Törmäsin merkilliseen kapinaryhmään alkukesästä. Olin vetämässä Noste-suolakaivos-tuotteistusprojektia Lönnbergille, jonka joku ahdasmielinen voisi luokitella kirjapainoksi.
Olin määrännyt kotiläksyksi tuote-esitteen ensimmäisen luonnoksen. Nyt oli aika katselmoida tulokset
”Ei me tehty sellaista. Esite on menneestä maailmasta. Sen sijaan me tehtiin verkkosivu.”
Mitä helvettiä, jo nyt on kumma! Tällainen vanhan kaartin pomottaja oli ihmeissään. Projekti oli selvästi leviämässä käsiin.
Kaiken kukkuraksi venkoiluun syyllistyi hankkeemme käsikassaraksi värvätyn mainostoimisto Sissy Oy:n remmi. Siis joukkio, jonka pitäisi toteuttaa asioita. Sooloilutaipumus ei todellakaan ole työrukkasen toivottavin ominaisuus.
Mutta ei siinä mikään auttanut: edes kirjapaino ei enää suostu roiskimaan väriä paperille.
Pakko oli lopulta myöntää, että sissyläisten nikkaroima verkkosivu on paljon toimivampi kuin perinteinen esite.


Perinteitä markkinointialalla muuten riittää. Yksi niistä on aivan käsittämätön vimma rakentaa messuosastoja pitkästä tavarasta. Kirvesmiehet sotkevat paikkoja ja metelöivät päivätolkulla.
Muutamaa päivää myöhemmin sama sakki purkaa rakennelmansa, jotta seuraava haalariporukka pääsisi pusaamaan heti uutta tilalle. Tuloksena on lavatolkulla sekajätettä, joka on kärrättävä kaatopaikalle.
Projektimme aiheena olikin vaihtoehto vanhanaikaiselle seinähässäkälle. Lönnbergin Promoseinä on näppärä putkirunkoinen rakennelma, joka voi olla muodoiltaan ja mitoiltaan miltei millainen tahansa.


Olen aina tietenkin kiinnostunut laskelmista. Promoseinän laskeutumissivun kalkyyli tiivistää hyvin, mistä kilpailuetu kumpuaa. Pienikin seinä nousee 12 kertaa perinteistä kirvesmiesprojektia nopeammin. Rahaa säästyy kolmannes.


Oleellisinta sivulla kuitenkin hintalaskuri. Sen avulla kuka tahansa osaa suunnitella itselleen passelin seinärakenteen. Paketin kokonaishinta päivittyy tosiaikaisesti.


Laskuri näyttää itsestään selvältä näin jälkikäteen. Mutta kuten tavallista, aluksi ei ollut mitenkään ilmeistä, kuinka asia kannattaisi esittää.
Mutkikasta kun syntyy keneltä tahansa. Yksinkertainen on vaikeaa.
Vasta aika näyttää, miten laskuri vaikuttaa ostajien käytökseen. Mutta olen saletti, että pian itsepalvelu karsii joutavia tarjouskierroksia ja puhelinrallia.


Nyt vain pitäisi pirauttaa Sissylle ja udella, mihin hintaan heput pusertaisivat vastaavaa kamaa Nosteelleni. Tuotesivuni kaipaisivat kipeästi samanlaista loikkaa.
Älykäs verkkosivu osaa myydä tavalla, johon perinteinen esite ei koskaan taivu.
4 vastausta
Nöyrä kiitos mainiosta kirjoituksestasi Jari. Sissyn kapinaryhmä veti juuri ylävitoset ja on valmis kuulemaan lisää Nosteen tarpeista ja käärimään hihat!
No niin, loistavaa! Alkakaahan jo pohtia, millainen on Suomen myyvin koulutustuotteen kuvaava verkkosivu. Niitä tarvitaan siis ainakin viisi erilaista.
Kiitokset vielä Suolakaivoksen diktaattorille, oli varsin opettava projekti! Sen verran tarkennan vielä lukijoille, että Jari piti kyllä ruoskan ihan uudella tasolla – ja hyvä niin. Palautteet olivat projektin lopputuloksen kannalta erittäin tärkeitä ja niissä ei turhaan kaunisteltu asioita.
Myyntipresentaation raksaspektaakkeli olisi pitänyt saada videolle, se taisi olla jotain mitä et tosiaan osannut odottaa.
PS. Eihän sitä tiedä vaikka Nosteella on kohta viisi esitettä.
Toivoisin niiiiin hartaasti, että Lönnbergin myyjät menisivät esittämälläsi tavalla poriensa ja puutavaransa kanssa myyntikäynneille.
Asiakkaat eivät unohtaisi niitä sessioita koskaan!