Lentoja, jotka eivät nouse maasta

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Voisitko löytää kohderyhmän, jota muut eivät ole koskaan edes huomanneet? Intialainen yrittäjä on rakentanut palvelukonseptin, jota rikas länsimaalainen ei tulisi ajatelleeksikaan.

Intialainen yrittäjä Bahadur Chand Gupta järjestää Delhissä Airbus 300 -lentoja ihmisille, jotka eivät ole matkalla mihinkään.

Lentokone ei nimittäin nouse maasta lainkaan.

Matkustajat haluavat vain kokeilla, millaista on istua lentokoneessa vyötettynä, kuunnella kapteenin kuulutuksia ja nähdä lentoemäntien turvademonstraatiot.

”Lennon” aikana asiakkaita palvelee kuuden hengen miehistö. Yksi heistä on Guptan vaimo, joka tarjoilee juomia ja aterioita.

Intialaisista 99 prosenttia ei ole koskaan lentänyt. Guptan kahden punnan hintaiset virtuaalilennot ovat osoittautuneet menestykseksi, vaikka kone ei liiku metriäkään.

Ei se siihen pystyisikään, sillä Airbus nököttää delhiläisessä lähiössä ja toinen siipi puuttuu kokonaan. Valaistusta ei ole ja vessat ovat epäkunnossa. Mutta ilmastointi toimii ulkoisen generaattorin avulla.

Asiakkaat ostavat vain palveluja, joita he tarvitsevat tai haluavat. Hyvä tuotteistaja tuntee kohderyhmänsä. Hän löytää piileviä tarpeita, joita muut eivät ole tulleet ajatelleeksikaan.

Lähde: The Sunday Times 30.9.2007

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

AMG:n virityspajalla on tapana kiinnittää kokoonpanosta vastaavan mekaanikkon nimikilpi Mersun moottoriin.
Jari Parantainen

Olisiko ammattiylpeyden tuotteistaminen mahdollista?

Ammattiylpeyden tuotteistaminen on ikivanha käsityöläisen ja taiteilijoiden tapa. Kun joku on ylpeä työstään, hän uskaltaa liittää nimensä lopputulokseen. Johtajan kannalta se on keino varmistaa, että työntekijät ottavat vastuun tekemisistään.

Crazy chemist with a failed experiment, explosion in laboratory
Jari Parantainen

Vain supertähtien tuotteistaminen unohtui

Jopa maailman tunnetuimpien gurujen asiantuntemus muuttuu rahaksi hyvin nihkeästi – ainakin, jos palvelujen tuotteistaminen unohtui. Freakonomics-kirjan toinen kirjoittaja Steven D. Levitt kertoi hiljattain omasta firmastaan, joka ei menestynyt.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.