Uusin kirjani lähti painoon viime viikolla. Sen nimi on Tuotepäällikön pelastuspakkaus. Kauppaan se ehtinee vielä syyskuun aikana.


Tuotepäällikön homma on merkillinen sattumavirka, johon ei voi opiskella missään. Silti se on yksi maailman tärkeimmistä.
Kokemuksesta voin sanoa, että esimerkiksi toimitusjohtajan homma on silkkaa rantalomaa tuotepäällikön arkeen verrattuna. Olen itsekin aikanaan ollut tuotepäällikkönä – ja myöhemmin heidän esimiehenään – monta vuotta.
Jos tuote ei menesty, ei firmakaan voi pärjätä. Kun tuotepäällikkö vastaa tuotteen tuloksesta, koko bisneksen kohtalo on käytännössä hänen kontollaan.
Tuotepäälliköiden työ on useimmiten aivan mahdotonta kaaosta. Tehtävän luonnetta kuvaa hyvin se, että monet ulkomaiset tuotepäälliköille kirjoitetut opukset ovat 600-sivuisia järkäleitä!
Päätinkin naputella napakan oppaan, jossa en edes yritä rääpiä kaikkia mahdollisia tuotepäällikön töitä.
Sen sijaan keskityn neljään tärkeimpään tuotehallinnan osaan. Ne ovat
- tuotestrategia,
- tiedustelutoiminta,
- tuotteistaminen ja
- kanavamarkkinointi.
Jos nuo neljä asiaa ovat kunnossa, kaikki muu on sitten vain raakaa työtä. Toisaalta vaikkapa tiedustelutoiminta on aivan oleellinen osa tuotepäällikön tehtävää. Sen tarkoitus etsiä vastausta kaikkein tärkeimpään kysymykseen:
”Mitä asiakkaat aikovat ostaa vuoden tai viiden kuluttua?”
Oppaani tavoite on rohkaista tuotepäälliköitä kasvamaan vähitellen juoksupojista ja -tytöistä johtajiksi. Liian usein nämä arjen sankarit singahtelevat muiden simputettavana jossain myynnin, markkinoinnin ja tuotekehityksen välimaastossa. Se ei ole lopulta kenenkään etu.
Kirja kävi myös ihan oikeiden tuotepäälliköiden luettavana ennen kuin se lähti painoon. Ainakin heidän kommenttiensa perusteella sisältö osui maaliinsa.
”Sain tästä kirjasta monta konkreettista ideaa sekä oman työni että yhtiömme bisneksen kehittämiseen. Ajoittain teksti oli niin hauskaa, että hörähtelin ääneen sitä lukiessani.”
– Markku Prättälä, tuote- ja tehdaspäällikkö, Tulikivi Oyj
Entä jos et ole tuotepäällikkö? Kannattaako kirjaa silti lukea?
Totta kai teos sopii kenelle tahansa, joka haluaa tuotteensa menestyvän.
Tuotepäällikön tehtävät on aina jonkun hoidettava joka tapauksessa, oli sellaista titteliä varsinaisesti kenelläkään tai ei.
Hammondia oli hakattava myös siksi, että Tuotteistaminen-teokseni kaipasi jo päivitystä. Koska tuotteistaminen on nimenomaan tuotepäällikön tärkeimpiä tehtäviä, Tuotepäällikön pelastuspakkaus toimikoon myös vanhan kirjani tiivistettynä ja reippaasti saneerattuna painoksena.
Tuotepäällikön pelastuspakkaus tulee myyntiin syyskuun 2013 aikana. Sen suositushinta on 69 euroa. Tilaa omasi Talentumin verkkokaupasta.
PS. Seuraavalle Tuotepäällikön pelastuspakkaus -kurssilleni (17. syyskuuta) mahtuu vielä muutama innokas. Ilmoittaudu mukaan nyt heti.
2 vastausta
Osaatko sanoa, tuleeko kirjastasi tarjolle myös sähköinen vaihtoehto?
Kyllä kirjasta pitäisi tulla myös sähköinen versio. Se ilmestynee ensin Elisan kautta.