Puhetaidon seitsenkertainen euroopanmestari John Zimmer koulutti Retoriikan kesäkoululaisia perjantaina 6.6.2014 Hämeenlinnan Verkatehtaalla.

Mitä Retoriikan kesäkoulu opetti?

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Retoriikan kesäkoulu kuuluu jokaisen puhetaidosta kiinnostuneen pakolliseen ohjelmaan. Reissusta Hämeenlinnan Verkatehtaalle on selvästi tulossa jonkinlainen toistuva kevätkauden päätös. Vain suvivirsi jäi puuttumaan.

Estradille loikkasi toinen toistaan parempia puhujia. Opettajamme antoivat paljon kotiläksyjä. Tiivistän nakkilistani vain muutamaan tärkeimpään kohtaan.

1. Asiakas kertoo firmasi tarinan

Veikkaan, että päivän avannut Juhana Torkki valitaan parhaaksi puhujaksi kolmannen kerran peräkkäin. On se nyt kumma, että tuollainen kiltin tuntuinen heppu pyörittää (muka) kovapintaisia bisnesihmisiä ihan miten haluaa.

En tietenkään ole niin nössö, että olisin ratkennut pillittämään. Mutta monet ympärilläni niiskuttivat epäilyttävästi. Itse kärsin vain allergiasta tai jotain.

Toisaalta Juhana nauratti yleisöä. Hän kertoi, mistä ei kannata kalastaa hyviä tarinoita. Niitä ei löydy ainakaan verkkosivujen välilehdeltä, jonka otsikkona on ”Yrityksemme tarina”.

Miksi firmojen tarinat ovat niin säälittäviä?

Ensinnäkin paras tarinankertoja on asiakas. Se ei ole yritys tai sen toimitusjohtaja – ei sittenkään, vaikka hän olisi itse Steve Jobs.

Lisäksi tarina on vain seurausta siitä, että joku tekee ensin jotain kertomisen arvoista. Ei tarina muuten leviä.

Juhana kysyikin kuulijoilta pari kysymystä, jotka tiivistän näin:

    1. Milloin viimeksi kiitit jotakuta, joka on tasoittanut tietäsi jossain vaiheessa elämääsi?
    2. Milloin olet tehnyt jotain sellaista, josta joku (toinen) voisi edes periaatteessa kertoa tarinan (puolestasi)?

Juhanan pahat kysymykset palauttivat mieleeni viisauden, joka on monille harmaille yritysjohtajille tuskallinen: yritys voi olla vain niin mielenkiintoinen kuin sen ihmiset ovat.

2. Selvitä etukäteen, kenelle puhut

Päivän kolmas puhuja oli puhetaidon seitsenkertainen Euroopan mestari John Zimmer, joka esiintyy tämän jutun otsikkokuvassa. Hän muistutti kiinalaisten vanhasta sotaopista: kaikki taistelut voitetaan jo ennen itse kahinaa.

Zimmerin mielestä puhujat syöksyvät liian hätäisesti hinkkaamaan powerpointejaan. Sen sijaan pitäisi panna kone kiinni ja ajatella hetki.

    1. Ensin kannattaa selvittää maasto. Mitä porukkaa yleisösi on? Missä tilanteessa he ovat? Mitä he tietävät aiheestasi?
    2. Mikä on tavoitteesi? Miten kuulijoiden pitäisi toimia toisin sen jälkeen, kun olet sanottavasi sanonut?
    3. Miten tiivistäisit viestisi yhteen lauseeseen?
    4. Miksi yleisö piittaisi pätkääkään siitä, mitä heille aiot kertoa?

Tunnustan heti, että liian harvoin todella mietin vastaukset puhujamestarimme kysymyksiin. Erityisen karusti se näkyi juuri ensimmäisessä Retoriikan kesäkoulussa. Silloin puhujaksi vielä pääsi kaltaisiani sönköttäviä säätäjiä.

Paasasin hyvin tylysti rahasta joukolle, josta aika moni oli esimerkiksi hämeenlinnalaisia virkanaisia.

Toki myös julkisen puolen ammattilaiset painivat raha-asioiden kimpussa päivät pitkät. Silti esitykseni olisi voinut olla paljon parempi, jos olisin tutustunut kohderyhmääni kunnolla etukäteen.

Jälkikäteen pohdin, miksi niin harva noudattaa John Zimmerin neuvoja. Vastaus on ilmiselvä.

Puhujalla pitäisi olla empatiataitoja.

Useimmat meistä lilluvat omien nerokkaiden ajatustensa lumoissa niin, ettei siinä ehdi miettiä mitään jonninjoutavia vastaanottajien näkökulmia. Minkä suupaltti sille mahtaa, jos hänen yleisönsä koostuu taas kerran kovakorvaisista älykääpiöistä.

Jos haluat yrityksellesi kiinnostavan tarinan, tee jotain yllättävää. Moitteettoman säädyllinen prosessikoneesi ei kiinnosta ketään.

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

Yksi kommentti

  1. Karismaattinen hyvä puhuja saa kyllä hekumaa aikaan katsojissa. Mutta vaikuttaako se todella? Jos myyntipöytää ei ole auditorion vieressä, niin järki on saattanut palata kuulijan päähän jo muutaman päivän sisällä. Joskus katsojasta tuntuu, että kyse on samasta kuin housuun pissaisi talvipakkasella. Hetken se lämmittää, myöhemmin kaduttaa.

    Muistan, kuinka Sarasvuohuuman alkuvuosina eräs Länsi-Suomalainen kauppaoppilaitos maksoi 100 000 mk Sarasvuon hölinöistä, koska ”he halusivat panostaa nuorten tulevaisuuteen”.
    Usein visuaalinen viesti kertoo kuitenkin enemmän, kuin ne kuuluisat tuhat sanaa.
    https://www.youtube.com/watch?v=JHixeIr_6BM

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

shutterstock_52067119
Jari Parantainen

Prompteri auttaa, koska haluat katsoa silmiin

Prompteri on läpinäkyvä näyttö, jonka avulla voit pitää katseesi kamerassa. Siitä on hyötyä sekä videoneuvotteluissa että webinaareissa. Pääset eroon häiritsevästä vaikutelmasta, että vilkuilet jatkuvasti jonnekin katsojan ohitse.

TV anchor training for telling news
Jari Parantainen

Asiakkaasi kamera pimeänä? Laadi neuvotteluetiketti.

Videoneuvottelu on raivostuttava, jos joku pitää kameransa pimeänä. Miltä kasvonsa peittävä vastapuoli tuntuisi perinteisessä palaverissa? Tee asialle jotain. Lähetä neuvotteluetiketti etukäteen.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action