Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Kielteinen ajattelu kannattaa

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Autan insinöörejä tuotteistamaan osaamisensa helposti ostettaviksi palvelupaketeiksi. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529

Vietän toimistopäivää. Jos olisin kiltti joopajoo-mies, työlistani näyttäisi tältä:

    1. Allekirjoittaisin palvelusopimuksen, joka alkaa 12 kuukauden määräaikaisella jaksolla. Tosin haluaisin sataprosenttisen hintatakuun ja sekunnin irtisanomisajan.
    2. Vastaisin opinnäytetyötä tekevän (entuudestaan tuntemattoman) opiskelijan pyytämättä ja yllättäen lähettämiin haastattelukysymyksiin.
    3. Kirjoittaisin kuusi vieraspostausta blogeihin, joiden ylläpitäjät ovat sellaista minulta toivoneet.
    4. Säntäisin ilmaiselle lounaalle turisemaan yhteistyöstä.

Se tietenkin tarkoittaisi, että jotain pitäisi jättää tekemättä. Se voisi tarkoittaa vaikkapa:

    1. En vastaisi viime päivinä kertyneisiin tarjouspyyntöihin.
    2. En suunnittelisi seuraavan koulutukseni ohjelmaa.
    3. En naputtelisi lupaamaani muistiota.

Ensimmäinen lista olisi helppo. Reagoisin vain toiveisiin. Päivä pärähtäisi vikkelästi. Kaikki olisivat tyytyväisiä.

Paitsi ehkä palkanmaksajani, joita myös asiakkaiksi kutsutaan.

Tuplaa käyttämiesi ei-sanojen määrä. Kielteinen ajattelu kannattaa.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

7 kommenttia

  1. Olen pettynyt. Odotin enemmän. Odotin, että

    1) sinulta löytyy käyntikortin toiselta puolelta hinnasto valmiina, ja
    2) tuotteistajan oma tuotepaketti olisi jo tuotteistettu, joka vain ostettaisiin valmiina, ja
    3) ajatuksesi olisivat olleet niin herättäviä, että asiakas olisi ne muistanut palaverista itsekin, tai vähintäänkin tehnyt niistä omat muistiinpanonsa.

    Jos edellämainitut olisivat kunnossa, voisit ensimmäisen listan avulla valmistella ylihuomisen hankkeita. Ehkä.

    1. Huomasin jossain vaiheessa, että vain hyvin huolettomat asiakkaat tilaavat hinnaston ja esitteen perusteella – siis vaikka kaikki oleellinen tieto löytyisi jo niistä.

      Pitikin oikein pohtia, miksi ostajat haluavat silti myös tarjouksen.

      Syynä lienee siinä, että myynti- tai markkinointimateriaali ei ole sopimus. Jokainen aikuinen on jo ehtinyt oppia, että kaupallisesta aineistosta tuppaavat unohtumaan kaikki ikävät yksityiskohdat.

      Itse en enää suostu myymään ilman virallista tarjousta, vaikka joku niin haluaisikin. Muuten tulee satavarmasti vaikeuksia, kun tilaaja päättää vaikkapa perua projektin tai koulutuksen. Jos peruutusehtoja (erityisesti veloituksia) ei ole käsitelty jossain, riita on varma.

      Niinpä laadin tarjouksen joka tapauksessa. Siis sellaisen, joka sisältää myös voimassaolopäivän, toimitusehdot, asiakkaan velvollisuudet jne.

      1. Itse lopetimme tarjousten naputtelun alkuvuodesta. Turha lätistä pitkästi sitä, minkä voi juridisesti oikein ja tiivistetysti tarjota asiakkaalle suoraan toimitussopimuksen muodossa.

        Perustellaan osto asiakkaalle kasvokkain, annetaan toimitussopimus katsastettavaksi ja jatketaan tai jätetään jatkamatta.

        Tarjousten läpimenoaika lyheni, roikkuvia päätöksiä on vähemmän ja juridiset väärinymmärrykset on minimoitu. Mitä sillä tarjouksella tekee?

        1. Niin, teillä dokumentin nimi on ”toimitussopimus”. Minulla se on useimmiten ”tarjous” tai ”tilausvahvistus”.

          Kokemukseni perusteella ei ole aivan yhdentekevää, minkä lapun asiakas saa eteensä:

          1. Sopimuksella on selvästi pelottavin kaiku. Etenkin isoissa yrityksissä se päätyy usein juristien jauhettavaksi.

          2. Tarjouksen sentään tilaaja uskaltaa usein itse hyväksyä.

          3. Tilausvahvistus vaikuttaa vähiten pelottavalta.

          Hupaisaa asiassa on se, että oikein laadittuna kaikki kolme ovat juridisesti aivan yhtä pitäviä. En siis tietenkään tee enää sopimusta erikseen, jos kerran olen laatinut tarjouksen tai tilausvahvistuksen.

          Tarjouksissani lukeekin Suomen sopimuslain mukainen toteamus, että paperi muuttuu molempia sitovaksi sopimukseksi, kun asiakas on sen hyväksynyt.

  2. Samaa mieltä Petrin kanssa. Kaikki juridinen lätinä toimitussopimukseen ja sinne myös jo yksilöinti/viittaus valmiisiin tuotteisiin. Sen laatiminen kertaalleen kuntoon on tuskaista ja vaatii monen sopimuksen naputtelua vastaavan työmäärän, mutta jatkossa voi vastailla tarjouspyyntöihin minuuteissa.

    Itselläni oli vuosikaudet sellainen ongelma, että laiskotti kirjoitella tarjouspyyntöjen vastineita ja sopimuksien reunaehtoja lakimiestä varten. Sen vuoksi välillä kesti tolkuttoman kauan lähettää jotain ihan yksinkertaistakin.

    Sitten, kun olet saanut tuon paketoinnin kuntoon, niin mulla on hyvä hinnoittelutyökalu valmiina.

    1. Juu, toimitusehtoni ovat toki vakiomalliset. Tuo tarjousteni liite mahtuu normaalikokoisella fontilla tulostettuna yhdelle A4-arkille.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

MItkä ovat delegoinnin 12 vaihetta?
Jari Parantainen

Mitkä ovat delegoinnin 12 vaihetta?

Delegoinnissa on 12 vaihetta, joista suurin osa unohtuu aina. Asiantuntija harkitsisi ylennystään toisenkin kerran, jos hän ymmärtäisi, että suurin osa hänen päivistään kuluu sitten delegointitöissä.

Jo alle kaksivuotias tajuaa, mikä on reilua
Jari Parantainen

Jo alle kaksivuotias tajuaa, mikä on reilua

Osmo Soininvaara on mielestäni terävä heppu. Seuraan hänen blogiaan tiiviisti, vaikka en aivan aina hänen päättelyketjujaan täysin ymmärräkään. Paljon olen häneltä kuitenkin oppinut. Joulukuussa 2018

Image of camel in desert Wahiba Oman
Jari Parantainen

Jahtaako Porin Jazz väärää kamelia?

Porin Jazzin toimitusjohtajaksi valittu Aki Ruotsala tuntuu uskovan, että homoudesta voi ”parantua”. Niinpä festareiden hallitus reagoi ripeästi eilen. Se hyvästeli toimarinsa, siis ennen kuin tämä

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.