Lentoja, jotka eivät nouse maasta

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Voisitko löytää kohderyhmän, jota muut eivät ole koskaan edes huomanneet? Intialainen yrittäjä on rakentanut palvelukonseptin, jota rikas länsimaalainen ei tulisi ajatelleeksikaan.

Intialainen yrittäjä Bahadur Chand Gupta järjestää Delhissä Airbus 300 -lentoja ihmisille, jotka eivät ole matkalla mihinkään.

Lentokone ei nimittäin nouse maasta lainkaan.

Matkustajat haluavat vain kokeilla, millaista on istua lentokoneessa vyötettynä, kuunnella kapteenin kuulutuksia ja nähdä lentoemäntien turvademonstraatiot.

”Lennon” aikana asiakkaita palvelee kuuden hengen miehistö. Yksi heistä on Guptan vaimo, joka tarjoilee juomia ja aterioita.

Intialaisista 99 prosenttia ei ole koskaan lentänyt. Guptan kahden punnan hintaiset virtuaalilennot ovat osoittautuneet menestykseksi, vaikka kone ei liiku metriäkään.

Ei se siihen pystyisikään, sillä Airbus nököttää delhiläisessä lähiössä ja toinen siipi puuttuu kokonaan. Valaistusta ei ole ja vessat ovat epäkunnossa. Mutta ilmastointi toimii ulkoisen generaattorin avulla.

Asiakkaat ostavat vain palveluja, joita he tarvitsevat tai haluavat. Hyvä tuotteistaja tuntee kohderyhmänsä. Hän löytää piileviä tarpeita, joita muut eivät ole tulleet ajatelleeksikaan.

Lähde: The Sunday Times 30.9.2007

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Verkkosivun musta aukko_Noste
Tommi Elomaa

Onko verkkosivuillasi musta aukko?

Onko verkkosivuillasi musta-aukko? Onko yrityksesi yhteys- tai info-postilaatikko hiljainen? Voi hyvin olla, että pieni muutos herättää sen henkiin.

Pölli ruotsalaisilta
Tommi Elomaa

Pölli ruotsalaisilta

Sunnuntaina luulin konsultin onnenpäivän koettaneen. Sähköpostiini kilahti viesti: ”Is this your next Project?” Valitettavasti kyse ei ollut tilauksesta, vaan ruotsalaisen Extrem Skin mainoksesta. Mutta viesti

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Tommi Elomaa

Mikä on ollut paras varastamasi idea?

Pölli Tästä- blogimme täyttää tänään vuosia. Jo 15 vuotta tämä ideavarkaiden apaja on ollut vapaata riistaa kaikille katiskasta kalastaville. Kirjoituksia on hyvän matkaa toista tuhatta ja aiheet ovat käsitelleet kaikkea. Siis ihan kaikkea. Mutta mikä on ollut kaikkien aikojen paras postaus?

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.