Kirja: The Power Of Moments

Tunneoppia tuotteistajille

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Ennakkotilasin Heathin veljesten neljännen kirjan kesäkuussa 2017 Amazonista. Lokakuussa samana vuonna se sitten vihdoin ilmestyi ja pompsahti saman tien The New York Timesin bestseller-listalle.

Opuksen nimi on The Power of Moments. Se käsittelee kiinnostavaa aihetta: miten tapahtumia tai hetkiä voisi suunnitella niin, että ne tekisivät ihmisiin pysyvän vaikutuksen?

Moni meistä on huomannut, miten maailma on täynnä tyhjänpäiväisiä tapahtumia ja kohtaamisia. Silti kaikenlaiset organisaatiot käyttävät sellaisten masinointiin hurjia summia rahaa.

Tulokset jäävät yhtä vaatimattomiksi vuodesta toiseen.

The Power of Moments -kirjasta löytyy mainioita esimerkkejä siitä, miten lyhyetkin hetket olisi mahdollista suunnitella vaikuttaviksi. Kuten tavallista, kyse ei ole siitä, että hommaan pitäisi kaataa enemmän rahaa. Sen sijaan pitäisi ehkä hetkeksi nousta psykologisen silmän päältä ja käyttää järkeä.

Insinööreille (ja varsinkaan DIPLOMI-insinööreille) tämä kirja tuskin sopii. He ovat joka tapauksessa sitä mieltä, että substanssi ratkaisee. Ei tässä mitään tunteita tai muita akkojen hömpötyksiä ole ennenkään tarvittu.

Mutta muille Dan ja Chip Heathin kirjasta saattaisi olla paljonkin iloa. Ainakin jokaisen palvelusuunnittelijan tai tuotteistajan kannattaisi ilman muuta tutustua teokseen.

Nauhoitin aiheesta 36-minuuttisen podcastin. Kuuntele se tänään vaikka työmatkalla:

3 kommenttia

  1. Vaan tässäpä hyvä ajoitus. Tänään päivän päätteeksi vuorossa on paluumatka Lappeenrannasta Espooseen, joten tästä podcastistä saan hyvää seuraa. Aiemmin on tullut kuunneltua ”Everybody lies” ja sekin oli muikean hyvä. – Pitkä intro, kiteytän; Kiitos Jari!

    1. Mainiota! Siitä vain nauha pyörimään, niin kylläpä alkaa uni maistua.

  2. Mielenkiintoinen ”pläjäys” jälleen kerran Jari. Täytyypä tutustua herrojen kirjallisuuteen syvällisesti. Vaikuttaa erinomaiselta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

AMG:n virityspajalla on tapana kiinnittää kokoonpanosta vastaavan mekaanikkon nimikilpi Mersun moottoriin.
Jari Parantainen

Olisiko ammattiylpeyden tuotteistaminen mahdollista?

Ammattiylpeyden tuotteistaminen on ikivanha käsityöläisen ja taiteilijoiden tapa. Kun joku on ylpeä työstään, hän uskaltaa liittää nimensä lopputulokseen. Johtajan kannalta se on keino varmistaa, että työntekijät ottavat vastuun tekemisistään.

Crazy chemist with a failed experiment, explosion in laboratory
Jari Parantainen

Vain supertähtien tuotteistaminen unohtui

Jopa maailman tunnetuimpien gurujen asiantuntemus muuttuu rahaksi hyvin nihkeästi – ainakin, jos palvelujen tuotteistaminen unohtui. Freakonomics-kirjan toinen kirjoittaja Steven D. Levitt kertoi hiljattain omasta firmastaan, joka ei menestynyt.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.