Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Hinnoittelu on helppoa ja hauskaa – 55 vinkkiä, joiden avulla hilaat taksasi taivaisiin

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Olen suunnitellut hinnoittelukirjaa jo vuosia. Nyt nimet ovat papereissa. Tallia en vaihtanut, joten kustantajani on sama tuttu Talentum kuin ennenkin.

Myös rakas kustannustoimittajani säilyy. Liisa Poikolainen on kokenut konkari, jonka kanssa kirjaprojektit sujuvat kuin tanssi.

Tosin kun Alma osti Talentumin hiljattain, firman nimi on nyt Alma-jotain. En ikinä muista, miten loppu menee.

Teoksen nimi näkyy tämän jutun otsikossa. Se on siis Hinnoittelu on helppoa ja hauskaa – 55 vinkkiä, joiden avulla hilaat taksasi taivaisiin.

Kansikuvaa ei vielä ole. Mutta enköhän pääse esittelemään taiteilijan näkemyksiä vielä alkukevään aikana.

Käsikirjoituksen olen luvannut valmistuvan toukokuun alussa. Pläjäys tulee myyntiin alkusyksystä 2017.

Kirjan alustava esittelyteksti kuuluu näin:

Ostaja älähtää heti, kun yrität myydä hänelle liian kallista tuotetta tai palvelua. Vaikka reaktiosi on luultavasti järjetön*, saat sentään tilaisuuden korjata ongelman.

Mutta entä jos pyydätkin alihintaa? Siitä ei kukaan valita. Saatat menettää rahaa jopa vuosia ilman, että edes huomaat sitä.

Tämä kirja kertoo 55 vinkkiä, joiden avulla nostat hintojasi niin, että asiakkaat silti ostavat. Saat enemmän rahaa. Työsi muuttuu monin tavoin rattoisammaksi.

Hinnoittelu on silkkaa psykologiaa. Pahin vihollisesi asuu korviesi välissä. Tarvitset työkaluja niin, että pääset pakenemaan itse rakentamastasi henkisestä vankilasta.

Toinen ongelmasi on tietämätön asiakas. Hintasi perustelu ei siirry ostajan tajuntaan jonkin telepaattisen osmoosin keinoin.

Tehtäväsi onkin rakentaa hinta-ankkureita, jotka saavat taksasi vaikuttamaan naurettavan edullisilta. Lisäksi joudut viestimään hintasi niin, että ostaja suostuu kuuntelemaan.

* Luultavasti panikoit ja poljet hintojasi. Se on kaikkein typerin reaktio, kuten tämän kirjan sivuilta pian huomaat.

Entä miksi ostaisit juuri tämän kirjan? Hahmottelin muutamia argumentteja:

  1. Useimmat hinnoittelukirjat ovat aivan liian teoreettisia. Niistä ei ole yrittäjälle, asiantuntijalle tai johtajalle mitään käytännön hyötyä. Tämä teos ei sisällä yhtälöitä tai käyriä.
  2. Helpot hinnoittelun tarkistusmenetelmät ovat harvinaisia. Tästä teoksesta löydät selkeät vaiheet, joiden avulla haarukoit veloituksesi kohdalleen.
  3. Holtittomat alennukset pilaavat tuhansittain hyviä bisneksiä joka päivä. Kirja kertoo, miksi ja miten luovut alennuksista loppuelämäksesi.
  4. Arki vilisee hinnoittelua koskevia väärinkäsityksiä, joita tiedotusvälineetkin jauhavat totena viikosta toiseen. Pian naureskelet niiden horinoille, jotka eivät ole tätä kirjaa lukeneet.

Ohjehinnaksi ehdotin 99 senttiä vinkiltä, yhteensä siis 54,45 €.

Se on tietysti aivan hanurista, että jonain päivänä Alma-jokin myy tätäkin kirjaa alennuksella. Se on niin turhaa. Bisneksen tarkoitus on tehdä katetta, ei liikevaihtoa.

