Suomen nopein on maailman hitain

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Pari päivää sitten asiakkaani projektiryhmä pohti, miten kauan tarjouksen toimittaminen saisi kestää. Porukka tunnusti, että heidän firmansa saattoi olla hitaan hissukan maineessa.

Joku ehdotti, että 24 tuntia olisi radikaali tavoite. Neuvotteluhuone täyttyi varovaisen hyväksyvästä hyminästä.

Ikävä vain, että nykyisin vuorokausi alkaa olla ihan helevetin pitkä aika.

Kauppalehti (25.11.2014) kirjoitti reportaasin aiheesta ”Ostokset kotiin tunnissa”. Yhdysvalloissa asiakas odottaa yhä useammin, että hänen netistä ostamansa tavarat ilmestyvät kotiovelle kolmessa vartissa tilauksesta.

Tyypillinen suomalainen asiantuntija naureskelee taas kerran, että hulluja nuo jenkit. Mutta jos hekottelija ymmärtäisi aivoista mitään, lettu kannattaisi leipoa peruslukemille.

Kärsimättömyys on ehtymätön luonnovara. Nopein saa aina järkyttävän kilpailuedun, oli ala mikä tahansa.

Tietysti tähän joku kuusvitonen karvakorva alkaa jäpättää, ettei hänellä ole mitään kiirettä mihinkään. Eihän kukaan halua esimerkiksi viettää eläkepäiviään mahdollisimman nopeasti. Joten nopeus ei muka ole kovin tärkeää.

Kuitenkin moni meistä tilaa kalsarinsa tai käyntikorttinsa Saksasta – tai jopa USA:sta – siksi, että se tavara perille vikkelämmin kuin suomalaisesta verkkokaupasta.*

Voi asian sanoa toisinkin: jos täysjärkinen ostaja saa valita kahdesta muuten tasavahvasta myyjästä, hän ei koskaan valitse niistä hitaampaa.

Lopulta myös projektiryhmämme päätyi onneksi fiksuun nollaratkaisuun.

Koska palvelu on nyt tuotteistettu, tarjous on nikkaroitavissa sataprosenttisen valmiiksi jo ennen asiakaskäyntiä. Pläjäys työnnetään ostajan nenän eteen heti tapaamisen aikana – ei siis minuuttiakaan sen jälkeen.

Suomalainen myyjä kuvittelee sitkeästi, että ostaja vertaa häntä toiseen paikalliseen vässykkään. Mittapuuksi pitäisi valita maailman parhaat yritykset.

* Toki vain siinä tapauksessa, että Postin ja Tullin dynaaminen duo ei pääse koskemaan pakettiin.

2 kommenttia

  1. Amazonin Kindle tabletti on loistava esimerkki tällaisesta toimintamallista. Sen avulla tulee tilattua kirjoja melkein viikottain, koska toimitusaika on noin minuutti. Amazon postittaa Kindlen myös Suomeen parissa päivässä ilman toimituskuluja. Pitkän aikavälin myynti kasvaa kun ottaa vähän takkiin. Samanlaista logiikkaa voisi soveltaa myös muissa bisneksissä.

    1. Kaiken lisäksi Kindle sisältää (ikuisesti) maksuttoman mobiiliverkon datayhteyden, josta Amazon käyttää kuvaavaa nimeä Whispernet.

      En aikanaan ollut uskoa silmiäni, kun ensimmäinen lukulaitteeni alkoi siirtää kirjoja kouraani ilman, että se kysyi ensimmäistäkään operaattorin asetuksiin tms. liittyvää kysymystä. SIM on upotettu kapineen uumeniin jo tehtaalla.

      Tuo on tuotteistamista, johon edes Apple ei pysty.

      Voin vain kuvitella, mitä suomalainen insinööri olisi sanonut, jos joku ehdottaisi hänelle vastaavaa järjestelyä. Tuloksena olisi ollut viritys, jonka käyttöönottoon olisi tarvittu kokonainen call center -komppaniallinen teknisiä tukihenkilöitä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

OIVA-ohjelmistorobotti vei työni. Olen siitä niiiiin iloinen!
Jari Parantainen

Mitä ohjelmistorobotin tuotteistaminen tarkoittaa käytännössä?

Ohjelmistorobotin tuotteistaminen tuli entistä tärkeämmäksi, kun MOST Digital Oy alkoi rekrytoida jälleenmyyjiä ulkomailta. Kumppaneiden on selvittävä teknisen tuotteen myymisestä pitkälti omin voimin. Ne siis tarvitsevat helposti ostettavia ja myytäviä paketteja.

Crazy chemist with a failed experiment, explosion in laboratory
Jari Parantainen

Vain supertähtien tuotteistaminen unohtui

Jopa maailman tunnetuimpien gurujen asiantuntemus muuttuu rahaksi hyvin nihkeästi – ainakin, jos palvelujen tuotteistaminen unohtui. Freakonomics-kirjan toinen kirjoittaja Steven D. Levitt kertoi hiljattain omasta firmastaan, joka ei menestynyt.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.