Olen suunnitellut hinnoittelukirjaa jo vuosia. Nyt nimet ovat papereissa. Tallia en vaihtanut, joten kustantajani on sama tuttu Talentum kuin ennenkin.

Myös rakas kustannustoimittajani säilyy. Liisa Poikolainen on kokenut konkari, jonka kanssa kirjaprojektit sujuvat kuin tanssi.

Tosin kun Alma osti Talentumin hiljattain, firman nimi on nyt Alma-jotain. En ikinä muista, miten loppu menee.

Teoksen nimi näkyy tämän jutun otsikossa. Se on siis Hinnoittelu on helppoa ja hauskaa – 55 vinkkiä, joiden avulla hilaat taksasi taivaisiin.

Kansikuvaa ei vielä ole. Mutta enköhän pääse esittelemään taiteilijan näkemyksiä vielä alkukevään aikana.

Käsikirjoituksen olen luvannut valmistuvan toukokuun alussa. Pläjäys tulee myyntiin alkusyksystä 2017.

Kirjan alustava esittelyteksti kuuluu näin:

Ostaja älähtää heti, kun yrität myydä hänelle liian kallista tuotetta tai palvelua. Vaikka reaktiosi on luultavasti järjetön*, saat sentään tilaisuuden korjata ongelman.

Mutta entä jos pyydätkin alihintaa? Siitä ei kukaan valita. Saatat menettää rahaa jopa vuosia ilman, että edes huomaat sitä.

Tämä kirja kertoo 55 vinkkiä, joiden avulla nostat hintojasi niin, että asiakkaat silti ostavat. Saat enemmän rahaa. Työsi muuttuu monin tavoin rattoisammaksi.

Hinnoittelu on silkkaa psykologiaa. Pahin vihollisesi asuu korviesi välissä. Tarvitset työkaluja niin, että pääset pakenemaan itse rakentamastasi henkisestä vankilasta.

Toinen ongelmasi on tietämätön asiakas. Hintasi perustelu ei siirry ostajan tajuntaan jonkin telepaattisen osmoosin keinoin.

Tehtäväsi onkin rakentaa hinta-ankkureita, jotka saavat taksasi vaikuttamaan naurettavan edullisilta. Lisäksi joudut viestimään hintasi niin, että ostaja suostuu kuuntelemaan.

* Luultavasti panikoit ja poljet hintojasi. Se on kaikkein typerin reaktio, kuten tämän kirjan sivuilta pian huomaat.

Entä miksi ostaisit juuri tämän kirjan? Hahmottelin muutamia argumentteja:

  1. Useimmat hinnoittelukirjat ovat aivan liian teoreettisia. Niistä ei ole yrittäjälle, asiantuntijalle tai johtajalle mitään käytännön hyötyä. Tämä teos ei sisällä yhtälöitä tai käyriä.
  2. Helpot hinnoittelun tarkistusmenetelmät ovat harvinaisia. Tästä teoksesta löydät selkeät vaiheet, joiden avulla haarukoit veloituksesi kohdalleen.
  3. Holtittomat alennukset pilaavat tuhansittain hyviä bisneksiä joka päivä. Kirja kertoo, miksi ja miten luovut alennuksista loppuelämäksesi.
  4. Arki vilisee hinnoittelua koskevia väärinkäsityksiä, joita tiedotusvälineetkin jauhavat totena viikosta toiseen. Pian naureskelet niiden horinoille, jotka eivät ole tätä kirjaa lukeneet.

Ohjehinnaksi ehdotin 99 senttiä vinkiltä, yhteensä siis 54,45 €.

Se on tietysti aivan hanurista, että jonain päivänä Alma-jokin myy tätäkin kirjaa alennuksella. Se on niin turhaa. Bisneksen tarkoitus on tehdä katetta, ei liikevaihtoa.