Lähetä viesti
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Hinnoittelu menee yleensä pieleen – paitsi sattumalta

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action
Tilaa hälytys

Vaani sinäkin Pölli tästä -blogia. Saat tiedon Jarin uusista kirjoituksista sähköpostiisi.

Palvelun tuotteistaminen -koulutus 20.4.2020 Turussa
Tuotteistamisen idea on tehdä ostamisesta helpompaa ja palvelun toimittamisesta kannattavaa. Samalla se tarkoittaa, että työstä tulee paljon mukavampaa. Koulutuksen järjestää Intoo.
KOULUTUS

Projektiryhmä oli äänestänyt selkäni takana. Vielä edellisenä päivänä palvelun hinnaksi oli sovittu kymppitonni. Illan ja yön aikana lukema oli kutistunut hikiseen 500 euroon.

Kun utelin syytä moiseen, sain kuulla, ettei yrityksen kulttuuriin kuulunut myydä yli tonnin hintaisia tuotteita.

Hienosteleva termi ”kulttuuri” tarkoitti käytännössä myyjien hermoja. He pelkäsivät pyytää asiakkailtaan satasia enempää. Tyly ostaja olisi murskannut akkount manakerin herkän sielun.

Entä kävikö kauppa? Niin kai voisi luulla, kun hinta oli romahtanut 95 prosenttia.

No, ikävä kyllä hankkeen tulokset eivät päätyneet edes henkilöstölehden otsikoihin. Toimiva hinnoittelu edellyttäisi peräti viittä johdonmukaista vaihetta.

Hinnoittelijan viisikko on herkkä himmeli. Se on yhtä toimiva kuin ketjun heikoin lenkki.

Myyvä ja kannattava hinta syntyy näin:

    1. Kehitä haluttava tai tarpeellinen tuote
    2. Valitse tuoteversio
    3. Kuvaa tuotteen hyöty tai arvo
    4. Dollarisoi
    5. Valitse veloitustapa

Helppoa kuin heilan lemppaaminen! Jos seuraat reittiä reippaasti, saatat ansaita jopa pari paistisiivua näkkärin päälle.

Miten hinnoittelijan viisikko seikkailee käytännössä?

1. Kehitä haluttava tai tarpeellinen tuote

Jotta saisit bisnestä, tarvitset ensin jotain arvokasta. Sitä kutsutaan tuotteeksi tai palvelutuotteeksi.

Salkustasi on löydyttävä paketti, jota asiakas joko a) tarvitsee tai b) haluaa. Muuten sätkit pian kaulaasi myöten kellertävässä nesteessä.

Porsche on haluttava tuote, jota kukaan ei varsinaisesti tarvitse. Toisaalta Viagraa tuskin kukaan haluaa, mutta moni sitä tarvitsee.

2. Valitse tuoteversio

Usein samasta tuotteesta kannattaa pusertaa versiota, jotta mahdollisimman moni voisi sen ostaa.

Ehkä yleisin versioinnin tapa on viilata samasta perustuotteesta persaukisille karsittu ekoruppana, keskiluokalle standardimalli ja rikkaille pimpattu bling-bling-ökyversio.

3. Kuvaa tuotteen hyöty tai arvo

Jos et ole tarkkana, viimeistään tässä vaiheessa moottorisi alkaa yskiä. Paraskin tuotteesi jää hyllyyn happanemaan, jos ostaja ei ymmärrä sen tuottamaa hyötyä tai riemua.

Huomaa, että hyöty on aivan eri asia kuin tuotteesi ominaisuus. Hyöty on esimerkiksi tuotto, säästö, turva, helppous, imago, elämys tai flaksi.

4. Dollarisoi

Nyt muutat tuotteesi hyödyn tai arvon numeroiksi. Tai niin ainakin kannattaisi. Mutta aivan liian usein loikka höttöisistä mielikuvista selkeisiin lukuihin lipsahtaa limboksi.

Hämäläinen yltiörehellinen sisäinen äänesi alkaa nalkuttaa. Päätät olla tosi reilu. Jätät suuren osan tuotekehityksesi ponnistuksista dollarisoimatta.

Tuloksena on suomalainen tragedia. Tuote on muka a) kilpailijoita selvästi parempi mutta b) kilpailijoita selvästi halvempi. Yhdistelmä on ostajan näkökulmasta täysin epäuskottava.

