Tuli tarve. Googletin. Päädyin kotimaisen it-firman pakeille. Koska suomalaiset ovat mestareita tekemään järkyttävän surkeita ohjelmistoja, halusin testata tuotetta ensin.

Myyjä ehdotti vuoden määräaikaista sopimusta hintaan 1 788 euroa. Jos taas haluaisin kokeilla systeemiä vaikkapa minuutin, se maksaisi 590 euroa.

Yritin selittää, että on hiukan vaikea ostaa sikaa säkissä. Miksi ihmeessä maksaisin latiakaan ennen kuin tiedän, että sovellus todella sopii tarpeisiini.

Mukava myyjä totesi lempeästi:

“Meillä on asiakkaista vähän huonoja kokemuksia.”

Ilmeisesti hän tarkoitti, että huonoja kokemuksia oli kertynyt juuri kokeilunhaluisista asiakkaista. Kaikki testit eivät kai sitten aina menneet ihan putkeen.

Asenne näkyi myös tarjouksessa. Tuhti sopimusliite sisälsi kokonaisen sivun täynnä jonkin juristipaskiaisen keksimää narina pelkästään asiakkaan velvollisuuksista.

Suomalaisen softakauppiaan pitäisi nyt vähitellen herätä. Vain idiootti antaa tuntemattomalle myyjälle rahaa tuntemattomasta tuotteesta. USA:n suurlähettiläs Bruce Oreck kiteytti tilanteen tänään Hesarissa näin:

“Raha on kuin vesi. Se virtaa sinne, missä se kohtaa pienimmän vastuksen. Raha tai vesi eivät juokse ylämäkeen.”

Pilvi on yhtä lähellä kuin lähin älypuhelin. Seuraava googlaukseni tuottikin maailmalta kilpailijan, joka tarjosi ilmaista testijaksoa sitoumuksetta. Valinta ei ole kovin vaikea:

“Haluaisinkohan maksaa kokeilusta a) 1 788 euroa, b) 590 euroa vai c) nolla euroa?”

Seiskaa selaileville peräkammarin pojille tarkoitettu “maksa ensin, lue sitten” -tyyppinen viisastelu saattaa toimia kuhmolaisessa K-kaupassa. Järjestelmäbisnes on toinen asia.

Kokeilua kerjäävä asiakas on jo jättipotti sinänsä. Testijakso on tehokkainta mahdollista markkinointia.

Ostaja tarvitsee enää loistavan käyttökokemuksen. Sen jälkeen hän on koukussa.

Myös se on arvokas tulos, että joku testiin aikaansa polttanut utelias antaa pakit. Nyt insinöörillä on tuhannen taalan tilaisuus selvittää, mikä hänen tuotteessaan mättää. Vastaava markkinatutkimus maksaisi maltaita.

Entäs sitten, kun kaikki tarjoavat maksuttomia demoja? Silloin jopa härmän hitain joutuu maksamaan asiakasehdokkaalle, jotta tämä suostuisi kokeilemaan. Sekin päivä tulee vielä.

Ostaja etsii aina pienimmän kitkan tien. Yrityksesi tarvitsee täysin riskittömän sisäänheittotuotteen.