Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Miksi tiimivalmentajan bisnes tökkiii?

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Joensuulainen tiimivalmentaja Jonne Posti otti yhteyttä viime viikolla. Hän kertoi, ettei hänen palvelunsa käy kaupaksi läheskään niin hyvin kuin pitäisi.

”Henkeni pitimiksi olen saanut haalittua pari työnohjaus- ja coaching-asiakasta, joista olen saanut haalittua sen verran tuloja, että vaimo ei ole vielä heittänyt pihalle.”

Jonne on soittanut sadoille asiakasehdokkaille ja tarjonnut tiimivalmennusta. Mutta hän on törmännyt outoon käytökseen.

Aluksi johtaja tai yrittäjä on poikkeuksetta sitä mieltä, että asia on tärkeä. Työn tuottavuutta pitäisi ehdottomasti kasvattaa.

Mutta heti seuraavaksi hän kertoo, että valitettavasti juuri nyt asialle ei kuitenkaan ole tehtävissä mitään, koska seliseli ja blaablaa.

”Prospektit sekoavat onnesta, kun soitan, mutta vetävät välittömästi turpaan tai lyövät luurin korvaan, kun alan puhua tapaamisesta tai kaupoista! Sitten kun soitan puolen vuoden päästä uudestaan, taas on jokin yrityksen maskotin julkistus tulossa ja seuraavat puoli vuotta menee juhlapaikan koristelun valmisteluun koko henkilöstöllä!”

Jonne kysyikin lopuksi näin:

”Onko palveluni huonosti tuotteistettu vai mikä tässä maksaa?”

Koska olen tunnetusti kaikkien alojen asiantuntija, tietysti olisin voinut naputella sähköpostiin pari nerokasta neuvoa. Mutta koska en osannut ennustaa edes Trumpin vaalivoittoa, päätin, etten säntää heti saastuttamaan Jonnen aivoja.

Sen sijaan lupasin pyytää vinkkejä tuhansilta Pölli tästä -blogin valistuneilta lukijoilta.

Arviosi pohjaksi kannattaa varmasti käydä vilkaisemassa aluksi Jonnen verkkosivut.

Lisäksi sain sähköpostin liitteenä palveluesitteen:

Jonne Postin tiimivalmennusta käsittelevä napakka esite tiivistää palvelun sisällön, pari referenssiä ja hinnat yhdelle A4-sivulle.
Jonne Postin tiimivalmennusta käsittelevä napakka esite tiivistää palvelun sisällön, pari referenssiä ja hinnat yhdelle A4-sivulle.

Ainakin perusasiat näyttävät olevan kunnossa – vai mitä tuumit? Miksi tilaukset ovat silti niin tiukassa?

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

132 kommenttia

    1. Kiinnostava huomio! Kertoisit siis numeroina jotain muutakin. Mitä se olisi?

      1. Eikös Kiffeli joskus laskenut siivouspalvelun hyödyt rahassa? Tuossakin voisi ajatella jonkinlaista hyötyjen laskemista, yksikkönä €.

        Maalaisjärki sanoo, että minkä tahansa palvelun saa myytyä, kunhan hyöty on selvästi kuluja suurempi ja kassassa on riittävästi rahaa.

        1. Olen ihan samaa mieltä: yrittäjää tai johtajaa kiinnostaa aina, miksi jokin investointi kannattaisi. Jos asia on kiireinen, laskelma on uskottava ja riski riittävän pieni, vain tyhmä jättää ostamatta.

          1. Riskin saa aika pieneksi jo lupaamalla, ettei laskuta kuin tyytyväistä asiakasta.

        2. Olen samaa mieltä, että arkiajattelun mukaan todistettu takaisinmaksuaika takaa kaupat – no ei takaa. Yritin tässä syksyllä myydä alihankintana toisen yrityksen valmennusta, jossa tuotto ja takaisinmaksu on todistettu selkeillä luvuilla useilla toimialoilla. Se myi vain hieman paremmin kuin oma valmennukseni. Oma johtopäätökseni on, että Jarin tuossa mainitsema ”Jos asia on kiireinen” ajaa rahan ohi. Miksi henkilöstötuottavuuden kasvattamisella ei ole kiire?

          1. Investoinnin tuotto on tyypillinen ”välttämätön, muttei riittävä” -kategorian myyntiargumentti.

            Jos asiakkaalla on esimerkiksi 10 tärkeimmän investoinnin lista tälle vuodelle, palvelusi saattaa osua vasta sijalle 11 tai 12.

            Silloin asiakas ei osta sinulta niin kauan, kun listalla on jotain tärkeämpää. Tilanne voi säilyä ikuisesti tällaisena, jos kiireellisempiä investointikohteita riittää.

  1. Ensimmäinen pohdinta on että pitäisikö konkreettisemmin tuoda esille miten tai kuinka hyvin paketti maksaa itsensä takaisin? Hinta nousee helposti kymppitonniin plus alv, kun takaisinpäin saa ympäripyöreästi ”tehostusta, motivaatiota, parannusta”.

    Toinen mietintä on että epäilevätkö potentiaaliset asiakkaat kykyä kertoa miten toimintaa tulisi kehittää, jos hän ei ole itse välttämättä päivääkään tehnyt sitä kehitettävää hommaa? (ohjelmistoyrityksessä esim. koodausta, rakennusyrityksessä raksahommia)

    PS. En ihan keksinyt miten nettisivujen valokuvat extreme-urheilusta liittyvät tiimivalmennukseen. Yleisilme oli selkeä mutta ei ihan laadukkaan viimeistelty.

    1. Kiitos Tommi, hyviä havaintoja!

      Ehkä Jonnen tarjonta on tosiaan esimerkki siitä, että maailma on täynnä sinänsä myönteisiä asioita, joista ei kukaan voi olla eri mieltä. Mutta se ei vielä tarkoita, että firman johtaja keksisi, miksi hänen pitäisi maksaa niistä.

      Sekin tosiaan kertoo jotain, jos myyjän tuote on niin geneerinen, ettei toimialaosaamisella ole mitään merkitystä. Useimmat meistä kaipaavat täsmäratkasuja juuri omiin bisneksiimme.

    2. Extremeurheilu liittyy mielikuvana suorituskykyyn ja itsensä ylittämiseen valmennuksen tukemana, myös työelämässä. Yksi palveluistanikin yhdistää urheilun ja työn tekemisen, joten urheilun on tarkoitus olla mukana tavalla tai toisella. Jos kukaan muu kuin minä ei tunnista tuota yhteyttä, niin onhan nuo kuvat kieltämättä vähän outoja ja ne pitää vaihtaa konservatiivisemmiksi. Katotaas puuttuuko tähän joku muukin ja laitetaan ne uusiksi vasta sitten. Onko Tommi niin, että on parempi näyttää samalta kuin kaikki nettisivut ja jos haluaa olla luova ja erilainen, niin vasta sitten palvelua toteuttaessa?

      1. Jonne, noissa kuvissa ei näy kuvailemasi ”valmentajayhteistyö” ja ”itsensä ylittäminen”. Laita urheilukuvaan valmentaja tsemppaamassa parasta suoritustaan tekevää urheilijaa tai muulla tavalla kerro juuri tuo näkökulma niin haluttu mielikuva voi välittyä. Muuten jätät tulkinnalle paljon tilaa.

      2. Tämä on vain oma snobin näkökulmani, jota ei kannata liiaksi yleistää. Mutta urheilu on metaforana niin kliseinen, että välttelen sitä viimeiseen saakka.

        1. Useat tutkimukset ovat osoittaneet miten kuvat vaikuttavat alitajuntaan. Jos asetat voittavan urheilijan kuvia seinälle, sitä katsovat ihmiset muuttuvat tavoitteellisimmiksi ja yrittävät päästä esim. työssään tavoitteisiinsa. Jos laitat kuuluisan kuvan seinälle Rodinin pronssiveistoksesta (ajattelija) niin ihmiset muuttuvat analyyttisemmiksi ja pohtivimmiksi.
          Nämä tosin toimivat tilanteissa joissa yritämme saada itse itsemme toimimaan oikealla tavalla. Eli tässä tarvitaan tehtävä mihin voimme purkaa julisteesta tullutta mielikuvaa. Noh, sikseen nämä ja asiaan.

          Tarkoituksenani ei ole pahoittaa mieltä ja toivon että tämä rakentava kritiikki auttaa.

          1. Kun katsomme mainontaa tai vaikkapa näitä nettisivuja urheilukuvineen on tilanne eri. Vertaamme sivustoa kaikkeen muuhun mitä markkinoilla on ja muodostamme mielikuvan sen perusteella. Urheilukuvat yms. on jo useamman vuoden ajan rinnastettu mielikuvissa kuvapankkeihin ja mitäänsanomattomuuteen. Tässä tilanteessa ne halventavat mielikuvaa eivätkä toimi edukseen. Tilanne olisi toinen jos myisit vaikka melontatarvikkeita, mitä yhdessä kuvassa näkyy. Kauppa kävisi paljon paremmin.

          2. Näin myyntiesitteen ylälaidassa nimen Luovan performance. Se vaikutti hyvältä. Googletin sen, ja sain vastaukseksi aivan kaikkea muuta kun nuo nettisivut. Ei hyvä. Tulin tänne blogiin hakemaan suoraa linkkiä ja pääsin kuin pääsinkin sivuille. Hakukonenäkyvyys siis kuntoon. Kuten moni sanoikin niin blogi auttaa siinä välittömästi. Suosittelen myös wordpressiä, koska siihen saa ties mitä plugareita jotka auttaa tässä asiassa.

          3. Avasin nettisivun ja mielikuva muodostui välittömästi, eikä se parantunut kun katsoin referenssejä. Ihmettelin, että mitä tämä 90-luvun stylen omaava kahvila tekee referensseissä? Tai betonifirma?Miksi ne edes ovat siellä yhdessä?

          Ehdotan, että poistat sieltä kaiken muun paitsi Lujatalon ja Sole Novon. Tällöin ostajien mielikuva asiantuntijuudestasi paranee huomattavasti.

          4. Kuten muut kommentoijat ovatkin sanoneet, yrityksen asiakaskanta kannattaisi fokusoida johonkin tiettyyn kohderyhmään. Itse en tilaisi yritykseltä mitään, joka on konsultoinut tällaisen näköistä yritystä: https://www.riikosenleipomaa.com/
          Vaikka et ole konsultoinut heidän verkkosivudesignia – se ei katsojan intuitiota huijaa. Mielikuva on jo valitettavasti syntynyt.

          Esimerkki omasta työstäni: Olen itse erikoistunut raskaan teollisuuden videomateriaalin tuotantoon. Vaikkakin makeismainokset ja logistiikkafirman mainokset kuvataan samalla kameralla, on niiden tyyli kuitenkin eri. Samoin hinta.
          On otettava huomioon erityisesti se, että uudet asiakkaat haluavat ostaa videoitani usein siksi, koska kokemusta löytyy samantyyppisistä yrityksistä/tuotteista/palveluista. Aloitin aikanaan satamalaitteista ja nyt asiakkaana on satamat, laivayhtiöt, trukkivalmistajat, logistiikkafirmat yms. Consistency is everything. On siis hyvä syy miksi en laittaisi kukkakauppareferenssiä näiden firmojen väliin. Tosin en ole koskaan kuvannut kukkakauppavideota, enkä aiokaan kuvata vaikka maksettaisiin.

          5. Nettisivujen video. Videon fiilis on vaivaantunut eikä se anna katsojalle mitään. Siinä esiintyy monet kliseet: katselu avaraan maailmaan, kävely kohti kameraa ja ”ota yhteyttä niin luodaan plaaaaaaah”.
          On hyvä kysyä, että onko tästä videosta enemmän haittaa kuin hyötyä? Paraneeko mielikuva vai ei?

          En ole myöskään koskaan ymmärtänyt, että miksi ihmeessä pitää kuvata dronella jos siitä ei ole hyötyä.

          Yhtä kaikki: Saat vakuuttavamman videon kun otat mallia muiden konsulttien videoista. =)

          6. Palvelun konkretisointi uupuu. Nyt muodostuu mielikuva, että tässä tehdään liibalaabaa. Mitä olen ostamassa? Laita vaikka jotain alas ranskalaisilla viivoilla. Tee törkeä lupaus.

          Ja miksi tämä kaikki on niin halpaa? Firmojen softatkin maksaa enemmän 4 kuukaudessa kuin tuo. Suosittelen reipasta hinnan korotusta – heti kun nettisivut on uusittu.

