottava kustantaja Bazar on ottanut pultit. Se vaatii Sofi-paralta pöyristyttävää miljoonan euron korvausta.

Kirjailijan avustaja toimitti asiasta tiedotteen (HS 12.4.2013). Kirjaa ”ei vain ole toistaiseksi kirjoitettu”.

Myös lisäperustelut ovat tuttuja taviksille, jotka ovat uransa huippuhetkinä saaneet tehdä bisnestä jonkun taiteilijan kanssa.

”Taidemaailmassa on yleistä, etteivät kaikki suunnitellut hankkeet toteudu.”

Toimin omassa työssäni aivan samoin kuin hittikirjailijamme. Aina välillä joku ö-sarjan asiakas soittaa ja kyselee takakireään tyyliinsä, missä mahdan viipottaa.

Koska olen tarkka yksityisyydestäni, ihmettelen tietenkin, mitä sijaintini kenellekään kuuluu. Pikkusieluinen soittaja alkaa heti syyllistää:

”Ihan vain sen takia kyselen, että täällä salissa on sataviisikymmentä ihmistä odottamassa. Valmennuksen olisi pitänyt alkaa viisi minuuttia sitten.”

No mutta kato, ei hätä ole tämän näköinen. Otan tilanteen haltuun ammattilaisen ottein. Taas joku byrokraatti jossain tulkinnut asioita ihan omalla tavallaan.

”Kuten varmaan huomasit, en vain toistaiseksi ole siellä. Näissä koulutuskuvioissa on ihan yleistä, etteivät kaikki suunnitellut tilaisuudet toteudu.”

Siinä vaiheessa koulutuksen tilaaja yleensä pyytää nolona anteeksi ja ihmettelee itsekin, mikä merkillinen nillittäjä ja kamreeri hänestä on vanhemmiten tulossa.

”Totta tosiaan, niin se tietenkin on. En tullut tuota edes ajatelleeksi. Käyn heti kertomassa yleisölle, että suksikoot huitsin kuukkeeliin.”

Kaltaiseni tärkeä ihminen ei tietenkään ole kiinnostunut kaiken maailman logistisista yksityiskohdista. Päätän puhelun kohteliaasti, mutta jämerästi.

Taide on turvasana. Se vapauttaa kaikki taiteilijoiksi itsensä ylentäneet arkisista vastuista ja typeristä sopimuksista.

2 vastausta

  1. Sarkasmisi sikseen, mutta mielestäni haukut nyt vähän väärää puuta – tai sitten ymmärsin koko jutun aivan väärin. Luin ohimennen tätä asiaa koskenutta uutisointia iltapäivälehdestä ja minulle jäi siitä kuva, että tässä on kaksi asiaa. Ensimmäinen on väitetyt Sofin postit kustantajalle, joihin en ota kantaa. Toinen on sitten tämä vaadittu miljoonakorvaus tekemättömästä, mutta sovitusta, työstä. Uutisoinnin perusteella työ siis oli sovittu vuonna 2005 tehtäväksi 10 vuoden kuluessa. Määräaika ei ole ummessa, joten miten ihmeessä nyt jo vaaditaan miljoonaa? Sopimuksen sisältö ei tietenkään ole tiedossani, mutta on tämä vallan outoa… Siis että oikeuteen siitä, että työ ei ole valmistunut etuajassa.
    Raksahommissa (ydinvoimalat, kerrostalot ja keittiökaappien tuunaukset) myöhästäymisistäkään ei tule oikeusjuttua, koska se on ok. Yleensä ei tule edes hinnanalennusta, koska se nyt vaan on ok.

    Kiitos kaikista hyvistä blogauksistasi, mutta tämä nyt meni ainakin minulta ohi…

    1. Kustantaja perusteli korvausvaatimustaan sillä, että käsikirjoituksen määräaika on jo umpeutunut. Kymmenen vuoden jaksosta on jäljellä enää kaksi. Siinä ajassa kirjaa ei enää ehditä julkaista normaalissa aikataulussa millään.

      Raksahommat tuottavat oikeusjupakoita aivan järkyttävät määrät. Samoin ydinvoimalan viivästymisestä kertyvät korvaukset tulevat olemaan tähtitieteelliset (ainakin 1,8 miljardia euroa). Myöhästymiset eivät todellakaan ole OK.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Asiakaspoistuman vähentäminen
Tommi Elomaa

Voisiko asiakkaan lähdön estää psykologialla?

Asiakkaita ei tietenkään kannata estää lähtemästä väkisin. Mutta fiksulla suunnittelulla asiakas lähdön sijaan voi ostaa jopa lisää. Törmäsin nerokkaaseen manipulaatioon, joka käytti onnistuneesti mestarimyyjien kahta psykologista vipua. Oma lähtöni pysähtyi kuin seinään.

Sakkojen tuotteistaminen
Tommi Elomaa

Kannattaisiko sakot tuotteistaa?

Matkailijan matka katkesi koneesta poistamiseen Pariisissa. Avoimeksi jää, millainen lasku tuosta lankeaa – jos lankeaa. Olisiko sakkojen tuotteistuksella mitään vaikutusta?

CRM-ohjelmisto on vaikea ostos
Jari Parantainen

Millainen on hyvä CRM-ohjelmisto?

CRM-ohjelmisto on nykyisin yrityksen vakiovaruste. Mutta yllättävän harva osaa kertoa, mitä sillä pitäisi saada aikaan käytännössä. Silloin on aika vaikea määritellä sitäkään, millainen on hyvä CRM-ohjelmisto. Kerron, millainen kauppalista kourassani kiertelen shoppailemassa seuraavaa omaa CRM-sovellustani.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.