Puhetaidon seitsenkertainen euroopanmestari John Zimmer koulutti Retoriikan kesäkoululaisia perjantaina 6.6.2014 Hämeenlinnan Verkatehtaalla.

Mitä Retoriikan kesäkoulu opetti?

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Tavoitteeni on lihottaa suomalaisen insinöörin lompakkoa niin, että hän saa osaamisestaan enemmän rahaa. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529

New call-to-action

Tilaa hälytys

Vaani sinäkin Pölli tästä -blogia. Saat tiedon Jarin uusista kirjoituksista sähköpostiisi.

Alennusmyynti kielletty -hinnoittelukoulutus 9.3.2020 Helsingissä + striiminä
Helsingin seudun kauppakamari järjestää hinnoittelukoulutuksen, jossa et joudu tuijottamaan tylsiä hintajoustokäyriä niin, että silmäsi kuivuvat päähän. Pian kampeat katteesi kohdalleen neljässä vaiheessa.
KOULUTUS

Retoriikan kesäkoulu kuuluu jokaisen puhetaidosta kiinnostuneen pakolliseen ohjelmaan. Reissusta Hämeenlinnan Verkatehtaalle on selvästi tulossa jonkinlainen toistuva kevätkauden päätös. Vain suvivirsi jäi puuttumaan.

Estradille loikkasi toinen toistaan parempia puhujia. Opettajamme antoivat paljon kotiläksyjä. Tiivistän nakkilistani vain muutamaan tärkeimpään kohtaan.

1. Asiakas kertoo firmasi tarinan

Veikkaan, että päivän avannut Juhana Torkki valitaan parhaaksi puhujaksi kolmannen kerran peräkkäin. On se nyt kumma, että tuollainen kiltin tuntuinen heppu pyörittää (muka) kovapintaisia bisnesihmisiä ihan miten haluaa.

En tietenkään ole niin nössö, että olisin ratkennut pillittämään. Mutta monet ympärilläni niiskuttivat epäilyttävästi. Itse kärsin vain allergiasta tai jotain.

Toisaalta Juhana nauratti yleisöä. Hän kertoi, mistä ei kannata kalastaa hyviä tarinoita. Niitä ei löydy ainakaan verkkosivujen välilehdeltä, jonka otsikkona on ”Yrityksemme tarina”.

Miksi firmojen tarinat ovat niin säälittäviä?

Ensinnäkin paras tarinankertoja on asiakas. Se ei ole yritys tai sen toimitusjohtaja – ei sittenkään, vaikka hän olisi itse Steve Jobs.

Lisäksi tarina on vain seurausta siitä, että joku tekee ensin jotain kertomisen arvoista. Ei tarina muuten leviä.

Juhana kysyikin kuulijoilta pari kysymystä, jotka tiivistän näin:

    1. Milloin viimeksi kiitit jotakuta, joka on tasoittanut tietäsi jossain vaiheessa elämääsi?
    2. Milloin olet tehnyt jotain sellaista, josta joku (toinen) voisi edes periaatteessa kertoa tarinan (puolestasi)?

Juhanan pahat kysymykset palauttivat mieleeni viisauden, joka on monille harmaille yritysjohtajille tuskallinen: yritys voi olla vain niin mielenkiintoinen kuin sen ihmiset ovat.

2. Selvitä etukäteen, kenelle puhut

Päivän kolmas puhuja oli puhetaidon seitsenkertainen Euroopan mestari John Zimmer, joka esiintyy tämän jutun otsikkokuvassa. Hän muistutti kiinalaisten vanhasta sotaopista: kaikki taistelut voitetaan jo ennen itse kahinaa.

Zimmerin mielestä puhujat syöksyvät liian hätäisesti hinkkaamaan powerpointejaan. Sen sijaan pitäisi panna kone kiinni ja ajatella hetki.