5. Valitse veloitustapa

Viides ja viimeinen hinnoitteluvaihe jää usein kokonaan pohtimatta. Kuitenkin valitsemasi veloitusmenetelmä saattaa vaikuttaa rajusti sekä liikevaihtoosi että katteeseesi.

Kiinteä kokonaishinta on toki selkeä, muttei se aina ole tuottavin. Esimerkiksi osamaksu tekee köyhästäkin kuninkaan. Yrityspuolella leasing ajaa saman asian.

Yhdessä ravintolassa jokainen annos maksaa erikseen. Toisessa saat hotkia samaan hintaan niin paljon kuin pötsi vetää. Kolmas uskaltaa ehdottaa, että saat itse päättää, mitä ruokailustasi haluat maksaa.

Aluksi mainitsemani yrityksen ”kulttuuri” varmisti, että dollarisointivaihe petti. Hintalappu ei ollut linjassa tuotteen todellisen arvon kanssa.

Tavallaan on vain hyvä, ettei paketti käynyt kaupaksi. Muuten firma olisi lahjoittanut kalliisti hankkimaansa kokemusta ja osaamista lähes ilmaiseksi.

Rohkenin soveltaa viestinnän professorin Osmo A. Wiion ensimmäistä lakia: Hinnoittelu menee yleensä pieleen, paitsi sattumalta.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi.
New call-to-action
Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

4 kommenttia

  1. Versiointi voi myös hankaloittaa markkinointia. On helpompi myydä yhtä pakettia kaikille.

    Hinnoittelu hyötyyn perustuen on siitä hankalaa, että hyöty voi olla hyvin erisuuruinen eri asiakkaille. Nurmikonleikkuurobotti on ison pihan omistajalle ja korkeaa tuntipalkkaa laskuttavalle yrittäjälle paljon suurempi kuin henkilölle, jonka piha on pieni ja joka ei laske vaihtoehtokustannusta omalle ajalleen, jonka käyttäisi nurmikon leikkaamiseen.

    Oman tuotteeni (sijoitusalan julkaisu) osalta olen hinnoittelussa päätynyt siihen, että hinnan on oltava hyötyä pienempi myös niille, jotka hyötyvät tuotteesta vain vähän, jotta tuote voisi kasvaa massatuotteeksi.

    1. Kiitos Pekka, hyvää pohdintaa!

      Hyöty on tosiaan siitä merkillinen värkki, että sen määrittää aina jokainen asiakas omasta näkökulmastaan. Koskaan ei löydy kahta ostajaa, joille tuotteen arvo olisi täsmälleen sama.

      Muokkaan itsekin hyvin vähän versioita omista palveluistani. Mutta olen alkanut harkita joustavampaa asennetta. Yhden vaihtoehdon ota-tai-jätä-periaate on toki selkeä. Mutta luultavasti menetän katetta niin paljon, että versiointi silti kannattaisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Sairaanhoitajan pieni palkka ei johdu arvostuksen puutteesta tai ilkeästä työnantajasta.
Jari Parantainen

Sairaanhoitajan palkka on hänen oma päätöksensä

Sairaanhoitajan palkka ei ole huono siksi, että hänen ammattinsa kärsisi arvostuksen puutteesta. Työnantajan tehtäviin taas ei kuulu huolehtia hoitajien sosiaaliturvasta. Sen sijaan sairaanhoitajan palkka on seurausta hänen omista päätöksistään, kuten jokaisen asiantuntijan liksa.

K-kauppiaan mahdollinen riistohinnoittelu oli houkutellut toimittajat luokseen.
Jari Parantainen

Riistohinnoittelu on mainettaan parempi asia

Ilta-Sanomien jutun aiheena oli K-kauppiaan (ehkä) harjoittama riistohinnoittelu, vaikka tuota ikävää termiä ei tekstissä mainittukaan. Mutta mitä tuo haukkumanimi oikeastaan tarkoittaa? Onko se edes paha asia?

Burana-pillereitä on saatavana myös punaisina.
Jari Parantainen

Miksei pilleri ole punainen?

Usein tuotteistaminen tarkoittaa juuri sitä, että tuotteen ulkoisilla ominaisuuksilla on mahdollista kasvattaa myyntiä. Miksi sitten lähes kaikki särkylääkkeet ovat edelleen valkoisia pillereitä? Toivottavasti lääketehdas ei ole kysynyt asiaa asiakkailtaan.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action