Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Esite vai verkkosivu?

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Törmäsin merkilliseen kapinaryhmään alkukesästä. Olin vetämässä Noste-suolakaivos-tuotteistusprojektia Lönnbergille, jonka joku ahdasmielinen voisi luokitella kirjapainoksi.

Olin määrännyt kotiläksyksi tuote-esitteen ensimmäisen luonnoksen. Nyt oli aika katselmoida tulokset

”Ei me tehty sellaista. Esite on menneestä maailmasta. Sen sijaan me tehtiin verkkosivu.”

Mitä helvettiä, jo nyt on kumma! Tällainen vanhan kaartin pomottaja oli ihmeissään. Projekti oli selvästi leviämässä käsiin.

Kaiken kukkuraksi venkoiluun syyllistyi hankkeemme käsikassaraksi värvätyn mainostoimisto Sissy Oy:n remmi. Siis joukkio, jonka pitäisi toteuttaa asioita. Sooloilutaipumus ei todellakaan ole työrukkasen toivottavin ominaisuus.

Mutta ei siinä mikään auttanut: edes kirjapaino ei enää suostu roiskimaan väriä paperille.

Pakko oli lopulta myöntää, että sissyläisten nikkaroima verkkosivu on paljon toimivampi kuin perinteinen esite.

promoseina-yleiskuva
Promoseinä pesee perinteiset kirvesmiesprojektit mennen tullen. Kuvassa keskellä patsastelee muikean näköisenä Noste-suolakaivoksen tilaaja, Lönnbergin asiakkuus- ja markkinointijohtaja Kimmo Peränen.

Perinteitä markkinointialalla muuten riittää. Yksi niistä on aivan käsittämätön vimma rakentaa messuosastoja pitkästä tavarasta. Kirvesmiehet sotkevat paikkoja ja metelöivät päivätolkulla.

Muutamaa päivää myöhemmin sama sakki purkaa rakennelmansa, jotta seuraava haalariporukka pääsisi pusaamaan heti uutta tilalle. Tuloksena on lavatolkulla sekajätettä, joka on kärrättävä kaatopaikalle.

Projektimme aiheena olikin vaihtoehto vanhanaikaiselle seinähässäkälle. Lönnbergin Promoseinä on näppärä putkirunkoinen rakennelma, joka voi olla muodoiltaan ja mitoiltaan miltei millainen tahansa.

Reipas vertailu on aina tehokas tapa konkretisoida tuotteen hyötyjä. Siihen vain ei useimpien rohkeus riitä.
Reipas vertailu on aina tehokas tapa konkretisoida tuotteen hyötyjä. Siihen vain ei useimpien rohkeus riitä.

Olen aina tietenkin kiinnostunut laskelmista. Promoseinän laskeutumissivun kalkyyli tiivistää hyvin, mistä kilpailuetu kumpuaa. Pienikin seinä nousee 12 kertaa perinteistä kirvesmiesprojektia nopeammin. Rahaa säästyy kolmannes.

Laskelma osoittaa, että pienikin Promoseinä säästää hurjasti aikaa ja rahaa.
Laskelma osoittaa, että pienikin Promoseinä säästää hurjasti aikaa ja rahaa.

Oleellisinta sivulla kuitenkin hintalaskuri. Sen avulla kuka tahansa osaa suunnitella itselleen passelin seinärakenteen. Paketin kokonaishinta päivittyy tosiaikaisesti.

Tosiaikainen hintalaskuri on sivun hienoin ominaisuus. Ihmettelisin, jos Lönnbergin omatkin myyjät eivät käyttäisi sitä mieluummin kuin jotain Excel-pläjäystä.
Tosiaikainen hintalaskuri on sivun hienoin ominaisuus. Ihmettelisin, jos Lönnbergin omatkin myyjät eivät käyttäisi sitä mieluummin kuin jotain Excel-pläjäystä.

Laskuri näyttää itsestään selvältä näin jälkikäteen. Mutta kuten tavallista, aluksi ei ollut mitenkään ilmeistä, kuinka asia kannattaisi esittää.

Mutkikasta kun syntyy keneltä tahansa. Yksinkertainen on vaikeaa.

Vasta aika näyttää, miten laskuri vaikuttaa ostajien käytökseen. Mutta olen saletti, että pian itsepalvelu karsii joutavia tarjouskierroksia ja puhelinrallia.

Sissyn Ilari Pousi demosi projektiryhmälle kesäkuussa 2013, miten säälittävän hitaasti perinteinen seinä nousee moduulirakenteiseen Promoseinään verrattuna.
Sissyn Ilari Pousi demosi Noste-suolakaivoksen projektiryhmälle kesäkuussa 2013, miten säälittävän hitaasti perinteinen seinä nousee verrattuna moduulirakenteiseen vaihtoehtoon.

Nyt vain pitäisi pirauttaa Sissylle ja udella, mihin hintaan heput pusertaisivat vastaavaa kamaa Nosteelleni. Tuotesivuni kaipaisivat kipeästi samanlaista loikkaa.

Älykäs verkkosivu osaa myydä tavalla, johon perinteinen esite ei koskaan taivu.

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

4 kommenttia

  1. Nöyrä kiitos mainiosta kirjoituksestasi Jari. Sissyn kapinaryhmä veti juuri ylävitoset ja on valmis kuulemaan lisää Nosteen tarpeista ja käärimään hihat!

    1. No niin, loistavaa! Alkakaahan jo pohtia, millainen on Suomen myyvin koulutustuotteen kuvaava verkkosivu. Niitä tarvitaan siis ainakin viisi erilaista.

      1. Kiitokset vielä Suolakaivoksen diktaattorille, oli varsin opettava projekti! Sen verran tarkennan vielä lukijoille, että Jari piti kyllä ruoskan ihan uudella tasolla – ja hyvä niin. Palautteet olivat projektin lopputuloksen kannalta erittäin tärkeitä ja niissä ei turhaan kaunisteltu asioita.

        Myyntipresentaation raksaspektaakkeli olisi pitänyt saada videolle, se taisi olla jotain mitä et tosiaan osannut odottaa.

        PS. Eihän sitä tiedä vaikka Nosteella on kohta viisi esitettä.

        1. Toivoisin niiiiin hartaasti, että Lönnbergin myyjät menisivät esittämälläsi tavalla poriensa ja puutavaransa kanssa myyntikäynneille.

          Asiakkaat eivät unohtaisi niitä sessioita koskaan!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

tarkistuslista-M
Jari Parantainen

Anna palautetta tapahtumajärjestäjän pikaoppaasta

Tapahtumajärjestäjän pikaopas on rakennettu kuuden tarkistuslistan ympärille. Yhteensä listoista löytyy 62 tärkeää tehtävää, joista moni unohtuu alan ammattilaisiltakin. Sivuja oppaassa on 30.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action