    1. Ensin kannattaa selvittää maasto. Mitä porukkaa yleisösi on? Missä tilanteessa he ovat? Mitä he tietävät aiheestasi?
    2. Mikä on tavoitteesi? Miten kuulijoiden pitäisi toimia toisin sen jälkeen, kun olet sanottavasi sanonut?
    3. Miten tiivistäisit viestisi yhteen lauseeseen?
    4. Miksi yleisö piittaisi pätkääkään siitä, mitä heille aiot kertoa?

Tunnustan heti, että liian harvoin todella mietin vastaukset puhujamestarimme kysymyksiin. Erityisen karusti se näkyi juuri ensimmäisessä Retoriikan kesäkoulussa. Silloin puhujaksi vielä pääsi kaltaisiani sönköttäviä säätäjiä.

Paasasin hyvin tylysti rahasta joukolle, josta aika moni oli esimerkiksi hämeenlinnalaisia virkanaisia.

Toki myös julkisen puolen ammattilaiset painivat raha-asioiden kimpussa päivät pitkät. Silti esitykseni olisi voinut olla paljon parempi, jos olisin tutustunut kohderyhmääni kunnolla etukäteen.

Jälkikäteen pohdin, miksi niin harva noudattaa John Zimmerin neuvoja. Vastaus on ilmiselvä.

Puhujalla pitäisi olla empatiataitoja.

Useimmat meistä lilluvat omien nerokkaiden ajatustensa lumoissa niin, ettei siinä ehdi miettiä mitään jonninjoutavia vastaanottajien näkökulmia. Minkä suupaltti sille mahtaa, jos hänen yleisönsä koostuu taas kerran kovakorvaisista älykääpiöistä.

Jos haluat yrityksellesi kiinnostavan tarinan, tee jotain yllättävää. Moitteettoman säädyllinen prosessikoneesi ei kiinnosta ketään.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

Yksi kommentti

  1. Karismaattinen hyvä puhuja saa kyllä hekumaa aikaan katsojissa. Mutta vaikuttaako se todella? Jos myyntipöytää ei ole auditorion vieressä, niin järki on saattanut palata kuulijan päähän jo muutaman päivän sisällä. Joskus katsojasta tuntuu, että kyse on samasta kuin housuun pissaisi talvipakkasella. Hetken se lämmittää, myöhemmin kaduttaa.

    Muistan, kuinka Sarasvuohuuman alkuvuosina eräs Länsi-Suomalainen kauppaoppilaitos maksoi 100 000 mk Sarasvuon hölinöistä, koska ”he halusivat panostaa nuorten tulevaisuuteen”.
    Usein visuaalinen viesti kertoo kuitenkin enemmän, kuin ne kuuluisat tuhat sanaa.
    https://www.youtube.com/watch?v=JHixeIr_6BM

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Syntyvyys saattaa romahtaa sitä nopeammin, mitä ahkerammin toimittajat jaksavat taivastella asiaa.
Jari Parantainen

Jos syntyvyys sakkaa lisää, se saattaa olla toimittajan vika

Syntyvyys Suomessa on syöksykierteessä. Se on saanut toimittajat keulimaan. Esimerkiksi Helsingin Sanomat uhrasi taas aiheelle kolme aukeamaa. Mutta jokainen psykologiaan perehtynyt tajuaa, miten älämölö kannustaa entistä useampia lapsettomiksi.

MItkä ovat delegoinnin 12 vaihetta?
Jari Parantainen

Mitkä ovat delegoinnin 12 vaihetta?

Delegoinnissa on 12 vaihetta, joista suurin osa unohtuu aina. Asiantuntija harkitsisi ylennystään toisenkin kerran, jos hän ymmärtäisi, että suurin osa hänen päivistään kuluu sitten delegointitöissä.

Jo alle kaksivuotias tajuaa, mikä on reilua
Jari Parantainen

Jo alle kaksivuotias tajuaa, mikä on reilua

Osmo Soininvaara on mielestäni terävä heppu. Seuraan hänen blogiaan tiiviisti, vaikka en aivan aina hänen päättelyketjujaan täysin ymmärräkään. Paljon olen häneltä kuitenkin oppinut. Joulukuussa 2018

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action