          7. Numeroi referenssien tulokset. Ajankäyttö tehostui xx %. Tuottavuus parani xx %.

          8. Kokeile käyttää myyntiesitteessä infograafia tai taulukkoa, tai jotain minkä pystyy ymmärtämään alle kolmessa sekunnissa. Nyt teksti pitää lukea pariin otteeseen jotta siitä jää jotain mieleen. Taulukko helpottaisi myös tuotteen/tuotteiden konkretisointia, aikataulua ja hinnoittelua.

          9. Kehitä uusi slogan. ”Tuottavampaa työtä tiimivalmennuksella” on sama kuin sanoisi ”ratkaisukeskeisiä tuloksia tiimihallinnalla” tai ”kasvua tiimien integroinnista organisaatioprosesseihin”
          Ylläolevat esimerkit deletoidaan heti kun ne näkyvät sähköpostin otsikkokentässä. Blaah!

          Nyt joku naseva slogan joka herättää ostajan mielenkiinnon!

          10. Tsemppiä!!

      3. Kaino toivomus kaikille lumilautailun, tuon coolin nuorekkuuden, rämäpäisyyden ja elämäntapailu-urheilun kuvaston käyttäjille: katsokaa, että kuvassanne on gräbi kiinni (Info -alasivu).

  2. Tuosta puuttuu sellainen helposti nielaistava edullinen syötti.
    Nyt se on ihan liian iso kakku syötäväksi kerralla, ja vielä tuntemattomalta konsultilta. En yhtään ihmettele, jos laitetaan hanttiin.

    1. Totta, Parantaisen sanoin tähän tarvittaisiin varmaan sellainen poskettoman tiukka lupaus.

    2. Näin on, kymppitonni on kuitenkin aika iso raha suomalaiselle pk-yritykselle. Edullinen ja riskitön sisäänheittotuote auttaisi ostajaa tutustumaan Jonneen ensin.

      1. Sisäänheittotuotteena voisi toimia nopea ja halpa (tai ilmainen? ) selvitys siitä mikä on tiimivalmennuksen tarve kohdefirmassa ja mitä hyötyjä räätälöity tiimivalmennus toisi juuri siinä firmassa.

        Toinen huomio: Esitteessä kerrotaan, etä valmennusputki kestää 4 kk, muta ei ollenkaan kuinka monta tapaamista sinä aikana ja paljonko firman henkilöt käyttävät aikaansa tiimivalmennukseen.

          1. Tähän liittyen oma havaintoni:

            Esitteessä on liikaa tekstiä. Siitä ei selviä helposti oleelliset faktat ja numerot (joiden puuttumista joku jo kommentoikin) vaan muutaman rivin jälkeen tulee jo helposti ähky. Hyötyjen konkretisoinnista en sen enempää tässä avaudu koska se tuli jo esille.

            Kiireistä ei jaksa kiinnostaa nähdä vaivaa sellaisen eteen joka ei varmuudella ole kiinnostavaa.

            Vähän grafiikkaa ja väriä esitteeseen, puolet sanoista pois ja tärkeä tieto hyvin näkyviin niin saadaan potentiaalisen asiakkaan huomio jo paremmin kiinnitettyä.

        1. Asiakkaalle riskitön ja helppo kartoitus olisi usein erinomainen sisäänheittotuote.

          Kartoituksen perusteella saattaisi selvitä esimerkiksi, että asiakkaan työntekijät ovat sairauslomilla yhtä paljon kuin Helsingin kaupungin työntekijät keskimäärin – eli todella paljon.

          Nyt meillä olisi yhtäkkiä sylissä konkreettinen bisnesongelma, jonka ratkaisulla olisi merkittävä rahassa mitattava arvo.

          Tulokset olisivat myös mitattavissa. Isossa firmassa työntekijät olisi mahdollista jakaa jopa vertailuryhmiin niin, että Jonne voisi osoittaa muutosten johtuvan nimenomaan hänen palvelustaan.

    3. Yrityksen nimi on heppoinen….Luovan = luova = hörhö. Perfomance = tanssi/esitys. – Vaihtaisin nimen ytikekkääksi ja uskottavaksi. – Kun nimen ja syötin yhdistää niin ei tarvita mitään vippaskonsteja.

  3. Vaikuttaa järkevältä, mutta esite ei ole kovin persoonallinen. Elämyksellisyys ja tunne puuttuu. Vastaushan on jo tuossa hänen kysymyksessään. Siinäpä haastetta Postille – onnistuuko hän löytämään ja varsinkin kertomaan omasta palvelustaan jotain sellaista, joka tuntuisi asiakkaasta tärkeämmältä kuin firman juhlien valmistelu tai maskotin julkistus?

    1. Mainio pointti! Jonnen palvelu kuulunee siis vitamiini-osastolle. Tärkeää ja välttämätöntäkin ehkä, mutta ei kuitenkaan erityisen pakollista juuri tänään.

      1. Kiitos Jari oivaltavasta kiteytyksestä ”vitamiiniosasto”. Palveluani ilmeisesti ostaa ne, ketkä uskoo vitamiinien voimaan, toisin sanoen terveellisen elämän ja terveellisen työelämän voimaan. Myynnin perusteella juuri kukaan ei usko. Eli onko niin, että johtajat ostavat mieluummin tekonivelen (toimialaspesifi, samalla alalla aiemmin toimineen konsultin toimittama täsmäratkaisu johonkin liiketoiminnan pulmaan) kuin nivelen kuntoa korjaavaa lisäravinnetta (yhteistyötä, oikeisiin asioihin keskittymistä, innovatiivisen mindsetin rakentamista työntekijöille, kilpailukykyä tulevaisuudessa)? Kulunutta kehitysmaavertausta soveltaen: mieluummin otetaan vastaan kala kuin onki?

        1. Vitamiini jää aina kakkoseksi, jos tarjolla on jotain särkylääkettä. Sitä asiakas tarvitsee heti.

          Tiedämme kaikki, että joskus ihmiset ostavat joskus myös pitkän aikavälin ratkaisuja. Mutta sitä tapahtuu harvoin.

          Suurin osa asiakkaistasi syöksähtelee sammuttamassa tulipaloja. Ne menevät edelle niin, että tärkeät ei-kiireiset työt jäävät toiseksi 99 kertaa sadasta.

  4. Hienoa, että Jonne ei ole jorissut itsestään tuon enempää. Sen sijaan toteutuksen kuvaukselta voisi ottaa palstatilaa konkreettisille tuloksille, joita on jo saatu ja, joita uusille asiakkaille _törkeästi_ luvataan.

  5. SoftwarePromotion:in (Webmarkkinointi & AdWords gurufirma) pikaohjeesta ”Top three website mistakes” löytyy ainakin muutama ratkaisu:
    https://www.softwarepromotions.com/newsletter/e-top-three-website-mistakes/

    – Mistake Number One – not focusing on your customer
    * Asiakkaan ongelma pitää ratketa heti etusivulla (tai laskeutumissivulla)
    * Kuvat eivät liity mitenkään asiakkaan ongelmiin, joihin etsitään ratkaisua.
    * Sivulta puuttuu tuote / tuotteistaminen.

    – Mistake Number Two – too many links
    * Mistä voin tilata?
    * Mistä saan lisätietoja?

    – Mistake Number Three – a lack of consistency
    * Sivusto ei näytä ”kalliin konsulttifirman” sivustolta –> uskaltaako ostaa?

    1. Kiitos Petri, olen itsekin aloittamassa verkkosivuremppaa. Otan tarkistuslistasi heti käyttöön.

      1. Tässä on yksi tarkistuslista pähkäiltäväksi. Pahoittelut lyhenteistä, joita alalla viljellään runsaasti.

        Expert Academy – 12 strategic website components:

        • Streamlined navigation
        • Social media links
        • Expert Positioning Statement homepage
        • Lead magnet above fold (Hero image)
        • Credibility
        • Bold CTA´s for primary monetization pathways
        • Ubiquitous opt-in CTAs
        • Blog/podcats
        • Share buttons above and below the post
        • Dedicated opt-in page
        • Registration page
        • Delayed opt-in page

        Hänen viisastelustaan syntyy käsittääkseni kahdeksanumeroinen liikevaihto vuosittain.

        Tässä on yksi oma työnäytteeni, jossa kyseistä listaa on hyödynnetty.

        1. Kiitos Jussi! Vaikka lista olisikin hiukan vaikea, mainio työnäytteesi konkretisoi asian. Siinä on juuri sitä henkilönäkökulmaa, jota kaipasin. Jotain mukahienoa yhtiötä ei näy missään.

        2. Mainio esimerkki. Ainoa mikä itseäni vähän häiritsi oli videon toteutus. Sitä voisi keventää esim. kysymyksillä tai tuomalla videoon dialogin, tai sitten leikkaamalla ja editoimalla, mikä tietty nostaa kustannuksia. Logofontti ja värimaailma on jännä. Tykkään kovasti.

          1. Kiitos Heli palautteesta. Video on tuotettu ja leikattu ammatti-ihmisten toimesta, mutta on kiinnostavaa miten koit sen. Se on tarkoituksella melko pitkä, jotta katsoja saa paljon arvoa ensimmäisessä kohtaamisessa. Tuomo esiintyy kameralle eli suoraan sinulle, jotta syntyy kokemus henkilökohtaisesta kommunikaatiosta. Samaa ei saa synnytettyä jos taltioidaan kahden henkilön välinen dialogi tai taltioidaan esiintyminen tapahtumassa. Mutta asiakas on aina oikeassa. Täytyy A/B -testata toista versiota. Data kertoo lopulta totuuden.

          2. Omasta mielestäni video oli hyvin kuvattu, hyvin äänitetty, valot olivat kohdallaan ja Tuomo jutteli vakuuttavasti. Nyt olen ”tutustunut” häneen, mikä lienee tällaisen rainan tärkein tarkoitus.

            Mitä tulee videon kestoon, se on tietysti aina liian pitkä, jos aihe ei satu juuri tällä hetkellä kiinnostamaan. Ja päinvastoin, jos juttu tuntuu osuvan juuri omaan tilanteeseeni, se voi kestää vaikka puoli tuntia.

          3. Jussi: A/B testi on varmaan hyvä. Piti kirjoittaa jo ensimmäiseen kommenttiin, että tämä vain minun kokemus ja toinen henkilö kokee sen eri tavalla. Statistiikka kertoo varmaan hyvin bouncet ja kuinka kauan videota katsotaan, mikä antaa myös arvokasta tietoa. Minun attention span on vähän kuin kultakalalla, se kuuluisa 9 sekuntia 🙂 Mutta kuten sanottu, hyvää työtä!

          4. Se, että video on ammattilaisten tekemä, ei tarkoita sitä, että se toimii. Tämähän on nyt nähty tuossa Helsingin Kaupungin ”korppivideossakin”. Otetaan Suomen eturivin ohjaaja ja laitetaan se kuvaamaan kömpelöä scriptiä, mikä ei aiheuta muuta kuin silkkaa kettuilua puolin ja toisin. Sitten somessa äidit ja isät sanoo että Helsingin kaupunki ei ymmärrä kuuntelijoitaan ja sitten taas HKI sosiaalivirasto vannoo että katsojat ovat ymmärtäneet väärin.

            Kyllä se on yleisesti niin, että hyvin tehty video ymmärretään oikein, tai niin että se aiheuttaa sellaisen reaktion kuin on tavoteltu.

            Hyvin tehty video saa ja pitääkin ärsyttää. Yleinen sääntöhän on, että mainoksen pitää joko ärsyttää tai riemastuttaa, jotta se on toimiva.
            Tässä korppivideossa keskustelu kääntyi heti katolleen ja ruvettiin jankkaamaan feminismistä ja kaikesta muusta millä ei ole mitään tekemistä itse tavoitteen kanssa.

            Nyt palaan tähän Loukomiehen videoon. Itse jaksoin katsoa videota 45 sekuntia. Tämä oli siis jo ennen kuin luin näitä kommentteja.
            Videosta olisi saanut leikkaamalla jo paljon paremman, mutta esiintymisessäkin olisi voinut parantaa muutamaa asiaa. Nyt katse, ryhti yms ovat nappisuorituksia, mutta suurin ongelma on puheen takelteltu. Tällä en tarkoita sitä, että sanat eivät tule suusta oikein päin vaan sitä, että lauseiden väliin jää kiusallisia gäppejä. Kun taustalla ei ole musiikkia, ei kuvaa tai muutenkaan mitään joka veisi huomion pois gäpeistä, tulee tilanteesta tukala. Ihminen ei pääse pois!
            Tauot kuuluvat puheeseen, mutta eivät silloin kun olet antamassa papin saarnaa. Jos katsot mitä tahansa TED talkia, siinä näkyy paljon puhetaukoja. Siinä tilanteessa ne toimii! Se mitä et ehkä huomaa, on se että alitajuntaisesti katsot myös että miten yleisö reagoi ja samaistut tilanteeseen. saatat katsoa myös lavasteita, ihmisten vaatteita, slideja tms.

