Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Hinnoittelu on helppoa ja hauskaa – 55 vinkkiä, joiden avulla hilaat taksasi taivaisiin

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Tavoitteeni on lihottaa suomalaisen insinöörin lompakkoa niin, että hän saa osaamisestaan enemmän rahaa. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529
Tilaa hälytys

Liity Pölli tästä -blogin lukijoihin. Saat tiedon Jarin uusista kirjoituksista sähköpostiisi.

Copywritereiden salaseura paljastaa -koulutus 4.–5.2.2020 Vantaalla
Koulutus on tarkoitettu asiantuntijalle, joka haluaa säilyttää työpaikkansa. Robotti on armoton kilpailija. Kirjoitustaidoton päätyy työttömäksi vihannekseksi ensimmäisten joukossa.
KOULUTUS
Kymmenen sivun myyntiesitys -koulutus vantaalla 11.2.2020
Mikä tahansa myyntiesitys mahtuu 10 sivuun ilman, että ne ovat edes täyteen ahdettuja.
KOULUTUS

Olen suunnitellut hinnoittelukirjaa jo vuosia. Nyt nimet ovat papereissa. Tallia en vaihtanut, joten kustantajani on sama tuttu Talentum kuin ennenkin.

Myös rakas kustannustoimittajani säilyy. Liisa Poikolainen on kokenut konkari, jonka kanssa kirjaprojektit sujuvat kuin tanssi.

Tosin kun Alma osti Talentumin hiljattain, firman nimi on nyt Alma-jotain. En ikinä muista, miten loppu menee.

Teoksen nimi näkyy tämän jutun otsikossa. Se on siis Hinnoittelu on helppoa ja hauskaa – 55 vinkkiä, joiden avulla hilaat taksasi taivaisiin.

Kansikuvaa ei vielä ole. Mutta enköhän pääse esittelemään taiteilijan näkemyksiä vielä alkukevään aikana.

Käsikirjoituksen olen luvannut valmistuvan toukokuun alussa. Pläjäys tulee myyntiin alkusyksystä 2017.

Kirjan alustava esittelyteksti kuuluu näin:

Ostaja älähtää heti, kun yrität myydä hänelle liian kallista tuotetta tai palvelua. Vaikka reaktiosi on luultavasti järjetön*, saat sentään tilaisuuden korjata ongelman.

Mutta entä jos pyydätkin alihintaa? Siitä ei kukaan valita. Saatat menettää rahaa jopa vuosia ilman, että edes huomaat sitä.

Tämä kirja kertoo 55 vinkkiä, joiden avulla nostat hintojasi niin, että asiakkaat silti ostavat. Saat enemmän rahaa. Työsi muuttuu monin tavoin rattoisammaksi.

Hinnoittelu on silkkaa psykologiaa. Pahin vihollisesi asuu korviesi välissä. Tarvitset työkaluja niin, että pääset pakenemaan itse rakentamastasi henkisestä vankilasta.

Toinen ongelmasi on tietämätön asiakas. Hintasi perustelu ei siirry ostajan tajuntaan jonkin telepaattisen osmoosin keinoin.

Tehtäväsi onkin rakentaa hinta-ankkureita, jotka saavat taksasi vaikuttamaan naurettavan edullisilta. Lisäksi joudut viestimään hintasi niin, että ostaja suostuu kuuntelemaan.

* Luultavasti panikoit ja poljet hintojasi. Se on kaikkein typerin reaktio, kuten tämän kirjan sivuilta pian huomaat.

Entä miksi ostaisit juuri tämän kirjan? Hahmottelin muutamia argumentteja:

  1. Useimmat hinnoittelukirjat ovat aivan liian teoreettisia. Niistä ei ole yrittäjälle, asiantuntijalle tai johtajalle mitään käytännön hyötyä. Tämä teos ei sisällä yhtälöitä tai käyriä.
  2. Helpot hinnoittelun tarkistusmenetelmät ovat harvinaisia. Tästä teoksesta löydät selkeät vaiheet, joiden avulla haarukoit veloituksesi kohdalleen.
  3. Holtittomat alennukset pilaavat tuhansittain hyviä bisneksiä joka päivä. Kirja kertoo, miksi ja miten luovut alennuksista loppuelämäksesi.
  4. Arki vilisee hinnoittelua koskevia väärinkäsityksiä, joita tiedotusvälineetkin jauhavat totena viikosta toiseen. Pian naureskelet niiden horinoille, jotka eivät ole tätä kirjaa lukeneet.

