Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Proffan Strategiakirja yllätti

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Tavoitteeni on lihottaa suomalaisen insinöörin lompakkoa niin, että hän saa osaamisestaan enemmän rahaa. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529

New call-to-action

Tilaa hälytys

Vaani sinäkin Pölli tästä -blogia. Saat tiedon Jarin uusista kirjoituksista sähköpostiisi.

Alennusmyynti kielletty -hinnoittelukoulutus 9.3.2020 Helsingissä + striiminä
Helsingin seudun kauppakamari järjestää hinnoittelukoulutuksen, jossa et joudu tuijottamaan tylsiä hintajoustokäyriä niin, että silmäsi kuivuvat päähän. Pian kampeat katteesi kohdalleen neljässä vaiheessa.
KOULUTUS

Hortoilin helteisen huoltoaseman pihalla viime kesänä. Törmäsin entiseen rynnäkköryhmämme tuotteistajaan. Kutsumme häntä kavereiden kesken Proffaksi.

Tero Vuorinen on nimittäin paitsi kokenut yrittäjä, myös Vaasan yliopiston johtamisen yksikön tutkimusjohtaja ja Turun kauppakorkeakoulun dosentti. Hän kertoi viimeistelevänsä strategiaa käsittelevää kirjaansa.

Kysyin, paljonko hän oli käyttänyt tunteja kirjoitustyöhönsä. Kun kuulin vastauksen, pohdin siinä salaa mielessäni, että onkohan mies taantunut tutkijan kammiossaan hitaaksi tuhertajaksi.

Terolta oli kulunut ainakin kolminkertainen aika omiin projekteihini verrattuna.

Syksyllä Strategiakirja paukahti postilaatikkoon. Aika pian valkeni, mihin ne Teron tunnit olivat palaneet.

Opus on ihan helvetin napakasti ja selkokielisesti kirjoitettu. Se on poikkeuksellista, etenkin kun kyse on strategiasta.

Amazonista löytyi hetki sitten strategy-hakusanalla 174 105 kirjaa. Tietysti olen lukenut niistä vain muutamia kymmeniä. Väitän silti, että Teron turinat ovat monelle meistä hyödyllisempiä kuin tuhansien amerikkalaisten sekavat jorinat yhteensä.

Proffamme on koonnut opukseensa 20 suosituinta strategiatyökalua tai konseptia. Hän on tiivistänyt niistä kunkin noin 10 sivuun. Mukana ovat esimerkiksi

Balanced Scorecard (BSC), taylorismi, lean, strategiakartat, SWOT-analyysi, Sinisen meren strategia, skenaariotyöskentely, heikot signaalit, yhteiskehittäminen (co-creation), Kotterin muutosjohtamisen malli, VRIO-malli, benchmarking, Kraljicin portfolio, oppiva organisaatio, BGG-matriisi ja Pestel-analyysi.

Lisäksi mukana ovat tietysti erilaiset yleiset strategiat. Jos näistä ei löydy sopivaa menetelmää, syyllistä kannattaa pällistellä lähimmästä peilistä.

Tietysti pelkäsin, että joudun kahlaamaan tylsän teoreettista tai pinnallista tiivistelmää. Mutta Tero ei olekaan luikerrellut siitä, mistä aita on matalin.

Hän kuvannut esimerkiksi pari sivun verran, miten Taylorin oppeja voisi hyödyntää arkisessa parturikampaamon työssä. Tämä on se juuri se vaihe ajattelutyöstä, joka saa useimmat bisneskirjailijat luovuttamaan ja lähtemään kaljalle. Uskottavia käytännön sovelluksia on joskus ärsyttävän vaikea keksiä.

Kirjan johdanto kuvaa mainiosti ongelmaa, johon on helppo uskoa:

”Työssäni yliopisto-opettajana olen joutunut tilanteeseen, etten pysty laatimaan kurssikirjoista kunnollista tenttiä, koska en saa muodostettua selkeitä tenttikysymyksiä saati jäsentämään odotettuja vastauksia.”

Opiskelijat ovat nyt Terolle paljosta velkaa. Hänen opuksensa avulla tulevat kauppatieteilijät pääsevät salamana kartalle.

Ei tämäkään opus pysty ihan kaikkeen. Johdannossa lukee myös näin:

”…olen huomannut, että monien yritysten tekevän strategiatyötä vain siksi, että sitä kuuluu tehdä…kun strategiamuistio on vihdoin niin paksu, että se pysyy omin voimin pystyssä, ovat strategiapalaverit uuvuttaneet osan porukasta sairauslomalle. Mutta ollaanpahan taas vuoden verran vapaita tuskallisesta stragtegiatyöstä.”

Lumetyötä pakertavat pelkuripomot eivät tietenkään katoa mihinkään. Mutta se ei ole strategiaguru Vuorisen vika.

Haluatko kokonaiskäsityksen maailman tärkeimmistä strategiaopeista? Nyt se onnistuu parissa illassa. Lue Tero Vuorisen Strategiakirja.

 

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

6 kommenttia

    1. Teron kirja on myös hyvä muistin virkistäjä, vaikka niitä strategiakirjoja hyllyssä jo olisikin.

      Ainakin itse huomasin, että olin jo unohtanut monta kiinnostavaa pointtia vaikkapa Sinisen meren strategiasta.

      Lisäksi monet opuksen käsittelemistä strategiatyökaluista olivat jääneet opiskelematta kokonaan. Tero on listannut myös mukavasti lähteitä, joista on helppo lähteä penkomaan lisälukemista.

    2. Paitsi että ei ollut Talentum tehnyt helpoksi kirjan ostamista vierailijana verkosta… Jouduin umpiluuppiin. Pitänee käyttää jotain toista palveluntuottajaa/myyjää.

      1. Joskus toivoisin, että suomalaiset verkkokauppanikkarit ymmärtäisivät kopioida ulkomaisia esimerkkejä orjallisemmin. Toki Amazon on patentoinut yhden painikkeen tilauksensa. Mutta on niitä muitakin toimivia systeemejä maailma pullollaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Vesihana solmussa
Jari Parantainen

Tieteilijät vinkuvat kuin viljelijät

Tunnustan, etten ymmärrä tieteellisestä julkaisutoiminnasta tuon taivaallista. Mutta se saattaa olla pelkästään hyvä asia. Nimittäin tieteilijöille aihe saattaa olla liiankin läheinen. Ainakin sellainen vaikutelma syntyy,

MItkä ovat delegoinnin 12 vaihetta?
Jari Parantainen

Mitkä ovat delegoinnin 12 vaihetta?

Delegoinnissa on 12 vaihetta, joista suurin osa unohtuu aina. Asiantuntija harkitsisi ylennystään toisenkin kerran, jos hän ymmärtäisi, että suurin osa hänen päivistään kuluu sitten delegointitöissä.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action