            Mitäpä jos Jari siirtyisi pitämään videoblogia ja pitäisi esityksensä samalla tyylillä kuin esityksissään? Tämän tuloksen näimme aikaisemmin tänä vuonna – tulos ei ollut sellainen kuin Jari halusi.

            Tämä johtuu juurikin samasta ongelmasta – papin saarnasta. Jarin tilaisuuksissa ihmiset ovat läsnä muiden kanssa ja he ovat osa esitystä. He voivat tarkkailla myös muuta mitä huoneessa tapahtuu. Jos muut näyttävät kiinnostuneelta hänen puheestaan ja nyökyttelevät, myös muut alitajuntaisesti yrittävät samaa.

            Jotta en itse vain saarnaisi niin tässä korjailtavaa:

            Ensimmäinen tukala tauko on heti alussa, ennen kuin puhe alkaa. Tauko löytyy myös mm. näiden sanojen jälkeen: Mä tiedän, Sunkin, Potentiaalia, Ootpa sitten, Oppisimesta on sulle hyötyä.

            Olen ennenkin postannut tämän tänne, mutta menköön taas. Tässä puheessa ei ole mitään tarpeettomia gäppejä. Se on täyttä rautaa alusta loppuun.
            https://www.youtube.com/watch?v=QaqpoeVgr8U

          5. Onko Ville mahdollista, ettet vain kuulu videon kohderyhmään?

          6. Sanottakoon vielä, että vain videossa oli mielestäni parannettaa. Sivut ovat helkkarin hienot! Siitä Jonne voi ottaa todellista mallia!

          7. Painotin mielestäni sellaisia asioita, joilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että kuuluuko kohderyhmään vai ei.
            Juupas eipäs keskustelun päättämiseksi tein pollin joka mittaa sitä, kuinka pitkälle videota jaksettiin katsoa. Polliin tästä: https://goo.gl/LJGr7W

            Parempi mittari olisi tietenkin eurot, mutta sitä tietoa tuskin saamme.

          8. Kiitos Jussi linkistä Loukomiehen sivuille!

            Sieltä -blogeista -löytyi nimittäin tosi kiinostava juttu: Saman Tuomon blogikirjoituksen sai joko lukea tekstinä tai kuunnella videolta Tuomon puhumana.

            Kokeilin huvikseni ”Oppijan 10 virhettä -Osa 3/10 Kiire” -juttua. Puhuttu video kestää 3 minuttia. Saman tekstin luin hyvin rauhalliseen tahtiin 1 minuutissa 10 sekunnissa. Tämä sisältää 1-2 paluusilmäystä tekstissä taaksepäin.
            Iso ero!

            Ja vielä isompi ero: tekstiä lukiessa opin paljon helpommin Tuomon viestin. Pysyin paljon paremmin kärryillä jutun kokonaisuudesta. Videossa olin lopussa jo unohtanut puolet alkupään jutuista. Paluusilmäykset taaksepäin eivät videossa onnistu!

            Muista en tiedä, mutta minun valintani on selvä. Mielummin luen.

    1. Ikävä kyllä helppokäyttöiset verkkosivujen suunnitteluvälineet johtavat lukemattomia yrittäjiä harhaan. Tulos on sitten aina sama: kotikutoiselta näyttää.

      Kuten olen usein kommentoinut, erään tutkimuksen mukaan asiakkaalla menee 50 millisekuntia sen päättelemiseen, onko verkkosivusto asiallisen näköinen vai ei. Sen jälkeen hän ei muuta mieltään juuri koskaan.

      Ensivaikutelmalla on siis järkyttävän voimakas vaikutus. Jonnenkin kannattaisi investoida tonni tai muutama siihen, että ammattilainen tekisi hänelle modernit sivut.

        1. Webflow on kieltämättä aika vakuuttava systeemi. Mutta varoitan vain, että edes hienot mallipohjat ja työkalut eivät takaa fiksua tulosta. En siis viittaa tällä sinuun Visa, sillä saatat olla hyvinkin taitava.

  6. Omat mutuilut:

    Tosiaan Parantaisen törkeä lupaus puuttuu. 🙂 Muutenkin esite on täynnä ylimalkaista jorinaa, jota toisaalta ymmärrän; vaatinee pirusti työtä ja ammattitaitoa saada tuollainen konsepti ytimekkääksi paketiksi.

    Reilusti vähemmän ja iskevämpää sisältöä, jonka avulla veisi asiaa keskustelemalla eteenpäin?

    Myös itse palvelussa lienee mietittävää: 3 kk kestävä ”intensiivivalmennus”, jossa valmentaja tapaa tiimin kerran kuukaudessa, mutta lupaa kyllä raapustaa loppurapsan?

    Yhdeydenotto-kohta on hyvä. Mutta kyllä se siitä – pölli tästä tuunaa palvelun kuntoon.

    1. Auts, tuo intensiivivalmennus-virke sisältää tosiaan pahan ristiriidan!

      Jonne on ehkä kapsahtanut samaan ansaan kuin moni muukin konsultti. Pakettia pitäisi rajata reippaasti, jotta siitä voisi saada ytimekkään. Se tietysti edellyttäisi luopumista jostain, mikä on aina tuskallista.

    2. Intensiivi joutanee pois esitteestä, se on ihan totta. Intensiivinen valmennus tarkoittaisi sitä, että olen asiakkaalla pari tuntia joka päivä. Silloin valmennus maksaisi kymppitonnin kuussa ja 40000€ 4 kuukaudessa. Se se vasta olisi PK-yritykselle liikaa ja itsekin jo alkaisi hirvittää takaisin maksun varmuudella perustelu!

      Esitettä kirjoittaessani törkeilin omasta mielestäni jo kohtuuttomasti lupaamalla liikevoiton kasvua ja henkilöstön sitoutuneisuuden vahvistumista työnantajaan. Näinhän nimittäin tapahtuu vain, jos kaikki menee hyvin, mutta organisaatioissa kaikki voi mennä pieleen samaan aikaan kun valmennus onnistuu erinomaisesti ja valmennus voi näyttäytyä kaiken kuohunnan keskellä hyödyttömältä.

      Pitänee vielä muotoilla jokin ”törkeyden huippu” seuraavaan esitteeseen!

      1. Älä nyt julkisesti kerro, että et luota siihen, että palvelusi oikeasti tuottaa mitään. Pikseleilläkin on korvat.

  7. ”Tulemme suorittamaan toimenpiteiden tekemistä.” Katsoin monta kertaa esitteen hintaa. Kyllä, se on 895 euroa neljältä kuukaudelta. Aivan naurettavan halpa, ei sitouta ketään. Liian halpa antaakseen kuvan laadusta tai taloudellisesta hyödystä. Hinta viestittää enemmänkin sitä, että konsultilla itsellään on taloudellinen ahdinko. Yritys yrittää olla isompi kuin onkaan. Verkkosivuilla lukee ”Hänellä on kokemusta työnohjauksesta mm. sosiaali- ja terveysalalta sekä yrityssektorilta. Jonnen toimialueena ovat Joensuu ja lähikunnat.” Yhden miehen putiikki on yhden miehen putiikki. Finderista ei löydy yrityksen tilinpäätöstietoja, jotta voisi saada käsityksen siitä paljonko muut ovat jo riskeeranneet rahojaan. Ei lupausta, takuuta, konkretiaa.

    1. Koko yhtiökuvio sotkee ajattelua. Itsekin aion vihdoin ryhdistäytyä ja työntää Noste Oy:tä taka-alalle.

      Koska olen Jonnen tavoin yksinyrittäjä, firma on sama asia kuin minä itse. Toisaalta yhtiöllä ei ole mitään arvoa ilman yrittäjäänsä.

      Toisin sanottuna verkkosivuilla pitäisi esitellä reilusti yrittäjä henkilönä. Mutta sekin pitäisi onnistua tekemään niin, ettei näkökulma lipsahda itsekeskeiseksi minäminä-horinaksi.

      Sen sijaan henkilöesittelyyn pitäisi kytkeä välittömästi se, millaista hyötyä yrittäjä voisi tuottaa sivuja tutkivalle asiakasehdokkaalle.

      1. Muutama minua meritoituneempi henkilö on sanonut minulle samaa. Yhden miehen konsulttiputiikkini Prepsikka Oy:n nimi on yhdentekevä. Sen sijaan kannattaisi keskittyä vahvistamaan minun nimeäni asiantuntijana. Sikäli kun yleensäkään mistään mitään tiedän. En vieläkään ymmärrä mikä vinoutuma aivoissani oli vuosikausia, että firman nimi pitäisi saada asiakkaiden muistilokeroihin.

        1. Itse olen jo kolmen nimen loukussa: 1. Pölli tästä, 2. Noste ja 3. Jari Parantainen. Tosi järkevää, eikö vain? Etenkin kun maailmassa on aivan liikaa nimiä muutenkin.

          1. Nelisen vuotta sitten perustin Luovanin henkilöstötutkimuksia tekeväksi, vientiä tavoittelevaksi kasvuyritykseksi. Silloin markkina oli vielä kohtuullinen, mutta nyt on tullut tavaksi teettää tutkimukset eläkevakuutusyhtiöillä, joiden tutkimukset ovat asiakkaalle ”maksuttomia”. Ne rahoitetaan eläkemaksuilla. Isommat yritykset saattavat käyttää maksullista tutkimusta, jonka tekijöillä on tietokannassaan vertailuaineistoa tuhansista muista yrityksistä ja jotka jo toimivat globaalisti. Jälkiviisaana voisi sanoa, että Suorituskykyvalmennus Jonne Posti olisi ollut parempi. Toisaalta omien myyntikokemusten ja tämänkin keskustelun hyvien kommenttien perusteella olan miettimään, haluaako kukaan ostaa henkilöstölleen suorituskykyä, vaan mieluummin valmiita ratkaisuja johonkin konkreettisempaan ongelmaan?

  8. Hei kaikki, mielenkiintoinen aihe joten piti minunkin pistää lusikkani tähän soppaan. Aiemmissa kommenteissa viitattiinkiin extreme urheilun kuviin, joka myös minulla pisti silmään. Eli se asemointi.

    Toiseksi, valmennus ja koulutusbisnes on hyvin kilpailtu, joten oma niche olisi tärkeä erottumisen kannalta.

    Sitten vähän somesta. Kotisivuilla on linkki Facebook profiiliin ja tuote-esitteessä Linkedin profiiliin. Omasta tulokulmastani johtuen tietysti kysyn, miten yrittäjä on asemoinut ja brändännyt itsensä – miten hän erottuu kilpailijoista ja mikä on se lopputulos, josta asiakas maksaa (riittävän konkreettinen lupaus).

    Itse olen palastellut valmennuksen moduleiksi ja kirjoitan tuote-esitteessä sisällön auki, josta asiakas pystyy näkemään konkreettisesti mitä valmennus pitää sisällään, miten se etenee ja mitkä ovat hyödyt. Omatkin sivut ovat muutoksessa, joten altistan itseni myös samalla kritiikille ja palautteelle. 🙂

    En ihan saanut kiinni siitä, miksi asiakas puhelimessa sanoo, että asia on tärkeä ja sitten tulee vastaväite. Ehkä tarjontaa vain on niin paljon ja yrityksen ongelma onkin myynnin lisääminen ja kannattavuus? Miten tiimivalmennus siihen auttaa?

    Suurin ongelma lienee, että valmennusbisnes on todella kilpailtu ja kuten Jari sanoi, 10k on iso investointi kotimaiselle pk-yritykselle. Toimitusjohtaja haluaisi varmaan tietää mikä on valmennuksen ROI eli miten käytetty raha näkyy tuloksessa?

    1. Tämä on toki vain spekulointiani, mutta eiköhän extreme-urheilua käsittelevä kuvitus ole vain sarja kivoja kuvia jostain (ehkä halvasta / ilmaisesta) kuvapankista.

      Kuvitus on vaikea aihe. Kävin erään asiakkaani projektissa läpi investointipankkiirien sivustoja hiljattain. Voi tsiisus sitä määrää helsinkiläisiä vanhoja kivitaloja! Se oli ylivoimaisesti suosituin kuvitusaihe. Viidennen kohdalla alkoi jo naurattaa.