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

5 kommenttia

  1. Hyvä Jari! Hinnoittelusta ei todellakaan ole käytännöllistä opusta vielä tehty, josta tavallinen heinäkenkäki hoksais heti, että tuostahan mie otankin opiksi ja kokkeilen miten asiakkaalla naama vääntyy. Tsemppiä vaan kirjarojektiin ja tulehan käymään täällä Lapissakin taas.:-)

    1. Kiitos Kaisa, pidän toiveesi mielessä! Taisin noista kovin teoreettisista hinnoittelumalleista purnatakin, kun viimeksi tapasimme. Sikäli olen kirjoittamassa kirjaa omaankin tarpeeseeni. Maalaisjärkiselle hinnan haarukointimenetelmälle olisi käyttöä usein.

  2. Näin juuri ehdotuksen, jossa tarjottiin palveluita 300 euron kuukausiveloituksella. Tarjouksessa oli erittelyrivejä noin kymmenisen kappaletta. Yksi riveistä sisälsi kohdan jossa kerrottiin paljonko työtunteja kyseiseen kuukaisihintaan kuului. Niitä oli 30 kpl.

    Mielenkiintoista tästä teki sen, että kyseinen kokonaisuus ei vaatinut työtä kuin 1-2 tuntia kuukaudessa. Kovalta ammattilaiselta aikaa menisi vain tunti.

    Itse luin tarjosta ja ajattelin, että kyllä on pienet liksat. Seuraavaksi ihmettelin, mihin he käyttävät kymmeniä tunteja.

    Nyt tiedät vastauksen.

    Tarjouksen kirjoittaja hyödynsi ostajan ahneutta. Tässähän oli tarjolla massiivisesti työpanosta halvalla! Kuka siihen ei tarttuisi. Ostaja ei osaa arvioida työmäärää kuten minä. Kun tarjous tulee vielä itärajan takaa, on ostajan helppo perustella itselleen, että niillä on siellä niin pienet palkat. Todellisuudessa tarjoaja pääsee tarjouksen kautta helposti 150 € / h laskutukseen.

    Hinnoittelukirja, loistavaa. Missä on ennakkotilauslomake?

    1. Maailmaan mahtuu yllättävän paljon erilaisia hit & run -tyyppisiä bisneksiä. Myyjälle riittää, että asiakas haksahtaa kerran.

      Perustan ennakkotilauslistan nyt heti – tuhannet kiitokset vinkistä! Ei tässä tosiaan ole mitään syytä, miksi jäisin odottelemaan kustantajalta sellaista.

      Laitan sinulle viestiä suoraan, kun asia on kunnossa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pelottaako hinnakorotus?
Jari Parantainen

Hinnankorotus hirvittää – 7 keinoa tunkata taksat taivaisiin

Hinnankorotus on psykologista peliä. Tarkoituksesi on nostaa hintoja niin, ettei se vaikuta kanta-asiakkaittesi näkökulmasta epäreilulta tai mielivaltaiselta. Kerron 7 erilaista strategiaa, joiden avulla hoidat asian fiksusti.

Sairaanhoitajan pieni palkka ei johdu arvostuksen puutteesta tai ilkeästä työnantajasta.
Jari Parantainen

Sairaanhoitajan palkka on hänen oma päätöksensä

Sairaanhoitajan palkka ei ole huono siksi, että hänen ammattinsa kärsisi arvostuksen puutteesta. Työnantajan tehtäviin taas ei kuulu huolehtia hoitajien sosiaaliturvasta. Sen sijaan sairaanhoitajan palkka on seurausta hänen omista päätöksistään, kuten jokaisen asiantuntijan liksa.

K-kauppiaan mahdollinen riistohinnoittelu oli houkutellut toimittajat luokseen.
Jari Parantainen

Riistohinnoittelu on mainettaan parempi asia

Ilta-Sanomien jutun aiheena oli K-kauppiaan (ehkä) harjoittama riistohinnoittelu, vaikka tuota ikävää termiä ei tekstissä mainittukaan. Mutta mitä tuo haukkumanimi oikeastaan tarkoittaa? Onko se edes paha asia?

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action