Lentoja, jotka eivät nouse maasta

Picture of Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Voisitko löytää kohderyhmän, jota muut eivät ole koskaan edes huomanneet? Intialainen yrittäjä on rakentanut palvelukonseptin, jota rikas länsimaalainen ei tulisi ajatelleeksikaan.

Intialainen yrittäjä Bahadur Chand Gupta järjestää Delhissä Airbus 300 -lentoja ihmisille, jotka eivät ole matkalla mihinkään.

Lentokone ei nimittäin nouse maasta lainkaan.

Matkustajat haluavat vain kokeilla, millaista on istua lentokoneessa vyötettynä, kuunnella kapteenin kuulutuksia ja nähdä lentoemäntien turvademonstraatiot.

”Lennon” aikana asiakkaita palvelee kuuden hengen miehistö. Yksi heistä on Guptan vaimo, joka tarjoilee juomia ja aterioita.

Intialaisista 99 prosenttia ei ole koskaan lentänyt. Guptan kahden punnan hintaiset virtuaalilennot ovat osoittautuneet menestykseksi, vaikka kone ei liiku metriäkään.

Ei se siihen pystyisikään, sillä Airbus nököttää delhiläisessä lähiössä ja toinen siipi puuttuu kokonaan. Valaistusta ei ole ja vessat ovat epäkunnossa. Mutta ilmastointi toimii ulkoisen generaattorin avulla.

Asiakkaat ostavat vain palveluja, joita he tarvitsevat tai haluavat. Hyvä tuotteistaja tuntee kohderyhmänsä. Hän löytää piileviä tarpeita, joita muut eivät ole tulleet ajatelleeksikaan.

Lähde: The Sunday Times 30.9.2007

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pelko on ostamisen suurimpia esteitä
Riikka Nurmi

Ostaminen pelottaa? 5 keinoa ostamisen riskin poistamiseen

Ostamiseen liittyy aina riski – ja siksi myös pelko. Tuotteistuksen tehtävänä on purkaa nämä pelot. Tässä viisi konkreettista keinoa, joilla teet ostopäätöksestä helpomman ja turvallisemman.

Asiakasreferenssin pyytäminen kannattaa tehdä helpoksi ja viedä osaksi prosessia.
Tommi Elomaa

10 syytä puristaa asiakasreferenssi

Referenssien pyytäminen koetaan vaikeaksi tai jopa noloksi. Miksi sinun kannattaisi aina puristaa referenssiasiakkaalta? Miten pyydät sen niin, että se on helppoa itselle ja asiakkaalle?

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.