Riikka kommentoi keskustelua, jota kävimme vaasalaisen siivousyrittäjä Jenni Parpalan hinnastosta pari vuotta sitten:

“Asiakkaita on nähty laidasta laitaan, mutta sen olen oppinut, ettei sydäntä kannattaisi työhön antaa. Siivooja hylätään useimmiten suuremmitta surutta, vaikka on antanut työhön kaikkensa. Ja usein enemmän.”

Kaltaiseni tunneköyhä DIPLOMI-insinööri yrittää tietysti pää punaisena miettiä, miten tuo sydämeksi kutsuttu ontto lihaspumppu liittyy asiaan. Oletan nyt kuitenkin, että Riikka a) tekee työnsä tunnollisesti ja b) jopa välittää asiakkaistaan.

Joka tapauksessa Riikka onnistui tiivistämään muutamaan virkkeeseen monta pienyrittäjän tyypillistä murhetta. Tosin aivan samat ongelmat koskevat kyllä isojakin firmoja.

Väitän, ettei kukaan hylkää pitkäaikaista siivoojaansa muuten vain. Siihen on aina jokin syy:

  1. Jokin siivoojan touhussa alkaa nyppiä riittävästi.
  2. Nykyinen siivooja on aivan OK, mutta yhtäkkiä asiakas hoksaa paremman vaihtoehdon.
  3. Kolmas osapuoli jyrää asiakkaan niin, ettei hän saa enää ostaa.
  4. Asiakas törmää johonkin muuhun ostamisen esteeseen. Esimerkiksi verotus muuttuu epäedulliseksi.
  5. Asiakkaan rahat ovat loppu.

Veikkaan, että kohdat yksi ja kaksi ovat ylivoimaisesti yleisimmät. Ne tietysti liittyvät toisiinsa. Kun nykyinen siivoojan lärvi alkaa ketuttaa, vastaavasti jokin vaihtoehto alkaa houkuttaa.

Siinä Riikka on aivan oikeassa, että “kaikkihan siivota osaavat”. Vaikka jokainen taitava siivooja pitää moista ammattinsa vähättelynä, juuri noin useimmat tietysti ajattelevat.

Siivojan työ poikkeaa monista muista palveluista. Harva meistä kuvittelee osaavansa vaikkapa kirjanpitoa. ATK-ammattilaisten taikatempuista puhumattakaan.

Mutta me kaikki olemme siivonneet joskus, joten sehän onnistuu jokaiselta.

Sitten on kokonaan toinen asia, onko siinä mitään järkeä. Tai että valtaosa meistä välttelee imuriaan viimeiseen saakka.

Kaiken kukkuraksi Riikan sydän sössii bisnekset. Mitä taitavampi itkupilli on vastassa, sitä halvemmalla hän myy palvelunsa.

“Itse olen tehnyt periaatepäätöksen, että tekisin puoli-ilmaista työtä vain varattomille tai pienituloisille, kuten vaikka eläkeläisille. En vain millään henno rahastaa heiltä koko summaa, ja ainakin puoli tuntia menee aina jutusteluun.”

Toisin sanottuna yrittäjämme siirtyy yhtäkkiä kustantamaan sosiaalipalveluja. Seuraukset ovat ikäviä:

  1. Koska halpa näyttää aina huonommalta kuin kallis, palvelun laatumielikuva heikkenee.
  2. Yrittäjän palvelukehitykseen, markkinointiin tai myyntityöhön jää vähemmän rahaa.
  3. Kassaan ei kerry puskuria huonojen aikojen varalle.
  4. Stressi lisääntyy, mikä tekee työstä ankeaa. Terveyskin kärsii.
  5. Oma perhe tuskin kiittää, kun äidin hyväntekeväisyys leikkaa loma-aikaa.

Ehdotankin Riikalle, että hän tekee uuden periaatepäätöksen.

“Vannon kautta kiven ja kannon, etten enää koskaan anna kenellekään euroakaan alennusta.”

Tämä saattaa kuulostaa itsestäänselvältä, mutta viisainta olisi vältellä köyhiä asiakkaita ylipäätään. Vaikka rikkaat ovat taitavia tinkimään, heillä on kuitenkin enemmän pätäkkää.

Lopuksi vastaus Riikan kysymykseen:

“Ongelmani onkin nyt siinä, millä saisin yritysasiakkaat maksamaan siitä laadukkaasta työstä, minkä saavat. Miksi tosiaankin asiakkaat heti alkavat tarjouskilpailuun, vaikka korotus olisi mitättömän kokoinen ja työhön aina oltu tyytyväisiä? Tässä täytyy olla joku psykologinen juttu takana!”

Siivousbisneksen perusongelma on tietenkin se sama vanha tuttu, joka nakertaa satojentuhansien suomalaisten firmojen katteita joka päivä. Nimittäin kaikki toimialan yritykset näyttävät toistensa kopioilta.

Ikävä kyllä yhdenkään siivousyrittäjän laatuhöpinä ei auta häntä erottumaan muista. Kaikki kilpailijat lupaavat samaa.

Kun ostajan vaihtoehdot vaikuttavat riittävän samanlaisilta, lopulta ainoaksi keskusteltavaksi aiheeksi jää hinta. Asiakkaat alkavat tinkiä. He käynnistävät tarjouskilpailun.

Toisin sanottuna Riikan ainoa keino on muuttaa firmansa jollain tavalla poikkeavaksi. Poikkeavuuden täytyy liittyä johonkin, millä on ostajan kannalta merkitystä. Vastaus tuskin löytyy siitä, että hän lupaa vieläkin puhtaampia pintoja.

Yrittäjän sydän on sairas, jos se suistaa kilpailuun sosiaalitoimiston kanssa.