      Mutta mainitsemasi asemointi on tosiaan rempallaan. Miten Jonne erottuu kilpailijoistaan? Miksi joku ostaisi juuri häneltä? Mainetta hän ei ole ehtinyt vielä rakentaa, joten siitä ei ole revittävissä kilpailuetua.

    2. Kiitos Heli ajatuksista. Minua on sparrattu tässä kuvaamaan tarkkaa taloudellista hyötyä ja lupaamaan törkeyksiä. Kun katsoin sinun ”Coaching” -välilehteä, niin minusta se on asiallinen. Sisältöä on enemmän kuin minulla, mutta sisältö on totuudellista eikä siinä oikeastaan luvata mitään varmaa riemuvoittoa. Silti kauppa käy?

      Minäkään en saa kiinni, miksi asiakkaat sanovat puhelimessa asian olevan tärkeä, mutta sitten tulee vastaväite. Minusta se on absurdia ja siksi lähestyin asiassa Jaria.

      Tässä kohtaa blogikommenttien lukua parhaimmat oletukset ovat mielestäni:
      -Suorituskyvyn ja kilpailukyvyn kehittämisellä ei ole tulenpalava kiire tai sitä ei mielletä sellaiseksi, joka takaisi kasvavaa voittoa paremmin kuin konkreettisemmat muutokset.
      -Myyn ”vitamiineja”. Niitä ostaa ne jotka uskoo niiden tehoon, riippumatta todistusaineistosta terveistä ihmisistä, jotka niitä käyttää tai lääkärien vakuuttelusta.
      -Nettisivujen ensivaikutelma on perseestä, asiakas ei ymmärrä kuvien symboliikkaa. Cold calling paradoksia ne eivät korjaa, mutta kaupan klousaamiseen ja mahdollisesti uuden inbound-markkinointikanavan aukaisuun kotisivujen uudistaminen todennäköisesti tehoaisi.

  9. En nyt lähde sanomaan mitään tuotteistamisesta, sillä uskon, että täällä blogissa pyörii aika paljon itseäni kovempia tekijöitä sen suhteen.

    Kiinnitin kuitenkin huomiota tähän kohtaan:

    ”Prospektit sekoavat onnesta, kun soitan, mutta vetävät välittömästi turpaan tai lyövät luurin korvaan, kun alan puhua tapaamisesta tai kaupoista! Sitten kun soitan puolen vuoden päästä uudestaan, taas on jokin yrityksen maskotin julkistus tulossa ja seuraavat puoli vuotta menee juhlapaikan koristelun valmisteluun koko henkilöstöllä!”

    Jos lähtökohtana on se, ettei koskaan pääse potentiaalisen asiakkaan eteen kertomaan tuotteestaan ja katsomaan hänen kanssaan, miten palvelu voisi hyödyttää yritystä niin ei asiakas itse sitä palvelua itselleen myy.

    Itse laittaisin ainakin tuossa tilanteessa paukkuja buukkauksen opetteluun. Internetistä löytyy hyviä verkkokursseja ja ihan YouTubessakin on melko hyvää settiä aiheesta.

    1. Erittäin hyvä vinkki! Kenties Jonne yrittää liikaa jo ensimmäisen puhelun aikana. Silloin myydään vain tapaamista ja sillä sipuli.

    2. Jarin kanssa olen samaa mieltä, että puhelimessa myydään tapaaminen, ei muuta. Olen toki ollut tapaamisilla ja sama psykologinen paradoksi toistuu niissä usein: asia on tärkeä, mutta ei ylitä ostokynnystä tai priorisoidu muiden hankkeiden edelle. Kun mietin, ketkä sitten ostavat tätä valmennusta tapaamisilla, niin ehkä ne jotka ovat jollain tavalla oppineet luottamaan minuun, eivät mielestäni ne, joilla on paras käsitys palvelun hyödystä. Mitä ajatuksia tämä teissä muissa herättää?

      1. Mahtavaa Jonne, että oot kasvumindsetillä liikenteessä ja haet jeesiä 🙂

        Tää herättää kaksi ajatusta:

        Ihminen on tunnepohjainen eläin. Ei rationaalisia päätöksiä tekevä kone.

        Seth Godinin sanoin: ”ihmiset ostavat sinulta kahdesta syystä: he tietävät sinut ja luottavat sinuun.”

        Luottamus on tunne.

        Iso raha vaatii ison tunteen.

  10. Miksi hinta on per henkilö? Jos vedän luennon niin sama aika minulla menee on salissa 1 tai 101 kuulijaa. Hinnoittelu per tiimi olisi selkeämpää. Ja hinnoittelu on muutenkin epäselvää; eri hinta eri osallistujille. Miksi?

    1. Hintapsykologiaa. Per henkilö se näyttää edulliselta. Mulle se ei tässä yhteydessä toimisi. Jos myytäisiin 8 950 euron pakettia, johon saa osallistua enintään 10 tarkoin valittua henkilöä, saattaisin kuunnella lisää. Ja jos perusteltaisiin uskottavasti ja konkreettisesti, että sitoutuneella tiimillä tuo summa tulee takaisin alle 6 kuukaudessa ja jatkaa tuottoaan tulevaisuudessa, antaisin jantterille mahdollisuuden.

      1. 8950 euron paketti joka sisältää pari palaveria on ihanan kallista. Ei jatkoon.

    2. Totta tupiset. Asiakkaat eivät viitsi laskea loppusummaa kuitenkaan. Miksi silloin kannattaa ilmoittaa hintaa lainkaan? Selkohinta olisi paras hinta.

      1. Epäilen tätä. Asiakkaana et halua maksaa 10 minuutin työstä kolmea tonnia, vaikka saisit siitä kuinka hyötyä. Se vaan tuntuu ihmisestä väärältä.

        1. Olette molemmat oikeassa. Jos Jonnella olisi esittää konkreettisempia tuloksia, hänen ei tarvitsisi (tai pitäisi) puhua käyttämästään ajasta mitään. Mutta nyt hän ohjaa asiakasta nimenomaan tuijottamaan hintaa / tunti. Karmealtahan se tietysti näyttää.

        2. Palaa myyntiin.

          Tarinan mukaan Picasso laskutti loppuaikoinaan 10 min teoksesta 4k.
          Mutta siinä oli muutama kymmenen tuhatta tuntia maalaamista takana. Asiantuntijuutta siis. Gurun tunnusmerkit.

          Tämä on hyvä viestiä asiakkaalle, jos kyseessä on joku 10min/3k skenaario.

          Mulla on tossa just Tuotteistajan taskuraamattu pöydällä ja sen ensimmäinen osio on ”Myy ensin asiantuntemuksesi”

          Jos se on myyty tarpeeksi hyvin ja asiakas luottaa suhun, niin se maksaa sulle sun duunista.

    3. Tuossa alempien kommenttien perusteella könttähinta olis ehkä parempi. Yritin myydä aiemmin könttänä viidellä tonnilla, mutta sitten tuli kysymys siitä, että jos asiakas haluaa valmentaa toisessa tiimissä 3 ja toisessa 17, niin miten hinta voi olla sama? Päädyin sitten tähän hinnoitteluun. Lienen mennyt ojasta allikkoon.

      1. Oma valmennustuotteeni on Noste-suolakaivos. Siihen voi / täytyy osallistua 6 henkeä.

        No, joskus mukaan tunkee 8 innokasta, enkä siitä tietenkään polta päreitäni.

        Joka tapauksessa päätös ”oikeasta” osallistujamäärästä lienee omani. Jos se ei asiakkaalle sovi, sitten a) en myy tai b) täytyy myydä jotain muuta.

  11. Kuten useampikin tuolla jo todennut, verkkosivuston modernisointi ihan ensimmäiseksi, esim blogi puuttuu kokonaan. Blogi on tehokas keino päästä Googlen orgaanisessa hakulistauksessa ylöspäin. Jonnen putiikki pitää löytyä Googlen hakusanalistauksissa mahdollisimman nopeasti.

    En ostaisi Jonnelta mitään ja ihan vain sen takia, mitä verkossa näen ja aistin. Kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

    Jonne kertoo tehneensä satoja asiakassoittoja. Montakohan kylmää soittoyritystä per vastannut asiakas? Meneekö kaikki aika siihen, että yritetään saada asiakas luurin päähän ja muu kehittäminen jää jalkoihin? Voisi olla fiksumpaa yrittää hankkia niitä innovaatioalmuja esim. Tekesiltä, uudistaa sivut ja siirtää osa asiakashankintapanoksista Adwords / Linkedin / Facebook -alttareille.

    Asiantuntijapalveluita myyvän on luotava itsestään kuva sossumedioihin ja muihin foorumeihin (kuten pollitasta). On kovaa työtä, mutta mielestäni fiksumpaa kuin tuhlata panoksia kylmäsoittoihin.

    1. Näinhän se on, että nytkin hyvä blogi myisi Jonnen palvelua joka minuutti. Totta kai some-näkyvyyden rakentamiseen menee pirusti aikaa ja vaivaa. Toisaalta tulos säilyy verkossa ja tahkoaa kontakteja vuosikausia.

  12. Olen samaa mieltä kuin Joonatan. Ensimmäiseksi kannattaa keskittyä ainoastaan tapaamisen järjestämiseen. Puhelimessa tämän kaltaista palvelua on mahdoton myydä. Yli puolet jargonista menee ohi korvien joka tapauksessa. Tapaamisessa kannattaa keskittyä asiakkaaseen ja hänen ongelmiinsa ja tarjota kartoituksen perusteella täsmäratkaisu juuri hänelle ja juuri hänen toimialalleen.

    1. Jonnen tilanteessa on erittäin myönteistä se, että hän kaikesta päätellen a) uskaltaa soittaa ja b) saa jotkut jopa juttelemaan. Ei pöllömpää, kun monet ammattibuukkaajatkin ovat jo aivan tuskissaan.

      1. On nykyisin iso askel, jos joku vastaa puheluun – vaikka sitten vahingossa. Ja koska vastaaminen tuntuu olevan vastenmielistä, on varmaan vielä vastenmielisempää, kun joku ehdottaa tapaamista. Varmaan tästä syystä useimmat ehdottavatkin online tapaamista ja tähän usein myös suostun. Näissä sessioissa on presentaatiolla iso merkitys. Joillakin toimii, useimmilla ei sinnepäinkään.

        En ole tästä aiheesta löytänyt kummoisempiakaan tutkimuksia tai analyysejä. Onkos joku muu löytänyt – kiinnostaa.

          1. Terolle

            Jenkeissä puhutaan Inside Sales myynnistä ja Outside Sales myynnistä. Inside tarkoittaa verkon yli tapahtuvaa myyntiä. Yleensä Chat / Online -sessiota. Outside mielletään perinteiseksi f-2-f myynniksi.

            Näitten vertailusta olen yrittänyt löytää jotain luettavaa. Hyvät ja huonot puolet. Ja ennenkaikkea, onko joku noteerannut näissä käytettävien presentaatioiden rakenteissa selkeitä eroja.

            Jonnen tapauksessakin (ja miksei kaikkien muidenkin yksinyrittäjien) aikasäästö on melkoinen, kun ei heti matkusteta asiakkaalle kylään, vaan ruoditaan online ensimmäiset askeleet. Itselläni ei ole kuin positiivisia kokemuksia asiasta.

  13. Kiitos tässä vaiheessa kaikille kommentoijille! Toivottavasti keissini ruotiminen on antanut virikkeitä myös muille asiantuntijayrittäjille myyntinsä trimmaamiseen.

    Nettisivut voin uudistaa, se ei liene kohtuuttoman vaikeaa. Täytyy nyt kuitenkin rauhassa miettiä, että ei ihan ”jouluksi uuteen kotisivuun” meiningillä, että tulisi sitten kerralla hyvät. Odotan myös vielä ajatuksia siihen, mitä aiemmin kommentoin, että onko parempi olla professionaalinen vai erottua joukosta, vaikka vähän oudollakin tavalla. Ammattilaiset julistavat tekevänsä yksilölliset nettisivut, mutta kyllähän niiden asettelu ja yleisilme on kuin samasta puusta. Onko se sitten hyvä? Voihan se ollakin.

    Katotaas vaikka mainostoimistojen sivuja… Googlehaku ”mainostoimisto”… Luonnollisissa tuloksissa listan kärjessä:
    https://www.varikas.fi/
    https://www.mainiota.fi/
    Eikö nämä ole kuin kaksi marjaa? Jos teetän Luovanin sivut tällä samalla alustalla ja alan kirjoittamaan mojovaa blogia, niin olisiko se ammattimainen ja uskottava nettisivu siinä? Erilainen se ei olisi, mutta ilmeisesti ei tarvitse erottuakaan visuaalisesti? Ideat kelpaa, kiitos etukäteen! 🙂

    Taloudellisen hyödyn konkretisointi, joka olisi kiistatta liitettävissä tiimivalmennukseen ja poikkeuksetta siirrettävissä samanlaisena toiseen asiakasyritykseen, on vaikeaa. Samanlaista tuotto-odotusta kuin pankki antaa korolle, en pysty antamaan.