Ohjehinnaksi ehdotin 99 senttiä vinkiltä, yhteensä siis 54,45 €.

Se on tietysti aivan hanurista, että jonain päivänä Alma-jokin myy tätäkin kirjaa alennuksella. Se on niin turhaa. Bisneksen tarkoitus on tehdä katetta, ei liikevaihtoa.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

5 kommenttia

  1. Hyvä Jari! Hinnoittelusta ei todellakaan ole käytännöllistä opusta vielä tehty, josta tavallinen heinäkenkäki hoksais heti, että tuostahan mie otankin opiksi ja kokkeilen miten asiakkaalla naama vääntyy. Tsemppiä vaan kirjarojektiin ja tulehan käymään täällä Lapissakin taas.:-)

    1. Kiitos Kaisa, pidän toiveesi mielessä! Taisin noista kovin teoreettisista hinnoittelumalleista purnatakin, kun viimeksi tapasimme. Sikäli olen kirjoittamassa kirjaa omaankin tarpeeseeni. Maalaisjärkiselle hinnan haarukointimenetelmälle olisi käyttöä usein.

  2. Näin juuri ehdotuksen, jossa tarjottiin palveluita 300 euron kuukausiveloituksella. Tarjouksessa oli erittelyrivejä noin kymmenisen kappaletta. Yksi riveistä sisälsi kohdan jossa kerrottiin paljonko työtunteja kyseiseen kuukaisihintaan kuului. Niitä oli 30 kpl.

    Mielenkiintoista tästä teki sen, että kyseinen kokonaisuus ei vaatinut työtä kuin 1-2 tuntia kuukaudessa. Kovalta ammattilaiselta aikaa menisi vain tunti.

    Itse luin tarjosta ja ajattelin, että kyllä on pienet liksat. Seuraavaksi ihmettelin, mihin he käyttävät kymmeniä tunteja.

    Nyt tiedät vastauksen.

    Tarjouksen kirjoittaja hyödynsi ostajan ahneutta. Tässähän oli tarjolla massiivisesti työpanosta halvalla! Kuka siihen ei tarttuisi. Ostaja ei osaa arvioida työmäärää kuten minä. Kun tarjous tulee vielä itärajan takaa, on ostajan helppo perustella itselleen, että niillä on siellä niin pienet palkat. Todellisuudessa tarjoaja pääsee tarjouksen kautta helposti 150 € / h laskutukseen.

    Hinnoittelukirja, loistavaa. Missä on ennakkotilauslomake?

    1. Maailmaan mahtuu yllättävän paljon erilaisia hit & run -tyyppisiä bisneksiä. Myyjälle riittää, että asiakas haksahtaa kerran.

      Perustan ennakkotilauslistan nyt heti – tuhannet kiitokset vinkistä! Ei tässä tosiaan ole mitään syytä, miksi jäisin odottelemaan kustantajalta sellaista.

      Laitan sinulle viestiä suoraan, kun asia on kunnossa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Sorcolorin hinnoittelu poikkeaa alan käytännöistä edukseen. Se jää kerralla mieleen.
Jari Parantainen

Sorcolorin hinnoittelu jää jokaiselle mieleen

Sorcolorin hinnoittelu on maalausliikkeelle poikkeuksellinen. Asuntonsa maalaamista pähkivän asiakkaan ei tarvitse pyytää myyjää edes arviokäynnille, koska urakan hinta on jo etukäteen tiedossa. Selkohinta helpottaa ostamista ja poistaa riskin tunnetta.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.