Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Voitto on hinnoitteluvirhe

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Entinen SOK:n pääjohtaja ja kansanedustaja Jere Lahti tapasi sanoa, että voitto on hinnoitteluvirhe (KL 15.5.2012).

Osuuskaupan periaatteiden mukaan näin tietysti on. Mahdolliset liiketoiminnan ylijäämät on tarkoitus jakaa takaisin jäsenkunnalle joka tapauksessa.

Mutta se vasta on karmeaa, että moni tavallisen osakeyhtiön työntekijä on Jere Lahden kanssa samaa mieltä.

Ystäväni on lääkefirman myyntiedustaja. Hän oli joitain vuosia sitten pohtimassa, miten närästyslääkkeen tuottoa voisi kasvattaa.

Vatsavaivaisten eliksiiriä oli myyty siihen saakka puolen litran pänikkässä. Työryhmä keksi pakata saman litkun pieneen pulloon. Siis sellaiseen, joka mahtuu näppärästi vaikka käsilaukkuun.

Uusi pakkauskoko osoittautui suosituksi. Ainakin asiakkaat innostuivat siitä. Mutta yllättäen apteekin väki ei ollut samaa mieltä.

Monet farmaseutit heittäytyivät poikkiteloin. Pienen annoksen kate oli kuulemma kohtuuton.

Ällistyttävää, eikö totta? Mistähän farmaseutit kuvittelevat palkkansa putkahtavan? Mahtaako apteekkarilla olla takahuoneessa Suomen Pankin auktorisoima kopiokone, jolla saa monistaa seteleitä?

Sikäli kuin tiedän, apteekkibisneksen kate on kutistunut vuosikausia. Luulisi, että jokainen farmaseutti pohtisi pää punaisena, miten suunta olisi käännettävissä.

Hätähousu saattaisi tokaista, että kyse on hinnoitteluongelmasta. Mutta taustalla onkin taas kerran johtamisongelma. Pomo on unohtanut kouluttaa väkeään.

Tulos- ja taselaskelmia työkseen pyörittelevän apteekkarin on helppo unohtaa, etteivät hänen työntekijänsä todellakaan ymmärrä, miten firman talous toimii. Kateprosenttien ja oman työpaikan kohtalonyhteys on hyvin hähmäinen.

Valitettavasti lyhytnäköinen ajattelu on yleistä toimialasta riippumatta. Rahat tuntuvat tulevan seinästä, maitoa saa kaupasta ja sähköä tunkee töpselistä.

Kerran pari luokanopettajaa jutteli välitunnilla keskenään. Kansankynttilä murehti tulevan ikkunaremontin yllärikustannuksia.

Kollega lohdutti: ”Älä välitä, taloyhtiöhän ne sellaiset remontit maksaa!”

Järjestä työntekijöillesi pakollinen, selkokielinen yritystalouden pikakurssi. Näytä, miten alennukset tuottavat työttömiä.

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pelottaako hinnakorotus?
Jari Parantainen

Hinnankorotus hirvittää – 7 keinoa tunkata taksat taivaisiin

Hinnankorotus on psykologista peliä. Tarkoituksesi on nostaa hintoja niin, ettei se vaikuta kanta-asiakkaittesi näkökulmasta epäreilulta tai mielivaltaiselta. Kerron 7 erilaista strategiaa, joiden avulla hoidat asian fiksusti.

Sairaanhoitajan pieni palkka ei johdu arvostuksen puutteesta tai ilkeästä työnantajasta.
Jari Parantainen

Sairaanhoitajan palkka on hänen oma päätöksensä

Sairaanhoitajan palkka ei ole huono siksi, että hänen ammattinsa kärsisi arvostuksen puutteesta. Työnantajan tehtäviin taas ei kuulu huolehtia hoitajien sosiaaliturvasta. Sen sijaan sairaanhoitajan palkka on seurausta hänen omista päätöksistään, kuten jokaisen asiantuntijan liksa.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action