    Törkeän tuottolupauksen sijaan mielenkiintoni kiinnittyi ajatukseen siitä, että ne ketkä ostaa, luottaa jo valmiiksi jostakin syystä, joka ei välttämättä liity pomminvarmaan tuotto-odotukseen. Blogi lisäsi luottamusta, ehkä ”ammatimaiset nettisivut” ainakin joidenkin asiakkaiden kohdalla, mikä muu?

    Valmennuksella voisi olla tiimikohtainen hinta, vaikka se 5000/€4kk tai 1500€/kk. Tulkoon vaikka mummot ja anopit samaan tiimiin, niin hinta pitää!

    Sitten on vielä tuo ehdotettu oma ”niche” ja toimialakohtainen erikoistuminen. Teoreettisesti uskon geneerisyyteen, koska kaltaiseni valmentaja kehittää psyykkisiä ja sosiaalisia ilmiöitä,yksittäisinä esimerkkeinä hatusta tempaisten yhteistyötä, tavoitteen asettamisen tarkkuutta ja rohkeutta tarttua haasteeseen, joiden tuloksena liiketoiminnan prosessit kehittyvät, ihmiset tekevät työnsä fiksummin ja taloudellinen tuottavuus paranee. Pitää kuitenkin myynnin edistämisen näkökulmasta pohtia myös asiakkaan substanssiasiantuntijuutta ja toimialaerikoistunutta valmennusta.

    1. Jotenkin tuntuu, että yrität haukata liian ison palan. Näistä jutuista olisi hauskaa jauhaa paskaa punaviinilasin ääressä ja parantaa maailmaa, mutta miten on myynnin laita? Saako kukaan jutustasi kunnolla kiinni? En kiistä asioiden tärkeyttä tai ammattitaitoasi; pohdin vain ääneen myymisen realiteetteja.

      Sanoisin, että tällaisessa tapauksessa tuotto-odotusten lupaaminen etunenässä yms. on pahasti ostajan aliarvioimista. Kuten jo yllä kirjoitin, yritä päästä ylimalkaisuuksista kohti konkretiaa – ja myy asiantuntemuksella ja ammattitaidolla.

      Käytännössä se tarkoittaisi palveluittesi purkamista pienemmiksi kokonaisuuksi siten, että ne on ylipäätään esiteltävissä konkreettisesti ja mielenkiintoa herättäväksi. Yritä iskeä sinne, missä kipu on kovin ja missä päästään heti itse asiaan.

      Anna potentiaaliselle asiakkaalle tarinassa selkeä paikka ja luo jännitettä esittämällä ratkaisuja ongelmiin tummaa taustaa vasten.

      PS. Itsekin painin periaatteessa hyvin samojen ongelmien parissa, vaikken yrittäjänä yritäkään myydä palvelujani. Hyvää refkektointia myös! Tsemppiä! 🙂

    2. Mainostoimistoista: Molempien verkkosivut ovat ulkoasultaan modernit ja mobiililaitteissa toimivaa responsiivista mallia.

      Ilmeeltään ne ovat 20 vuotta edellä luovan.fi-kokonaisuutta.

      Erityisen paha on referenssejä esittelevä sivusi. En nyt tarkoita olla ilkeä, mutta se ihan tosissaan näyttää pienten koululaisten harjoitustyöltä.

      Sivustollasi on myös sellainen ongelma, että yhtiösi oikea nimi ja sen yhteystiedot puuttuvat. Vaikka sellainen on Googlelle sallittua, asiakkaasi pitävät moista riskin merkkinä.

      Älä yritä turata sivustosi uutta versiota omin voimin. Tarvitset kipeästi visuaalisen alan ammattilaista avuksesi.

    3. Niche / geneerisyys: Hyvän ja huonon myyjän ero on selkeä. Huono myyjä kertoo asiakkaalle, mitä kaikkea tämä voisi ostaa. Hyvä myyjä kertoo asiakkaalle, mitä tämän kannattaisi ostaa.

      Totta kai siitä on palvelusi toimitusvaiheessa hyötyä, jos olet monipuolinen. Mutta myyntivaiheessa siitä on pelkästään haittaa.

      Ongelman näkee myös verkkosivuiltasi. Ne esittelevät aivan liikaa kaikenlaista maan ja taivaan väliltä. Valikoima olisi isollekin firmalle raskas, puhumattakaan yhden miehen bändistä.

      Englanninkielisen sivusi lausunto tiivistää ongelman: ”Luovan Oy Ltd. is a world wide operating organizational training company.”

      Tarkoitus on varmasti hyvä, mutta ikävä kyllä tuo on lipsahtanut jo tahattoman komiikan puolelle.

      1. Hyvä on, uskotaan ja olen tainnut jo myöntää jossain aikaisemmassa kommentissakin nettisivun puutteet. Nettisivut pitää uudistaa ja tarvitsen siihen apua. Englanninkielinen välilehti kertoo minun kiinnostuksesta tehdä töitä ulkomailla – kaikessa koomisuudessaan. Nettisivuille voin osoitteen laittaa, se ei ole siellä ollut koska vuokraan tiloja tarpeen mukaan ja teen muuten töitä kotitoimistossa.

        Entäpäpä tämä ongelma, johon aika harva on ottanut kantaa että johtajat myöntävät poikkeuksetta tarpeen kehittää henkilöstötuottavuutta ja myöntävät tiimivalmennuksen olevan siihen ratkaisu. Sitten kuitenkin lykätään asiaa ja puolen vuodenkin päästä taas kieltäydytään. Onko koko palvelu mahdoton myytävä nykyisessä business kulttuurissa järkiperustein, puhumattakaan organisatiopsykologisen tutkimuksen näytöstä ja pitäisi siirtyä tekemään tuttavuutta ja rakentaa luottamusta. Sitten asiakas ostaa ”tutulta kaverilta” koska luottaa että tämä ei kuseta? Blogi on yksi tapa, Jarikin tunnut tutulle ja luotettavalle vaikka emme ole koskaan tavanneet. Ostaisin sinulta kurssin, tällä perusteella, enkä tivaisi tarkkaa takaisinmaksuaikaa tai tuotteistamisen osaamisen palastelua itselleni ymmärrettävään muotoon. Vai onko tiimivalmennuksen ongelma siinä että vähän joka jätkä kuvittelee olevansa tiimityön ja ihmisten johtamisen osaaja ja kaupoille pyrkivän asiantuntijan palvelulla ei nähdä lisäarvoa vaikka asia tärkeä onkin?

        1. Hiukan epäilen, että johtaja heräisi aamulla ja miettisi ensimmäiseksi että ”täytyypä tänään ehdottomasti tilata tiimivalmennusta”.

          Sen sijaan hänellä pyörii päässään kasa ongelmia. Niiden vuoksi hänen firmansa ei pääse etenemään niin, että tulos kasvaisi.

          Itse kaikesta päätellen tiedät, että tiimivalmennus ratkaisee joitain ongelmia. Mutta nyt se ei välity meille muille.

          Latasin verkkosivuiltasi Pikavinkit esimiehelle työn edistämiseen -dokumentin. Sen ensimmäinen vinkki on, että ”poista työn esteitä”. Toinen: ”Auta tarvittaessa”. Lista jatkuu vastaavilla itsestäänselvyyksillä.

          Jos lista kuvaa palvelusi substanssia, pelkään pahoin, että meillä on myös tuotekehitysongelma. En ainakaan itse tällä perusteella ostaisi mitään.

          1. Vastasit itse kysymykseesi. Kukaan ei osta järkiperustein vaan tunneperustein. Se mitä luullaan järkiperusteeksi on myöskin tunne. Tunne siitä että Hei Tämähän on järkevää ja luotettava heppu.

            Asiantuntemus on tunne.
            Järkevyys on tunne.
            Luottamus on tunne.

            Tämän takia esim nettisivujen ulkoasu on niin tärkeä. Huono ulkoasu. Huono fiilis, ei kauppaa.

            Mitä tulee myyntiin niin luulen että ongelma on myyntitaidoissa. Miten välitetään hyöty niin että se luo tunteen. Miten välitetään luotettavuus niin että se luo tunteen. Tämä on ihan oma pallopelinsä johon näillä tiedoilla on vaikea ottaa kantaa että mitä sun pitäs kehittää.

            Käytännössä jos johtaja myöntää että tuote on tarpeen, niin sillon ongelma on sun myyntitaidoissa että et saa clousattua kauppaa. Onneksi taitoja voi kehittää 🙂

    4. Sivut täytyy saada pystyyn viikossa. Muu on ajan haaskausta ja kertoo mielestäni tekemisen temmosta. Unohda kaikki hienot akateemiset termit ja sivistyssanat.

      Sano selkeästi, konkreettisesti ja herätä ajatuksia ja kysymyksiä. Houkuttele asiakas kysymään lisää. Muu on täyttä sontaa.

      Voit tehdä mustavalkoisen mainoksen ja pelkkää tekstiä, jos sinulla on sanottavaa. Kaikki muu on turhaa koristelua ja kikkailua.

  14. Ottaisin nuo agressiiviset koirat välittömästi sivuilta pois. Susilauma ei ole paras mielikuva huipputiimille. 🙂

    Mikä on kohderyhmäsi?

    1. Kohderyhmä on tiimi. Yhteistyökyky, taitava tavoitteen asettaminen ym. kognitiiviset tekijät ovat samoja isossa monikansallisen yhtiön tiimissä ja pienyrityksessä. Toimintaa ohjaavan ajattelun ja vuorovaikutuksen kehittämistä siis. Palvelu perustuu näitten asioittensa syvälliseen ymmärtämiseen ja kykyyn fasitoida näitä prosesseja tiimissä.

      1. Millainen ostaja on henkilönä, missä roolissa, millaiset arvot, toiveet, pelot? Millainen yritys? Missä? Millainen kulttuuri, millainen rakenne? Mikä liiketoiminnallinen tilanne?

        Suosittelen fokusoimaan, niin myyntikin saattaa olla helpompi rakentaa palvelemaan kyseistä kohderyhmää.

        1. Nämä Jussin ostajapersoonaan ohjaavat kysymykset ovat hyviä. Mitkä ovat ne ajatukset, jotka päättäjää valvottavat öisin, mitkä ovat hänen tavoitteensa ja millaista ratkaisua hän yleensä käyttää? Voitko tarjota jotain parempaa? Ne kun kirjoittaa auki, niin on astetta helpompi valita kuvia ja tehdä ostajaa puhuttelevaa viestintää. Voi myös olla niin, että valmennettava ja ostaja ovat hyvin erilaisia henkilöitä. Kumpaa viestinnän tulisi silloin puhutella, vai ehkä molempia?

  15. Vai onko tässä kysymys nerokkaasta some-peesauksesta, jolla Jonne hyödyntää pollitastan seuraajarekisteriä firmansa esiin tuomiseen – ja ilmainen konsultointi tulee kaupan päälle. Yllättävää, kun Jari aikanaan otti jämäkän kielteisen kannan luentotauolla häntä maksuttomalla keskustelupyynnöllä lähestyneisiin nuoriin yrittäjiin.

    1. Mitä mahdat tarkoittaa ”maksuttomalla keskustelupyynnöllä?”

      Se ei liene keneltäkään pois, jos yrittäjät ja muut asiantuntijat neuvovat toisiaan blogissani. Ehdotin tätä menettelyä Jonnelle itse viime viikolla, kun hän kyseli apuani.

      Ani harva yrittäjä uskaltaa ruotia ongelmiaan näin julkisesti. Jonne on sikäli poikkeuksellinen heppu.

        1. OK, kiitos tarkennuksestasi. Jonne kyllä ehdotti maksavansa avustani. Mutta kun käsittelemme asian perinteisen konsultoinnin sijaan näin (maksutta), neuvoista saattaa olla hyötyä monille muillekin pienyrittäjille.

