Lentoja, jotka eivät nouse maasta

Picture of Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Voisitko löytää kohderyhmän, jota muut eivät ole koskaan edes huomanneet? Intialainen yrittäjä on rakentanut palvelukonseptin, jota rikas länsimaalainen ei tulisi ajatelleeksikaan.

Intialainen yrittäjä Bahadur Chand Gupta järjestää Delhissä Airbus 300 -lentoja ihmisille, jotka eivät ole matkalla mihinkään.

Lentokone ei nimittäin nouse maasta lainkaan.

Matkustajat haluavat vain kokeilla, millaista on istua lentokoneessa vyötettynä, kuunnella kapteenin kuulutuksia ja nähdä lentoemäntien turvademonstraatiot.

”Lennon” aikana asiakkaita palvelee kuuden hengen miehistö. Yksi heistä on Guptan vaimo, joka tarjoilee juomia ja aterioita.

Intialaisista 99 prosenttia ei ole koskaan lentänyt. Guptan kahden punnan hintaiset virtuaalilennot ovat osoittautuneet menestykseksi, vaikka kone ei liiku metriäkään.

Ei se siihen pystyisikään, sillä Airbus nököttää delhiläisessä lähiössä ja toinen siipi puuttuu kokonaan. Valaistusta ei ole ja vessat ovat epäkunnossa. Mutta ilmastointi toimii ulkoisen generaattorin avulla.

Asiakkaat ostavat vain palveluja, joita he tarvitsevat tai haluavat. Hyvä tuotteistaja tuntee kohderyhmänsä. Hän löytää piileviä tarpeita, joita muut eivät ole tulleet ajatelleeksikaan.

Lähde: The Sunday Times 30.9.2007

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Asiakkaan ongelma_1200px
Riikka Nurmi

Mistä niitä asiakkaiden ongelmia löytää?

Asiakkaan ongelma on keskeinen asia onnistuneessa tuotteistuksessa. Asiakkaan ongelmia ei tarvitse lähteä etsimään kovinkaan kaukaa. Yrityksessä asiakastietoa kertyy valtavasti ja tekoälyä kannattaa hyödyntää sen analysoinnissa.

nancy-hughes-CswOWBovmVs-unsplash
Minna Elomaa

Tukeeko palveluvalikoima strategiaasi?

Palveluvalikoimalla on yllättävänkin suuri vaikutus toiminnan tehokkuuteen ja kannattavuuteen. Missä kunnossa palveluvalikoimasi on? Tukeeko se strategian tavoitteita vai kaipaisiko se läpikäyntiä?

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.