Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Visio kertoo joutavasta johtajasta

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Autan insinöörejä tuotteistamaan osaamisensa helposti ostettaviksi palvelupaketeiksi. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529

Kaipasin aamulla mustaa huumoria. Naputtelin selaimeeni hakusanaksi ”visiomme”. Hittejä tuli 25 tuhatta. Tässä yksi listan alusta:

”Haluamme olla ylivoimaisesti halutuin kumppani sidosryhmille (asiakkaat, tavarantoimittajat ja henkilöstö). Toimintamme perustuu paikalliseen joustavaan asiakaspalveluun, nopeisiin toimituksiin ja aktiiviseen yhteydenpitoon asiakkaiden kanssa. Kehitämme jatkuvasti toimintatapojamme, henkilöstön osaamista muuttuvia asiakastarpeita varten. Luottamukselliset kumppanuussuhteet luovat kilpailuetua asiakkaillemme.”

Olen hyvin ennakkoluuloinen ihminen. Lisäksi yleistän yötä päivää. En esimerkiksi ikinä palkkaisi pomoa, jolla on aikaa puuhastella järjettömän visiotuuban tuotantotehtävissä.

Aikanaan 1980-luvulla englantilainen firma nimeltä Amstrad tuli tunnetuksi kotitietokoneistaan. Putiikin perustaja Alan Sugar kävi puhumassa paikallisessa yliopistossa näkemyksistään vuonna 1989.

Menestyvä johtajamme oli kaikesta päätellen huvittunut isojen, arvovaltaisten yritysten diibadaaba-visioista:

”Pan Am pitää sinusta hyvää huolta. Marks & Spencer rakastaa sinua. Securicor välittää. Me Amstradilla haluamme sinun rahasi.”

Sugarin yhtiö oli listautunut pörssiin jo vuosia aiemmin. Mutta omistajayrittäjän asenne oli näköjään tallella.

Noste Oy:n visio on kehittyä Suomen johtavaksi inflaatiogeneraattoriksi. Pyrimme tukkimaan asiakkaidemme järjestelmät jatkuvasti paisuvalla myyntilaskuliikenteellämme.

Lähde: What is Strategy – and does it matter?, Richard Whittington 2001

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

9 kommenttia

  1. Vastaavaa jorinaa tulee hakusanalla ”missiomme” (19 900). ”Visio” ja ”missio” olivat aikoinaan muotisanoja ”dynaamisissa” ja ”asiakaslähtöisissä” yrityksissä.

  2. Rahan teko pitäisi olla jokaisen yrityksen tavoite. Onhan noita missioita, visioita ja strategioita hyvä miettiä. Ehkä siten kirkastuu, miten sitä rahaa tehdään. Mutta, jos nettisivuille kirjoitellaan korulauseita niin eipä oikein olla vielä ”ytimessä”.

    Noita korulauseita voisi tulkita myös näin:
    ”Joustava asiakaspalvelu” = ei tuotteistettua, mietittyä toimintaa
    ”Kehitämme toimintatapoja” = jatkuvaa sähläystä
    ”kehitämme henkilöstön osaamista” = ulko-ovi heiluu molempiin suuntiin

    Tää on tämmöstä perjantaipäivän kevennystä sit.

    1. Hahaa, hyvä Vesa!

      Noste Oy:n omisti pitkään holding-yhtiöni, joka oli vähän samaan tapaan nimetty. Se oli nimeltään Nettola Oy.

  3. Rahan tekeminen on totta kai jokaisen menestyvän firman tavoite, mutta entä kun hynkkyä tulee ovista ja ikkunoista niin paljon ku tarvii, niin mikäs sitten neuvoksi? Yleensä kai firmoilla on jotain muitakin tavoitteita ja arvoja.

    Suuryritysten visiot yleensä tuppaavat olemaan tuubaa, niinkuin niiden toiminnassa melkein kaikki muukin.

  4. – Ytimekäs visio yhdistettynä sen tehokkaaseen viestintään omalle henkilökunnalle tekee samaa kuin markkinointi liikevaihdolle. Se on monistettua johtamispuhetta. Visio on ehdottomasti hyvä työkalu yrittäjän pakissa.
    – Jos visio diipaa ja tuubaa, niin toiminta myös. Tällöin pelastuksen tuo se, ettei organisaatiossa kukaan ole konsaan visiosta kuullutkaan.

  5. Kyllähän firmalla kannattaa visio ja missio olla, mutta 90 prosentissa firmoja ei ymmärretä lainkaan, mitä ne edes tarkoittavat.

    Ei visio ole sitä mitä sinun firmasi haluaa olla tulevaisuudessa!

    Visio on käsitys siitä, mihin päin maailma on menossa riippumatta sinun puulaakistasi, eli visiossa ei oteta kantaa oman firman asemaan. Missio taas tarkoittaa sitä, mitä roolia sinun firmasi haluaa näytellä tuossa visiossa.

    Esimerkiksi Nokian visio vuonna 2005 olisi voinut olla: “matkapuhelimista kehittyy älypuhelimia, joka tarkoittaa sitä että ala muuttuu puhelinmatolaatikkojen kasaamisesta ohjelmistobusinekseksi”.

    Siihen taas olisi voinut yhdistää missioksi: “aiomme tarjota markkinoiden parhaan älypuhelinten käyttöjärjestelmän, jonka varaan luomme maailman johtavan ekosysteemin kolmansien osapuolien tekemän digitaalisen sisällön myyntiin”.

    Ei se visio ja missio sen kummempaa rakettitiedettä ole, sehän on vain kiteytys liiketoiminnan perusteesta. Nuo omaan napaan tuijottavat visiot todellakin kertovat joutavasta johtajasta, joka ei osaa kommunikoida yrityksensä olemassaolon oikeutusta.

    1. Tietysti tällä samalla periaatteellani voisi sanoa myös, että ”strategia kertoo joutavasta johtajasta”.

      Nimittäin äärimmäisen harvoin firmoilla on strategiaa olemassakaan. Tai sitten se ilmeisesti on jotain muuta kuin julkaistu versio. Kaikenlaista järjetöntä jorinaa asian vierestä kyllä piisaa.

      Mutta toki se on selvää, että kirkas strategia olisi erittäin hyödyllinen, kuten misiot ja vissiotkin.

  6. Liiketoiminnan visiojohtamisesta kiinnostuneille suosittelen iltalukemiseksi Tero J. Kauppista: ”Visiosta tuloksiin”. Otava 2004.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Vesihana solmussa
Jari Parantainen

Tieteilijät vinkuvat kuin viljelijät

Tunnustan, etten ymmärrä tieteellisestä julkaisutoiminnasta tuon taivaallista. Mutta se saattaa olla pelkästään hyvä asia. Nimittäin tieteilijöille aihe saattaa olla liiankin läheinen. Ainakin sellainen vaikutelma syntyy,

MItkä ovat delegoinnin 12 vaihetta?
Jari Parantainen

Mitkä ovat delegoinnin 12 vaihetta?

Delegoinnissa on 12 vaihetta, joista suurin osa unohtuu aina. Asiantuntija harkitsisi ylennystään toisenkin kerran, jos hän ymmärtäisi, että suurin osa hänen päivistään kuluu sitten delegointitöissä.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.