          1. Tämä on hauskaa vaihtelua, ja on selkeästi herättänyt keskustelua.

  16. Esitteessä liikaa tekstiä. Ei kukaan jaksa lukea.
    Pitäisi pystyä tiivistämään asiakkaalle mitä tarjoaa ja jotenkin konkretisoimaan asiakkaan saama hyöty. Nyt pelkkää sanahelinää ja konsulttijargonia.
    Miten todennetaan että tiimi on motivoituneempi valmennuksen jälkeen? Liikevoiton kasvun voi toki todentaa numeroilla mutta jotenkin sekin pitäisi konkretisoida että miten siihen päästään?
    Ja samaa kommentoin kuin muutkin että kerran kuussa tapaaminen on liian vähän ja etenkin, jos pelkästään teamin johtajan kanssa.
    Minkälaista taustatyötä teet ennen kuin soitat yrityksiin?

  17. Mielestäni tässä on lähtökohtaisestikin aika paljon pielessä. No, onneksi pyydät rohkeasti apua toisin kuin 102. CV:tään spämmäävä korkeastikoulutettu, joka keskittyy vain purnaamaan elämän epäoikeudenmukaisuutta yleisönosastolla.

    Sinulla on nyt aika iso otanta myyntiä, ja eiköhän ole tullut selväksi että tuote ei myy. Pienet, kosmeettiset muutokset eivät nyt auta vaan paketti on räjäytettävä kokonaan auki.

    Pohjalle jää vain oma ammattitaitosi, jonka varaan voit rakentaa palvelusi. Suuntana pitää olla siirtyminen vitamiiniosastolta käsikauppana myytäviin särkylääkkeisiin, joita tarvitaan kun kipu on kohtalainen. Lopullinen tavoite on tietysti vain reseptillä saatavien vahvojen särkylääkkeiden osasto, jota tarvitaan, kun mikään muu ei särkyyn auta. Silloin ei hinnallakaan ole mitään väliä.

    Itse lähtisin rakentamaan tarjontaa kriisin ympärille. Mikä aiheuttaa organisaatiossa kriisin? Avainosaajan lähteminen? Elintärkeän projektin kuseminen? (Miten muuten auttaisit Länsimetron raiteilleen?) Avainhenkilöiden välien tulehtuminen? Näiden jälkeen miettisin miten voisin auttaa tässä kriisissä ja rakentaisin tarjonnan sen ympärille. Ja kas, näin oletkin jo tarjoamassa särkylääkkeitä vitamiinien sijaan!

    1. Kiitos Antti, kriisiluettelosi on erinomainen. Juuri tuollaiset tilanteet potkaisevat ostoikkunan saranoiltaan. Jos asiakkaalla ei ole kunnon ongelmaa, ei ole valmentajallakaan bisnestä.

    2. Länsimetron kohdalla, kuten useissa muissakin yhtiöitten kriiseissä, on mennyt moni asia pieleen. Projektin suunnittelu, riskinhallinta, yhteistyö, sovittelujen pelisääntöjen noudattaminen, projektin sisäinen viestintä, henkilöjohtaminen ja sen seurannaisvaikutukset, kuten yleinen hällä väliä -asenne tai ei kuulu mulle -asenne jne. Näitä kaikkia tiimivalmennus tai tässä tapauksessa laajemmin organisaatiovalmennus korjaa. Mutta ottaako länsimetron uusi Tj. Ville Saksi Luovanin (minut ja verkostokumppanit) korjaamaan näitä asioita?

      Tässä tullaan nyt myös isoon ammattieettiseen ongelmaan: särkylääke ei paranna tautia. Myisin siis jotakin sellaista joka ei lisää tuottavuutta, mutta jonka johtaja haluaa ostaa. Tätä asiaa on ensimmäisenä tutkinut Herzberg, jonka havainnoista tässä on populaari artikkeli: https://www.mindtools.com/pages/article/herzberg-motivators-hygiene-factors.htm
      Lyhykäisesti sanottuna organisaation tuottavuutta lisäävät tekijät eivät löydy sairauksien, ongelmien ja kipujen puolelta, vaan positiiviselta puolelta, jossa jo parantunutta organisaatiota lähdetään kehittämään.

      Länsimetron kohdallakin näin pitkä tie ei varmasti kiinnosta, vaan halutaan oikotie onneen. Se kenellä on tarjolla onnen pillereitä, tekee kaupan.

      Muutama vuosi takaperin myin pelkästään organisaatiovalmennusta, mutta juuri tämän liike-elämän nopeatempoisuuden ja särkylääkehakuisuuden vuoksi aloin tarjoamaan tiimivalmennusta, koska arvelin sen olevan se ”onnen pilleri”. Nyt huomaan tässä tätä kirjoittaessani, että tiimivalmennus ei ole teoreettisesti kestävällä pohjalla, eikä se toisaalta ole se pilleri, joka korjaa säryn välittömästi. Länsimetrossahan vaihdettiin toimitusjohtajaa. Se on onnellisuuspilleri. Kuka myi heille tämän ajatuksen?

      1. Noniin, tuossa yllä oletkin jo kirjoittanut ensimmäisen blogi-postauksesi sisällön. Tuollaisilla teksteillä ja kannanotoilla osoitat ammattitaitosi. Lisää blogi sivuillesi jo vaikka heti. Älä jää odottamaan sivujesi uutta versiota.

      2. Vaikka särkylääke ei tautia parantaisikaan, kyllä sillä saadaan hetkellisesti tuottavuutta parannettua. Jos tiimin avainhenkilöiden välit ovat tulehtuneet ja niitä saadaan särkylääkkeellä lievitettyä, tuottavuus paranee ainakin hetkellisesti. Hetkinen, tässähän syntyi juuri tarve vitamiinille (tai antibiootille), joka korjaa ongelman lopullisesti.

        Korkea etiikkako estää myymästä särkylääkettä ja vitamiinia? Särkylääkkeestä saat konkreettisen sisäänheittotuotteen, jolla todistat ostajalle arvosi. Kun naama on tullut tutuksi ja tuloksia saatu, on särkylääkkeestä kohtuu helppo luiskahtaa vitamiinien puolelle, jonka selkeästi haluat pitää päätuotteenasi. Tällöin 5000€ ei tunnukaan kovalta hinnalta vitamiinipaketista.

        Riitojen sovittelu ei esimiehelle ole mitään herkkua puuhaa, tässä on konsultille bisnesrakoa. Avainhenkilön lähtö tiimistä on myös kelpo esimerkki. Kollegat pystyvät hänen työnsä hoitamaan, mutta uskon valaminen lopputiimin kykyihin on haastavaa hommaa.

        Ps. Tiimivalmennus sanana jostain selittämättömästä syystä painuu insinööriaivoissani ”humanistista paskaa” -lokeroon. Ehkä olen poikkeus..

        1. Tiimivalmennus-termi on tosiaan jostain syystä..ööö…pelottava. Näen heti silmissäni metsään raahattuja vaivautuneita nörttejä, jotka joutuvat hokemaan ”luottaa, luottaa” ja kaatumaan taaksepäin kukin vuorollaan. Kollegat sitten toivon mukaan ottavat kiinni.

          Jos nämä mielikuvat putkahtavat heti muidenkin kuin meidän kahden mieleen, Jonne saa taistella melkoisia ennakkoluuloja vastaan.

          Juuri tästä syystä firmani rekisteröity iskulause on ”Ei laulua, ei leikkiä”.

          1. Janne ehtikin jo summata sen, mitä en itse ehtinyt. Morfiinilla sisään, ja kun olet myynyt itsesi niin sitten vitamiinien kaupittelu onkin jo huomattavasti helpompaa. Sisäänheittotuotteen tarkoituksena on vain myydä itsesi.

            Tiimivalmennus-sanasta olen myös samaa mieltä: Pahinta mohdollista konsulttihömppää jossa on vielä ikävä tuulahdus 90-luvulta. Se ei myy ja sen oletkin jo huomannut. Kriisikonsulttiin en ole vielä törmännyt, siinä olisikin sopiva brandäys!

      3. Olen itsekin pohtinut miljoona kertaa, onko tarjoamastani koulutuksesta lopulta mitään hyötyä. Eihän suurin osa kursseillani istuvista ammattilaisista muuta käytöstään (todennäköisesti) lainkaan.

        Pitäisikö siis iskeä hanskat tiskiin ja todeta, että on väärin rahastaa viattomia suomalaisia valohoidostani? Vai pitäisikö huolehtia jämerämmin, että opit siirtyvät myös käytäntöön?

        Koska olen vetänyt myös paljon asiakkaideni projekteja, olen päätynyt siihen, ettei tuo tie pääty koskaan. Varmaksi tulokset tulisivat vasta silloin, kun ottaisin koko asiakkaani bisneksen vastuulleni.

        Tosin silloinkin yllätyksiä ja muuttujia jäisi taklattavaksi noin miljoona.

        Summa summarum: Et kuitenkaan voi koskaan ottaa vastuuta asiakkasi kohtalosta. Ajat vain itsesi hulluuden partaalle, jos et osaa rajata tonttiasi. Monet liian empaattiset sosiaalityöntekijät polttavat itsensä loppuun juuri vastaavalla tavalla.

  18. Mielenkiintoinen aihe ja mainioita ehdotuksia. Pureudun lähinnä pariin seikkaan, joista on itselläni kokemusta.

    Lähde lenkille ja pistä aivot raksuttamaan, jotta pystyt yhdellä nasevalla lauseella kertomaan palvelusi hyödyn ja sitten se monien peräänkuuluttama törkeä lupaus kehiin. Heitin aikanaan törkeän lupauksen, nyt niitä on kaksin kappalein ja se kannattaa. Meillä on esim. ”Stop a migraine attack in 15 minutes” ja perään on lupaus, että alennus kilahtaa, jos ei ole ohitse luvatussa ajassa.

    Eli haastan sinut kaivamaan esille hyvin konkreettisen hyödyn/hyödyt ja pistät siihen niin törkeän lupauksen, että tuskan hiki puskee aluksi otsalla. Näin motivoit itseäsi yhä parempiin suorituksiin ja potentiaaliset asiakkaat pääsevät paremmin kärryille, mitä myyt.

    Diilien tekemisen tueksi suosittelen opintomateriaaliksi kirjaa The Art of the deal – Donald J. Trump.

    Harjoittelu tekee mestarin, minä jos kuka tiedän sen. Eli, laatisin nasevan myyntipuheen, jossa on 1000 % painavaa konkretiaa. Sen pitää tulla ulos niin vakuuttavasti, että Paavikin ostaisi sinulta viskikorillisen, jos sattuisit sitä myymään. Se pitää tulla luontevasti kuin aallon liplatus Höytiäisellä ja supervahvalla itseluottamuksella, joka saa asiakaskandidaatin ajattelemaan, ”jumakauta tuo kaveri pelastaa meidän firman”.

    Pistäisin kehiin sisäänheittotuotteen, joka on helppo ja riskitön ostos. Jonkinlainen analyysi voisi toimia tapauksessasi.

    Hinnoittelu. Selkeä hinta ja riittävän korkealle. Liian halpa hinta ei ole todellakaan uskottava. Kokemusta on tästäkin.

    Nettisivuston ilmeen pistäisin uusiksi. Sivustosta tulee nyt sellainen käyntikorttifiilis. Värit liian tummat, heivaisin yksilösporttihirmut rotkoon ja pistäisin tilalle ryhmäkuvia.

    Video. Ei paha minusta tuo dronella kuvaus, mutta liian hempeä musiikki. Musiikki kannattaa olla ponteva, astu Jenkkibootseihin ja ajettele taas isosti.

    Drone mieluummin kuvaamaan suoraan edestä ja leikkaa alle 10 sekuntiin tuo alku ennen puheen alkua.

    Asu. Et valitettavasti ole vakuuttava tuossa asussa ja liikkumisesta tulee vääränlainen mielukuva myyntimielessä. Hyvä puku ja pitkätakki mieluiten napit auki päälle. Päättäväinen katse, joka huokuu, että tässä on kova coach, joka tietää mitä tekee. Lyhyempi puhe, joka suoraan lataa mistä palvelussasi ja on kyse ja kuinka asiakas siitä hyötyy. Kävele rennon itsevarmasti ja nopeammin. Antaa asiantuntevan vaikutuksen.

    Jumakekka, pitäisköhän ryhtyä winner coachiksi? No, joo. Tsemppiä. Seuraan innokkaasti, miten asiat kehittyvät. Saa ottaa yhteyksiä.

  19. Täällä on tullut paljon hyviä kommentteja joten tuon esiin yhden uuden näkökulman joka tässä kommenttiketjussa on tainnut jäänyt puuttumaan. Esite nykyisellään on liian pyöreä ja siitä kaikki lienevät yhtä mieltä.

    Voisiko valmennusta markkinoida ja myydä tuotepaketteina? Eli teet esimerkiksi 3 erilaista tuotepakettia, joista ainakin ensimmäinen olisi se kuuluisa helppo sisäänheittotuote? Voisiko esitteen ja koko palvelukonseptin tehdä näiden tuotteiden ympärille jota referenssit sitten tukevat. (Btw, itse jättäisin tuon leanin esitteestä kokonaan pois)

    1) Raivaus (keksi kullekin tuotteelle naseva nimi tuotteelle)

    • Käytännössä alkukartoitus asiakkaan toiminnasta (lupaa tässä kohtaa ainakin tunnistaa organisaation ongelmakohdat ja potentiaaliset jatkokehityskohteet)
    • Tämän tarkoitus on toimia sisäänheittotuotteena. Jotain sellaista jonka johtajan tai yrittäjän on helppo ostaa ja kokeilla. Kuvaa ytimekkäästi mitä kaikkea tässä tehdään. Esimerkiksi raportti nykyisistä kehityskohteista (tämänkin voi vielä rajata esimerkiksi kolmeen tärkeimpään tunnistettuun ongelmakohtaan)
    • Tähän voi laittaa esimerkiksi tarkempaa toimialakohtaista tietoa, esim. että xx toimialalla on tyypillisesti xx€ syystä y johtuvia tehottomuuksia
    • Tämä toimii tietenkin markkinointi- ja myyntikanavana muille jatkotuotteille joilla on tarkoitusta tehdä sitä kuuluisaa voita leivän päälle
    • Selkeä hinta

    2) Savotta

    • Tämä on sitä itse konkreettista tekemistä tuottavuuden nostamiseksi
    • Aikaisemman kommentoijan idea xx% hyötyä xx ajassa xx resursseilla voisi toimia tämän markkinoimiseksi (referenssien käyttö siis suotavaa!)
    • Savotassa tärkeintä on että minkälaisen porukan savotta tarvitsee (esim. max 6 henkilöä saa osallistua savottaan, muuten savotasta tulee tehoton)
    • Selkeä hinta

    3) Korjuu

    • Kuvataan mitä konkreettisia hyötyjä asiakas tästä raivauksesta ja savotasta on itselleen saanut
    • Dokumentoidaan työn tulokset
    • Konsultoinnin tilannut johtaja on saanut itselleen jotain kättä pidempää jotta näyttää ettei ole hukannut firman rahoja taivaan tuuliin
    • Mitä asiakas tarvitsee tulevaisuudessa?

    Kannattaa myös hyödyntää ne vahvuudet mitä Joensuussa on tarjota. Esimerkiksi se että asiakkaat ottavat vastaan ja suostuvat puhumaan yrittäjän kanssa on luksusta jonka eteen pk-seudulla pitää tehdä huomattavasti enemmän työtä.

    Tsemppiä Jonnelle!

  20. Kiitos tsemppaamisesta Tumpe ja kaikki muutkin kirjoittajat! 🙂 Hyviä ideoita myynnin ja markkinoinnin edistämiseen on tullut paljon.

    Mielestäni perimmäinen ongelma ei ole tuotteistaminen ja nettisivut vaan, se että en ymmärrä asiakkaan polttavaa tarvetta nimenomaan henkilöstön kehittämisen alueella.

    Yhden parhaista oivalluksista, Jarin kuvaaman asiakkaan kiireellisempien tehtävien dilemman ja vitamiinivertauksen jatkoksi esitti Antti: ”Eiköhän ole tullut selväksi että tuote ei myy. Pienet, kosmeettiset muutokset eivät nyt auta vaan paketti on räjäytettävä kokonaan auki. Pohjalle jää vain oma ammattitaitosi, jonka varaan voit rakentaa palvelusi.”

    Tieto asiakkaan polttavasta ongelmasta puuttuu edelleen. Mikä valvottaa henkilöstöjohtajaa, mikä henkilöstöön liittyvä asia pistää toimitusjohtajan vatsan sekaisin? Aion itse seuraavaksi soittaa päättäjille ja kysyä että mikä teitä vaivaa niin paljon, että haluaisitte siihen ulkopuolista apua.

    Tuloksia odotellessa, jos olet päättäjä, mikä sinua hikoiluttaa johtoryhmän kokouksessa, kun aletaan puhumaan henkilöstötuottavuuden kehittämisestä ja haluaisit ostaa siihen palvelua mielelläsi heti, ilman viivyttelyä ja vastaan haraamista?

    1. Yksi tulokulma (hypoteesi) voi olla ketterä HR. Kurkkaapa tämä esitys ja erityisesti diat 6 ja 9. Kun toimintaympäristö muuttuu, niin henkilöstöjohtaminen tarvitsee uusia työkaluja tai toimintamalleja. Voisiko tämä olla sinun ydinosaamistasi, johon profiloituisit ja tarjoaisit konkreetisia, yrityskohtaisia ratkaisuja?
      https://www.slideshare.net/tyoterveyslaitos/kasvuyritysten-ketter-henkilstjohtaminen-toimintamalleja-pkyrityksille-hankkeen-lhtkohtia

      1. Kiitos Heli vinkistä, Petri Hakanen saattaa olla oikeilla jäljillä – tai sitten ihan metsässä. Olen viimeisen neljän vuoden aikana tuotteistanut rapiat 20 erilaista palvelua henkilöstön kehittämiseen ja näin jälkikäteen arvioituna ainoastaan henkilöstötutkimus oli edes lähellä asiakkaan polttavaa tarvetta. Kaikki ne olivat kyllä hyödyllisiä ja toivat lisäarvoa, mutta eivät olleet välttämättömiä. Kyllä nyt tarvitaan ihan ensikäden tietoa, mitä päättäjät todella haluavat ostaa.

        1. Jos saan linkittää tähän vielä oman blogipostaukseni nimenomaan henkilöbändi näkökulmasta. Tuotteistusta voi lähteä tekemään tuote/palvelu edellä tai sitten rakentaa yrityksensä, tuotteet ja tunnettuuden oman persoonansa varaan. Jos ei lähde omasta yrittäjäpersoonasta, niin on vaikea erottua kilpailijoista. Trendit ja toimintaympäristö muuttuvat nopeasti. Persoona on kuitenkin se miten usein ostetaan. Varsinkin asiantuntijapalveluissa. Markkinatutkimus on luonnollisesti osa sitä prosessia. Peukut ylös ja tsemppiä! 🙂
          https://helisirkia.blogspot.fi/2015/04/henkilobrandi-luo-kilpailuetua-ja.html

    2. Hieno juttu, nyt olet mielestäni oikealla tiellä. Olen itsekin joutunut lopettamaan kädenlämpöisiä konsultointituotteita, joten tiedän miten tuskaisaa se on.

      Itse käytän myös seuraavaa, raakaa mittaria: Kun tuote on valmis, niin soitan 10 potentiaalisimmalle asiakkaalle. Jonkun on ostettava se. Jos kukaan ei osta, niin joku on pielessä: Ei akuuttia tarvetta, vaatii liian isoa kultturin muutosta, ajoitus on väärä yms. Pienenä toimijana ei ole muskeleita tehdä kulttuurivallankumousta eikä ole aikaa odottaa säiden paranemista. Kaupan on käytävä heti tai pöydässä ei ole leipää. Niin yksinkertaista se on. Sitten ei auta kuin palata piirrustuspöydän ääreen tekemään paranneltua tai täysin uutta tuotetta. Kun teet näin muutaman kerran niin sieltä se kultajyvä varmasti löytyy. Tsemppiä!

      1. Erinomainen vinkki Antti! Käytän lähes samanlaista lähestymistapaa. Suosittelen vahvasti kokeilemaan.

        Opin tämän eräältä toimitusjohtajalta, joka tunsi erään huippumyyjän. Myyjä oli saanut tuotteen myytäväksi, ja aloitti luukutuksen. Viiden puhelun jälkeen kädessä oli tyhjä arpa. Luurissa myynnin ammattilainen.

        Tupakkitauko ja raskasta tuumailua.

        Kuudes puhelu ja käsikirjoituksessa vain yhden sanan vaihto. Ja heti nappas! Taas alkoi myynti vetämään.

        En voi kertoa mistä sanasta oli kyse, mutta ilmankin ideasta saa varmasti kiinni. Turha sitä tuotetta on hioa loputtomiin, kyllä markkina kertoo mitä mieltä se on tuotteesta.

        1. Jos myyntipuhelun hit rate on 1/3, niin viidellä puhelulla on 13% mahdollisuus 5 hutiin hyvästä hit ratesta huolimatta. Ehkä se alkuperäinen spiikki oli ihan hyvä?

          Kaikessa toiminnan kehittämisessä olisi hyvä saada kasaan sen verran lukuja, että ei tarvitse juosta arvailujen perässä. Tuuliviirinää toimiminen on ihan yhtä paha juttu kuin se, että ei muuta toimintaa kun toimimattomuudesta kertova data on kasassa.

          1. Ihan validi pointti.

            Kuinka monta puhelua mielestäsi olisi pitänyt soittaa käsikirjoituksella A, ennen kuin sitä olisi kannattanut muuttaa muotoon B?

    3. Oman kokemuksen perusteella uskon, että tuossa on ratkaisun avaimet ongelmaasi. Niin kauan kuin asiakkaan ongelma(t) on hähmyisiä sulle, niin kiinnostavan ratkaisun tarjoaminen on hankalaa. Ja kun ne kirkastuvat, niin myyminen on helppoa. Ja se ratkaisu saattaa lopulta hyvinkin olla tuo tiimivalmennus, mutta se selviää sitten kun ongelmat on selvänä.

      Ja muistutuksena ja varoituksena sama asia mikä tuolla aiemmin tuli ainakin Jarilta: Vain ne ongelmat, jotka asiakas kokee ongelmiksi merkitsevät myynnissä. Tämä on ollut minulle vaikea paikka. Monesti olen tilanteessa että asiakkaalla on useita ongelmia, joista tiedän että yhden tietyn ratkaiseminen olisi minulle a. helppoa ja b. asiakkaalle kaikkein kannattavinta. Mutta kun asiakas ei sitä näin koe, vaan haluaa että ratkotaan jotain muuta asiaa, joka on hänelle tärkeämpi. Kokemus on osoittanut, että turha on väitellä vastaan. On vain ajateltava että kun hoidan hommat erinomaisesti niin myöhemmin tulee tilaisuus sitten kertoa uudestaan ajatukseni siitä olennaisimman ongelman korjaamisesta.

    4. Yksi ongelma voi olla että ne HR-johtajat eivät osaa kertoa mitä tarvitsevat tai eivät uskalla kertoa mieltäpolttavia ongelmia konsultentille (pienemmissä firmoissa hr-johtajan virkaa (ot) tekevät tj:t – kannattaa miettiä että voisiko heille olla helpompi myydä jotain).

      Helpointa on tietenkin kysyä suoraan HR-johtajilta heidän prioriteettejään. Jos firmassa on korkea määrä sairauspoissaoloja, voisi olla järkevää lähteä perkaamaan syitä siihen ja esittää ratkaisumalleja sen ongelman korjaamiseen. Toisessa firmassa voi olla ongelmia houkutella tarpeeksi osaajia jolloin pitää tehdä konsulttituote työnantajamielikuvan parantamiseen.

      Jos olisin itse hr-päällikkö vaikkapa joensuulaisessa metallipajan yrityksessä jossa olisi paljon sairauspoissaoloja niin lähtökohtaisesti konsultti joka selvittää mistä asia johtuu, tekee siitä perusteellisen analyysin ja vielä osaa keksiä ratkaisun ongelman pidempiaikaiseen korjaamiseen saisi kyllä kannatukseni. Se että uskaltaisin ostaa konsultointia pitäisi tehdä helpoksi eli kartoituskäynti ongelman tunnistamiseksi voisi olla paikallaan. Tässä voisit kertoa esimerkkejä mitä vastaavia tapauksia muilla samankaltaisilla firmoilla on ollut. Nämä esimerkit lisäisivät luottamusta konsulttiin ja hänen ammattitaitoonsa. Yksi kärki voisi olla että muutat nuo sairauspoissolokustannukset (km. 12 työpäivää/hlö?) rahaksi. Eli esim. 100 henkilön firmassa sairauspoissalolojen vuosittaiset kustannukset ovat n. 170 000 €. Luulisi että hr-päällikköä ja tj:tä kiinnostaisi miten tuota summaa voisi pienentää. Voit esimerkiksi kertoa että jos yrityksen sairaspoissaolot ovat keskimääräistä tasoa, viidenneksen parantamisella yritys voi säästää n. 72 000 € eli kahden levyseppähitsaajan palkkakustannusten verran.

      Tämän jälkeen pääsisit sisään asiakkaaseen ja voisit tehdä sitä ydintyötäsi tiimivalmennuksen osalta. Tämä on konsulttityötä puhtaimmillaan ja oletan että sinulla on ammattitaitoa ratkoa näitä asioita. Tämä on se työ mistä konsultille maksetaan. Tässähän voisit tunnistaa että mitkä ovat sairauspoissaoloja mitkä löytyvät muista syistä kuin itse sairauksista, esim. stressistä, harrastuksista, työpaikan ongelmista jne.. Kun nämä syyt on tunnistettu niin voi alkaa miettiä käytäntöjä miten näitä voitaisiin parantaa. Voisiko ottaa joustavan työaikamallin käyttöön, pitäisikö esimiehiä palkita sairauspoissaolojen määrästä, voisiko tiimejä palkita sairastamattomuudesta, voisiko työnantaja tukea enemmän työntekijöiden liikuntaa (esim. Pekkaniska), miten ennaltaehkäistä näitä, miten sovittaa työ- ja vapaa-aika paremmin yhteen jne.

      Jos vielä sidot työsi ainoastaan saavutettuun hyötyyn niin siinä tapauksessa yrittäjällä olisikin aika jackpot tarjoama asiakkaan näkökulmasta. Eli asiakas maksaisi ainoastaan saavutetusta hyödystä. Toki tämä on kaikista vaikein malli koska konsultti ei voi aina päättää että tekeekö asiakas ehdotettuja toimenpiteitä vai ei. Toisaalta jos tällainen laskutusmekanismi olisi (voihan se olla joku kiinteä hinta + provisio saavutetuista hyödyistä päälle) niin ainakin asiakkaan olisi se periaatteessa hyvin helppo ostaa ja toisaalta pakottaisi konsultin ottamaan asiakkaan asiat vakavasti.

      Luvuilla on helppo mennä sisään mutta lukujen selvittäminen onkin jo vaikeampaa saatika niiden parantaminen, ainakin nopealla aikataululla.

  21. Näin vanhana duunarina mun bullshit -mittari mene tappiin joka kerta kun kuulen sanoja ”työnohjaus”, ”coaching”, ”tiimi”. Miten voi ohjata vaativaa työtä, jos ei itse ole sellaista nähnyt (saati tehnyt) päivääkään.

    Meilläkin Tami Tamminen kävi saarnaamassa (”95 prosentin valmistautuminen on 50 prosentin suoritus”, ”paremmin joka päivä” jne.). Olihan siitä konkreettista hyötyä; ilmaiset kahvit ja T-paita.

    Tällaisissa toimeksiannoissa kannattaa muuten kysellä niiltä duunareilta. He eivät edes älyä pyytää rahaa. Ovat hyvillään, kun vain joku kuuntelee.

  22. Haluan nyt esiintyä nimimerkillä syystä – en halua työnantajani tietävän. Ei tää nyt mikään iso juttu ole, mutta varmuuden vuoksi…

    Tämä ei ole parannusehdotus, myönnän, mutta kehtaan silti kysyä. Ihmettelen, että onko näistä tiiminvalmennuksista oikeasti hyötyä? Oon toki osallistunut sellaisille työnantajani tilattua moisia, ja joka kerta on lähinnä ottanut päähän. Koko homma tuntuu tekopirteältä tyhjien frasiem heittelyltä. Kukaan ei sano mitään aitoa, vaan kaikki ovat kuin osa jotain näytelmää; esitetään jotain, lauletaan kumbayaa ja mennään sitten olemaan kuin ennenkin. Ei tiimini työskentely tai tiimihenki ole siitä yhtään parantunut.

    Oonko ihan yksin näine mietteineni?

    1. Et ole. Useimmiten ne ovat ajanhukkaa, ja se johtunee monista syistä. Tuollaiselle valmennukselle pitäisi olla joku tarve, ja jos tuo tarve pystytään täyttämään niin tulos paranee. Useimmiten kai ei.

    2. Valmennuksia on monenlaisia ja monitasoisia. Itse en ole yhteenkään tällaiseen ”päässyt” osallistumaan.

      Tulokset tulevat työstä, joka toimii – simple as that. Jos työtä halutaan kehittää, eikö vaikuta aika loogiselta, että selvitetään ensin, mitä todellisuudessa tapahtuu nyt (tutkimalla työtä ja keräämällä dataa, ei hukkaamalla aikaa mielipiteisiin) – ja miksi?

      Jos valmennuksessa ei ole konkreettista bisnesongelmaa, josta on luotettavaa dataa ja jota osallistujat päivittäin todistavat itse, ja valmennus toteutetaan vieläpä jossain ihan toisessa konteksista, onko ihme, että vipuvoima kehitykseen jää olemattomaksi?

  23. Tässä on mielestäni kaksi pääongelmaa:

    1) Tarjoat tiimivalmennusta patenttiratkaisuna vähän kaikkeen. Paljon uskottavampaa olisi, jos mainostaisit vaikka näin: ”Tiimien yhteistyö tai hyvinvointi ei ratkaise kaikkia bisnesongelmia! Mutta osan se ratkaisee, ja osaan kertoa teille mitkä niistä se ratkaisee!” Tämä kiinnostanee ostajaehdokkaita paljon enemmän kuin katteeton uskomus, että tiimivalmennuksella voi vaikuttaa melkein mihin vain.

    Sinulla ei ole myöskään mitään hätkähdyttävää väitettä, joka kiinnostaisi ostajia. Tuottamasi tyyppistä pehmeää jargonia on siellä sun tääällä, mutta uskallatko väittää jotakin uutta ja sellaista, josta jotkut ovat eri mieltäkin? Parantainen on tästä mielestäni hyvä esimerkki. Hän ei yritä miellyttää kaikkia, ja uskaltaa tehdä provokatiivisiakin avauksia.

    2) Miksi asiakas ostaisi juuri sinulta? Laitoin Googleen tiimivalmennus-sanan ja sieltä tuli lukuisia laadukkaan oloisia sivuja ja firmoja. Miten erotut niistä?

    Olen yrittänyt itse seurata Parantaisen ”guruksi tulemisen” polkua, ja siinähän yksi askel on julkaiseminen. Jos haluat tulla tiimivalmennuksen asiantuntijaksi, sinun olisi julkaistava esim. kaupallisen kustantajan kirja tai suosittuja blogitekstejä.

    Sivulta ei myöskään käy ilmi, miten koulutuksesi ja kokemuksesi tekevät sinusta tiimivalmennuksen asiantuntijan? Mitä spesiaalia sinulla on? Voisitko soveltaa esimerkiksi erityisopetuksessa saamiasi oivalluksia tiimivalmennukseen ja erottua sitä kautta?

    Työn imusta puhuvat ja kirjoittavat paljon esimerkiksi Filosofian Akatemialaiset, jotka ovat jatkuvasti esillä julkisuudessa. Jos haluat tulla tiimivalmentamisen guruksi, sinun pitäisi mielestäni alkaa systemaattisemmin työskennellä sen hyväksi – ja myös pyrkiä erottumaan jollakin tavalla muista samaa palvelua tarjoavista.

    Onnea matkaan!

    1. Kattelin tuon filosofian akatemian työntekijöiden Linkedin-profiileja ja lähes kaikilla on työpaikat jossain muualla kuin FA. Mitä ajatuksia tämä sinussa Hilla ja teissä muissa herättää? Entä se, että heidän asiakasreferensseissään ei ole esitetty heidän valmennusten taloudellista hyötyä suhteessa valmennuksen hintaan ja se ei silti tunnu olevan kenellekään ongelma? Minultahan taloudellisen hyödyn esittämistä on monikin vaatinut näissä kommenteissa.

      Olen kerran täällä Joensuussa ollut ELY-keskuksen kustantamassa FA:n innostusvalmennuksessa ja ei se mielestäni erityisemmin poikennut muista henkilöstövalmennuksista. FA lienee pääkaupunkiseudulla jonkinlainen trendi-ilmiö, joka on syntynyt työntekijöiden muun palkkatyön mahdollistaman taloudellisen huolettomuuden turvin. Minäkin olisin todennäköisesti jonkinlainen someilmiö, jos olisin viimeiset viisi vuotta ollut palkkatöissä ja samalla blogannut ja pörrännyt julmetusti somessa kaikenlaisen HR ja johtamis -sisältöjen tuottajana ja kommentoijana.

      Soitin viime viikolla 150:lle keskisuuren yrityksen päättäjälle ja tein kyselyn, jonka perusteella palveluilleni on edelleen kysyntää, kun puolet vastanneista ostaisi henkilöstöön liittyvää ulkopuolista palvelua. Ilmeisesti, Hilla, olet siinä ihan oikeassa, että geneerinen kaiken ratkaiseva tiimivalmennus ei ole asiakkaiden mielestä uskottavaa. Olen edelleen myös sitä mieltä, että se luokitellaan tarpeelliseksi, mutta ei välttämättömäksi ”vitamiiniksi”, mistä puhuttiin aikaisemmin näissä kommenteissa. Siksi päätöimisesti valmentavan yrittäjän täytyy kaivaa yksityiskohtaisempia, henkilöstöön liittyviä asiakastarpeita, jotka ovat riittävän toistuvia useissa organisaatioissa, että palvelua voi monistaa eikä aina tarvitse räätälöidä atomeista lähtien.

      Vaikka analyysi alkaa olla valmis ja kauppoihin johtava tie selkeämpi kuin koskaan aiemmin, joudun väistämättä pohtimaan FA:n valitseman oikotien houkuttelevuutta: käydään palkkatöissä, kohkataan siitä mistä ollaan itse innostuneita ja saadaan muutkin innostumaan. Olisiko se asiakastarpeesta lähtevää palveluntuottamista mielenkiintoisempaa työtä – vaikka osa-aikaisenakin?

  24. Hitto, olipas paljon kommentteja, ei jaksanut kaikkea lukea, eli voi tulla kertausta. Mutta: Eihän tuo ole 4kk valmennukselle mikään kohtuuton hinta jos vaan ostaja tajuaa että hän tarvitsee sen. Jari puhui jo aiemmin ”alkukartoituksesta” mikä on hyvä idea. Koska tuo työ on asiantuntijatyötä ja henkilökohtaista valmennusta niin FtoF tapaaminen on ehdoton. Itse buukkkaisin tapaamisen asiakkaan luo ja tarjoisin tuolle käynnille 30min ilmaisen kartoitustyön jossa voisi samalla myydä itsensä sisään. Siinä samalla näkee asiakaskin miten kemiat toimii. Tapaamisen jälkeen lupaat toimittaa lyhyen valmennusehdotuksen. Vie itseltä toki aikaa jonkin verran mutta sitähän se asiantuntijatyön myyminen on. En usko, että kukaan pystyy myymään asiantuntijuuttaan vain flyerin tai puhelinsoiton avulla.

    1. Juu, siinähän se, Jonne, koko pointti onkin: Filosofian Akatemialaiset eivät ole ainakaan kovin paljon sen erityisempiä kuin muutkaan. Olen ollut myös heidän seminaarissaan, mikä oli ihan ok, mutta ei mitään hiuksia nostattavaa.

      MUTTA: He ovat onnistuneet markkinoimaan itsensä ja ideansa niin hyvin, että heidän ei tarvitse perustella valmennustensa tuomaa taloudellista hyötyä. Olen seurannut etäältä heidän toimiansa alusta saakka, ja tässä muutama pointti, mitä he ovat mielestäni onnistuneet tekemään oikein:
      – Heillä on valtava innostus ja palo asiaansa.
      – Heilllä on ollut alusta asti Esa Saarinen ym. julkisia hahmoja tukemassa heitä.
      – He ovat alkaneet julkaista nopeasti ja paljon, ja ovat sen ja mediajulkisuudenkin kautta saaneet paljon ”tilaa”.
      – Heillä on yliopistotaustaa, joka auttaa ainakin joissakin piireissä.

      En usko, että eroa tulee siitä, tekeekö asioita pää- vai sivutoimisesti. Vaan miten tekee. Mikset lähtisi seuraamaan Parantaisen antamia ohjeita?
      https://pollitasta.fi/2009/08/guruopisto-osa-10-miten-ryhdyt-guruksi/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

tarkistuslista-M
Jari Parantainen

Anna palautetta tapahtumajärjestäjän pikaoppaasta

Tapahtumajärjestäjän pikaopas on rakennettu kuuden tarkistuslistan ympärille. Yhteensä listoista löytyy 62 tärkeää tehtävää, joista moni unohtuu alan ammattilaisiltakin. Sivuja oppaassa on 30.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action